Nederland koploper met groene stroom voor de trein

Nederland duurzaam bereikbaar; het is een van de speerpunten van NS. Hun treinen rijden al op groene stroom en het streven van NS is om in 2040 compleet fossielvrij te zijn. Op dit moment moet er namelijk nog wel een beroep worden gedaan op fossiele back-ups als het niet waait. Ook jij kunt net als NS een duurzamere keus maken met behulp van een energievergelijker. En een energievergelijker is trouwens ook handig als je alleen wilt weten of je kunt besparen op je energierekening.

Stroom uit Nederland

De treinen van NS rijden sinds 2017 volledig op groene stroom. Een wereldprimeur. Want in geen enkel ander land schakelde een spoorvervoerder eerder volledig over op groene energie. Om de treinen op groene stroom te kunnen laten rijden koopt NS stroom op bij Eneco. Het gaat om jaarlijks zo’n 1,2 miljard TWh. Dat komt neer op 1 procent van de stroom die in Nederland wordt gebruikt. De huishoudens in Amsterdam verbruiken evenveel energie.

Zoveel groene stroom kun je dus niet even opwekken met een paar zonnepanelen. Hoe zorgt NS dat Nederland dan koploper is met duurzame energie? Dat lukt met hulp van Eneco. Die koopt de groene stroom voor NS in. Wie denkt dat het alleen maar energie is uit het buitenland, heeft het mis. De helft van de eerder genoemde 1,2 miljard Terawattuur wordt in Nederland opgewekt. De andere helft komt inderdaad uit het buitenland, uit bijvoorbeeld Zweden, België en Finland. 

Bussen op HVO

Ook als treinen niet kunnen rijden en er bussen ingezet moeten worden zet NS zich in voor duurzaam vervoer. Er worden bij geplande werkzaamheden bussen ingezet die rijden op HVO. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en wordt gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten. Volgens NS wordt HVO beschouwd als klimaatneutraal. 

Internationaal

NS is niet de enige vervoerder die zich bezighoud met duurzaam vervoer. Ook treinen van Arriva rijden bijvoorbeeld op HVO. En NS had weliswaar een wereldprimeur met de overgang naar groene stroom, maar inmiddels zijn er meerdere spoorbedrijven die het voorbeeld van NS deels hebben gevolgd. 

Zo claimt de Oostenrijkse spoorwegen, de ÖBB, inmiddels ook 100 procent te zijn overgeschakeld naar groene stroom. In Oostenrijk gaat het echter om de treinstations, kantoren, werkplaatsen en containerkranen. Ook dichterbij huis, bij onze zuiderburen, is duurzaamheid inmiddels een thema. De Belgische spoorwegen hebben bijvoorbeeld 20.000 zonnepanelen geplaatst. De Belgen willen niet alleen duurzamer worden door de inzet van groene energie, maar ook door energie te besparen. Tegen 2022 is het de bedoeling dat het energieverbruik op stations en kantoren met 7 procent is verminderd. Ook de treinen moeten energiezuiniger worden, daar willen de Belgen 5 procent besparen.

Alhoewel veel Europese spoorbedrijven dus bezig zijn met duurzame energie, blijf het de conclusie dat NS tot de koplopers van Europa en de wereld gaat als het om duurzaamheid gaat. Niet gek dat NS zich graag presenteert als duurzaam bedrijf.

Dit bericht is een partnerbericht en valt buiten de verantwoording van de redactie van Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 30 juli 2021 16:15

Share

Recent Posts

Nog geen ov-chipkaart mogelijk in België bij start Drielandentrein, Arriva werkt aan oplossing

Vanaf 9 juni verbindt de Drielandentrein van Arriva na jarenlange voorbereiding behalve Maastricht en Aken…

4 uur terug

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

3 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

7 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug