fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Dienstregeling 2025: Meer treinen op spoor vol werkzaamheden

12 dec 2024 16:20

Als zondag de nieuwe treindienstregeling ingaat, zet het reizigersvervoer op het spoor een flinke stap voorwaarts. Er gaan meer treinen rijden dan ooit. Maar dat gebeurt wel tijdens een nog altijd lopende onderhouds- en vernieuwingsoperatie op het spoor die ook komend jaar de reizigers flink parten gaat spelen. Houd de reisplanner dus goed in de gaten.

Vanaf zondag rijden er per week 1600 treinen meer dan afgelopen jaar. Er gaan meer treinen rijden in de spits, avonden en weekenden. Op veel trajecten komt de kwartierdienst terug en tussen Dordrecht en Den Haag Centraal gaat bijvoorbeeld de tienminuten sprinter rijden.

Verder:

  • gaat de tienminuten intercity Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem niet meer alleen in de spits rijden maar op maandag tot en met donderdag de hele dag,
  • keert de ‘spits intercity’ tussen Haarlem en Alkmaar terug met twee ritten per spits op maandag tot en met donderdag,
  • gaat op vrijdag- en zaterdagavond tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity rijden, tot 00:30 uur,
  • rijden tussen Utrecht en Woerden overdag weer vier sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag,
  • gaan op vrijdag de intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier,
  • rijdt tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal op vrijdag weer vanaf de ochtendspits elk kwartier een intercity,
  • gaan er meer treinen rijden tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal,
  • gaat de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer doorrijden, tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur,
  • komen er meer ritten tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden. Arriva kreeg hier ook ritten maar rijdt die voorlopig niet.

Airportsprinter

Naar Schiphol komt om de 7,5 minuten de ’Airportsprinter’. Ook komend jaar wordt er flink gewerkt aan het spoor rondom de luchthaven en op station Schiphol Airport waardoor minder perrons beschikbaar zijn. De NS hoopt dat de Airportsprinter, ondanks de beperkingen, evenveel reizigers per trein naar de luchthaven kan blijven brengen.

Nieuw is ook dat er op de stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum toeslagpaaltjes staan voor de hogesnelheidslijn (HSL). Omdat de intercity’s op de HSL vanaf zondag niet meer naar Amsterdam Centraal rijden maar via Amsterdam-Zuid doorrijden naar Lelystad of Amersfoort moeten reizigers die met de Intercity Direct of Eurocity Direct tussen Rotterdam en Schiphol reizen, toeslag betalen. Dat kan bij de toeslagpaal maar ook online. Door het doortrekken van de lijnen over de HSL ontstaan er meer overstapvrije verbindingen.

Nadelen dienstregeling

Reizigers van Rotterdam naar Zwolle, Groningen of Leeuwarden raken hun directe verbinding kwijt. Alle intercity’s vanuit Rotterdam richting het oosten rijden tot Utrecht. In de toekomst moet de directe verbinding tussen Rotterdam en het noorden en oosten weer terugkomen.

Ook de directe intercity van Schiphol Airport naar Enschede verdwijnt. De trein rijdt straks tot Amersfoort en moet over een aantal jaar weer doorrijden naar Enschede. Een andere verslechtering is er voor reizigers in Leiden. Die zullen vaker geen aansluiting krijgen tussen de intercity’s en dat kan op rustige tijdstippen tot een wachttijd van een half uur leiden.

Internationaal

Internationaal profiteren reizigers van meer treinen naar Brussel waaronder een snellere optie met de Eurocity Direct. Naar Duitsland is de ICE naar Basel vervangen door de ICE naar München die via Stuttgart rijdt waardoor er nu een directe verbinding is met deze twee grote Duitse bestemmingen. Frankfurt en Keulen liggen overigens ook op de route, maar die hebben al andere directe ICE-verbindingen.

Weer veel werkzaamheden gepland

Gezien de vele veranderingen in de dienstregeling doen reizigers er goed aan de reisplanner erop na te slaan voor ze op reis gaan. Dit advies geldt eigenlijk voor het hele jaar want werkzaamheden gaan het hele jaar door op veel trajecten hinder veroorzaken. In januari al is het spoor bij Schiphol weer aan de beurt. Het treinverkeer naar Duitsland zal het hele jaar nog last hebben van de werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen en in elke regio van het land staan komend jaar wel werkzaamheden gepland die ook overdag op werkdagen het treinverkeer hinderen.

Door de werkzaamheden is de reistijd tussen Schiphol en het noorden van het land langer. ProRail heeft bij voorbaat al extra minuten reistijd toegevoegd om zo beter vertragingen door de werkzaamheden op te vangen. Grote projecten zijn al in de dienstregeling verwerkt, korter werk komt tien dagen van tevoren in de dienstregeling.

Spoornet nog altijd niet ‘goed’

ProRail is bezig aan een jarendurende onderhouds- en vernieuwingsoperatie op het spoor. Het werk moet meer ruimte bieden om nog meer treinen te laten rijden, maar er moet ook nog altijd veel achterstallig onderhoud worden weggewerkt want ondanks de vele werkzaamheden gaat de staat van het spoor nog steeds niet vooruit, blijkt ook uit de laatste rapportage van ProRail aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: ’’Er is een neerwaartse trend te zien in de algehele staat van de Nederlandse spoorweginfrastructuur. We zien een afname van het oordeel van ‘goed’ in 2019 en 2020 naar ‘ruim voldoende’ in 2021 en 2022. Ook voor 2023 is de technische staat van de Nederlandse spoorweginfrastructuur als ‘ruim voldoende’ beoordeeld.’’

De wijzigingen van de NS in beeld.

(c) Treinreiziger.nl 

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
42 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Wanneer gaan de treinen nu van Zwolle via Deventer, Arnhem Centraal, Nijmegen, Tilburg, Roosendaal doorrijden naar Bergen op Zoom, Goes en Vlissingen en terug? Was dat nu eind 2025, 2026 of 2027? Dat deden ze jaren geleden ook al en nu zijn ze dit weer van plan!

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Dat is per december 2025, eens per uur gaat de IC uit Zwolle dan doorrijden naar Vlissingen, het andere halve uur blijft deze keren in Roosendaal met een overstap van 3 minuten op de IC uit Amsterdam zoals nu.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

Vind het best wel materieelverspilling om drie keer per uur een dubbeldekker in Zeeland in te zetten, terwijl de reizigersaantallen daar geen aanleiding tot geven. Op andere plekken in het land zijn dubbeldekkers veel harder nodig. Een alternatief was misschien om de Sprinter Vlissingen-Roosendaal die toch al 1x per uur rijdt, door te trekken naar Breda (zonder stop in Etten-Leur).

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Zet je minder lange dubbeldekstreinen in tussen Roosendaal – Vlissingen. Bijvoorbeeld twee vierdelige DDZ tussen Zwolle – Roosendaal. En bij Roosendaal 1 DDZ afkoppelen. En dan laten doorrijden naar Vlissingen.

Neem aan dat er wel wat tijd is voor afkoppelen. Zo niet dan alleen vier – en zesdelige dubbeldekstreinen laten doorrijden naar Vlissingen.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Die extra treinen laten rijden kost wel extra personeel, en het aan- en afkoppelen kost ook nog eens personeel, tijd en maakt de dienstregeling kwetsbaarder, dat wil de NS tot een minimum beperken.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Klopt. Maar afkoppelen in Roosendaal komt ook uit de richting Amsterdam vaak voor.

Klaas-Jozef
1 maand geleden

“ Reizigers van Rotterdam naar Zwolle, Groningen of Leeuwarden raken hun directe verbinding kwijt. Alle intercity’s vanuit Rotterdam richting het oosten rijden tot Utrecht. In de toekomst moet de directe verbinding tussen Rotterdam en het noorden en oosten weer terugkomen.”
Waarom is die dan tijdelijk vervallen?🙄

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

De directe verbinding tussen Rotterdam en het noorden gaat in de toekomst via de HSL lopen omdat dit zo’n 10 minuten sneller is dan via Utrecht. Het was de bedoeling dit vanaf volgende week al te gaan doen, maar begin dit jaar bleek er nog onvoldoende ICNG te zijn en de snelheidsbeperkingen op de HSL zaten in de weg waardoor dit uitgesteld is. De andere aanpassingen gingen echter wel door waardoor je nu tijdelijk deze ongelukkige situatie hebt. Vanaf december 2025 komt er weer 1x per uur een IC Zwolle – Rotterdam die dan via de HSL zal gaan rijden, maar de beloofde reistijdverkorting van 10 minuten duurt nog zeker een jaar langer en zal pas op zijn vroegst in december 2026 gerealiseerd worden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Michiel
Klaas-Jozef
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

Dankje Michiel.
Ik begrijp hieruit dat ns al begin 2024 wist dat dit niet kon.
dus dat kan allemaal? briljant 😡
& vanaf 2026 ga je wel rechtstreeks, zonder tijdwinst maar wel met toeslag voor LSL?
3x 😡

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

De aanvragen voor de nieuwe dienstregeling moeten altijd uiterlijk begin april bij ProRail ingeleverd worden vanwege de internationale afstemming met de buurlanden. Dit soort zaken worden dus inderdaad altijd maanden van te voren besloten.

