fbpx

Nachttrein naar Wenen en Innsbruck al vanaf december via Deventer

De Nightjet nachttrein naar Wenen en Innsbruck gaat al vanaf december via Deventer en grensovergang Bad Bentheim. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB, die de dagelijkse nachttreindienst samen met NS uitvoert, verwacht dat de treinen via de nieuwe route beter op tijd kunnen rijden. Dat vertelt de spoorwegmaatschappij aan Treinreiziger.nl.

Route overblast

De nachttreinen zijn momenteel vaak vertraagd. Volgens woordvoerder Bernhard Riedel van ÖBB heeft de nieuwe route vooral als voordeel dat ’de zwaar overbelaste infrastructuur in het Ruhrgebied en de Rijndelta wordt vermeden’. Volgens Riedel gaat de nachttrein vanaf 15 december, de ingangsdatum van de dienstregeling 2025, van Amsterdam via Amersfoort naar Deventer en grensovergang Bad Bentheim. Nu nog gaan de nachttreinen van Amsterdam via Utrecht en Arnhem.

De ÖBB erkent tegenover Treinreiziger.nl dat de nachttreinen regelmatig fors vertraagd zijn. Tot dusver is in 2024 15 procent van de Nightjets tussen Nederland en Oostenrijk in Wenen gearriveerd met een vertraging van meer dan een uur, aldus Riedel. Onderweg was zelfs 35 procent van de Nightjets meer dan een uur later op een van de tussenstations. Riedel: “Deze vertragingen waren het gevolg van een combinatie van de vele bouwwerkzaamheden en een zwaar overbelaste spoorweginfrastructuur in met name Duitsland. Uiteraard zijn er nog aanvullende oorzaken zoals slecht weer en/of problemen met de treinvloot.’’

Vanaf 2026 mogelijk extra Nightjet

Afgelopen juni meldde Treinreiziger.nl op basis van een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat NS en ÖBB plannen hebben voor een extra nachttrein naar Oostenrijk. Per dienstregeling 2026 zou de nachttrein naar Innsbruck mogelijk los gaan rijden van de nachttrein naar Wenen. De trein naar Innsbruck zou dan via de huidige route blijven rijden, en de nachttrein naar Wenen via Deventer. Toen was echter niet bekend dat al per december 2024 de route van de Nightjet naar Oostenrijk herzien zou worden.

Omdat de Nightjet naar Oostenrijk in 2025 nog niet apart gaat rijden, betekent dit dat volgend jaar ook de nachttrein naar Innsbruck via de Amersfoort- en Deventerroute zal rijden. Arnhem verliest daarmee voorlopig de directe nachttrein naar Oostenrijk. Die stad zal sowieso volgend jaar veel minder internationale treinen te verwerken krijgen: door werkzaamheden zullen de ICE’s naar Duitsland veelvuldig worden omgeleid via Den Bosch en niet stoppen te Arnhem en Düsseldorf.

Nachttrein Brussel

Volgens Riedel zijn er ’vooralsnog geen andere veranderingen bevestigd’. Wel liet de ÖBB eerder al weten dat zodra er voldoende materieel is de nachttrein Brussel – Wenen / Berlijn dagelijks moet gaan rijden. Of dit al per december lukt, is onduidelijk. Oorspronkelijk was dit al voorzien per 2024.

Meer details over de nieuwe route en tijden zijn er nog niet. De nieuwe dienstregeling 2025, die 15 december van start gaat, is nog niet beschikbaar.

5 6 stemmen
Artikel waardering
74 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
1 maand geleden

De European Sleeper Brussel Zuid. Amsterdam Centraal , Hengelo, Berlin en Praha had gisterenavond een vertraging van maar liefs 77 minuten! Dat de Nightjet straks per december ook via Hengelo gaat rijden i.p.v Arnhem C. heeft niet alleen met de infra te maken. Het kan ook door verouderd treinmaterieel zijn , vandaar dat er meersysteem locomotieven
het hele traject rijden. Met locwissel werd het vertragingsveld vaak nog groter!

Treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Vertraging door gedateerd materieel? Lijkt me kras. Alles kan 160 minimaal. Behalve goederentrein dan.

Arnold
1 maand geleden
Antwoord aan  Treingraag

Tot zoals bij ons de locomotief defect raakt🥴

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

De voornaamste reden zal zijn de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Vanaf november wordt hier 80 weken achter elkaar gewerkt waarvan 20 weken + 9 weekenden volledige stremming en de rest enkelsporig. De omleidingsroute via Venlo zal door de duur van de werkzaamheden nog zwaarder belast worden dan normaal, en dan is dit een veiligere optie.

Caroline
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

En vanavond was er maar n halve nightjet, veel reizigers konden niet mee vanaf Arnhem.

H. Wil
1 maand geleden

Ik zie veel spel- en grammatica fouten helaas….

Redacteur
verkeersleider
1 maand geleden
Antwoord aan  H. Wil

Zoals in de zin hierboven: grammaticafouten is één woord. Voor het beletselteken, dat uit drie en niet vier puntjes bestaat, hoort een spatie.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  verkeersleider

ach, jee. De redactie gaat zich met gebruikersreacties bemoeien. De ethiek is ver te zoeken bij dit soort onderneminkjes. Ik schrijf slecht Nederlands? Dan maken we dat gewoon normaal en promoten dat ook nog.

OV gebruiker
1 maand geleden
Antwoord aan  H. Wil

Wat hebben deze marginale fouten met het onderwerp van deze discussie van doen?

Henk
1 maand geleden
Antwoord aan  H. Wil

grammaticafouten

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  H. Wil

Mein leiken dat de inhout fan de berigten feel bellangerreiker sijn, dan dat er faaltauten in een reaktie sta.

Voor de rest zijn er door de laatste spellingshervormingen veel onduidelijkheid ontstaan over de Nederlandse taal. Bij de laatste spellingshervorming is er zowel een groene boekje als een witte boekje beide met een andere spelling.

Vallen over incidentele en marginale taalfouten is mijninziens een vorm van mierenneukerij.

Sorry offtopic.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  H. Wil

en veel minnetjes, het is wonderbaarlijk waar de mensen hun frustratie allemaal op willen uiten wanneer er iets gemeld wordt dat niet bevalt.

OV gebruiker
1 maand geleden

Die problemen op de Duitse net zullen nog wel enkele jaren voortduren.
We kunnen ons daar beter maar gewoon op instellen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  OV gebruiker

enkele jaren zullen wel een decennium blijken. Over 9 jaar.

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Emmerich Oberhausen wordt van 2 naar een driesporig traject omgebouwd. Ook de zeer smalle , lage perrons bij Praest en nog enkele plaatsen aan deze lijn zullen dan bredere en hogere perrons worden. Station Oberhausen Sterkrade heeft een karkas van een overkapping en hier zie je net als bijvoorbeeld Elten Emmerich metalen perrons die een tijdelijke functie hebben. Niet fijn als het nat en glad is om over ijzer heen te lopen, laat staan te wachten. het is een drukke grensroute en de infra is hier als op veel plaatsen in Duitsland vrij gedateerd. Weken geen treinverkeer leidt ook dan de goederentreinen om via Venlo of Hengelo, want de de Betuweroute ligt er ook uit! Als het werk eindelijk voltooid is hoopt men weer snel door te kunnen stromen en zijn alle stations en haltes aan de lijn gemoderniseerd station Emmerich kan wel een upgrading gebruiken. Het station Dinslaken heeft een extra eilandperron en ook Wesel is verbeterd. Over enkele jaren is dit belangrijke grensbaanvak weer klaar voor de toekomst! Nog even geduld! Als de Nightjet straks eind 2028 ook nog via Hengelo rijdt kan het straks een prima overstap bieden op de trein naar en van Coevorden die tot dat jaar thans tot Neuenhaus rijdt, Zo hebben Drenthen ook een snelle overstap naar Oostenrijk!

treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Stationsgebouw Emmerich is uit de renovatie dit jaar. Met klassieke loket geldbakjes in de hal als aandenken neem ik aan. Omroep perron is te zwak, kan/moet beter. Het stoere seinhuis blijft hopelijk.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  treingraag

Stoppen de nachttreinen naar Wenen nu in Emmerik?

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Het gaat om nachttreinen naar Oostenrijk. Die hebben niets aan het stationnetje van Praest. Sterkrade en Elten, Wezel en Dinslaken zijn ook geen stopplaatsen. De elektrische loc kan niet via Coevorden en Neuenhaus.
Dat derde spoor vind ik een te beperkt compromis. Er moet gewoon nieuwe infrastructuur komen waar de langeafstandtreinen en de boemeltjes elkaar niet in de weg zitten.

TtC
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Het derde spoor is bedoeld voor de langeafstandstreinen, waarbij de boemeltjes en goederentreinen de 2 andere (buitenste) sporen gebruiken. De langeafstandstreinen rijden 1 keer per 2 uur en kruisen elkaar in veruit de meeste gevallen niet op het betreffende baanvak. Voor 1 of 2 treinen per dag is het niet economisch verantwoord om daarvoor een vierde spoor voor aan te leggen op het gehele baanvak. Het stuk in Oberhausen wordt wel viersporig.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  TtC

Het gaat dus niet om 1 a 2 treinen per dag. Er rijden al aanzien meer ICE’ s naar Keulen en Frankfurt. Zo’n derde spoor moet overal ingepast worden op stations en bruggen met de nodige wissels. Daar blijft de kans op congestie.
Het was een wens van NS-international om een keer per uur een ICE of IC te laten rijden. Ook de nachttreinen moeten nu omrijden.
Gewoon goed aanpakken dus.
Er kiezen nog steeds veel teveel reizigers naar Düsseldorf, Keulen en Frankfurt voor de auto of het vliegtuig.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Dat derde spoor wordt verdeeld in “blokken”, waarbij telkens maar een trein op het blok mag. Een kleine vertraging kan daardoor al snel uit de hand lopen.
Tot de grens van Nederland en Duitsland zijn er vier sporen. Twee op de Betuwelijn en en twee op de lijn vanaf Arnhem voor Passagierstreinen. Dit moet vestrengeld worden naar drie sporen. Ook al komt er ERMTS, ik kijk er toch met argusogen tegenaan.
“Sehr geehrte Fahrgäste. Das Gleis ist derzeit von einem Zug aus der Gegenrichtung belegt. Leider müssen wir warten, bis die Strecke frei ist. Wir bitten um Ihr Verständnis.” Daar zit je dan in een ICE!

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan kan je toch altijd nog naar het stoptreinspoor over?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Achter een stoptrein of een goederentrein aanhobbelen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat is dan incidenteel een keer jammer.

JanA
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er wordt tussen Arnhem en Oberhausen 15x gestopt. Tussen Wesel en Oberhausen rijden er 3 stoptreinen per uur en richting.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  JanA

En dan nog de goederentreinen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  JanA

een goede reden om een andere route te vinden

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Ha ha, Bert heeft weer geld te veel.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat om gemeenschapsgeld, dat juist moet worden ingezet. Als je niet investeert in spoor, dan moet je het in autowegen met allerlei kunstwerken en de luchtvaart doen. Denk in Nederland aan een Tweede Schiphol in zee.
Kijk eens op het huidige Schiphol met de jarenlange vertraging van de A-pier. Deze kosten zijn inmiddels opgelopen tot 1.4 miljard en dat alleen maar voor een pier.
Twee sporen met ERMTS kunnen meer reizigers verwerken en ook een stuk sneller dan zes stroken op een autosnelweg.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Een komisch gebrachte dooddoener. Dit is een debateer-truc.

