Parijs verwelkomt nachttrein uit Wenen: moderne Oriënt-Express
14 dec 2021 12:46
Op een deel van de befaamde Oriënt Express rijdt weer een nachttrein. Drie keer per week rijdt er vanaf nu een nachttrein tussen Parijs en Wenen. Nu niet als Oriënt Express, maar als Nightjet.
Drie keer per week
Maandagavond is de eerste nachttrein rond 19:40 uur vanuit Wenen naar de Franse hoofdstad vertrokken. Na een rit van veertien uur is de trein in Parijs op station Gare de l’Est aangekomen. Onderweg heeft de trein in Oostenrijk gestopt in St. Pölten, Linz en Salzburg. Rond 0:00 uur bereikte de trein München Ost.
In Frankrijk kon er in de vroege ochtend ook worden uitgestapt in Strasbourg (a. 5:04). Om 9:42 uur volgde stipt op tijd de eindbestemming. De trein vertrekt vanaf nu elke maandag, donderdag en zaterdag van de Oostenrijkse hoofdstad naar Parijs.
Rijke geschiedenis
De nieuwe nachttrein treedt in de voetsporen van de bekende Oriënt Express. Die trein reed voor het eerst (officieel) in 1883. Toen was Varna in Bulgarije de eindbestemming, een paar jaar later – in 1889 – werd dit Istanbul. De trein staat bekend om haar luxe rijtuigen, maar in de beginjaren waren er ook de nodige problemen. Zo brak er in 1892 cholera uit in de trein, en staat de trein erom bekend veelvuldig geplunderd te worden.
Tot 1977 rijdt er een directe trein Parijs – Wenen – Istanbul. Daarna wordt de trein ingekort tot Boekarest en in 2001 tot Parijs – Wenen. In 2007 komt ook daar een einde aan. Vanwege de komst van de TGV wordt de nachttrein ingekort tot Straatsburg. Eind 2009 lijkt het definitief voorbij te zijn. Nu, ruim tien jaar later, komt er dus op een deel van de route weer een directe nachttrein.
Nightjet
De nu geïntroduceerde nachttrein is een initiatief van de Oostenrijkse spoorwegen, die onder de naam Nightjet tal van nachttreinen exploiteren. Zo ook de nachttrein Amsterdam -Wenen en sinds zondag – in samenwerking met NS en SBB – de nachttrein Amsterdam – Zürich. Tickets zijn verkrijgbaar via oebb.at, en op aanvraag ook via Treinrondreis.nl.
Video: Nightjet naar Parijs in Salzburg
De eerste #Nightjet van Wenen naar Parijs, de Oriënt Express herleeft! #50uurtrein pic.twitter.com/Jzrimjknak
— Maurits Wever (@mauritswever) December 13, 2021
Succes maar weer. De oriënt ligt toch Oost van Wenen. Wenen is dan de eeste stop op weg naar Istanboel
Het is een bijzonder initiatief van de OeBB om in Europa een groot net aan nachttreinen aan te gaan bieden, ook een dat er blijk van geeft dat men daar ook begrijpt in welke richting het begrip verplaatsing zich in de komende jaren ontwikkelt.
Wat mij betreft gaat deze ontwikkeling nog veel verder en zal het verboden gaan worden om binnen Europa nog van een vliegtuig gebruik te gaan maken.
Dat daarmee wellicht ook een einde komt aan de betekenis van verschillende kleine regionale vliegvelden is niet echt een heel groot kwaad, want de meeste van die vliegvelden moeten toch al door lokale overheden worden ondersteund met allerlei subsidies.
Een prima ontwikkeling deze nachttreinen!
“Wat mij betreft gaat deze ontwikkeling nog veel verder en zal het verboden gaan worden om binnen Europa nog van een vliegtuig gebruik te gaan maken.”
Op naar de derdewereld.
Niet heel erg realistisch dat we afstanden als Lissabon – Stockholm / Oslo weer met de trein gaan doen. Ik ben vanuit Rotterdam per trein naar Narvik, Boekarest, Lissabon en Palermo gereisd. Maar de doorsnee reiziger zit daar niet op de wachten. En ook ik pak naar Madrid en Boekarest wel eens het vliegtuig.
Ik zie reizigers op korte drukke vliegroutes als Madrid/Barcelona – Palma de Mallorca (gezamenlijk ongeveer 100 vluchten per dag) voorlopig ook niet aan andere vormen van vervoer denken en het is nog maar de vraag of de alternatieven schoner zijn.
Als je in of in de nabijheid van het centrum van Europa woont, kun je makkelijk stellen dat vliegen voor iedereen verboden moet worden. De realiteit voor de meeste europeanen is anders. Ik denk dat IJslanders het niet zien zitten als een reis naar Madrid voor hen 5 of 6 dagen gaat duren, terwijl dat nu in een uurtje of 4 kan.
Parijs-Wenen heeft natuurlijk niets met de Oriënt Express te maken. Commercieel gewauwel.
OBB is een uiterst onbetrouwbaar bedrijf. In augustus werd mijn nachttrein uit Innsbruck “gecancelled” ivm een staking in Duitsland. Nog steeds geen compensatie gehad. OBB en NS internationaal wijzen naar elkaar.
Simpel, u moet bij degene zijn die u het kaartje heeft verkocht
Niet zo simpel. Helaas. Dat geldt wel om het ticket geannuleerd te krijgen. Maar als het om opvang gaat, hotelkosten doordat de trein uitvalt, verwijst NS naar de lokale spoorwegmaatschappij.
Precies,tickets gekocht bij de NS. Ook de terugreis omboeken uit Oostenrijk gedaan via de NS (door een zeer vriendelijk en kundig medewerker). Maar voor de compensatie van extra gemaakte (hotel)kosten verwijst de NS naar de OBB , die vervolgens niet thuis geeft.
