Teledoc Missie NS: de twee werelden binnen NS
25 mrt 2020 12:02
Vrijdag 27 maart om 22.20 uur bij NPO2 is de documentaire ‘Missie NS’ voor het eerst op TV te zien. De documentaire van regisseur Catherine van Campen ging in september 2019 in première op het Nederlands Filmfestival (NFF) in Utrecht. Zij volgde met camera ruim een jaar collega’s dwars door het hele bedrijf. Te zien is het beeld van NS door de ogen van de filmmaakster.
In de documentaire toont de worsteling achter de schermen om de reiziger blij en tevreden te houden. Missie NS is een mozaïekvertelling vanuit twee sterk contrasterende werelden. Enerzijds het formele hoofdkantoor waar met hart en ziel wordt gewerkt aan een klantvriendelijker imago en waar voor iedere vergadering een film of een vlog wordt gemaakt om het personeel mee op te peppen. Anderzijds de werkvloer, waar vaak een heel andere realiteit heerst dan het verhaal dat degenen die daar werken uit moeten dragen. Een dagelijkse, veel rauwere realiteit, waar haast, anonimiteit, onverschilligheid en ontevredenheid heerst.
Niet eerder kreeg een filmploeg de volledige vrijheid om binnen NS te filmen. NS had geen invloed op de inhoud. “Dat was spannend. Ik ben er trots op dat we dit hebben gedurfd”, vertelt Bartho Boer, directeur Communicatie & Corporate Affairs NS. De film geeft een kijkje achter de schermen. President-directeur Roger van Boxtel: “De documentaire toont de inspanningen van collega’s op de trein, het station en kantoor om de reiziger blij en tevreden te houden.”
Treinliefhebbers opgelet: Op vrijdag 27 maart 2020 komt op TV 2Doc: Missie NS NPO 2 om 22:20 uur (Zie afbeelding) #Treinleven @NS_online @MachinistStefan @treinreiziger @aarclay pic.twitter.com/HmjkF52FZj
— Dukuh Atas (@Dukuh_Atas) March 18, 2020
Het blij en tevreden houden van treinreizigers wordt blijkbaar als een ‘worsteling’ ervaren. Veeleisende klanten zo te lezen. Ik ga kijken!
Ben benieuwd of het verschil van deze 2 werelden in 1 bedrijf Ook goed uit de getoonde beelden zichtbaar worden
Dat er niet een extra filter is afgesproken met de makers van deze ddocu
Hij is op dit moment al te bekijken op NPO Start https://www.npostart.nl/2doc/27-03-2020/KN_1713065
Je ziet hoe, in een wolk gebakken lucht, de dooddoeners worden geboren waarmee het personeel zich sufgeluld naar het pensioen toe sleept.
Mooi om dit eens van alle kanten te zien. Natuurlijk groot verschil tussen ,,de top,,(theorie) en de mensen op de werkvloer(praktijk). Het gedrag van (sommige) reizigers werkt ook niet altijd mee aan een fijne reis. Uiteindelijk zijn we in de trein allemaal mensen op een kluit (nu even niet), dus begrip over en weer zou zeker helpen. Ik hoop dat veel mensen deze documentaire gezien hebben.
Vanwege een ingelaste uitzending (overlijden Liesbeth List?) ging het (althans bij ons hier) op NPO2 niet door. Zal opnieuw ingeprogrammeerd worden.
Ik heb hem zelf gisteren al online gekeken. Dat kan in elk geval nu al.
Wist niet eens dat het niet doorgegaan was gisteravond,heb vanochtend gekeken via tvblik.nl. Zeker de moeite waard.
Wat een fantastische documentaire!
Goede zaak dat de NS deze documentaire toeliet. RijksWaterStaat verbood een aantal jaren terug een boek van onderzoekjournalist Marcel Metze, omdat het hen te kritische en pijnlijk werd. Het kwam zelfs voor de rechter. https://www.trouw.nl/nieuws/rijkswaterstaat-mag-kritisch-boek-verbieden~b450081f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Een sprekend voorbeeld van theorie en praktijk vond ik de situatie met de mcn die staande bij zijn trein naar Zaandam bevestigt dat zijn trein naar Zaandam gaat ,maar sprakeloos is ,als hij via de stationsomroep hoort dat zijn trein helaas niet zal rijden.(Het is heel slecht winterweer )
Peter
En in plaats van dat iemand op het hoofdkantoor er nu eens werk van maakt om de informatievoorziening bij verstoringen op orde te krijgen verdoen ze op het hoofdkantoor hun tijd en geld blijkbaar met in groepsverband luisteren naar zinloos gewauwel van floaty figuren.
Ander voorbeeld: Er hebben reizigers 4 uur vastgezeten in een gestrande trein wegens een kapotte bovenleiding en in plaats van dat ze regelen dat iemand voortaan binnen 5 minuten het knopje “bovenleiding uit” bedient zodat de reizigers binnen 10 minuten veilig de trein uit kunnen, gaan ze vergaderen over hoe ze zo’n flater in de media recht kunnen spinnen: “Vier uur is veel te lang. Het moet in de helft van de tijd kunnen.” – Nee pannenkoek, twee uur is natuurlijk nog steeds veel te lang. Bovendien duurt het de volgende keer weer 4 uur, want jullie hebben er niets aan gedáán.