Copyrights: NS/Maaike Poelen
NS start vandaag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.
Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een informatieaanvraag aan de industrie. Het doel hiervan is om eerst potentiële leveranciers te selecteren. Dit is de eerste stap in een proces dat uiteindelijk kan leiden tot de bestelling van de trein in 2022.
De reizigersgroei overstijgt in de komende jaren de prognoses van de Nationale Markt en Capaciteit Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Daarvoor wil NS de huidige treinvloot verder uitbreiden. Treinreiziger.nl meldde eind februari al dat NS een nieuwe bestelling dubbeldekkers aan het voorbereiden is.
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “We moeten ook nu naar de toekomst kijken, waarin steeds meer reizigers met de trein reizen. Oudere treinen, zoals de dubbeldekker type DDZ, komen aan het einde van hun levensduur. Onder invloed van de coronamaatregelen hebben we op dit moment weliswaar fors minder reizigers, maar zijn we op de lange termijn wel voorbereid op groei. Omdat de aanschaf van een nieuwe trein een proces is van zo’n 7 jaar, kiest NS ervoor om vandaag de aanbesteding te starten. Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”
NS oriënteert zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkeldeks/dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Op basis van de huidige inzichten komen de eerste nieuwe treinen in 2027 op het spoor.
Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verplichting om te zorgen voor voldoende materieel om de concessie uit te voeren tot 2025.
De afgelopen periode heeft NS vooral enkeldeks treinen besteld. Zoals de Sprinter Light Train (SLT), Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) en de Flirt. Financieel directeur Bert Groenewegen vertelde eerder aan Treinreiziger.nl waarom hiervoor gekozen is: “We willen geen dubbeldekkers meer voor de sprinterdiensten omdat het in- en uitstappen daarbij te veel tijd kost. We hebben daarvoor echt treinstellen met meer deuren nodig. Dubbeldekkers zijn daarentegen wél geschikt voor intercitydiensten.”
Toch werd ook bij de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gekozen voor enkeldeks treinen. Groenewegen: “Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.” Eerder gaf NS ook als reden dat de treinen toegankelijk moesten zijn voor minder validen, en dan niet alleen de balkons van de treinen.
De toekomstige IC-dubbeldekkers zijn dan ook bedoeld voor de diensten die niet via de HSL-Zuid gaan rijden. Behalve de ontwikkeling van nieuwe dubbeldekkers heeft NS overigens ook de optie om meer ICNG-treinen bij te bestellen.
NS presenteerde eerder ideeën voor de Trein van de Toekomst. Toen werd duidelijk dat toekomstige treinen mogelijk deels dubbeldeks en enkeldeks zouden kunnen zijn. In het buitenland bestaan dit soort treinen al. In Nederland is het betrekkelijk nieuw, al hadden de intercity’s Haarlem – Maastricht/Heerlen in het verleden één dubbeldekrijtuig (gericht op reizigers met fietsen).
This post was last modified on 12 april 2020 11:43
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…