Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil namelijk het traject Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) overnemen van NS. Het zou de terugkeer zijn van historisch materieel op het pendeldienstje, nadat NS in 2015 stopte met de Heimwee Express.

In de aanvraag die Stichting Hondekop deed bij de ACM staat dat de pendeldienst zowel Utrecht Centraal als Amersfoort Centraal moet gaan verbinden met het Spoorwegmuseum. In totaal rijdt de stichting dan acht keer per dag op en neer tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan, met ‘s ochtends en in de namiddag een slagje Amersfoort.

Museumtreinen

Op dit moment gebruikt NS SLT-sprinters om de pendeldienst mogelijk te maken. Mocht Stichting Hondekop de ritjes overnemen, dan komen er treinen te rijden die een stuk beter passen bij het Spoorwegmuseum. In de aanvraag vermeldt de stichting een Mat ’54, Mat ’57 Benelux en diverse Plan V’s (Mat ’64).

Verder meldt Stichting Hondekop in de aanvraag dat de treindienst overeenkomt met de openingstijden van het museum: dinsdag t/m zondag en tijdens schoolvakanties de hele week. En waar reizigers voor de Heimwee Express speciale kaartjes nodig hadden, valt de aangevraagde dienst van Stichting Hondekop onder het normale tarief.

Monopolie

De stichting is niet de eerste partij die bij de ACM een aanvraag doet in het kader van open toegang tot het Nederlandse spoor. Sinds 2021 maakt EU-beleid het mogelijk dat ook andere vervoerders gebruik kunnen maken van het nationale spoornet, zodat onderhandse overheidsconcessies de kop in worden gedrukt. In Nederland lijkt dat nog niet helemaal goed te werken, want NS kreeg voor de concessieperiode 2025-2033 het monopolie op het hoofdrailnet wederom gegund van het kabinet. Arriva probeerde daar vorige week een stokje voor te steken en nu hoopt ook de Stichting Hondekop een beetje van het NS-monopolie af te knabbelen.

This post was last modified on 30 september 2023 12:42

Bekijk reacties

  • Het is dus niet alleen de stichting Hondekop, maar ook eigenaren van mat ‘64, want daar beschikt de stichting niet over. Aannemelijk CREW, Karel of het NSM zelf

    • Pfoe om dagelijks met museummaterieel te gaan rijden,of dat handig is,of nsm moet ook zijn hondekop,muizenkop en plan u terbeschikking stellen.

  • Wel leuk als men met historisch materieel wilt gaan pendelen naar het Spoorwegmuseum, maar dan wel in combinatie met het speciale ticket van de NS Spoordeelwinkel en dat ze niet altijd een gelijkvloerse instap hebben om mensen met rolstoelen en kinderwagen toe te laten, nemen we maar voor lief voor dat korte ritje.

  • De Hondekop 766 nog een laatste keer meer gereden toen men voor het laats van Rotterdam naar Hoek van Holland kon rijden en in zowel tweede als eerste klas met koffie genoten van het rustige rijgedrag van deze mooie trein. Dus waarom niet een museum trein zoals een mat 46 inzetten voor een ritje Spoorwegmuseum, nostalgie uit vervlogen tijden waar velen misschien bijzondere herinneringen aan koesteren. En een spoorwegmuseum zonder een rijdende trein is geen echt museum al was het maar om het spoor traject te ontroesten en de trein zelf ook...

    • Het voorstel komt op mij bijzonder sympathiek over; ook ik zie graag weer het materieel uit mijn jeugd weer werkend en museumbezoekers ophalen bij (Amersfoort en) Utrecht Centraal. Maar ik vrees dat een dagelijkse inzet meer vereist dan van een groep vrijwilligers gevraagd en verlangd kan worden. Dus zal men ruim voldoende personeel in dienst moeten nemen, en dat is zeer kostbaar.

      Een ander punt is de veiligheid. De hondenkoppen en ook mat 46 beschikten de laatste jaren wel over een systeem om met luchtdruk de deuren bij vertrek, en vlak voor aankomst, centraal te sluiten, maar tijdens de rit waren/zijn de schuifdeuren in beginsel eenvoudig te openen. Bij een enkele uitzonderlijke rit voor liefhebbers is het risico te overzien en kon op ieder balkon een vrijwilliger de deuren in de gaten houden. Maar bij een dagelijkse inzet van dit materieel is dit geen oplossing. Ongelukken met kinderen dienen uiteraard voorkomen te worden.

  • zeker doen, het houdt het materieel in conditie, en kunnen liefhebbers ook eens met zulk materieel mee. het gaat zeker een win/win actie worden, want daardoor komen meer liefhebbers in stijl naar het museum. beter dat het rijdt, stilstand in langere tijd geeft achteruitgang, en zo hebben meer mensen plezier aan het materieel. al zou het een paar euro meer kosten, de keuze is aan ieder, maar zeker weten dat we de auto kunnen laten staan , en met mat,54 naar het museum kunnen..is toch oke...

  • Groot gelijk Sacha ben het volkomen met je eens. En wie weet als straks de Koploper ook naar het museum gaat al was het maar een drie baks versie, dan doe je de volgende generatie zeker er ook een plezier mee.
    Mijn broer en ik zouden best nog eens een rit met een Muis mat 46 willen maken waarmee we in onze jonge jaren menige kilometer mee hebben gereisd en in Zuid Limburg het werkpaard was als stoptrein en alleen al de geur en het interieur daar krijgen wij nog kippenvel van als we er aan denken. Een mat 46 als pendeltrein naar het museum, wij zouden er zo een kaartje voor kopen.

  • Maak ook een verbinding met Amersfoort of Zwolle en Apeldoorn. Leuk als de VSM een stoomtrein laat rijden dan kun je letterlijk en figuurlijk op stoom komen , dan wel afblazen. Kunnen daar ook exposities over museumorganisaties komen. Dan sla je twee vliegen in een klap. Voor de pendels vanaf Utrecht C kunnen de oudere elektrische treinstellen gaan rijden. Maak een variatie van; SHM Sprinter, Hondenoppas 64/57, Plan V Plan U
    Vanaf Amersfoort Centraal kunnen misschien ook de Plan E, W en Beneluxstuurstand met een 1100 of 1200 locomotief rijden
    Of een 1700 die ook bijna met pensioen gaat. Je hebt geen kopmaken nodig als je daar heen of vandaan wilt.Nu nog hopen dat er ooit een Wadloper komt. aar ook de Buffel of de DE 42 zijn leipe museumtreinen.Ik ben benieuwd of dit ooit gaar gebeuren, want de heimwee naar de Heimwee Express is toch groter dan ik verwachtte! Logisch ook in museale sferen naar een Spoorwegmuseum heeft toch iets speciaals!

  • En dan misschien de DDM met 1656 of 1768 weer een paar ritjes te laten rijden of een plan U SGMM 2+3 (2143 en 2995) als ideeën.

    • En eventueel met verdiensten kijken of de Benelux stuurstand weer werkend gemaakt kan worden

Share

Recent Posts

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

1 uur terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

1 dag terug

Spoorverzakkingen in Zeeland: mogelijk nog wekenlang hinder tussen Roosendaal en Vlissingen

ProRail heeft toch langer nodig om de spoorverzakkingen op de Zeeuwse Lijn aan te pakken.…

2 dagen terug

Nijmeegse studenten bedenken mobielvrije zones in trein: ‘Mensen worden gestimuleerd om gesprek aan te gaan’

We hebben in Nederland al stiltezones in de trein, maar voor wie juist op zoek…

2 dagen terug

Black Friday: tot 25% korting op Interrail Pass

Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black…

1 week terug

Half jaar geen rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen

Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en…

1 week terug