Foto ÖBB/Harald Eisenberger
De ÖBB-nachttreinen tussen Parijs en Wenen en Parijs en Berlijn stoppen met ingang van de nieuwe dienstregeling op 14 december. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ziet zich daartoe genoodzaakt nadat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF als partner is uitgestapt.
SNCF heeft de samenwerking met ÖBB gestopt nadat de Franse regering de subsidie voor de nachttreinverbindingen introk. SNCF ontving jaarlijks miljoenen voor de exploitatie van de nachttreinen naar Berlijn en Wenen. Volgens ÖBB is het na het terugtrekken van SNCF niet meer mogelijk de nachttreinen te rijden.
“Nachttreinen kunnen momenteel alleen worden geëxploiteerd met deelname van internationale partners. ÖBB betreurt het dat beide nachttreinverbindingen na de terugtrekking van de Franse partners vanaf 14 december 2025 niet meer kunnen worden aangeboden”, meldt de Oostenrijkse maatschappij in een persbericht.
De Franse overheid zou jaarlijks tot 10 miljoen euro hebben bijgedragen aan de nachttreinen waarvan die naar Wenen in 2021 voor het eerst reed. Het Franse collectief voor nachttreinvervoer ‘Oui au train de nuit’ wijst de beschuldigende vinger naar de SNCF die ’de dienst laat verslechteren om zo de staat te dwingen de subsidie in te trekken’.
Volgens het collectief is de subsidie stopgezet omdat er in plaats van de beloofde dagelijkse service, maar drie nachttreinen per week rijden. Ook bekritiseert het collectief SNCF omdat de Franse spoorwegmaatschappij zelf geen kaartjes voor de nachttrein via haar eigen online platformen verkoopt noch informatie geeft over de treinen. “Dit roept vragen op over de werkelijke inzet van het bedrijf om van deze twee nachttreinroutes een succes te maken”, aldus Oui au train de nuit.
Het Franse nachttreincollectief is vorige week al een petitie gestart voor het behoud van de nachttreinen, die in 2024 66.000 passagiers zouden hebben vervoerd. Voor de online petitie zijn inmiddels ruim 47.000 van de benodigde 50.000 handtekeningen binnen.
Nachttreinen zijn een stuk kostbaarder dan dagtreinen. Zo kunnen nachttreinen maar een rit per dag maken, terwijl dagtreinen meerdere omlopen kunnen maken. Ook zijn personeelskosten door de werktijden hoger bij de nachttreinen. Ook lopen de nachttreinen vaker forse vertraging op wat ook weer diverse extra kosten met zich meebrengt.
Het komt daarom wel vaker voor dat een overheid een nachttrein subsidieert. Zo gaf de Nederlandse overheid NS International een eenmalige bijdrage van 6,7 miljoen euro om de nachttrein Amsterdam – Innsbruck/Wenen de eerste jaren mogelijk te maken. Inmiddels rijdt deze trein zonder subsidie.
De andere nachttreinen van ÖBB blijven in 2026 gewoon rijden. Alhoewel de Oostenrijkse maatschappij onlangs de bestelling van nieuwe Nightjet-nachttreinen naar beneden bijstelde, blijft het bedrijf veruit de grootste nachttreinexploitant in Europa en trouw aan de treindiensten in de nacht.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 30 september 2025 14:13
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…