Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan moet het spoor wel beter worden. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het samenwerkingsverband van Europese treinmaatschappijen CER.

Polling Europe ondervroeg voor het onderzoek ruim 5000 inwoners uit alle 27 EU-lidstaten. Hoewel uit het onderzoek een grote steun voor de trein blijkt, toont het ook dat maar weinig mensen tevreden zijn met de huidige stand van zaken. Slechts een van de tien EU-inwoners beoordeelt de huidige verbindingen als voldoende.

Spoor moet beter

Van de ondervraagden vindt 83 procent dat er ruimte is voor verbeteringen en 49 procent vindt dat verbindingen verbeterd moeten worden om het reizen makkelijker en sneller te maken. Daarnaast vindt 79 procent van de Europeanen dat Europa moet investeren in hogesnelheidsspoor.

Vooral in Centraal-, Oost- en Zuid-Europa vinden inwoners dat er nog veel te verbeteren valt aan de spoorwegen. Het onderzoek constateerde ook dat in deze gebieden de groep mensen die bij een beter spoor de trein boven het vlieg verkiezen het grootst is. Ook zijn in deze gebieden meer inwoners het eens dat er meer geïnvesteerd wordt in hogesnelheidsspoor.

Plan voor Europees hogesnelheidsnet

CER liet het onderzoek doen in aanloop naar het plan voor een Europees hogesnelheidsnetwerk voor het spoor dat de Europese Commissie aan het uitwerken is. In dit netwerk van in totaal 49.400 kilometer moeten alle Europese hoofdsteden met elkaar verbonden zijn. Met snelheden tot 350 kilometer per uur moet het netwerk de reistijden tot een afstand van 1000 kilometer per spoor korter maken dan met het vliegtuig. De kosten voor dit netwerk worden in een andere Europese studie geschat op 546 miljard euro.

‘Inwoners klaar voor verandering’

De uitkomst van het door CER ingestelde onderzoek toont dat de inwoners ’klaar zijn voor een verschuiving naar duurzame transportopties’, stelt CER-directeur Alberto Mazzola. “Het politieke momentum ter ondersteuning van de ontwikkeling van hogesnelheidslijnen is aan het groeien. We hebben nu de Europese Unie nodig om aan de verwachtingen van de burgers te voldoen door een ambitieus actieplan voor te stellen voor een hogesnelheidsnetwerk dat alle EU-hoofdsteden en grote stedelijke gebieden omvat, voor een beter verbonden toekomst.”

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 9 juli 2025 12:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug