Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten
20 jun 2014 9:02
De Nederlandse Spoorwegen en andere spoorvervoerders moeten vaker hun eigen belang opzij zetten als dat in het belang van de reiziger is. Dat zei NS-directeur Communicatie & Strategie Maurice Unck op de Dag van de Rail.
Zo moeten andere vervoerders straks ook via het hoofdrailnet kunnen doorrijden als een grote groep reizigers daarmee gebaat is. Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem is met de komst van de nieuwe concessie ook bespreekbaar geworden. Volgens de in april aangetreden directeur communicatie is NS daarover ook in gesprek met Connexxion. Unck vindt wel dat als andere vervoerders over het hoofdrailnet mogen doorrijden, dat dan ook NS in het belang van de reiziger mag doorrijden over het regionale spoor.
Zelfkritiek
Unck had tijdens zijn presentatie ook de nodige zelfkritiek. "We zijn de grootste, maar niet de beste of de snelste" erkende hij. En verder: "Vroeger bedoelden wij met samenwerken dat andere spoorvervoerders moesten doen wat wij zeiden." In het nieuwe beleid benadrukt NS juist de samenwerking met partners in de keten.
ACM
Alhoewel Unck pleit voor meer samenwerking, blijkt ook dat er toch een spanningsveld blijft tussen regionale vervoerders en NS. Tijdens het congres wezen onder andere Anne Hettinga (directeur Arriva) en Manu Lageirse (directeur Veolia) op het ongelijke speelveld bij de OV-concessie Limburg. Ook Johan Ketelaar van de ACM bevestigt tijdens de discussie dat er geen gelijk level playingfield in Limburg is.
Informatie
Anne Hettinga legt uit waarom er geen gelijk speelveld is: "We hebben niet de benodigde informatie die NS wel heeft. Bovendien kunnen wij tijdens de aanbesteding geen aansluitgaranties beloven op NS-treinen. Dat kan alleen als we daarover afspraken kunnen maken met NS, maar die heeft daar geen belang bij omdat wij een concurrent zijn" aldus de Arriva directeur.
Franse en Duitse overheid
Leon Struik – directeur van NS-dochter Abellio – reageerde tijdens het congres op die kritiek. Hij wees erop dat NS bij aanbestedingen vaak ook geen goede informatie heeft over busdiensten. Ook verdedigde hij dat NS meedoet bij de regionale aanbesteding. "Het zou raar zijn als een Nederlands overheidsbedrijf niet mee mag doen, terwijl de Franse overheid in Keolis en de Duitse overheid met Deutsche Bahn wel mee mogen doen."
Chinese vervoerder
Patrick van der Broeck, gedeputeerde van de provincie Limburg, is verrast dat NS van de overheid mee mag doen met de Limburgse aanbesteding. "Ik dacht dat twee jaar geleden juist werd besloten om de Limburgse Sprinters aan te besteden zodat een andere vervoerder dan NS die kon gaan uitvoeren. Het is opmerkelijk dat in de hoofdrailnetconcessie wordt geregeld dat NS hier toch mag meedingen." Alhoewel Van der Broeck verrast is dat NS mag mee doen, is hij er ook blij mee. "Ik zie graag zo veel mogelijk inschrijvingen. Of het nu NS of een Chinese vervoerder is, het maakt mij niet uit."
Foto: Werkenbijns.nl