Nachttreinen rijden weer na overstromingen
20 sep 2024 10:09
De nachttreinen van ÖBB rijden vanaf vandaag weer nadat de diensten stil kwamen te liggen bij de overstromingen in Centraal-Europa afgelopen weekend. Reizigers die een kaartje hadden voor een van de nachttreinen afgelopen week, kunnen nog tot en met zondag met dit kaartje een andere trein nemen naar Oostenrijk.
De overstromingen hebben grote schade aangericht aan de spoorwegen in Oostenrijk. Nu het water weer zakt, kan de balans worden opgemaakt. Het zwaarst getroffen is het viersporentraject ten westen van Wenen waar onder meer de nachttrein naar Wenen over rijdt. Verschillende tunnels in deze route staan nog altijd onder water. Momenteel rijden treinen hier in een lage frequentie over een enkel spoor.
Waarschuwing opgeheven
De reiswaarschuwing om alleen de trein te nemen als het noodzakelijk is, geldt sinds gisteravond niet meer. De eerste nacht- en internationale treinen zijn gisteren weer gaan rijden. Vandaag rijden ze allemaal weer, behalve de nachttrein Brussel-Wenen die wegens werkzaamheden tot 25 oktober uit de dienstregeling is geschrapt.
Het lokale en regionale treinverkeer in Oostenrijk is ook weer op gang gekomen, maar vooral rond Wenen zullen de treinen voorlopig niet volgens de normale dienstregeling kunnen rijden.
© Treinreiziger.nl
Die Oostenrijkers weten het voortvarend aan te pakken.
De Westbahn Wien-Salzburg is het belangrijkste traject van Oostenrijk, dus de ÖBB heeft wel degelijk haast met de herstelwerkzaamheden om de Westbahn zo spoedig mogelijk weer gereed te maken voor treinverkeer. Op de minder belangrijke spoorlijnen vinden nog altijd herstelwerkzaamheden plaats tot het einde van de maand of misschien zelfs nog tot (ver) in oktober.
Het zullen wel arbeiders van buiten zijn.
Is dat relevant?
Het zijn niet de bedoelde en aangeprezen Oostenrijkers die zogezegd van aanpakken weten. Die zitten op kantoor of thuis hun skivakantie te plannen en Oekraieners, Bulgaren, Roemenen gaan de baan op.
Ja en? Is daar iets mis mee?
nee hoor, net als hier. Mijn neefje is vaak de enige Nederlander in de bouwploeg. Op kantoor zitten wel meer Nederlanders te parttimen.
Er is natuurlijk wel iets ernstig mis het het arbeidsethos van de gemiddelde Nederlandse werknemer.
Inderdaad.
De loonbelasting met 15 – 20 %omhoog he.
Dan loont het/ moet je wel fulltine of bijna fulltime werken.
dan wordt het verschil met expats wel erg groot. het wordt wel interessant om zo tijdelijk te emigreren en via een expat regeling een aantal jaren flink wat minder af te dragen. Je hebt alleen maar een postadres in India of op Bali nodig.
Je kunt in Nederland niet van de expatregeling gebruik maken als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Zo’n beperking op de expatregeling geldt in alle landen om misbruik te voorkomen.
Dat hoeven ze niet te weten. Je toont gewoon een paspoort van elders. Net als zovelen doen met museumjaarkaart en wellicht NS abonnementen. Amsterdamse Airbnb kotten hadden zelfs museumkaarten op de kamer hangen zodat de toeristen goedkoop op andermans kosten naar het Rijks en Van Gogh konden. Geen wonder dat die kaart zo duur geworden is. Musea hebben helemaal geen belang bij controle.
Als je een paspoort van een ander land aanvraagt vervalt automatisch je Nederlandse nationaliteit. En dan mag je dus inderdaad als expat hier werken.
Dan loop je tegen andere problemen aan, aangezien je dezelfde persoon bent en je kort gezegd in de afgelopen acht jaar geen dienstverband binnen Nederland mag hebben gehad. Het gaat waarschijnlijk nog niet fout bij het aanvragen van een BSN of via de werkgever, maar onherroepelijk bij het inschrijven in je woonplaats, het afsluiten van zorgverzekering en bij de afdracht van werknemerspremies. Door de uitvoerders wordt het foutvermoeden gemeld en vervolgens moet de gemeente een identiteitsonderzoek starten in opdracht van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Bovendien moet uiteraard door je werkgever de deskundigheids- en schaarstevereiste worden bewezen. Bijvoorbeeld door te voldoen aan de looneisen. Het is dus absoluut niet zo makkelijk als het frauderen met een museumjaarkaart.
Dan maar detacheren via een bureautje in Cyprus. Gewoon onder een andere naam. Ik kreeg enige tijd geleden een epifanie dat al die drukte bij een lagere school met veel grote auto’s waarvan de bestuurders allemaal uit Lahore of Delhi lijken te komen helemaal hier niet zijn maar toch gewoon ergens werken via een tussenpersoon en rondrijden in lease-auto’s en ergens in ongeregistreerd in expat woningen zitten. Alles betaald door het bureau. De kinderen kunnen gewoon naar school want die mogen niet controleren en de afdracht naar de RIjk is minimaal en is alleen de BTW op consumptie. Bij navraag is men hier gewoon tijdelijk op een toeristenstempel. Reizen en aankomst op Brussel of Frankfurt.
In plaats van in de tuinbouw te controleren of mensen het woord kwartje wel kunnen uitspreken zou men beter het autogebruik en woningverhuur eens onder de loep nemen. Even posten bij genoemde scholen is ook een goede entree. Beginnen bij Amsterdam, Eindhoven en omgevingen.
Men de trein zullen de meesten niet gaan. Hoewel Amsterdam ramvol zit en expats etcetera ruim rond Amsterdam wonen en daar ook de woningmarkt verkloten.
NB dat detacheren deden Nederlandse aannemers al in de 80er jaren om zo personeel buiten NL voordelig aan de gang te hebben. Als stagiaire had je dan helemaal een topbeloning met toelage en alles netto.
Dat is dus niet waar. Als je getrouwd bent met een buitenlander en daar ook woont dan mag je met behoud van nederlanderschap de buitenlandse nationaliteit aannemen. Even een factcheck doen!
zo lang niets zou melden gebeurt er ook niets. Men zit niet de registers elders na te vlooien, hoewel men er gek genoeg voor is.
Ik weet zeker dat je bank binnen enkele minuten nadat je een transactie maakt een melding laat uitgaan. Het is allemaal echt niet zo simpel als jij schijnbaar denkt dat het is.