fbpx

Nieuw metromaterieel voor Hoekse Lijn per eind 2017

12 jul 2013 10:59

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft deze week het definitieve besluit genomen om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metro. De verwachting is dat de ombouw eind 2017 klaar is. RET gaat de lijn exploiteren en gaat daarvoor nieuw metromaterieel bestellen bij Bombardier.

"De RET schaft 16 metro’s uit de SG3-serie aan. Dezelfde metrovoertuigen rijden op dit moment al op de Randstadrail-verbinding" zegt RET-directeur Pedro Peters. Hij vervolgt: "Volgens planning worden de voertuigen dit najaar besteld bij onze vaste en betrouwbare leverancier Bombardier. Vanaf medio 2015 worden de metro´s gefaseerd geleverd. Daardoor heeft de RET tot aan de start van de exploitatie in het najaar 2017 ruim een jaar de tijd om een proefbedrijf te rijden met de nieuwe metro’s. Dit allemaal om opstartproblemen te voorkomen." Met de bestelling is een investering van circa 80 miljoen euro gemoeid.

Voordelen
Voor de reiziger moet de ombouw van spoorlijn naar metrolijn veel voordelen opleveren. Zo gaat de frequentie omhoog, komt er in een station bij (Maassluis Steendijkpolder) en wordt de metro in Hoek van Holland 900 meter verlengd tot bij het strand. De stadsregio Rotterdam en de RET denken met de ombouw 40% meer reizigers te kunnen trekken. De verwachting is dat in 2020 18.000 reizigers per dag gebruik maken van de nieuwe metro.

Maandenlange werkzaamheden
Maar voordat de reiziger kan profiteren van de ombouw, krijgt hij eerst te maken met maandenlange werkzaamheden. "Waarschijnlijk zal er 5 of 6 maanden geen trein- of metroverkeer mogelijk zijn. We gaan nu onderzoeken hoe we de reizigershinder zoveel mogelijk kunnen beperken" zegt Joan van der Veen van het projectbureau Hoekse Lijn. "We hebben al gekeken of het mogelijk is om toch een trein heen en weer te laten pendelen, maar dat is niet mogelijk. Nu onderzoeken we scenario´s met vervangend vervoer per bus en over water."

Rotterdam Centraal
Ook na de ombouw zullen niet alle reizigers er op vooruit gaan. Reizigers naar Rotterdam Centraal raken hun rechtstreekse verbinding kwijt. Zij moeten na de ombouw gaan overstappen te Schiedam Centrum. De nieuwe metro wordt in Schiedam namelijk gekoppeld aan de bestaande metrolijn B, die loopt via Beurs naar Nesselande, een vinexbeurt bij Rotterdam Alexander. Te Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander kan er straks overgestapt worden van de nieuwe metroverbinding B op de trein.

Geen extra subsidie
Voor de hele ombouw heeft de stadsregio Rotterdam 312 miljoen euro gereserveerd, inclusief een reservering van 55 miljoen euro voor eventuele tegenvallers. Na de ombouw zal de RET de lijn zonder extra subsidie gaan exploiteren. NS krijgt op dit moment nog wel zes miljoen euro subsidie per jaar voor de Hoekse Lijn. 

Bovenste foto: materieel dat in de toekomst ook richting Hoek van Holland zal rijden. Onderste foto: de bestuurders van de stadsregio Rotterdam, de betrokken gemeenten en de directeur van de RET sneden woensdag in metrostation Beurs een taart aan om het besluit te vieren over het ombouwen van de Hoekse Lijn. Van links naar rechts: Peter Groeneweg (gemeente Schiedam), Hestia Reukema-Gevers (gemeente Hoek van Holland), Pedro Peters (RET), Jeannette Baljeu (stadsregio Rotterdam), Arnold Keijzer (gemenete Maassluis) en Ruud van Harten (gemeente Vlaardingen); foto door Rick Keus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.