Miljoen voor beter wifi in de trein. Is dat wel nodig?

Wifi in de trein moet een stuk sneller en beter. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie willen een miljoen euro steken in het verbeteren van draadloos internet in intercity’s. Te vaak blijkt de verbinding te traag of valt het signaal weg, zeggen de initiatiefnemers. Reizigersorganisaties stellen echter andere prioriteiten.

Leuke bijkomstigheid

Reizigersorganisatie Rover vindt het betere wifi ‘een leuke bijkomstigheid’ maar benadrukt dat de prioriteit moet zijn om voldoende zitplaatsen te realiseren. “Laten we geld uitgeven aan wat echt noodzakelijk is”, reageert Chris Vonk namens Rover.

Bankjes op het perron

Ook voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV ziet het geld liefst aan andere dingen besteed worden. “Bijvoorbeeld aan meer comfortabele bankjes op het perron” reageert de voorman. Wel benadrukt dat een miljoen snel op. “Ik heb het niet op mijn bankrekening, maar het is een relatief klein bedrag. Je kan er nog geen meter spoor van aanleggen.” Spithorst denkt dat wifi met de komst van 5G straks overbodig zal zijn. “Maar gezien dat het om een relatief klein bedrag gaat, zullen we niet de barricade op gaan”.

Dekking van zendmasten

Ook redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl vindt de investering leuk bedacht, maar zou liever andere investeringen zien. “We zien nu al dat het aantal mensen met onbeperkt data abonnement groeit. Voor de toerist is het wellicht het meest handig, maar de meeste treinen hebben nu natuurlijk al wifi.” Hij wijst erop dat er op social media signalen zijn dat het reguliere 3G/4G netwerk de datavraag rond OV-knooppunten niet aankan. “Los dat liever eerst op.” Iets wat CDA en ChristenUnie overigens ook als een probleem zien.

Mensen per trein i.p.v. auto

Het plan komt uit de koker van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch en ChristenUnie-collega Stieneke van der Graaf. De CDA’er wijst erop dat de slechte wifi bij veel treinreizigers een grote ergernis is. “We willen dat NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken.” Stieneke van der Graaf voegt toe: “Als we willen dat mensen de trein verkiezen boven de auto, dan moeten we er ook voor zorgen dat internet in de trein goed, snel en betrouwbaar is.”

Politieke meerderheid

Het geld kan volgens de twee worden gehaald uit een bestaand innovatiepotje en moet worden geïnvesteerd in nieuwe ontvangers om de verbinding te verbeteren. Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer, aldus de initiatiefnemers.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 27 oktober 2019 10:06

Bekijk reacties

  • Zullen ze bij andere vervoerders blij mee zijn. Arriva heeft wél snel wifi in de trein, maar de NS moet het cadeau krijgen?

  • Lachwekkend. Met één miljoen kun je wat nieuwe 4G modems kopen maar op treingebied is er verder weinig mee te doen.
    Iedereen heeft zelf Internet dus wat is het probleem. Wellicht zou men beter doen aan 4G repeaters op de trein in plaats van WiFi

    • Wanneer er 5G is op een station kan een trein daar verbinding maken en dit in de trein aanbieden. Onderweg zal het moeilijker worden omdat 5G veel meer zenders vereist door het korte bereik en de providers langs het spoor geen speciale zenders zullen plaatsen.
      Waarom zou een transportprovider plots ook dataprovider moeten worden. Het is een veelkoppig monster wat men beter buiten de deur houdt.

    • "$G repeaters op de trein plaatsen" .. Je kan wel merken dat dit forum vol zit met Telecom-specialisten ;-)

      • U lijkt mij een echte expert hoewel u als deskundige schijnbaar 4G niet zonder typfout lijkt te kunnen typen.
        Wanneer een trein een eigen 4G basisstation heeft functioneert dit als repeater voor de netten waarlangs de trein passeert. Men gebruikt ook eigen basisstations om telefoons af te vangen en zo afluisterbaar te maken zonder op het hoofdnet te hoeven zijn.
        Succes.

    • "Deze update houdt in dat we alle intercity’s voorzien van nieuwe gps modules." -- heeft dus niks met de WiFi te maken...

      • Ah juist. Dat staat er los van. Mijn kennis over dit onderwerp is beperkt. Probeer het te snappen en van te leren.

  • Laten we NS ook subsidie geven om naar de wc te gaan.
    (En politici om de pers te zoeken. En reizigersorganisaties om daar dan wat van te vinden. En natuurlijk ons om daar weer wat aan toe te voegen)

    Oh zijn ze/we al gesubsidieerd?

  • Wellicht is het om geen Wifi in de trein te nstalleren. De reizigers leren dan beter met elkaar coomuniceren. Het is beter om de wachtruimtes op de kleine stations te verbeteren en hier het geld aan te besteden.

    • Nee hoor, in een trein zonder wifi ga ik ook niet ongevraagd met mijn medereizigers praten. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand daarop zit te wachten. Ik heb gewoon een boek bij me.

    • Jan, reizigers beter met elkaar communiceren? Volgens mij is dat letterlijk en figuurlijk een gepasseerd station. Persoonlijk vind ik dat niet heel erg, lekker rustig.Maar ieder zijn meug, hoor.Verder vind ik wel dat ook al is een miljoen voor de NS niet veel geld het wel besteed moet worden aan nuttige zaken. Dus niet aan wifi.

  • Heeel graag BETERE WiFI!!En verder heel blij met de trein, prima uitvinding! Ook onder de NS.

      • De treinstammen die nu als IC Direct rijden, worden binnen drie of vier jaar vervangen door icng-treinstellen. Daar nog WiFi invoeren lijkt me niet efficiënt. Er zullen waarschijnlijk ook niet veel stammen tegelijk aan de reizigersdienst kunnen worden onttrokken voor inbouw van WiFi.

  • Als de NS verwacht dat het extra aantal reizigers de investering waard is, dan kan het er als semi-overheidsbedrijf toch gewoon geld voor vrijmaken?

    Er zijn volgens mij wel grotere problemen in het land...

  • 0,0003% van de rijksbegroting. Alle argumenten over hoe het geld beter gebruikt kan worden vallen in het niet als je je realiseert hoe laag het bedrag is.

Share
Tags: Internet

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug