Nachttrein Dordrecht – Utrecht op zijn vroegst volgend jaar

De nachttrein Dordrecht – Utrecht van Qbuzz komt op zijn vroegst een jaar later dan aanvankelijk gepland was. Qbuzz heeft een aanvraag lopen voor een nachttrein in de weekenden. De vervoerder kijkt nu of dit vanaf december 2025 lukt. Andere door Qbuzz aangevraagde (internationale) treindiensten zijn op de lange baan geschoven.

Qbuzz, dat onderdeel is van het Italiaanse Trenitalia, heeft vorig jaar een aanvraag ingediend om vanaf december dit jaar nachttreinen te laten rijden. De nachttreinen moeten in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rijden op het traject Dordrecht – Utrecht Centraal met stops op de stations Rotterdam Centraal, Rotterdam Alexander, Gouda en Woerden.

Eerste kwartaal 2025 duidelijk

Woordvoerder Arjan van Dijk van Qbuzz meldt dat de vervoerder nu aan het inventariseren is of het mogelijk is om vanaf december een goede en betrouwbare nachtverbinding aan te bieden. ’’In het eerste kwartaal van 2025 verwachten wij daar duidelijkheid over te hebben.’’ Qbuzz rijdt al treinen over de Merwede Lingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Uitbreiding met de nachttreinen richting Utrecht ziet het bedrijf als een logische volgende stap.

Momenteel zijn er op het beoogde traject van de nachttrein Dordrecht – Utrecht werkzaamheden die ook nog wel even zullen duren. Dat maakt het moeilijk een betrouwbare nachtverbinding te kunnen rijden.

Als de nachttreinen van Qbuzz eenmaal rijden, zijn reizigers tussen Rotterdam en Utrecht een uur korter onderweg dan ze momenteel zijn met het nachtnet. De treinen van het nachtnet rijden van Rotterdam eerst naar Amsterdam en dan naar Utrecht en vice versa. Qbuzz streeft er naar om de nachttreinen te laten aansluiten op andere nachttreinen.

Internationale treinen

De aanvraag voor nachttreinen is niet de enige die Qbuzz heeft gedaan in het kader van de open toegang tot het spoor. De vervoerder wil een treindienst tussen Amsterdam en Eindhoven en treinen laten rijden naar Parijs en Berlijn. Deze plannen staan voorlopig in de ijskast. Qbuzz wil eerst meer duidelijkheid over de toegang tot het spoor in Nederland. ’’De onderhandse gunning van het hoofdrailnet en de gevolgen ervan voor ‘toegang open spoor’ maken de situatie niet eenvoudig’’, zegt Van Dijk.

Nieuwe vervoerders op het spoorwegnet lopen momenteel tegen problemen aan met de verdeling van de ruimte op het spoor. Concessietreinen, in Nederland op het hoofdrailnetwerk die van de NS dus, krijgen voorrang bij de capaciteitsverdeling op het spoor. Met als resultaat dat er weinig tot geen ruimte over blijft voor nieuwe vervoerders zoals Arriva ondervond op het traject Groningen – Zwolle waar de vervoerder slechts toestemming kreeg een klein deel van de aangevraagde diensten te rijden.

Er zijn verschillende andere vervoerders die aanvragen hebben lopen voor internationale treindiensten vanuit Nederland. Daaronder zijn Arriva, Flixbus, GoVolta en Heurotrain. Bijna alle initiatieven lopen vertraging op ten opzichte van de originele planning.

Beroep tegen gunning aan NS

De nieuwe vervoerders hebben gezamenlijk een beroep aangespannen tegen het besluit van de staatssecretaris voor openbaar vervoer om de NS de concessie voor het hoofdrailnet te gunnen voor de periode 2025 – 2033. Dit beroep dient dinsdag in Den Haag. Als de rechter de vervoerders in het gelijk stelt, zal de situatie op het Nederlandse spoorwegnet veranderen.

© Treinreiziger.nl

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on 25 oktober 2024 14:50

Share

Recent Posts

Vervoerregio’s nemen juridische stappen tegen bezuiniging op ov – ‘korting is onrechtmatig’

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen…

19 uur terug

Treinrondreis in de Volkskrant

Treinreiziger.nl-zusterbedrijf Treinrondreis.nl heeft onlangs bezoek gekregen van de Volkskrant. Het resultaat lees je in de…

20 uur terug

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…

3 dagen terug

Ambitieus Nox begint aan haast onmogelijke reis met nieuw nachttreinconcept

Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…

4 dagen terug

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…

4 dagen terug

Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov

De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…

5 dagen terug