Meerdere stremmingen in Twente door spoorwerk
30 mei 2025 13:23
In Twente is het treinverkeer tussen zaterdag 7 juni en dinsdagochtend 10 juni weer op verschillende trajecten gestremd. Spoorbeheerder ProRail gaat spoor en overwegen vernieuwen.
Er rijden geen treinen tussen Almelo en Enschede, Delden en Oldenzaal, en Hengelo en Rheine (Duitsland). Op de route van de gestremde trajecten rijden bussen. Daarnaast rijden er ook snelbussen tussen de steden Almelo, Hengelo en Enschede.
Rubberen vloer voor overwegen
Tussen Almelo en Hengelo vervangt Aannemer Swietelsky spoorstaven, dwarsliggers, ballast en bevestingsmateriaal. Dit gebeurt nabij Zenderen en Borne. Overwegen op het traject krijgen een nieuwe vloer. De betonnen vloer wordt vervangen door rubberen platen. Dit dempt het geluid van passerende treinen.
Tussen Hengelo en Enschede is werk aan de treinbeveiliging gepland. In Hengelo gaat aannemer Dura Vermeer op het emplacement werken aan de bovenleiding. Er worden onder meer funderingsblokken geplaatst voor de bovenleidingspalen.
De afgelopen weken waren er ook al meerdere stremmingen in de regio wegens spoorwerk.
Alle overwegen oude stijl krijgen de reducerende rubberen matten. Dat is ook het geval bij de metro en trams. Ook heb je de rubberen punten matten, de zogeheten struikelmatten om illegaal oversteken mogelijk te maken. Niet alleen in ons land ook België en Groot Brittannië kennen deze anti oversteekmatten. Cameratoezicht bij deze overwegen zijn essentieel net als die in voertuigen en op diverse stations voor de veiligheid aanwezig zijn. Of ik dat erg vind? Nee, helemaal niet! Ik gedraag me gewoon dan hoeft je ook niet gespannen te zijn bij een controle op perron of onderweg. Op de drukke Brabantroute en de IJssellijn zijn deze modernere voorzieningen al eerder, vanwege de zwaardere en langere goederentreinen, die meer geluid produceren dan reizigerstreinen.
Illegaal oversteken onmogelijk te maken uiteraard. Je moet jezelf en anderen niet in gevaar brengen. Stoer doen op en rond het spoor is levensgevaarlijk en wordt vaak onderschat. Je gaat toch ook niet lopend of fietsend de snelweg op? Mensen wees eens wijs!
Waar ligt zo’n struikelmat dan meestal? En hoe werkt dat?
Al lijkt me de kans dat die mensen dit forum lezen en naar handelen miniem tot nihil.
Blij dat ik dit nu weet, want ik heb met pinksteren met enkele vrienden een treinreis gepland naar Amsterdam en nu kunnen we er op anticiperen.
Voor eventuele verdere/latere reisjes etc: check ook-vind ik stukken makkelijker te hanteren als NS zelf- de site ´rijdendeteinen´ -/ kan je ook op toekomstige data en allerlei trajecten selecteren. Al voordat ns er aan begint vanwege not niet totaal geheel vastgestelde tijden in minuutjes.