Fors minder klachten over volle treinen

klok 18 sep 2017 13:28

Voor het tweede jaar op rij is het aantal klachten omtrent overvolle treinen in de eerste helft van piekmaand september fors afgenomen. Dat meldt reizigersvereniging Rover aan Treinreiziger.nl.

Reizigersvereniging Rover heeft al jaren een meldpunt voor overvolle treinen. In de eerste 17 dagen van september 2015 kwamen er 1700 klachten binnen bij het meldpunt. Vorig jaar nam dat al af naar ruim 1200 klachten, maar dit jaar is het aantal klachten rond dit onderwerp opnieuw fors gedaald. Slechts 710 klachten kwamen er tot nu toe binnen. In vergelijking met vorig jaar gaat het om een afname van ruim 40%. En in vergelijking met 2015 gaat het zelfs om een afname van bijna 60%.

Oorzaak
“We weten niet precies de oorzaak van de afname” zegt Rover woordvoerder Sanne van Galen van Rover. “Het kan zijn dat reizigers klaagmoe zijn en volle treinen niet meer melden, maar het kan ook zijn dat er minder volle treinen zijn” aldus Van Galen. En dat laatste lijkt aannemelijk, erkent Rover. “Vanwege de enorme drukte zien we in september en in oktober meestal een enorme piek. Daar is nu veel minder sprake van” zegt Van Galen.

Verrassend
De maand september is traditiegetrouw de drukste maand op het spoor. Maar dit jaar lijkt dat niet zichtbaar in het aantal klachten. Het lijkt er zelfs op dat september niet de maand gaat worden met de meeste klachten. In mei kwamen er bijvoorbeeld gemiddeld 43 klachten per dag binnen. Nu zijn dat er gemiddeld 41. Een heel groot verschil met 2015. Toen kwamen er in de maand mei een vergelijkbaar aantal klachten per dag binnen (40), maar steeg dat in piekmaand september tot maar liefst 100 klachten per dag binnen. Die piek is er dit jaar dus niet. “Dat is best verrassend. Dit kan niet alleen klaagmoeheid zijn. Ik denk dat NS het ook gewoon beter doet dan voorgaande jaren” verklaart Van Galen.

Minder incidenten
Ook bij de Nederlandse Spoorwegen is het aantal klachten afgenomen. “We hebben nog geen definitieve cijfers, maar het lijkt erop dat het aantal klachten gehalveerd is” zegt NS woordvoerder Erik Kroeze in een reactie. “We hebben nu weliswaar meer treinen als vorig jaar, maar we vervoeren ook meer reizigers. Onze inschatting is dat daardoor de zitplaatskans vergelijkbaar moet zijn met vorig jaar” legt Kroeze uit. Dat er toch veel minder klachten binnen komen, komt volgens NS onder andere doordat er nu veel minder incidenten zijn. “Incidenten zorgen ervoor dat treinen onverwacht drukker kunnen zijn, daar hebben we nu minder last van” aldus Kroeze. Een andere reden is dat de verbouwing rond Utrecht Centraal nu af is. “Vorig jaar konden we rond Utrecht door de verbouwing niet altijd rijden met de treinlengtes die wij wilden”.

FLIRT
NS vervoert deze maand in vergelijking met vorig jaar 5 procent meer reizigers. Sinds begin deze maand zijn alle 58 nieuwe Sprinters van het type FLIRT bij NS in dienst. Vanaf volgend jaar komen daar bovendien nog meer nieuwe treinen bij (Sprinter type SNG). Die treinen zullen echter op termijn ook een deel van de oudere Sprinters (SGMm) vervangen.

Eén gedachte over “Fors minder klachten over volle treinen”

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    Het valt mij op, dat op dit goede nieuws nog niemand had gereageerd …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.