Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil namelijk het traject Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) overnemen van NS. Het zou de terugkeer zijn van historisch materieel op het pendeldienstje, nadat NS in 2015 stopte met de Heimwee Express.

In de aanvraag die Stichting Hondekop deed bij de ACM staat dat de pendeldienst zowel Utrecht Centraal als Amersfoort Centraal moet gaan verbinden met het Spoorwegmuseum. In totaal rijdt de stichting dan acht keer per dag op en neer tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan, met ‘s ochtends en in de namiddag een slagje Amersfoort.

Museumtreinen

Op dit moment gebruikt NS SLT-sprinters om de pendeldienst mogelijk te maken. Mocht Stichting Hondekop de ritjes overnemen, dan komen er treinen te rijden die een stuk beter passen bij het Spoorwegmuseum. In de aanvraag vermeldt de stichting een Mat ’54, Mat ’57 Benelux en diverse Plan V’s (Mat ’64).

Verder meldt Stichting Hondekop in de aanvraag dat de treindienst overeenkomt met de openingstijden van het museum: dinsdag t/m zondag en tijdens schoolvakanties de hele week. En waar reizigers voor de Heimwee Express speciale kaartjes nodig hadden, valt de aangevraagde dienst van Stichting Hondekop onder het normale tarief.

Monopolie

De stichting is niet de eerste partij die bij de ACM een aanvraag doet in het kader van open toegang tot het Nederlandse spoor. Sinds 2021 maakt EU-beleid het mogelijk dat ook andere vervoerders gebruik kunnen maken van het nationale spoornet, zodat onderhandse overheidsconcessies de kop in worden gedrukt. In Nederland lijkt dat nog niet helemaal goed te werken, want NS kreeg voor de concessieperiode 2025-2033 het monopolie op het hoofdrailnet wederom gegund van het kabinet. Arriva probeerde daar vorige week een stokje voor te steken en nu hoopt ook de Stichting Hondekop een beetje van het NS-monopolie af te knabbelen.

This post was last modified on 30 september 2023 12:42

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

1 dag terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

2 dagen terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

2 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

3 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

3 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

3 dagen terug