ProRail: maatregelen om nieuwe (impactvolle) telefoonstoring te voorkomen

ProRail heeft technische maatregelen getroffen om te zorgen dat de storing die eind mei optrad in het telefoniesysteem voor treinverkeer zich niet meer kan voordoen. Het uitvallen van het systeem leidde maandagmiddag 31 mei tot het stilleggen van het treinverkeer in Nederland, met veel reizigershinder tot gevolg.

INTel

Naast technische aanpassingen aan het systeem zorgt ProRail voor meer noodtelefoons met GSM-R, verbetert ProRail de noodprocedure en laat de spoorbeheerder medewerkers op de posten vaker met de noodprocedure trainen.

De storing ontstond in een onderdeel van het telefoniesysteem (INTel) dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk. 

Back-up-systeem aanwezig

Volgens ProRail blijkt uit een evaluatie dat het mobiele telefonieverkeer GSM-R steeds heeft gefunctioneerd, het was alleen niet mogelijk om ‘erbij te komen’ vanuit de verkeersleidingsposten. INTtel draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt het andere het over. “Op die locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is” aldus de spoorbeheerder.

ProRail vervolgt: “Het onverwachte probleem ontstond in de synchronisatie van de gegevens tussen de vier systemen. De synchronisatie zorgt ervoor dat al die back-up-systemen over dezelfde gegevens beschikken. Toen dat proces spaak liep, viel INTtel uit. Hierdoor konden verkeersleiders lastig contact leggen met machinisten in hun gebied.”

Noodtelefoons

Niet alle verkeersleidingsposten hadden back-uptelefoons met GSM-R. “Het aantal noodtelefoons was namelijk gebaseerd op kleinere verstoringen” aldus de spoorbeheerder. “Ook als er meer GSM-R-telefoons op de verkeersleidingsposten waren geweest waren er beperkingen voor de treindienst geweest. Maar nu had ProRail geen andere keus dan landelijk het treinverkeer beheerst stil te leggen.”

Bron/tekst: ProRail

This post was last modified on 1 juli 2021 14:23

Share
Tags: ProRail

Recent Posts

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

2 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

20 uur terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug

NS verdeelt komende weken 3000 nieuwe OV-fietsen

De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…

2 dagen terug