Arjan krabbenbos
1 maand geleden

Coevorden Neuenhaus Bad Bentheim wordt eind 2026 een nieuwe grensverbinding. Thans rijdt de Bentheimer Eisenbahn hier met LINT41 dieseltreinstellen van Bad Bentheim naar en van Neuenhaus! Ook de trein Hengelo Bielefeld en de treinen Amsterdam Berlijn komen bij Bad Bentheim.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Ongeschikt voor de nachttreinen naar Oostenrijk.

Gerben Vos
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Dat schrijft Arjan ook niet: het gaat om een overstap, zoals hij ook expliciet schrijft in zijn eerdere bericht. Niet dat het superrelevant is, maar toch.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

De Nightjet naar Wenen stopt nu niet in Emmerik. Waarom zou deze trein tijdens de omleiding wel stoppen in het veel kleinere Bad Bentheim?
overigens komt het grensboemeltje vanuit Coevorden dat de heer Krabbenbos aangeeft er pas op zijn vroegst in de dienstregeling van 2027. Tegen die tijd is de omleiding van de Nightjet waarschijnlijk al lang voorbij.

TtC
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Of er ook een commerciële stop gemaakt wordt in Bad Bentheim is de vraag; er zal sowieso een (dienst)stop in Bad Bentheim gemaakt moeten worden. De reden is dat er een koppeling is tussen het sein om Bad Bentheim binnen te rijden en het sein aan het einde van het perron (bij het uitrijden van het station); waarbij de ene groen is de andere altijd rood is en visa versa. Tevens is er een koppeling met de bovenleidingspanning; waarbij als het sein om het station binnen te rijden op groen staat de bovenleidingspanning op dezelfde spanning als het voorafgaande baanvak. Dus bij binnenkomst uit Nederland op 1,5 kV gelijkspanning en bij binnenkomst uit Duitsland op 15 kV 16,8 Hz wisselspanning. Door deze koppeling zal een trein dus altijd in Bad Bentheim moeten stoppen.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  TtC

Bad Bentheim heeft inderdaad nog geen spanningsluis. Ik vind het belachelijk dat deze spanningssluis er nog niet is. Deze zijn er wel op de stoptreintrajecten bij Eijsden en Essen. Vanaf 15 december gaat hier een ICE stoppen op dit kleine stationnetje. Te gek voor woorden. Maar ja, als de regionale trein van Hengelo naar Bielefeld niet goed functioneert?
Overigens is onlangs een lege Nightjet in Bad Bentheim geweest voor een test. Ging heel gemakkelijk. Kan ook zeer snel: even een zeer korte technisch stop, stroomafnemer naar beneden, spanning wisselen, stroomafnemer omhoog, sein op groen en weer vertrekken. Hoeft geen procedure met deuren open en deuren sluiten. Is te zien als gewoon een stop voor een rood sein.

TtC
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De inzet van de ICE L tussen Berlijn en Amsterdam is voorlopig uitgesteld i.v.m. leveringsproblemen van de firma Talgo. Voorlopig blijft de IC Berlijn in de huidige vorm rijden.

De ombouw van een station van omschakelbare bovenleiding naar een spanningssluis op vrije baan vergt de nodige investeringen. DB InfraGo heeft op dit moment andere prioriteiten en zal op dit moment geen geld willen investeren in de ombouw (zeker omdat dit voor hen slechts een zijlijn betreft naar Amsterdam).

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Bij de IC Berlijn stappen anders verbijsterend veel mensen in/uit in Bad Bentheim, dus wat dat betreft….
Als hij Hengelo overslaat, kan hij ook maar beter stoppen in Bad Bentheim, tenzij ze graag de half miljoen reizigers die alleen al in de vier grote steden in Twente wonen vólledig willen negeren.

Anton van Manen
1 maand geleden

Routes door Duitsland blijven een ramp, zowel per trein als per auto! Zowel het spoor als de autobahn in Duitsland hebben ze veel te lang te minimaal onderhoud aan gegeven!

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton van Manen

Alles was in Duitsland gericht op grote prestigeprojecten zoals Stuttgart21, het onderhoud is vergeten. Net als in Nederland waar ProRail megalomane stationsprojecten uitvoert maar het onderhoud aan het spoor verwaarloost.

