Foto: (c) Spoorwegmuseum (door: Photosteron.com)
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil namelijk het traject Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) overnemen van NS. Het zou de terugkeer zijn van historisch materieel op het pendeldienstje, nadat NS in 2015 stopte met de Heimwee Express.
In de aanvraag die Stichting Hondekop deed bij de ACM staat dat de pendeldienst zowel Utrecht Centraal als Amersfoort Centraal moet gaan verbinden met het Spoorwegmuseum. In totaal rijdt de stichting dan acht keer per dag op en neer tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan, met ‘s ochtends en in de namiddag een slagje Amersfoort.
Op dit moment gebruikt NS SLT-sprinters om de pendeldienst mogelijk te maken. Mocht Stichting Hondekop de ritjes overnemen, dan komen er treinen te rijden die een stuk beter passen bij het Spoorwegmuseum. In de aanvraag vermeldt de stichting een Mat ’54, Mat ’57 Benelux en diverse Plan V’s (Mat ’64).
Verder meldt Stichting Hondekop in de aanvraag dat de treindienst overeenkomt met de openingstijden van het museum: dinsdag t/m zondag en tijdens schoolvakanties de hele week. En waar reizigers voor de Heimwee Express speciale kaartjes nodig hadden, valt de aangevraagde dienst van Stichting Hondekop onder het normale tarief.
De stichting is niet de eerste partij die bij de ACM een aanvraag doet in het kader van open toegang tot het Nederlandse spoor. Sinds 2021 maakt EU-beleid het mogelijk dat ook andere vervoerders gebruik kunnen maken van het nationale spoornet, zodat onderhandse overheidsconcessies de kop in worden gedrukt. In Nederland lijkt dat nog niet helemaal goed te werken, want NS kreeg voor de concessieperiode 2025-2033 het monopolie op het hoofdrailnet wederom gegund van het kabinet. Arriva probeerde daar vorige week een stokje voor te steken en nu hoopt ook de Stichting Hondekop een beetje van het NS-monopolie af te knabbelen.
This post was last modified on 30 september 2023 12:42
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…