De Nightjet nachttrein naar Wenen en Innsbruck gaat al vanaf december via Deventer en grensovergang Bad Bentheim. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, die de dagelijkse nachttreindienst samen met NS uitvoert, verwacht dat de treinen via de nieuwe route beter op tijd kunnen rijden. Dat vertelt de spoorwegmaatschappij aan Treinreiziger.nl.
De nachttreinen zijn momenteel vaak vertraagd. Volgens woordvoerder Bernhard Riedel van ÖBB heeft de nieuwe route vooral als voordeel dat ’de zwaar overbelaste infrastructuur in het Ruhrgebied en de Rijndelta wordt vermeden’. Volgens Riedel gaat de nachttrein vanaf 15 december, de ingangsdatum van de dienstregeling 2025, van Amsterdam via Amersfoort naar Deventer en grensovergang Bad Bentheim. Nu nog gaan de nachttreinen van Amsterdam via Utrecht en Arnhem.
De ÖBB erkent tegenover Treinreiziger.nl dat de nachttreinen regelmatig fors vertraagd zijn. Tot dusver is in 2024 15 procent van de Nightjets tussen Nederland en Oostenrijk in Wenen gearriveerd met een vertraging van meer dan een uur, aldus Riedel. Onderweg was zelfs 35 procent van de Nightjets meer dan een uur later op een van de tussenstations. Riedel: “Deze vertragingen waren het gevolg van een combinatie van de vele bouwwerkzaamheden en een zwaar overbelaste spoorweginfrastructuur in met name Duitsland. Uiteraard zijn er nog aanvullende oorzaken zoals slecht weer en/of problemen met de treinvloot.’’
Afgelopen juni meldde Treinreiziger.nl op basis van een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat NS en ÖBB plannen hebben voor een extra nachttrein naar Oostenrijk. Per dienstregeling 2026 zou de nachttrein naar Innsbruck mogelijk los gaan rijden van de nachttrein naar Wenen. De trein naar Innsbruck zou dan via de huidige route blijven rijden, en de nachttrein naar Wenen via Deventer. Toen was echter niet bekend dat al per december 2024 de route van de Nightjet naar Oostenrijk herzien zou worden.
Omdat de Nightjet naar Oostenrijk in 2025 nog niet apart gaat rijden, betekent dit dat volgend jaar ook de nachttrein naar Innsbruck via de Amersfoort- en Deventerroute zal rijden. Arnhem verliest daarmee voorlopig de directe nachttrein naar Oostenrijk. Die stad zal sowieso volgend jaar veel minder internationale treinen te verwerken krijgen: door werkzaamheden zullen de ICE’s naar Duitsland veelvuldig worden omgeleid via Den Bosch en niet stoppen te Arnhem en Düsseldorf.
Volgens Riedel zijn er ’vooralsnog geen andere veranderingen bevestigd’. Wel liet de ÖBB eerder al weten dat zodra er voldoende materieel is de nachttrein Brussel – Wenen / Berlijn dagelijks moet gaan rijden. Of dit al per december lukt, is onduidelijk. Oorspronkelijk was dit al voorzien per 2024.
Meer details over de nieuwe route en tijden zijn er nog niet. De nieuwe dienstregeling 2025, die 15 december van start gaat, is nog niet beschikbaar.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:34
Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale…
In vrijwel het hele land is het treinverkeer op dinsdagochtend gehinderd door storingen en werkzaamheden.…
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…