@Arno.
Ik vind dat NS als verkoper van het product het gewoon moeten voorschieten, met de mededeling, wij incasseren het wel bij de Oostenrijkers.
Ook ik was in augustus getroffen door de staking. Heb eindeloos met NS moeten bellen en werd na eindeloos in de wacht te hebben gestaan verwezen naar een andere afdeling. Daar kreeg ik de simpele mededeling: u bent verkeerd Ik had een dossiernummer, maar dat hielp niet. Ik moest iedere keer mijn hele verhaal doen. Uiteindelijk stond het geld zonder bericht ineens op mijn rekening.
@Bert Sitters. Vreemd dat NS als verkoper niet zonder problemen genereus aanbiedt de kosten te vergoeden. Vooraf is niet alleen in te calculeren welke financiële gevolgen incidenten zullen hebben, maar vooral hoe om te gaan met dergelijke gevallen. Wil je iemand vaker terugzien in je trein, dan los je zoiets netjes op. Op de totale exploitatie van de onderneming is zo’n claim bovendien nihil. In vergelijking met de luchtvaart ken ik in dit soort zaken alleen een gelijke bij maatschappijen die zwaar in de problemen waren, zoals Flybe en de luchtvaart in het eerste halfjaar van de coronapandemie.
De ÖBB moet eens afleren om de slaapwagonkaartjes peperduur te maken. Zo blijft een grote groep met auto en vliegtuig gaan.
Een autoritje naar Oostenrijk in een middenklasse heen en terug kost al gauw 1400 euro. Vaste en variabele kosten.
hallo Bert ,
even over jouw bericht van “15dec 0253”
Via welk telnr of emailadres heb jij uiteindelijk jouw compensatie kunnen regelen?
Het is een kwestie van vraag, aanbod en kostprijs. De slaaprijtuigen zijn vaak als eerste vol.
Het beste wat de huidige reguliere nachttreinen te bieden hebben, is nog verre van goed. Maar comfortniveaus daaronder worden al heel snel onacceptabel. Ik denk dat liggen in een trein wellicht nog wel te doen is voor mensen die er geen probleem mee hebben om in een hostel of tent te slapen. Voor een ieder die normaal comfort gewend is en niet op zoek naar avontuur, is het allemaal heel spartaans.
Ik denk dat zelfs de grootste voorstanders van de nachttrein alhier niet opscheppen over hoe comfortabel hun nacht in een zitrijtuig was en hoe opmerkelijk fris ze in het centrum van Wenen aankwamen. Zelfs Marjan Rintel zelf niet. En zitters moeten toch 80% van de passagierscapaciteit van de trein vullen. Geen wonder dat die plekken als laatste uitverkocht raken. Voor backpackers (en ieder ander onder de 30, die wel een nachtje slaap kan overslaan) is het misschien leuk om op die manier te reizen, maar als volwassene met een beetje zelfrespect wil je daar toch niet gezien worden?
I have a dream – ooit neemt internationaal het onderling begrip weer zodanig toe dat we per trein rechtstreeks naar Teheran, Moskou en Beijing willen en kunnen reizen.
Belangrijker nog: ooit neemt de tijdbeleving een zodanige wending dat we veel van onze haast als zinloos, en veel van de tijdwinst als illusie gaan zien. Tijdwinst is in de mobiliteit sowieso illusie: zie Hupkes’ “Wet” Brever (Behoud van reistijd en verplaatsingen).
Los daarvan moeten railbedrijven beseffen dat veel van hun kortzichtige en wantrouwende pietluttigheden qua tarieven of compensatie verwoestend zijn voor de noodzakelijke mond-tot-mond-reclame die OV thans zo bitter ontbeert. Je kunt beter (en goedkoper) bij een groot publiek een reputatie van ruimhartigheid en grootmoedigheid opbouwen dan geld weggooien aan dure reclame en zinloze marketing.
Bij mijn weten zijn er geen (of uiterst weinig) reclame en marketing nodig voor drinkwater, want het belang en het gebruik spreken voor zich. Idem voor levensnoodzakelijkheden als zout (met mate!), aardappelen en de huisarts. Ook OV zou zich als aangename noodzakelijkheid moeten framen – niet om zich tegen de auto af te zetten, maar als onontkoombare en vooral vriendelijke factor in de mobiliteit.
En qua tijdsaspect: liever veel stipter dan veel sneller. Al die zogenaamd tijdsbesparende uitvindingen blijken tijd te kósten, en intussen zijn de haast-ziekten zoals burnout en stress volksziekte #1 aan het worden.
RIJWEG STELLEN
Ik schrijf het liefst gedichtjes in de trein,
in mijmering alert. Ik zit en rijd
in deze trein die door het landschap glijdt.
Beweging is als balsem voor het brein.
Van week op week zijn de verschillen klein,
maar toch: ik voel bewust hoe levenstijd
gestaag en merkbaar door seizoenen schrijdt,
vooral op deze zo bekende lijn.
Het spoorbedrijf wijst treinbestemming aan,
maar ik moet zelf mijn levensrijweg stellen
en spoor, als iedereen, in kronkelbaan.
Vaak heb ik ook de omroep niet verstaan
als die mij iets verstandigs ging vertellen.
Geen nood. Naar wie ik liefheb wil ik gaan.
Heemstede-Aerdenhout – Den Haag NOI, 6 oktober 2014
“Tot 1977 rijdt er een directe trein Parijs-Wenen-Istanbul.” Klopt niet. Deze trein vertrok van Parijs Gare de Lyon en reed niet via Wenen. Sterker nog die trein kwam niet eens in Oostenrijk.