Klaas-Jozef
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

🙄 begin 2024 == voor april 2024 🙄

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Dat is de uiterste datum, maar daarvoor moet de NS de plannen nog helemaal uitwerken dus zal de interne beslissing toch in januari gevallen moeten zijn.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Als alles volgens planning gaat zal de HSL Schiphol – Rotterdam vanaf (eind) 2026 volledig met 200 km p/u bereden kunnen worden.

Onder voorbehoud. Het is te hopen dat het gaat gebeuren.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Michiel

Één kanttekening. Zal er in dienstregeling 2027 met maximaal 180 km p/u over Hanzelijn gereden kunnen worden?

Anders zal de beloofde reistijdverkorting niet uitgevoerd kunnen worden. Tenzij ze een goede rijpad hebben.

Johan
1 maand geleden

Een andere verslechtering is er voor reizigers in Leiden. Die zullen vaker geen aansluiting krijgen tussen de intercity’s en dat kan op rustige tijdstippen tot een wachttijd van een half uur leiden.

De verslechtering voor Leiden zelf is vooral dat de directe verbinding met Almere tot en met Groningen permanent vervalt. In plaats daarvan gaan er 6 IC’s per uur per richting in een U-bocht van Leiden via Schiphol terug naar Utrecht. Van alle treinseries waar je een IC Den Haag-Leiden-Schiphol aan vast zou kunnen maken is dat 6x per uur de minst zinvolle. In theorie is er in Amsterdam Zuid een overstapmogelijkheid richting het noorden … maar die overstap is 2 minuten op een trein die in Schiphol begint en in Amsterdam Zuid een lange stop heeft. Als die wegens een aankomstvertraging van anderhalve minuut voor je neus wegrijdt sta je een half uur te blauwbekken tussen de A10.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Johan
Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Voor Leiden is denk ik vooral het schrappen van de directe trein naar Groningen een verlies, omdat er best veel studenten tussen deze steden reist. Anderzijds komen er nu wel directe verbindingen naar Arnhem, Nijmegen, ”s-Hertogenbosch en Eindhoven voor terug die er eerder niet waren.

Bovendien kan 4 keer per uur een IC tussen Leiden en Utrecht via Schiphol ook de treindienst via Alphen aan de Rijn behoorlijk verlichten en heb je geen dubbeldekkers meer nodig in de Sprinter tussen Leiden en Utrecht via Alphen aan de Rijn.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Vanuit Leiden is er in 2024 ook al een direct verbinding met ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal, welke twee keer per uur via Schiphol Airport rijdt. Alleen Nijmegen en Arnhem zijn nieuwe directe bestemmingen vanaf Leiden.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Die directe verbinding met Arnhem en Nijmegen blijft vanwege die U-bocht via Schiphol langzamer dan met de sprinter via Alphen a/d Rijn en dan overstappen in Utrecht.
Ik zie er trouwens niet de logica van in om meer reizigers te verleiden om via Schiphol te reizen gezien de capaciteitsbeperkingen daar.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

42 minuten via Alphen en 47 minuten via Schiphol. In verband met de slappe bodem op het traject Leiden-Woerden is het verstandig dat de meeste reizigers Leiden-Utrecht via Schiphol reizen, zodat Leiden-Utrecht via Alphen met Sprintermaterieel kan rijden.

Marcel
1 maand geleden

Zie ik het goed dat er geen HSL verbinding meer is tussen Rotterdam CS en Amsterdam CS? De snelste verbinding tussen die stations gaat voorlopig alleen via overstappen op Schiphol, waar perron ruimte voor passagiers al zo gering is en voorlopig zo blijft? Dat lijkt erg onaantrekkelijk.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Marcel

Eurostar rijdt nog wel via de HSL tussen Rotterdam centraal en Amsterdam centraal.

Klaas-Jozef
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

maar niet te vinden bij de ns reisplanner 🙄😡

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Die neemt alleen geen binnenlandse reizigers mee.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Marcel

Vanuit Delft, Den Haag en Leiden zorgt dit juist voor een verbetering. Vanuit deze steden is er nu elke 10 minuten een verbinding met Amsterdam Centraal. Twee daarvan zijn direct via Haarlem en vier daarvan met een overstap op Schiphol Airport.

2N2
1 maand geleden

Wat voor waanzin is dit? Vrijwel geen rechtstreekse trein tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal? Hoe krijg je het verzonnen. Wel een langzame intercity, twee keer per uur maar liefst, maar via HSL altijd met overstap? En dat is ok? Te weinig perroncapaciteit en dan acht keer een Airport sprinter er door jassen. Dit is even totaal onbegrijpelijk.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

Die IC doet er 74 minuten over. Met slechts 3 minuten extra reistijd kun je ook de rechtstreekse sprinter nemen die via Breukelen rijdt.

2N2
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Helaas wel bijna een half uur langer dan de IntercityDirect die er nu nog vijftig minuten over doet (als het geen ICNG is die weer eens kapot is).
Ook knap, ik lees ergens anders dat de HSL problematisch blijft en voor vertraging kan zorgen op de rest van het net. Is dan het eerste waar je aan denkt om juist de treinen via de HSL te verlengen naar Lelystad en Amersfoort? Geen probleem voor NS: gewoon even de reisplanner raadplegen voor vertrek!

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door 2N2
Jur
1 maand geleden
Antwoord aan  2N2

Vanaf Amsterdam centrum en zelfs Amsterdam noord is het verleggen van de icng van cs naar Zuid niet erg dramatisch, gezien de nz-lijn. Voor veel mensen wordt de iets langere reistijd naar Zuid ipv cs goed gemaakt door het wegvallen van de reistijd van de trein door Amsterdam west. Voor Noord Holland is het een groter probleem, omdat er geen goede verbinding is vanuit Noord Holland naar station Zuid. Ik blijf zeggen dat de zuidwest boog (Lelylaan-zuid) moet worden aangemaakt. Zeker als straks nog meer internationaal trein verkeer vertrekt vanaf zuid. Die metro over de westtak is tergend traag en de overstappen trein-metro-trein zijn zeer onhandig voor internationale treinreizigers.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Ligt eraan waar je moet zijn, moet je naar Bijlmer ArenA, Amstel of Alexander, dan is de directe Sprinter via Gouda sowieso al de snelste reisoptie.

FFA
1 maand geleden

De verbinding Aachen – Heerlen – Eindhoven – Amsterdam v.v. verslechtert.
Er rijden minder IC’s Heerlen -Eindhoven – Amsterdam.
Slechts 1 x per 2 uur op werkdagen vanaf 09.19 u.
Was er eerst sprake van IC Eindhoven – Aachen.
Nu wordt dat Eindhoven – Sittard met NS.
Dan overstap Sittard – Heerlen met Arriva.
En dan overstap Heerlen – Herzogenrath – Aachen met Arriva.
Dat wordt een gedoe voor de dagelijkse reizigers en voor de dagjesmensen Aachen en voor al die treinreizigers die naar Herzogenrath ( overstap naar Dusseldorf) of naar Aachen (overstap naar Keulen, ICE Frankfurt willen/ moeten maken).
De verbinding Aachen – Eindhoven v.v. boet ernstig in.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Ik zie nu dat verbinding Heerlen – Eindhoven gehandhaafd blijft.
Dat betekent wil je verder reizen dat je in Eindhoven dient over te stappen.
De verbinding Aachen – Heerlen- Eindhoven blijft gelijk/boet niet in.
Mijn excuses.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Zat laast in de RE18 Heerlen-Aachen. Echter druk was deze verbinding niet, dus zoveel vraag richting Aachen is er niet. Bovendien bestaat er nog een optie om via Maastricht te reizen en dan vanuit Maastricht buslijn 350 naar Aachen te pakken. Dan heb je op ieder moment van de dag slechts 1 overstap tussen Utrecht en Aachen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Erno-Berk zat in een halflege trein, DUS is er niet zoveel vraag. Vreemde gedachtegang.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Ik zie de bijdrage van johan hieronder.
Ik had in mijn achterhoofd de gedachte ‘ als voorbereiding op Eindhoven – Aachen’ die ingeplande Aachen – Heerlen.
Wordt zeer moeilijk vanwege druk knooppunt bij herzogenrath.
Probeer daar maar vanuit het enkelspoor in die bocht op het spoor naar Aachen te geraken.
Verbinding tot Herzogenrath met, het 1 jaar terug aangelegde perron 4 zou dan Eindhoven – Herzogenrath kunnen worden.

