Meer geltreinen om gladde sporen te bestrijden
29 sep 2017 11:08
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail gaan deze herfst twaalf geltreinen inzetten om de gladde sporen te bestrijden. Dat zijn er twee meer dan vorig jaar. De gladheid op de sporen in het najaar wordt veroorzaakt door vallende bladeren in combinatie met regen. Daardoor ligt er een laagje smurrie op de rails die ervoor zorgt dat treinen minder grip hebben en storingen kunnen ontstaan.
Als de sporen glad zijn kunnen de treinen minder snel optrekken. Ook moeten de treinen voor een station eerder afremmen. Dat maakt het voor een machinist moeilijker om volgens de dienstregeling te rijden. Uit voorzorg wordt de dienstregeling daarom op 15 plekken tijdelijk aangepast, door een minuut extra aan de reistijd toe te voegen. Desondanks blijft het in de herfst moeilijker om stipt te rijden.
Ook kunnen gladde sporen ervoor zorgen dat de wielen van de trein beschadigd raken, waardoor deze treinen naar de werkplaats moeten voor reparatie. Om de gladde sporen te bestrijden wordt Sandite gebruikt. Sandite bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Twaalf treinen zullen dit jaar Sandite aanbrengen op de gladde sporen. Het gaat om acht reguliere reizigerstreinen van NS. ProRail zet op vier locaties – Eindhoven, Roosendaal en twee in Amersfoort – Sandite-treinen klaar voor flexibele inzet waar nodig.
Door de inzet van Sandite kunnen treinen stipter blijven rijden en worden de treinen minder snel beschadigd. Mocht een trein toch defect raken, dan heeft NS extra monteurs achter de hand. NS benadrukt dat ook andere landen in de herfst kampen met hinder door gladde sporen. Sandite wordt niet alleen in Nederland toegepast: ook Ierland en Groot-Brittannië maken er gebruik van.
Aardig dat men in het persbericht maar alvast aangeeft dat het in het buitenland ook voor komt. Er is een groep klagers die het iedere keer dezelfde grammofoonplaat opzetten met de mededeling dat het in het buitenland veel beter zou zijn. Dit is niet zo. Bij sneeuw hebben ze in Osstenrijk, Duitsland en Noorwegen en waar meer ook problemen. Idem met storm of hitte.