OV gebruiker
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Vergeet u ook niet dat eerder al het streven vanuit de directie van DB er op was gericht om van het bedrijf een aantrekkelijk aandeel te maken? De betreffende directeur heeft in de periode dat hij zijn opdracht moest en kon uitvoeren daardoor niet alleen het bedrijf zelf maar ook het hele spoorwegwezen en alle reizigers een enorm slechte dienst bewezen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton van Manen

Ze hadden altijd wel een sluitende begroting. Defensie was ook al decennia een stiefkind en de tijdens COVID zoveel geprezen medische zorg is inmiddels als een kaartenhuis ingestort. Dan nog de overconsumptie bij het Sozialamt.
Toch de begroting niet ophogen en de inkomsten niet willen verhogen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Misschien de uitgaven verlagen. De burger is geen pinautomaat.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

dat hebben ze gedaan, dit is het resultaat. Als men voorzieningen wil moet men investeren met belastinggeld.

Paul Lamote
1 maand geleden

Ben trouwens benieuwd wat de route vanaf Bentheim verder door Duitsland wordt.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Als de trein bij Bad Bentheim de grens over gaat, dan lijkt mij het meest logisch als hij verder gaat via Hannover en Nürnberg. Dit is hetzelfde traject als de nightjet van/naar Hamburg.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Mattheas

Vanaf Hannover naar Beieren ligt nieuw spoor.

Gerben Vos
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Via Hannover en Würzburg, waarschijnlijk verder via Nürnberg waar nu ook al gesplitst en gecombineerd wordt. Theoretisch zou hij via Herford-Altenbeken (oostboog)-Kassel kunnen. En als de trein naar Innsbruck apart rijdt zou die directer naar München kunnen.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Tot Neurenberg kan 200 km gereden worden.

Hijkoop
1 maand geleden

Onlangs met de nachttrein via wenen naar budapest geweest. Na veel vertragingen en extra treinkosten 5 uur later aangekomen. De tickets tot budapest bij de NS gekocht. Maar toen ik ging klagen over de extra kosten in Wenen (dat ik een nieuw ticket moest kopen) Kreeg ik van een medewerker van de NS (die slecht Nederlands sprak) te horen dat ik mijn klacht in Oostenrijk moest neerleggen, terwijl ik zaken met de NS heb gedaan. Je zou denken dat de NS haar klanten zou beschermen en zelf die kosten voor te schieten en vervolgens zelf bij de Oostenrijkers declareert.
BEDANKT NS

Philip
1 maand geleden
Antwoord aan  Hijkoop

Dat is ook hoe het werkt. Extra kosten die u moet maken dient u voor te leggen bij uw origineel verkooppunt die u deze, samen met eventuele compensatie, terugbetalen. Het origineel verkooppunt zal dan de kosten terugvorderen van de uitbater van de verbinding. Enige uitzondering hierop is European Sleeper. Aangezien zij privé zijn en geen deel uitmaken van Railteam is er hier enkel het terugbetalingsrecht aan 100% van toepassing.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Philip

Ik heb het idee dat hier binnen Europa niet een eenduidige werkwijze voor is. Extra kosten voor bijvoorbeeld een hotelovernachting worden bij Deutsche Bahn geclaimd bij de desbetreffende vervoerder, terwijl NS International de verantwoordelijkheid bij de reiziger legt.

Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Hijkoop

Wanneer je door vertraging een overstap mist, dan is het niet nodig om nieuwe tickets te kopen. Je kan bij het station waar je de overstap hebt gemist langs de balie gaan. Daar kunnen zij het ticket kosteloos omzetten naar de eerstvolgende verbinding.
Omdat niet iedereen bekend is met deze afspraken worden extra tickets soms uit coulance vergoed. Voorwaardes daarvan zijn wel dat je de claim indient bij het oorspronkelijke verkooppunt én dat je de nieuwe tickets bij hetzelfde verkooppunt hebt aangeschaft.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Mattheas

Dat je langs een balie zou moeten is in strijd met Europese regelgeving. “De spoorwegonderneming die de vertraagde of geannuleerde dienst exploiteert” moet je onmiddellijk de keuze bieden tussen terugbetaling en voortzetting van de reis via een andere route en/of op een andere datum. (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0782&from=EN ) Onmiddellijk is niet pas als je je bij een balie hebt gemeld en de verantwoordelijkheid om jou die keuze te bieden ligt dus bij de vervoerder, niet bij de verkoper. Bovendien: NS-balies zijn in Nederland al amper meer te vinden, laat staan langs de rest van de route tussen Nederland en Budapest.