Wim Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Ik heb hier begin dit jaar al eens geschreven dat in het weekend de uitgeklede IC Heerlen-Eindhoven nagenoeg leeg heen en weer pendelt, omdat deze onderweg en in Eindhoven nergens op aansluit. Het is zelfs zo dat NS in haar planner de Arriva stoptrein tot en van Sittard verkiest boven haar eigen IC, als je verder wilt dan Eindhoven.
Dan ben je echt diepgezonken met het uitkleden de dienstregeling in Limburg.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

De dienstregeling in Limburg zit sowieso wel raar in elkaar. 4x per uur een IC tussen Eindhoven en Sittard is buiten de spitsuren toch wel behoorlijk veel gezien de reizigersaantallen, maar de Maastrichter IC heeft zo idioot korte overstap op de Maaslijn richting Venlo, dat de overstap heel vaak de mist in gaat. Dan lukt vaak wel op de Arriva-Sprinter te pakken, alleen de Arriva-Sprinter verliest zoveel tijd door de 8 minuten-stop in Sittard. Het is jammer dat de NS niet kijkt voor een andere opzet voor Limburg, want de huidige dienstregeling is niet de meest praktische dienstregeling.

Wim Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ook vanuit Eindhoven (ik woon zelf in Weert) is het in Roermond rennen geblazen voor de aansluiting op de trein naar Nijmegen. Officieel heb je 4 minuten, maar in de praktijk meestal 2 door aanhoudend geklungel met ontkoppelen in Eindhoven.
Ten noorden van Eindhoven, in Den Bosch, Utrecht en Amsterdam, gaat het pas echt mis. Die waren vóór de tienminutentrein prima, maar nu rijdt de trein uit Maastricht 5 minuten later en lopen al die aansluitingen in het honderd. NS zei destijds dat de trein uit Heerlen dit op zou vangen. En uitgerekend die is in de weekends wegbezuinigd.
De trein van Amsterdam naar Maastricht puilt de hele zaterdagmiddag uit en is veel voller dan de trein naar Venlo. Misschien worden ze nog wel wakker bij NS. De trein uit Heerlen was ooit drukker dan die uit Maastricht, maar vooral dankzij reizigers die voorbij Eindhoven moesten overstappen. NS heeft het gewoon allemaal verprutst.

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Die IC Eindhoven-Aken is van de baan. Tussen Heerlen en Aken worden veel treinen geschrapt wegens personeelstekort. Inderdaad verslechtering.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Drs.P
Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Drs.P

Nee hoor. Die staat (weliswaar tamelijk vrijblijvend verwoord) opnieuw in de Hoofdrailnetconcessie 2025-2033: (Artikel 4.4)

NS voert een intercitydienst uit tussen Eindhoven en Aken, zodra de infrastructuur daarvoor gereed is en overeenstemming is over onder meer de lijnvoering en financiering. NS en de Concessieverlener treden in overleg over de frequentie en bediening van deze treindienst. In voorkomend geval treden NS en de Concessieverlener in overleg, met inachtneming van artikel 76, achtste en negende lid, om afspraken te maken over de financiële gevolgen. Indien NS en de Concessieverlener geen overeenstemming bereiken, treden zij in overleg. NS werkt mee aan een mogelijke variant voor de dagranden totdat de intercitydienst uitgevoerd kan worden.

Hanzeboog
1 maand geleden

Vele werkzaamheden van ProRail. Helaas noodzakelijk kwaad. Spoorinfrastructuur laten verloederen is geen optie. Dan glijden we af naar het niveau van Amerika waar bijna elk jaar trein ongelukken gebeuren.

Dat wordt improviseren voor ProRail, NS en treinreizigers. Zoals al gezegd: Gebruik NS Reisplanner.

En dan moet ERTMS uitgerold worden. Dat is doorgeschoven naar 2029 op zijn vroegst.

boer
1 maand geleden

dienstregeling kan een stuk beter zoals ook halfuurdiensten op Apeldoorn-Almelo en een sprinter Utrecht-Arnhem toch wel jammer dat die er niet is tussen twee provinciehoofdsteden

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  boer

De enige manier op de Sprinter Apeldoorn-Almelo in het weekend ieder half uur te laten rijden is om deze Sprinter uit het Hoofdrailnet te halen en aan te besteden. En een doorgaande Sprinter Arnhem-Utrecht past niet qua infrastructuur.