Nieuws

Meer geltreinen om gladde sporen te bestrijden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail gaan deze herfst twaalf geltreinen inzetten om de gladde sporen te bestrijden. Dat zijn er twee meer dan vorig jaar. De gladheid op de sporen in het najaar wordt veroorzaakt door vallende bladeren in combinatie met regen. Daardoor ligt er een laagje smurrie op de rails die ervoor zorgt dat treinen minder grip hebben en storingen kunnen ontstaan.

Als de sporen glad zijn kunnen de treinen minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Uit voorzorg wordt de dienstregeling daarom op 15 plekken tijdelijk aangepast, door een minuut extra aan de reistijd toe te voegen. Desondanks blijft het in de herfst moeilijker om stipt te rijden.

Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. Om de gladde sporen te bestrijden wordt Sandite gebruikt. Sandite bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Twaalf treinen zullen dit jaar Sandite aanbrengen op de gladde sporen. Het gaat om acht reguliere reizigerstreinen van NS. ProRail zet op vier locaties – Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort – Sandite-treinen klaar voor flexibele inzet waar nodig.

Door de inzet van Sandite kunnen treinen stipter blijven rijden en worden de treinen minder snel beschadigd. Mocht een trein toch defect raken, dan heeft NS extra monteurs achter de hand. NS benadrukt dat ook andere landen in de herfst kampen met hinder door gladde sporen. Sandite wordt niet alleen in Nederland toegepast: ook Ierland en Groot-Brittannië maken er gebruik van.

 

This post was last modified on 2 oktober 2017 10:24

Share
Tags: Herfst

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

23 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug