Miljoen voor beter wifi in de trein. Is dat wel nodig?

Wifi in de trein moet een stuk sneller en beter. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie willen een miljoen euro steken in het verbeteren van draadloos internet in intercity’s. Te vaak blijkt de verbinding te traag of valt het signaal weg, zeggen de initiatiefnemers. Reizigersorganisaties stellen echter andere prioriteiten.

Leuke bijkomstigheid

Reizigersorganisatie Rover vindt het betere wifi ‘een leuke bijkomstigheid’ maar benadrukt dat de prioriteit moet zijn om voldoende zitplaatsen te realiseren. “Laten we geld uitgeven aan wat echt noodzakelijk is”, reageert Chris Vonk namens Rover.

Bankjes op het perron

Ook voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV ziet het geld liefst aan andere dingen besteed worden. “Bijvoorbeeld aan meer comfortabele bankjes op het perron” reageert de voorman. Wel benadrukt dat een miljoen snel op. “Ik heb het niet op mijn bankrekening, maar het is een relatief klein bedrag. Je kan er nog geen meter spoor van aanleggen.” Spithorst denkt dat wifi met de komst van 5G straks overbodig zal zijn. “Maar gezien dat het om een relatief klein bedrag gaat, zullen we niet de barricade op gaan”.

Dekking van zendmasten

Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl vindt de investering leuk bedacht, maar zou liever andere investeringen zien. “We zien nu al dat het aantal mensen met onbeperkt data abonnement groeit. Voor de toerist is het wellicht het meest handig, maar de meeste treinen hebben nu natuurlijk al wifi.” Hij wijst erop dat er op social media signalen zijn dat het reguliere 3G/4G netwerk de datavraag rond OV-knooppunten niet aankan. “Los dat liever eerst op.” Iets wat CDA en ChristenUnie overigens ook als een probleem zien.

Mensen per trein i.p.v. auto

Het plan komt uit de koker van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch en ChristenUnie-collega Stieneke van der Graaf. De CDA’er wijst erop dat de slechte wifi bij veel treinreizigers een grote ergernis is. “We willen dat NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken.” Stieneke van der Graaf voegt toe: “Als we willen dat mensen de trein verkiezen boven de auto, dan moeten we er ook voor zorgen dat internet in de trein goed, snel en betrouwbaar is.”

Politieke meerderheid

Het geld kan volgens de twee worden gehaald uit een bestaand innovatiepotje en moet worden geïnvesteerd in nieuwe ontvangers om de verbinding te verbeteren. Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer, aldus de initiatiefnemers.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:06

Share
Tags: Internet

Recent Posts

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

7 uur terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

12 uur terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

19 uur terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

1 dag terug

Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…

1 dag terug

Trajecten in Noord-Nederland tijdens voorjaarsvakantie gestremd

In het noorden van het land zijn tijdens de komende voorjaarsvakantie verschillende treintrajecten gestremd wegens…

2 dagen terug