Ministerie: Extra kosten ProRail niet voor rekening reiziger

Als de omvorming van spoorbeheerder ProRail tot extra kosten gaat leiden, zullen die niet worden afgewenteld op reizigers, vervoerders of verladers. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag gezegd in reactie op een bericht in De Telegraaf.

De krant citeert uit een onderzoeksrapport van McKinsey over de omvorming, opgesteld in opdracht van ProRail. De onderzoekers concluderen dat naheffingen door de Belastingdienst kunnen oplopen van honderden miljoenen tot zelfs 5 miljard euro. "Als dit al zo is, zullen die kosten niet leiden tot bijvoorbeeld duurdere treinkaartjes´´, benadrukt de woordvoerder. De hogere kosten worden voorzien omdat de spoorbeheerder in de nieuwe situatie niet langer btw zou kunnen aftrekken. Als deze kosten worden doorberekend zou de prijs van een treinkaartje met 2 tot 6 procent kunnen stijgen, aldus McKinsey.

Het kabinet heeft aangegeven dit te willen compenseren, maar de onderzoekers vragen zich af of dit door de Europese Commissie niet zal worden gezien als ongeoorloofde staatsteun. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) benadrukt dat de Belastingdienst überhaupt nog moet onderzoeken of en wat voor fiscale effecten de omvorming van ProRail zal hebben.

Om te voorkomen dat reizigers, verladers en vervoerders kind van de rekening worden zijn er afspraken gemaakt met het ministerie van Financiën, zei een woordvoerder van I&M. Het ministerie ontving het rapport maandagmiddag. De Tweede Kamer debatteert dinsdagavond over het spoor.

De OR van ProRail laat zich opnieuw kritisch uit over de gang van zaken. "Het kabinet bestempelt de operatie als een ‘no regret’-maatregel. Maar reizigers, verladers, werkgevers, werknemers en vervoerders onderstrepen het tegendeel: zij zien dat de kosten en risico’s zich opstapelen", schrijft de OR in een persbericht.

De OR vindt dat staatssecretaris Dijksma de ruim 300 kritische vragen van de Tweede Kamer teleurstellend heeft beantwoord. "Er werd opnieuw om de hete brij heen gedraaid", aldus de OR van ProRail.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug