Ministerie moet eerlijker regels maken voor verkoop NS-kaartjes door derden
02 jul 2025 10:46
De NS heeft een oneerlijk voordeel bij de verkoop van kaartjes ten opzichte van concurrerende kaartjesverkopers. Dit heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) geoordeeld en daarbij de staatssecretaris voor openbaar vervoer opgedragen strengere regels op te stellen voor de NS.
Zeven zogeheten MaaS (Mobility as a Service)-aanbieders (Tranzer, Gaiyo, Shuttel, Reisbalans, Mobility Mixx en uMOB) hadden een rechtszaak aangespannen tegen de staatssecretaris omdat ze vinden dat de huidige regels onvoldoende zijn om te voorkomen dat de NS haar machtspositie misbruikt. Ze vinden de bestuursrechter van het CBb aan hun zijde. Het CBb oordeelt dat er een reëel risico is op concurrentievervalsing omdat de spelregels niet genoeg zijn om een gelijk speelveld te verzekeren.
Kaartjes goedkoper bij eerlijke markt
MaaS-aanbieders verkopen kaartjes voor reizen met verschillende vervoermiddelen, waaronder dus de trein, maar ook ander ov en deel- of lease-auto’s. Onder meer bedrijven maken hier gebruik van, maar ook 9292 kan door deze bedrijven tickets verkopen, alsook Treinreiziger.nl. De bedrijven kunnen niet volgens dezelfde voorwaarden werken als de NS en claimen dat ze kaartjes veel goedkoper kunnen aanbieden als ze wel vanuit een eerlijkere positie kunnen werken.
NS belangrijkste leverancier en concurrent
De NS is de belangrijkste leverancier van de bedrijven. Maar het spoorbedrijf is ook de belangrijkste concurrent omdat de NS zelf ook MaaS-diensten aanbiedt met de NS Business Card en NS Go. De NS heeft momenteel het grootste marktaandeel in de MaaS-markt. De bestuursrechter van het CBb vindt dat het ministerie in de concessie voor het hoofdspoornet onvoldoende regels heeft opgesteld om te voorkomen dat de NS misbruik maakt van de machtspositie van het spoorbedrijf.
Voor 1 september nieuwe regels
In een tussenvonnis draagt het CBb de staatssecretaris op om in de concessie de regels aan te passen zodat er een eerlijker speelveld komt. De staatssecretaris moet onder meer kijken of het inkooptarief, dat de NS de andere bedrijven biedt, de concurrentie belemmert en zo nodig zelf een tarief aan de NS opleggen. Het CBb geeft de staatssecretaris tot uiterlijk 1 september de tijd de concessie aan te passen en tot 1 oktober om wat te doen aan het inkooptarief.
Na 1 oktober 2025 doet het CBb definitief uitspraak in de zaak.
(c) Treinreiziger.nl
Weer een nagel aan de doodskist van NS.
Kan je dat ook uitleggen en onderbouwen?
Lijkt wel of je anti-NS bent afgaand op de vele reacties die je hebt geschreven.
Jazeker kan ik dat onderbouwen. Dit betekent opnieuw een aderlating voor NS, dat het financieel toch al niet goed doet. Welke reacties doel je op?
Ben erg benieuwd wat dit met de positie van NS Go gaat doen op de markt, de bovengenoemde partijen zijn meer auto focus, dus zou waarschijnlijk wel enigszins meevallen.
Maak de regels en assortiment over kaartjes eenvoudiger en in een meertalige folder! Zo hebben niet alleen Nederlands sprekenden er wat aan ook de vele anderstaligen, die als toerist, vluchteling, asielzoeker of incidentele reiziger met de trein reizen. NS al gelijk ten gronde richten, vind ik flauw en oneerlijk, overal vallen spaanders tijdens werk! Stations huiskamers zin een mooi initiatief, jammer dat ze in Rotterdam, Arnhem en Den Haag Centraal weer zijn opgedoekt. Plaats bij ieder treinstation watertappunten, maar ook op andere knooppunten waar ander OV aanwezig is! Tappunten aangeven op de pictoborden op perrons, stationshallen of tunnels zal ook een goede feature zijn. Bij Schiphol Airport, Eindhoven Centraal en in Woerden zag of heb ik ze nooit gezien! Ik denk dat je daar veel reizigers blij mee maakt, vooral op warme dagen of tijdens een pauze onderweg!
Toen ik dit gister las vermoedde ik al dat er amper echt zinnige reacties zouden komen-mijn inschatting was dat de inhoud van dit topic voor veel van de vaste reageerders niet eens duidelijk zou zijn. Annemiek kent duidelijk haar zaakjes en er spreekt eerder bezorgdheid over wat dit brengt voor financiën van NS uit als neerhakken. In feite is het voor jantje doorsnee reiziger in NL ook amper van belang- nix gedoe met ´kaartjes´ wat velen hier nog zo noemen- het is registratie met je sjipkaart of liever nog dat OV-pay met je bankpas. Wat-mijn inschatting-al weldra spoedig door de voor velen zo heilige fone zal worden vervangen. Ala eezy in NRW/DE e.d.
Lees eens-voor degenen die tijd zat hebben en ook nog die interesse-de vele, vele reacties van niet-Europeanen die worstelen met aankoop traintickets op sites als railninja, omio etc- op neutrale tourist-info forums als bvb tripadvisor
Mee eens. Ik volg het Railforum op TripAdvisor en lees dan hoe lastig het voor toeristen is om hier te reizen. Met name als ze tussen landen willen reizen. En dan trappen ze overzichtelijke sites van RailNinja en Omio. Met alle problemen van dien.
Binnen Nederland is het in- en uitchecken met telefoon of creditcard wel een verbetering. Alleen moeten alle leden vd groep dan een eigen betaalmogelijkheid hebben. Ze zouden liever een dagkaart hebben. Doe ik zelf ook vaak op vakantie. Dus er is nog veel te winnen op kaartjesgebied.
Kaartverkoop en vervoersaanbod moet je scheiden. Ieder zijn vak. Knorr runt ook geen supermarkten maar probeert een aantrekkelijk product te maken dat goed verkoopt. Supermarkten brengen het totale aanbod van alle merken onder de aandacht.
Nee, Knorr runt geen supermarkten.
Maar grote bedrijven (Unilever, Nestlé, Coca-Cola, FrieslandCampina, etc.) hebben wel een flinke vinger in de pap als het gaat om wat voor, en voor welke prijs hun producten verkocht worden in de supermarkt.
Grote voedselproducenten hebben veel onderhandelings kracht/macht!
Treinreiziger.nl is niet goedkoper, er komt namelijk een ‘SerVicE’ Fee erbij, kijk daar eerst naar, want die site is gwn een scam