Foto: (c) DB (archief)

Meer uitval treinen door infrastoringen

Reizigers hebben het afgelopen jaar vaker te maken gehad met uitval van treinen door infrastoringen. In 2014 werden 32.899 NS-treinritten geregistreerd als opgeheven door storingen aan de infrastructuur. Dat is ruim 46 procent meer als het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de NS, die voor het eerst aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. NS benadrukt dat de cijfers geen precies beeld geven, maar slechts gebruikt kunnen worden als indicatie.

De cijfers worden in een systeem vastgelegd door de treindienstleiders, die het juist bij stremmingen erg druk hebben. Zij zijn dan voornamelijk bezig met het veilig afhandelen van de stremming; het vastleggen van de oorzaken en het toewijzen van de treinen volgt later. Aan één melding kunnen meerdere treinen worden toegevoegd. Onder tijdsdruk komt het voor dat daardoor opgeheven en vertraagde treinen worden toegekend aan een nog openstaande melding, terwijl de trein in werkelijkheid misschien vanwege een andere reden uitvalt. Ondanks dat de cijfers dus niet volledig juist zijn, geven ze wel een indicatie.

Strengere veiligheidsregels
Er zijn in 2014 minder treinen uitgevallen dan in 2013. Maar als het gaat om uitval door storingen aan de infrastructuur is het aantal uitgevallen treinen juist aanzienlijk gegroeid. Dat komt door strengere veiligheidsregels waar de spoorsector mee te maken heeft. Zo kiezen spoorbedrijven er steeds vaker voor om storingen pas ´s nachts te verhelpen. Het treinverkeer hoeft daardoor niet midden op de dag stil gelegd te worden, maar daardoor kunnen er wel langere tijd minder treinen rijden.

Ook andere storingen
ProRail benadrukt in een reactie dat treinen ook door andere redenen uitvallen. "In 2014 werd 36% van het totaal aantal storingen veroorzaakt door de infrastructuur. Bijna de helft kwam voor rekening van derden," stelt de spoorbeheerder. ProRail zegt verder dat het aantal infrastoringen is afgenomen. Ondanks dat er minder infrastoringen zijn, zorgen die dus wel voor meer uitgevallen treinen.

Gouda – Rotterdam
De cijfers laten ook zien op welk traject of rond welk knooppunt de treinen zijn opgeheven. Op de grootste stations worden ook de meeste treinen opgeheven. Van de trajecten scoort Gouda – Rotterdam met 2501 geregistreerde uitvallen in 2014 het hoogst. In 2014 reden er in totaal 85.974 treinen op dat traject. In 2013 ging Amersfoort – Zwolle nog aan kop.

Ingrijpende storingen
Soms kan één ingrijpende storing honderden opgeheven treinen tot gevolg hebben. In 2014 waren er een aantal ingrijpende storingen waardoor veel treinen moesten worden opgeheven. Zo zorgde blikseminslag in een relaiskaart bij Santpoort in maart 2014 voor maar liefst 961 opgeheven treinen. De ontspoorde trein in Hilversum (januari 2014) als gevolg van een wisselstoring had 887 opgeheven treinen tot gevolg.

Minder treinen uitgevallen
Een uitgevallen trein telt in de cijfers op maximaal één traject mee. Valt de trein op meerdere trajecten uit, dan wordt dat niet geregistreerd in de cijfers. De cijfers bevatten alleen de NS-treinen en niet die van andere vervoerders. Al met al viel in 2013 2,4% van de treinen uit. In 2014 daalde dat naar 2,0%.

Een deel van de uitgevallen treinen is aan een traject toegekend, en een deel aan grote stations (knooppunten), Op onderstaande kaart is te zien hoeveel treinen op een knooppunt uitvallen (door alle oorzaken). Bij de trajecten kun je alleen de kleur zien.(Uitval 2013 – 2014).

0-150 treinen uitval
150-400 treinen uitval
400-1.000 treinen uitval
1.000-2.000 treinen uitval
2.000+ treinen uitval

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.