Minder treinen van en naar Schiphol door defect spoor
31 jan 2025 9:14
Van en naar Schiphol rijden vrijdag de hele dag minder treinen. Nabij station Amsterdam RAI is een defect spoor dat voor problemen zorgt voor treinen in verschillende richtingen.
De problemen begonnen vrijdagochtend voor zes uur. De hinder houdt naar verwachting aan tot acht uur vrijdagavond.
- Tussen Schiphol Airport en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden minder intercity’s.
- Tussen Hoofddorp en Schiphol Airport rijden minder sprinters.
- Tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport rijden minder intercity’s.
- Tussen Lelystad Centrum en Schiphol Airport rijden minder intercity’s.
- Over de hogesnelheidslijn rijden minder treinen tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal.
Werkzaamheden in weekend
Als het treinverkeer weer volgens schema rijdt, zal dat niet voor lang zijn want vanaf zaterdag wordt er weer aan het spoor gewerkt bij Schiphol. Tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport rijden er tot maandag veel minder treinen. Ook van en naar Almere Centrum en van en naar Hilversum rijden er veel minder treinen. De extra reistijd wordt op 15 minuten geschat.
Het is toch bizar hoe onbetrouwbaar dit traject is geworden in de afgelopen maanden? Het lijkt er op dat er om de dag wel een stremming is voor treinverkeer richting Schiphol…
Nou, elke dag misschien niet, maar in ieder geval wel wekelijks een die vele uren aanhoudt en het treinverkeer van en naar verschillende richtingen min of meer lam legt. Meer en meer mensen zullen voor de auto kiezen als ze voor hun vliegreis van Schiphol vertrekken, want aan de roulette die een reis naar de nationale luchthaven inmiddels geworden is wil je je niet wagen. Een behoorlijke reizigersstroom die de trein nog had wordt hiermee op het spel gezet.
Hebben ze een mooi excuus om de noord-zuidlijn door te trekken.. Misschien moeten de noordelingen maar de A6 vernietigen met trekkers om tot een lelylijn te komen, zo kunnen wij het ook 🙂
Noord-Zuidlijn zal weinig verbetering brengen op dit gebied, de capaciteit die vrijkomt als Hoofddorp – Amsterdam Centraal vervalt zal gebruikt worden om andere bestemmingen vaker te laten rijden. In een van de toekomstmodellen wordt zelfs gesproken over 72 treinen per uur op Schiphol (8 richting Zaandam, 12 richting Utrecht, 8 richting Almere, 4 richting Hilversum en 4 internationale naar Amsterdam Zuid plus uiteraard evenveel in de andere richting).
Genoeg bussen vanuit Amsterdam of Haarlem/Hoofddorp richting Schiphol
Niet iedereen woont of bevindt zich in Amsterdam, Joris. Als je met nog 500 anderen op station Castricum staat te wachten op treinvervangende bussen die waarschijnlijk pas over twee uur gaan komen, is dat knap vervelend wanneer je op reis bent, ook al heb je als ervaren treinreiziger een héél ruime marge ingebouwd om je vlucht te halen. Dan is het toch wel erg handig als je online een taxi kunt bestellen of iemand (vriend/familielid/collega) die paraat zit, met de auto kunt laten opdraven. Kun je ook nog twee of drie andere mensen uit de brand helpen. Uw voorstel in een vorige post om naar Schiphol te fietsen, is voor de meesten mensen iets te ambitieus, vrees ik.
Er rijden gewoon te veel treinen door. 56 per uur is te veel voor een 4 sporige tunnel.
Tel daar bij op dat er constant aan gewerkt wordt, wat het risico ook groter maakt. En prorail elk jaar minder te besteden heeft met dank aan inflatie, mensen kwijt zijn aan stikstofpapierwerk en vakbonden.
Tijdens de bouw van de tweede tunnel was het ook dagelijks. ALtijd wat, vooral door lamlendig personeel dat dingen niet goed uitvoerde. Later was er ook dagelijk brand, maar niet heus. Gretig werd iedere stofwolk als brand gemeld. 10.000-den mensen werden zo dagelijks benadeeld. Personeel heeft er ook baat bij want die komen mooi met niets doen in de overuurtjes terecht. Leuk voor thuis.
Nu is het dezelfde puinzooi. Het lijkt af en toe wel een station in Oekraïne waar de mensen met de trein moesten vluchten.
Trein en vliegtuig zou een ideaal huwelijk moeten zijn, omdat je niet je auto ergens bij Schiphol kwijt moet zien te raken en ondanks de trein in NL niet echt goedkoop is, is het wel weer goedkoper dan een Schipholtaxi. Maar als je niet op het treinverkeer kunt vertouwen blijft toch parkeren bij Schiphol, Schipholtaxi of een andere luchthaven (Duitsland) voor je vliegreis over.
De Schipholtunnel is volgens mij zwaar overbelast. Zouden we die tunnel niet gewoon moeten gebruiken als begin- en eindstation voor reizigers/personeel van en naar Schiphol, zoals dat in veel andere landen ook gebeurt?
Hij is inderdaad zwaar overlast.
Wat bedoel je met zoals in andere landen? In duitsland krijgt een vliegveld een station als het meer dan 4 miljoen passagiers heeft per jaar. In belgie heeft zaventem ook een station voor passagiers, parijs charles de gaulle ook.
Ja we kunmen zeggen je neemt de auto maar. Maar alle extra parkeerplekken en verbreding van de a4 die nodig zijn om al het extra verkeer op te vangen zijn een stuk duurder dan een 6e spoor aanleggen. Wat het probleem ook oplost
Ik bedoel trein- of metrostations die het vliegveld als eind- of beginstation hebben, bijvoorbeeld de metro naar het internationale vliegveld van Lissabon, twee treinverbindingen die beginnen/eindigen op het internationale vliegveld van Helsinki. Het vliegveld van Barcelona El Prat heeft ook een kopstation.
Schiphol ligt gewoon redelijk op de lijn Den Haag/Rotterdam-Amsterdam, dan is gebruiken als begin- en eindstation eigenlijk niet mogelijk, want reizigers tussen die steden moeten dan of omreizen wat onaantrekkelijk is of massaal overstappen op Schiphol waar het station niet op berekend is en ook onaantrekkelijk is.
De HSL heeft ook al geen redelijke route die de tunnel omzeilt.
En wat doen ze nu ? Treinen van Arnhem naar Rotterdam / Den Haag omleiden via Schiphol wat een half uur extra reistijd kost en daarnaast verspilling van rijpaden langs Schiphol. Als die treinen (ja 4x per uur !) nu eens vervangen worden door twee naar Shl als eindbestemming en de andere twee direct naar Rtd/Gvc via Utrecht. Scheelt weer een paar paden.
De treinen van Arnhem naar Den Haag/Rotterdam via Schiphol zijn in eerste instantie niet bedoeld voor reizigers tussen Arnhem en Den Haag respectievelijk Rotterdam visa versa; maar voor reizigers van Arnhem naar Schiphol en voor reizigers van Amsterdam Zuid naar Den Haag en Rotterdam (zonder toeslag). Door deze treinen aan elkaar te koppelen spaar je juist rijpaden uit; in plaats van 2 treinen rijdt er slechts 1 trein.
Door zo veel mogelijk treindiensten aan elkaar te koppelen op Schiphol spaar je schaarse capaciteit uit. De vraag vanuit Amsterdam naar Schiphol is groter dan de vraag vanuit Rotterdam, Leiden en Den Haag, daarom rijden daar ook meer treinen die allemaal min of meer noodgedwongen doorrijden naar Hoofddorp omdat er op Schiphol onvoldoende capaciteit beschikbaar is om treinen te keren.
De reizigers uit Amsterdam naar Schiphol zouden prima met de metro kunnen reizen om de capaciteit door de Schipholtunnel beschikbaar te stellen voor reizigers op andere trajecten. In die zin heeft het zin om de Noord-Zuidlijn vanaf Amsterdam Zuid naar Schiphol (en Hoofddorp) te verlengen.
Een andere optie zou zijn om de HSL vanuit Rotterdam via een eigen lijn naar Amsterdam door te trekken met een eigen station onder de toekomstige terminal A met ook faciliteiten voor de Eurostar naar Londen. De faciliteiten (security en pascontrole) voor de Eurostar naar Londen kunnen dan (deels) gedeeld worden met vliegtuigen naar landen buiten de Schengen regio. Bij de “gate” kun je er dan voor kiezen om de Britse pascontrole en de ticketcontrole voor de Eurostar plaats te laten vinden.
Die 6 treinen per uur (je hebt die van/naar Dordrecht niet meegenomen) zijn er helemaal niet om Arnhem direct met Rotterdam en Den Haag te verbinden, maar om iedere 10 minuten treinen te kunnen laten rijden tussen Arnhem-Utrecht, Utrecht-Schiphol en Schiphol-Den Haag/Rotterdam. Een kerende trein kost meer tijd en capaciteit dan een doorgaande, door al die paden aan elkaar te knopen is het mogelijk die hoge frequentie te behalen.
Met Schiphol als eindbestemming ga je dat niet redden, want al die kerende treinen vereisen dan veel meer capaciteit dan de paden die vrij komen, zelfs al zou je het aantal halveren, want het station zelf is er niet geschikt voor, en de sporen eromheen zijn ook niet geschikt om treinen te keren, aangezien de benodigde wissels daarvoor pas buiten de tunnels liggen en in de tunnels waarschijnlijk geen ruimte is om ze aan te leggen. Treinen vanuit Amsterdam/Utrecht die Schiphol als “eindpunt” hebben/hadden gaan daarom door naar station Hoofddorp (of het rangeerterrein daarachter) om daar te keren, en aan de andere kant is er eigenlijk helemaal geen ruimte om treinen fatsoenlijk te keren (of vrije baan, of Amsterdam Zuid waar ook niet echt veel ruimte is).
De ontwikkeling van de Zuidas hebben ervoor gezorgd dat Schiphol nu aan een belangrijke doorgaande verbinding ligt. Als men al die hoofdkantoren bij Sloterdijk had gebouwd had Leiden – Haarlem – Amsterdam Centraal – Utrecht waarschijnlijk de belangrijke doorgaande corridor geweest. Maar met Amsterdam Zuid als belangrijk IC station ontkom je niet aan doorgaande treinen op Schiphol.
Op zich is dat laatste ook geen probleem bij een infra met normale betrouwbaarheid. Alleen kan ProRail zelfs geen minimale kwaliteit leveren.
Dat argument snap ik nooit echt. Het is notabene een viersporige tunnel. Ik heb in een buitenlandse stad gewoond met een ongelooflijk drukke metro waar in de spitsuren op de stations elke 2:30 minuten een trein aankwam. Eén spoor per richting. Kon je altijd mee? Nee. Te druk zonder heel hard te duwen. Reed het? Ja.
De capaciteit van een perronspoor wordt beperkt door de tijd die nodig is voor het in- en uitstappen van reizigers. Dat duurt bij treinen, vooral als zij veel bagage bij zich hebben, (veel) langer dan bij metro’s omdat de laatste i.t.t. treinen beschikken over veel en brede deuren om daarmee de stationnementen zo kort mogelijk te houden. Daardoor zijn op metrolijnen grotere frequenties mogelijk dan op spoorlijnen.
Was pas geleden in München. Daar rijden de regionale treinen iedere 2,5 minuten door de tunnels in het centrum.
Die regionale treinen in München waar jij op doelt zijn S-bahn treinen, die vergelijkbaar zijn met metro’s, en ook veel deuren hebben per rijtuig. De meeste reizigers op de S-bahn zullen niet met veel bagage onderweg zijn.
Probleem is dat er bij storingen geen goed alternatief is. Vanuit Amsterdam klinkt er een steeds luidere roep om de Noord-zuid metrolijn door te trekken naar Hoofddorp.
Amsterdam pleit voor doortrekking maar wil de rekening bij Den Haag leggen. Makkelijk shoppen als je het zelf niet hoeft te betalen.
Niet helemaal waar. De regio A’dam wil er ook 1 miljard in steken. En wat dan nog, Schiphol in een nationaal belang, daar mag het Rijk ook best geld in steken.
Of er zijn werkzaamheden of de infrastructuur rond Schiphol is defect. Er wordt nog zelden of nooit de normale dienstregeling gereden.