fbpx

NS verwacht 5% meer treinreizigers in september

28 aug 2017 13:35

Het aantal treinreizigers zal komende maand naar verwachting 5% hoger liggen dan een jaar eerder. Dat heeft NS maandag bekend gemaakt. September is voor het spoorbedrijf traditiegetrouw de drukste maand van het jaar. 

Vanaf maandag zullen ook alle 58 nieuwe Sprinters van het type FLIRT worden ingezet in de reizigersdienst. Deze treinen heeft NS met spoed besteld om de reizigersdrukte te kunnen opvangen. Sinds december hebben deze nieuwe treinen hun intrede gedaan. Mede daardoor is het materieelpark gegroeid naar 2750 rijtuigen, 200 meer dan vorig jaar. Toch is het probleem van volle treinen daarmee niet opgelost.

Het spoorbedrijf verwacht in september meer dan 35 miljoen reizigers te vervoeren. Vorig jaar vestigde NS in deze maand een record, met 33,3 miljoen reizigers. Die stijging komt door de groeiende economie en de dalende werkloosheid.  Een fikse groei, zeker omdat NS nu niet meer het treinverkeer op de Limburgse sprinters verzorgt. Ook het vervoer op de Hoekse lijn is nu over van NS naar RET.

NS-topman Roger van Boxtel waarschuwt voor vertraging en drukte. “In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg.” Hij benadrukt dat het bedrijf voor 2,5 miljard euro in treinen investeert. Omdat het de komende jaren in de spits nóg drukker wordt, en alleen het regelen van extra treinen niet genoeg is, pleit Van Boxtel voor meer investeringen in de infrastructuur.

Vanaf woensdag 6 september test NS elke woensdag op het drukke traject Amsterdam – Utrecht – Eindhoven hoogfrequent spoorvervoer. Op die as rijdt dan elke tien minuten een intercity. In de spits rijdt er tijdens de spitsuren ook elke tien minuten een trein Utrecht – Houten. Met de extra treinritten zegt NS 15 procent meer reizigers te kunnen vervoeren. Vanaf december wordt deze wijziging definitief doorgevoerd.

NS wil treinreizigers stimuleren zoveel mogelijk in de daluren te reizen. Daarom krijgen treinreizigers met een Altijd Korting abonnement tijdelijk extra korting als ze aan de randen van de spits reizen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ariën
7 jaren geleden

Voor zover ik weet waren alle 58 FLIRT-treinen al in dienst. Ze zullen nu zo goed als allemaal tegelijk gaan rijden, terwijl sommige niet eventjes aan de kant staat, zoals nu.

Fulvio
7 jaren geleden

Nog meer infrastructuur is geen afdoende oplossing. De politiek moet hier aan de bak om met werkgevers en bv onderwijs tot een betere spreiding van de spits of werktijden in het algemeen te komen. Anders loopt ons land letterlijk vast.

Claudia
7 jaren geleden

Oplossing bussen weer vroeger inzetten zodat de werkende treinreiziger gewoon weer vroeg kan gaan werken. Door later vertrek van bus conexxion komt men in de spitstrein terecht helaas

Willem23
7 jaren geleden

Volgens mij staat er nog DD-AR materieel te verpieteren. Kan dat niet worden opgelapt?

F.F.W. Beijerling
7 jaren geleden
Antwoord aan  Willem23

Zou voor dat “opgelapte” materieel spoorfrequentering wel realiseerbaar zijn?

Johan
7 jaren geleden

Goh, waarom heeft NS het ineens over rijtuigen, terwijl het gaat over (delen van) treinstellen? – Oh natuurlijk: Flirts hebben enkeldeks ‘rijtuigen’ van gemiddeld ongeveer 19 meter lang, terwijl het in de plaats komt van materieel met ‘rijtuigen’ van zo’n 26 meter lang, enkeldeks (mat ’64) of zelfs dubbeldeks (DDM/DD-AR). Het aantal nieuwe ‘rijtuigen’ vermelden geeft dus een veel rooskleuriger beeld dan tellen in het aantal reizigers dat er meer (of zelfs minder) in past.

Bovendien: 200 rijtuigen, dat is het totaal aantal bestelde flirt-‘rijtuigen’. Daarin is dus niet eens meegenomen dat oud materieel dat tijdelijk werd ingezet, weer als reserve aan de kant komt te staan, of reeds staat.

dries molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Die Johan doorziet ook alles. Is de werled rond of plat?

Jes.
7 jaren geleden

Staan in de trein is vaak helemaal niet zo erg. Natuurlijk heb ik het dan niet over “als haringen in een ton”, laat dat wel duidelijk zijn. Het lijkt ook wel dat emoties erg meespelen (ik MOET MOET MOET zitten in de trein). Veel mensen zitten al lang op het werk, dus dan is een tijdje staan wel gezond. Van mensen die staand werk doen kan ik de behoefte om onderweg te kunnen zitten echter wel begrijpen.

lezer
7 jaren geleden

Ik mis het effect van de MBO-studenten onder de 18 die sinds 2017 mogen reizen en de drukste maand van het jaar extra druk maken.