Mattheas
1 maand geleden

Dat laatste punt is deels waar, echter gaat dit om verschillende tickets en niet om verschillende vervoerders. Reis je van overdag van Nederland naar Hongarije, dan heb je meestal één ticket. Je hebt dan ook recht op compensatie over het hele ticket.
Reis je op deze route met de nightjet en daarna een EuroCity, dan heb je twee verschillende tickets. Je hebt dan alleen recht op compensatie op het ticket waarop de vertraging is ontstaan.
En ongeacht hoeveel opeenvolgende tickets je hebt, je hebt altijd het recht om mee te reizen met de volgende verbinding.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Mattheas

En ongeacht hoeveel opeenvolgende tickets je hebt, je hebt altijd het recht om mee te reizen met de volgende verbinding.

Bron?

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Johan
Mattheas
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Dit is geregeld onder de Agreement on Journey Continuation (AJC):
https://www.cer.be/cer-eu-projects-initiatives/agreement-on-journey-continuation-ajc
https://www.nsinternational.com/en/download/agreement-on-journey-continuation-ajc-en
Voor reizen met Eurostar en TGV (maatschappijen aangesloten bij het Railteam) gelden vergelijkbare afspraken, die zijn opgenomen in de HOTNAT (hop on next available train)
https://www.railteam.eu/en/services-on-your-journey/hop-on-the-next-available-train-hotnat/

Baardstaart
1 maand geleden

We klagen wel over het Nederlandse net, maar het Duitse spoorwegnet schijnt zonodig nog een grotere chaos te zijn. En de nachttrein moet er toch over. Zo tijdens de WK een aanrijding met een vogel de reden om het Nederlands elftal per vliegtuig naar Dortmund te sturen.

ik denk zeker dat het goed is dat de Nightjet er voor kiest om niet door het Ruhrgebied te laten gaan, maar of dit het gros van de vertragingsproblemen op gaat lossen betwijfel ik.

Aan een kant kan je je afvragen hoe ernstig het probleem is (als toerist) een nachttrein een uur later ergens aankomt (als dat je eindbestemming is of een korte en frequente als navervoer nodig hebt), tenzij je een overstap op een andere belangrijke dagtrein moet halen. In het laatste geval is het waarschijnlijk toch beter om naar een vliegtuig om te kijken. Wat wel schadelijk is voor de nachttrein zijn vertragingen van meerdere uren of zoiets wat onlangs na Arnhem is gebeurd. (https://www.treinreiziger.nl/nightjet-reizigers-stranden-door-defecte-bovenleiding-12-uur-vertraging/) Ook schadelijk is als de treinen naar het vertrekstation van de nachttrein een janboel is.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Met vliegen gaat ook niet alles koek en ei. Regelmatig vallen vluchten uit. Bij Transavia regent het klachten. Krijgen we morgenavond weer een nieuwe episode bij Max Vakantieman, gezellig he?
Tui kan amper meer vliegen vanaf Antwerpen. Ze hebben nauwelijks nog Embraer’s die inzetbaar zijn. Grotere toestellen kunnen niet landen op Antwerpen.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Bert Sitters
Arnold
1 maand geleden

Zowel heen als terug naar en van Wenen hebben we veel vertraging gehad. Vooral terug. We kwamen om 14: 00 aan in Amsterdam. 4 uur vertraging. Verder materieel uit het jaar kruik. Niet comfortabel. Ik hoop dat het zo wat beter wordt maar de splitsing in Neurenberg kost ook veel tijd. Voor ons was dit 1keer maar niet nog een keer. Helaas toch maar vliegen dan.

Bert Sitters
1 maand geleden

De NightJet van de ÖBB tussen Brussel en Berlijn rijdt vanaf vandaag tot en met 25 oktober niet vanwege de ingrijpende werkzaamheden op het Duitse spoor. Deze trein reed drie keer per week.
Let op: dit is een andere trein dan European Sleeper van Brussel via Amsterdam naar Berlijn

Dries Molenaar
1 maand geleden

Utrecht is een belangrijke opstapplaats voor de Oost-Verbinding. Het vervelende is dat je vanuit Utrecht niet meer zo makkelijk de Noordelijke route via Osnabrueck kan pakken.
Zoals gezegd. beter zou men Amsterdam Zwolle Almelo rijden. Met wat moderner materieel en dan een mooi stukje 160km/h als het ECTS zou werken. Vanaf Weesp tot Zwolle.
Met het langzaam investeren op de spaarbrander van 30 jaar VVD en nu 1 max 2 jaar Karbonade I moeten we de verwachtingen maar temperen.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Tussen Zwolle en Almelo ligt enkel spoor met de nodige stationnetjes.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Daar hoeft de trein niet te stoppen. Men moet gewoon een sneltrein inplannen. Dwz voor stopper uitrijden en de tegenliggers blijven even bij de stationnetjes staan. Zonder stoppen is de trein dan zo in Wierden. Het zou ook beter zijn het spoor te verdubbelen en kruisingsvrij te maken. Net als Zwolle-Deventer. Daar ligt het oude grindbed dat den moffen nog kaal geplunderd hebben al klaar. De bovenleidingportalen zijn al dubbelspoor, de bruggen ook.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als je dat doet moet je het ook goed doen. Wordt teveel passen en meten met treinpaden met diverse vervoerders Je kunt ook niet met 200 km langs een perron razen. Kruisingsvrij maken is best een forse ingreep. Ik vind dat Internationaal treinverkeer en regionale stoptreinen uit elkaar gehouden moeten worden
Gewoon 200 km spoor langs de A1 van Diemen naar de Duitse grens. Stuk korter. Is ook het knelpunt Weesp opgelost. Twente kan eveneens van deze snelle verbinding met de met de Randstad profiteren. Kan Blauwnet ongestoord hun diensten uitvoeren tussen Zwolle en Almelo.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat kan maar gezien de implicaties zal zo’n nieuw en lang spoor er niet komen. Tenzij het oorlog is. Het laag hangend fruit is realistischer en een stuk makkelijker te plukken.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Helaas hangt het fruit ook niet zo laag langs het enkelspoor tussen Zwolle en Almelo.
Kijk eens naar de Maaslijn, waarover al jaren gedoe over is en waar iedere keer weer beren op het spoor komen en nieuwe kosten opduiken. Nu ligt een soort minimaal verbeterplan.
Het klopt dat de keuzes, die gemaakt moeten worden niet worden gemaakt.
Het zal behelpen blijven. De nieuwe ICNG’s, die gebouwd zijn op 200 kilometer per uur, stromen nu redelijk in. Alleen is er nauwelijks spoor waarop zij die 200 kilometer daadwerkelijk kunnen rijden.
Zo krijg je geen veranderingen in de model split en kan de ANWB dagelijks trouw de lijst aan files blijven opdreunen. Een lijst die als er niets gebeurd fors langer gaat worden. De files ook. Wellicht wordt het in de toekomst eenvoudiger om te vermelden waar geen files zijn.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Bij stukjes bestaand spoor oplappen ondervindt de reizigers voortdurend overlast door de werkzaamheden. Bij een nieuw tracé is dat alleen aan het begin, een paar belangrijke onderweg en op het einde.

Paul Lamote
1 maand geleden

De Gelderlander bericht dat ook de nachttrein naar Zürich vanaf december niet meer via Arnhem rijdt. De nieuwe vaste route gaat dan via Venlo.