Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers
15 mei 2025 11:24
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Met de introductie van de nieuwe treinen heeft ÖBB een geheel nieuwe reiscategorie toegevoegd: de minicabine. Deze compacte slaapruimte is bedoeld voor reizigers die graag in alle rust willen slapen, zonder een volledige coupé te hoeven boeken. De minicabine is afsluitbaar en biedt aanzienlijk meer privacy dan een gedeelde couchette, tegen een gunstigere prijs dan een slaaprijtuig.
Maar heel eerlijk, de coupés zijn ook heel compact. Niet voor niets worden ze minicabines genoemd. De cabine zelf bestaat uitsluitend uit een ligplek. Er is geen aparte stoel, maar het is wel mogelijk om op het bed te zitten of in de deuropening te leunen. In het rijtuig zijn er daarnaast nog enkele klapzittingen. In dit artikel gaan we dieper in op de minicabines.
Luik voor duo reizigers
De minicabine is bedoeld voor één persoon per cabine, maar wordt ook veel geboekt door duo’s die samen reizen. Elke reiziger heeft dan een eigen minicabine. Tussen cabines naast elkaar bevindt zich een klein schuifluik, waardoor duo’s toch met elkaar contact kunnen houden. Toch blijft het wel een beetje behelpen. De minicabines zijn wel vrij gehorig, en het schuifluik helpt daarmee niet.
De minicabines zijn gestapeld in twee niveaus. Cabines met nummers eindigend op 1 en 2 bevinden zich beneden, 3 en 4 zijn boven. Cabines met hetzelfde tientalnummer liggen naast elkaar. Zo liggen bijvoorbeeld cabines 41 en 42 naast elkaar, net als 43 en 44. Cabines met verschillende tientallen (zoals 42 en 51) liggen niet naast elkaar.

Bagageruimte
Elke cabine is uitgerust met een bed, leeslampje, ventilatie, stopcontact en USB-poort. Ook is er een kluisje voor handbagage tot maximaal 40 × 55 × 23 cm, en een apart schoenenvak. Daarmee is de bagageruimte beperkt. In de beneden-cabines bevindt zich onder het bed nog extra ruimte voor bagage (een vak van circa 100cm x 45cm x 25cm). Overige bagage kan eventueel in het multifunctionele rijtuig worden geplaatst; daar is een bagagerek met kabelslot. Ook is er vaak een minicabine gereserveerd voor grotere bagage.

Stedentrip Wenen
De minicabines zijn ideaal voor bijvoorbeeld een stedentrip Wenen per trein. Je kunt natuurlijk ook zelf je ticket boeken via NS International. Ook Treinrondreis heeft verschillende reizen met de nieuwe treinen. Bijvoorbeeld:
Wifi
Elke cabine is van binnenuit afsluitbaar en voorzien van een individueel lichtpaneel en oproepknop. Er is geen eigen toilet of wastafel; daarvoor moeten reizigers gebruikmaken van de gedeelde sanitaire voorzieningen in het rijtuig. Een klein ontbijt met koffie of thee en een broodje met jam is inbegrepen. Het ontbijt is echter veel minder uitgebreid dan in het slaaprijtuig.
De treinen zijn uitgerust met wifi. In totaal zijn er 84 minicabines. Ter vergelijking: er zijn 40 plaatsen in het slaaprijtuig, en 36 plaatsen in ouderwetse couchettes (9 coupes). De bedden in de minicabines zijn qua comfort redelijk gelijk aan die in het slaaprijtuig. Voor wie meer bewegingsvrijheid of een eigen toilet belangrijk vindt, is het slaaprijtuig een betere (maar duurdere) oplossing. De bedden in de minicabines zijn 188 cm lang.
Wanneer je instapt, staan de minicabines meestal nog open. Het treinpersoneel komt langs om je te voorzien van een NFC-toegangskaart. Met deze kaart kun je je cabine later van buitenaf openen. De kaart is ook nodig voor bepaalde functies elders in de trein, zoals het bagagesysteem in het multifunctionele rijtuig. De deur van je cabine is van binnenuit afsluitbaar zonder kaart.
De minicabine in beeld





