fbpx
De Nightjet Zurich met rijtuigen die straks voor Basel - Malmö zijn. Foto: Rob Dammers CC BY 2.0

Nachttrein Basel – Malmö vanaf 4 november in verkoop – nog geen zekerheid over doorgaan

De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB start op 4 november de kaartverkoop voor de nieuwe nachttrein tussen Basel en Malmö. De trein moet op 15 april gaan rijden, al is het doorgaan van de dienst niet zeker omdat de toegezegde subsidie nog goedgekeurd moet worden in het Zwitserse parlement.

SBB, dat de EuroNight-trein gaat rijden met materieelleverancier RDC Deutschland, meldt in een persbericht dat de nachttrein niet doorgaat als het parlement de subsidie, van bijna 50 miljoen euro tot 2030, niet goedkeurt. Kaartjes voor de trein kunnen wel al gekocht worden en worden terugbetaald als de subsidie en dus de verbinding niet doorgaat. Volgens SBB is het vanwege de hogere kosten voor nachttreinen niet mogelijk een nachttreinverbinding zonder subsidie te onderhouden.

Drie keer per week op en neer

De nieuwe nachttrein, waarvoor RDC rijtuigen wil gebruiken die nu dienst doen op de verbinding Amsterdam – Zürich, rijdt op 15 april de eerste rit van 1400 kilometer en zal vanaf dan drie keer per week tussen Basel en Malmö rijden, via Kopenhagen. Vanuit Basel gaat de trein op woensdag, vrijdag en zondag om 17.35 uur. De aankomst is Malmö is dan 09.35 uur. Vanuit Malmö gaat de trein op donderdag, zaterdag en maandag om 18.57 uur. De aankomst in Basel is dan 11.30 uur.

Plek voor 350 reizigers

De EuroNight krijgt slaap-, couchette- en zitrijtuigen die plaats bieden aan in totaal 350 passagiers. Tussen Basel en Padborg rijdt een bistro-rijtuig mee. Onderweg stopt de trein onder meer in Freiburg, Karlsruhe, Mannheim, Frankfurt, Hamburg, Padborg, Odense en de luchthaven van Kopenhagen.

De kaartjes zijn vanaf 4 november te koop op sbb.ch en in de SBB app. Volgens SBB zullen de prijzen vergelijkbaar zijn met andere nachttreinen in Europa van en naar Zwitserland.

(c) Treinreiziger.nl

3 2 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
10 dagen geleden

Vier verschillende wagons in een trein van vier?

Drs.P
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ja, waarom niet. Zit-, lig-, slaap- en bistrorijtuig. Mooi treintje.

Dries Molenaar
10 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

het gaat om de buitenkant, gebrek aan uniformiteit

Jochem Klomp
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat maakt dat uit?

Loek Voorn
10 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

De treinstam op de foto toont een Nightjet Basel – Amsterdam ergens in Nederland. Achter de NS Vectron loc zie ik achtereenvolgens een SBB EW IV zitrijtuig, een ÖBB Nightjet slaap- of ligrijtuig, een DB Eurofima zitrijtuig en onbekend vierde rijtuig (zal wel slaap of lig zijn).

Loek Voorn
10 dagen geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Sorry: Zürich – Amsterdam.

Drs.P
10 dagen geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Was dat niet een testtrein voordat de NJ naar Zürich werd opgestart? Ik kan me niet voorstellen dat dit een reguliere dienst was.

Leoos
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat is juist mooi. Vroeger zag je dat veel meer bij internationale nachttreinen. Rijtuigen van verschillende landen in verschillende kleuren.
Tegenwoordig is het allemaal geüniformeerd en hebben alle rijtuigen de zelfde kleur.

Mar
10 dagen geleden

Hebben ze 4 wagons bij het afval gevonden en aan elkaar gesloten?

Mar
10 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Geef maar een min…. Maar de hele wereld lacht ons uit hoor..
Dit zijn derde wereld praktijken maar ja jullie tokkies willen dat Nederland ook die kant op gaat helaas heeft tokkie pvv niet gewonnen.
En geniet nu maar van je uitkering.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Pvv wil het spoor opheffen en asfalteren.

Arjan krabbenbos
10 dagen geleden

Ik vermoed ook wel dat er een barbistro of restauratiewagen meegaat, tijdens deze lange, toekomstige route. De Zwitserse spoorwegen hebben modernere rijtuigen, dan welke de Muellertrein of de European Sleeper gebruikt. Fijn dat het reizen naar Scandinavië ook vanuit Nederland en België beter wordt , nu dus met deze binnenkort te realiseren route. de Fehmarnbelttunnel laat langer op zich wachten, net zoals de vernieuwde spoorlijn Groningen- Bad Nieuweschans -Leer en verder Duitsland in! Tegenslagen bij nieuwbouw of modernisering aan bestaande lijnen maken dus die vertragingen noodzakelijk! Ook het kostenplaatje gaat omhoog, kijk maar naar onder meer het ingewikkelde project bij Stuttgart21. Oorspronkelijk zou dat in 2021 open gaan, nu wordt het gefaseerd per eind december 2026, medio 2027! Ook het Belgische Mons had in 2015 al het nieuwe station willen openen, vanwege de Europese Hoofdstad in deze fraaie, Zuid-Belgische stad. Dat het 10 jaar later eindelijk open is ( thans 2025 dus), moet er nog hier en daar wat restklussen gedaan worden. De tijdelijk voetgangersbrug stond hier ( met hekken omgeven) nog per 7 oktober 2025 en ook in de stationshal waren ze nog wat aan het afwerken daar! Ziekte, gebrek aan materialen of te complex werk zorgen helaas voor uitstel van (ver)nieuwde projecten in binnen-en buitenland helaas!

Pim
10 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

‘Tussen Basel en Padborg rijdt een bistro-rijtuig mee.’

Jochem Klomp
10 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Wat heeft dit allemaal te maken met een nachttrein van Zwitserland naar Zweden?

Baardstaart
10 dagen geleden

Lijkt me niet erg handig om een rit te boeken waar nog van onbekend is of deze daadwerkelijk doorgaat. Ze hadden beter even kunnen wachten tot januari of februari of de subsidie er door is (of niet). Je gaat er op rekenen dat deze trein gaat rijden en als het niet doorgaat moet je later nog naar een andere verbinding gaan zoeken.

Passepartout
10 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik vind het wel slim politiek gezien. Als je een volgeboekte trein hebt laat de regering dan nog maar eens nee zeggen!

Martinistadjer
10 dagen geleden

50 miljoen voor 4 jaar en dan 6 treinen per week. Dat is een subsidie van € 40.064,- per rit. Als de trein altijd vol zit dan praat je over € 114,- per passagier.

Passepartout
10 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Ja, dat is een hoop geld. Hopelijk kunnen ze in de loop der tijd meer ritten of langere treinen rijden om dit rendabel te maken. Maar vergeet niet dat vliegtuigen ook subsidie krijgen in de vorm van publieke luchthavens en btw- en kerosinevrijstelling. Dus zo is er weer een level playing field.

treingraag
10 dagen geleden

Welk kortst bij opstapstation vanuit NL?