Als zondag de nieuwe treindienstregeling ingaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke stap voorwaarts. Er gaan meer treinen rijden dan ooit. Maar dat gebeurt wel tijdens een nog altijd lopende onderhouds- en vernieuwingsoperatie op het spoor die ook komend jaar de reizigers flink parten gaat spelen. Houd de reisplanner dus goed in de gaten.
Vanaf zondag rijden er per week 1600 treinen meer dan afgelopen jaar. Er gaan meer treinen rijden in de spits, avonden en weekenden. Op veel trajecten komt de kwartierdienst terug en tussen Dordrecht en Den Haag Centraal gaat bijvoorbeeld de tienminuten sprinter rijden.
Verder:
Naar Schiphol komt om de 7,5 minuten de ’Airportsprinter’. Ook komend jaar wordt er flink gewerkt aan het spoor rondom de luchthaven en op station Schiphol Airport waardoor minder perrons beschikbaar zijn. De NS hoopt dat de Airportsprinter, ondanks de beperkingen, evenveel reizigers per trein naar de luchthaven kan blijven brengen.
Nieuw is ook dat er op de stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum toeslagpaaltjes staan voor de hogesnelheidslijn (HSL). Omdat de intercity’s op de HSL vanaf zondag niet meer naar Amsterdam Centraal rijden maar via Amsterdam-Zuid doorrijden naar Lelystad of Amersfoort moeten reizigers die met de Intercity Direct of Eurocity Direct tussen Rotterdam en Schiphol reizen, toeslag betalen. Dat kan bij de toeslagpaal maar ook online. Door het doortrekken van de lijnen over de HSL ontstaan er meer overstapvrije verbindingen.
Reizigers van Rotterdam naar Zwolle, Groningen of Leeuwarden raken hun directe verbinding kwijt. Alle intercity’s vanuit Rotterdam richting het oosten rijden tot Utrecht. In de toekomst moet de directe verbinding tussen Rotterdam en het noorden en oosten weer terugkomen.
Ook de directe intercity van Schiphol Airport naar Enschede verdwijnt. De trein rijdt straks tot Amersfoort en moet over een aantal jaar weer doorrijden naar Enschede. Een andere verslechtering is er voor reizigers in Leiden. Die zullen vaker geen aansluiting krijgen tussen de intercity’s en dat kan op rustige tijdstippen tot een wachttijd van een half uur leiden.
Internationaal profiteren reizigers van meer treinen naar Brussel waaronder een snellere optie met de Eurocity Direct. Naar Duitsland is de ICE naar Basel vervangen door de ICE naar München die via Stuttgart rijdt waardoor er nu een directe verbinding is met deze twee grote Duitse bestemmingen. Frankfurt en Keulen liggen overigens ook op de route, maar die hebben al andere directe ICE-verbindingen.
Gezien de vele veranderingen in de dienstregeling doen reizigers er goed aan de reisplanner erop na te slaan voor ze op reis gaan. Dit advies geldt eigenlijk voor het hele jaar want werkzaamheden gaan het hele jaar door op veel trajecten hinder veroorzaken. In januari al is het spoor bij Schiphol weer aan de beurt. Het treinverkeer naar Duitsland zal het hele jaar nog last hebben van de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen en in elke regio van het land staan komend jaar wel werkzaamheden gepland die ook overdag op werkdagen het treinverkeer hinderen.
Door de werkzaamheden is de reistijd tussen Schiphol en het noorden van het land langer. ProRail heeft bij voorbaat al extra minuten reistijd toegevoegd om zo beter vertragingen door de werkzaamheden op te vangen. Grote projecten zijn al in de dienstregeling verwerkt, korter werk komt tien dagen van tevoren in de dienstregeling.
ProRail is bezig aan een jarendurende onderhouds- en vernieuwingsoperatie op het spoor. Het werk moet meer ruimte bieden om nog meer treinen te laten rijden, maar er moet ook nog altijd veel achterstallig onderhoud worden weggewerkt want ondanks de vele werkzaamheden gaat de staat van het spoor nog steeds niet vooruit, blijkt ook uit de laatste rapportage van ProRail aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: ’’Er is een neerwaartse trend te zien in de algehele staat van de Nederlandse spoorweginfrastructuur. We zien een afname van het oordeel van ‘goed’ in 2019 en 2020 naar ‘ruim voldoende’ in 2021 en 2022. Ook voor 2023 is de technische staat van de Nederlandse spoorweginfrastructuur als ‘ruim voldoende’ beoordeeld.’’
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:45
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…
Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus…
Het Europese Hof van Justitie gaat adviseren of de NS terecht het monopolie heeft gekregen…
In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station…
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…