Vorige week terug uit Wenen in zo’n minicabine geslapen (naar Hannover). Prima alternatief voor slaaprijtuig, vooral omdat het dezelfde privacy biedt tegen een veel lagere prijs. Maar ook omdat de nieuwe generatie wagons gewoon veel comfortabeler is: betere en geluidlozere airco, supersmooth rijgedrag. En die heb je dus ook in de slaap- zit- en traditionele couchette-afdelingen!
Leuk om te lezen!
Zou je wat kunnen vertellen over de “kinderziektes”? In de eerste nacht waren klachten te zien over een herriemakend knoppendisplay voor het licht en de verlichting die tijdens het splitsen in Nürnberg automatisch aan ging. Zijn dat soort zaken verholpen?
Fijn om de eerste ervaringen te lezen, inclusief melding over geruislozer airco en smooth rijgedrag. Dat scheelt een hoop gedein de dagen na de reis. Ik reis in juni naar München in zo’n cabine. Kun je in het kluisje voor handbagage een trolley koffertje kwijt, of moet dat in het multifunctionele rijtuig?
Het bijbehorende kluisje is 46x58x27 groot, volgens eigen meting van Seat61.com.
Dus als je bagage niet groter is dan dat, past hij gewoon in het kluisje bij je mini-cabine. Anders moet hij verderop in het multifunctionele rijtuig.
(En Barend: zeker leuk om te lezen!)
Jammer dat de Nightjet niet in Hengelo stopt, vanuit Twente (650.000 inwoners) zou dat een ideale stop zijn en een goed alternatief voor vliegen vanaf Schiphol. Vanuit Twente ga je niet eerst naar Deventer reizen om vervolgens weer terug te moeten reizen richting Twente, nee dan kun je beter doorrijden naar Schiphol en het vliegtuig pakken.
In Deventer stopt hij wel maar vanuit het Noorden of Zuiden kun je beter naar Hengelo reizen vanaf Zwolle of Zutphen, scheelt je een half uur t.o.v. omreizen via Deventer. Vanuit Deventer en Apeldoorn kun je ook prima eerst met reguliere IC’s naar Hengelo reizen en daar instappen. Ik snap de hele logica er niet achter….
Is vanuit Twente dan Bad Bentheim geen alternatief?
Als je op Eurobahn durft te vertrouwen …
Op station Bad Bentheim kun je gratis parkeren, dus gewoon met de auto naar Bad Bentheim is prima alternatief voor mensen uit Twente!
Gratis parkeren bij station Bad Bentheim is allang verleden tijd hoor
Het is €10 per week, dat is nog minder dan een retourtje Hengelo – Bad Bentheim voor 1 persoon. Zelfs met betaald parkeren is het nog een perfect alternatief voor reizigers uit Twente.
Ik ben het deze keer met Paul Lamote eens.
Succes met instappen in Bad Bentheim 😉
Nee, hij stopt pas officieel in Münster. Maar ik heb genoeg mensen gehad die dat stukje wel even terug reizen. Op een reistijd van dik 12 uur maakt het weinig uit.
Het probleem is de flessenhals, wierden almelo hengelo.
De nightjet past alleen rond 45 langs Hengelo, en dan is het perron al vol.met de stoptreinen van en naar zwolle/enschede/oldenzaal en zuthpen. (De nightjet gaat er via den van de goederensporen langs.)
Geen plannen voor een lange internationale treinreis, maar dit zijn wel mooie cabines, die me uiterst comfortabel lijken voor solo en duo reizen. Op deze manier wordt wel een echt alternatief neergezet voor het vliegverkeer. Voor de echt lange mensen kan ik begrijpen dat de bedden van 1,88 meter kort zijn, maar voor diegene die een normale lengte hebben is 1,88 meter perfect.
Normaal is klein.
Daarnaast zouden ze in de zomermaanden de nightjet naar Innsbruck eigenlijk door moeten trekken tot het Gardameer! Ik denk dat daar reizigers genoeg voor te vinden zijn!
Tot Verona zou inderdaad ideaal zijn. Goed idee. Maar denk dat de EC, helemaal nieuw, Mu-Venetie iedere 2 uur uit Innsbruck teveel concurreert.
Bologna en Rimini zijn geschrapt dacht ik met deze EC, deden ze in de zomer.
Dit zou bij dubbeldekkers ook kunnen. Is het onder het dak dan nog ruim genoeg in de boven cabine?
Ik heb deze zomer al gebruik gemaakt van een minicabine in de NJ van Hamburg naar Wenen. Ik heb er heerlijk in geslapen! Het enige nadeel dat ik me kan herinneren is dat mijn koffer net niet in het koffervak paste. Mijn eigen lengte van >1.95m vond ik daarentegen geen probleem.
Heb liever gewoon een high speed rail overdag dan deze net niet cabines.
Nu 3 keer in geslapen (niet op NL trajecten) en hele wisselende ervaringen mee gehad. Over het algemeen wel prima. Maar met mijn 1,9~2 meter lengte zijn de bedden echt te klein. Na opgekropt te hebben geslapen in de drukte van Hamburg lopen is geen prettig gevoel ga geeft meteen een bittere nasmaak aan wat verder eigenlijk wel prima reizen is. Maar ik vond het toch een stuk minder dan werd gepromoot. Diverse nachttreinen hebben mij een betere ervaring gegeven, zelfs treinen die goedkoper waren.
Overigens moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat treinreiziger.nl steeds meer een promotiekanaal voor vervoerders wordt met dit soort artikelen. Kritischer mag wat mij betreft wel.
Mwah. Er staan toch best wat kanttekeningen. Zoals dat echt mini is, je alleen op je bed kunt zitten, bagageruimte beperkt is, en ze gehorig kunnen zijn, dat het luik met twee personen beetje behelpen blijft. Het is wel neutraal geschreven, maar er worden best wat kanttekeningen gemaakt.
40 euro ligplaats enkele reis Berlijn, Dresden, Praag met European Sleeper beperkt aantal last minutes. Mooi. En lekker raam omlaag mogelijk. Obligaties 10% rente. Barcelona straks. Handig voor Lourdes-gangers via Narbonne. Voila, voila.
Zeker geen 84 minicabins per rijtuig, maar 28 + 3x 4-persoons couchette. Dus 40 personen per rijtuig.
Excuses 84 minicabines totaal in de trein. Ik pas het aan, 28 per rijtuig, 3 rijtuigen.
Deze Nightjets hebben nu ook fietsplaatsen. ‘s Avonds uit Nederland vertrekken en de volgende morgen op de fiets voor een mooie fietsreis. Een combinatie is ook mogelijk. In München uitstappen en langs de rivieren Isar en Donau naar Wenen fietsen en in Wenen met de Nighjet terug.
Ook op het traject Amsterdam – Wenen? Daar lukt het online niet om dit te boeken.
Telefonisch wel.
Zit er een raampje in de minicabine?
Jazeker! Met een rolgordijntje.