Trein van de toekomst heeft tribunes en kantoortafels

klok 04 okt 2018 19:05

Het interieur in de trein gaat in de toekomst radicaal veranderen. Er komen niet meer alleen stoelen in de trein, maar ook kantoortafels, hangplekken en zelfs tribunes. Dat idee heeft NS gepresenteerd tijdens de Innovation Expo 2018. Het concept wordt het komende jaar nader uitgewerkt, getest en zo nodig aangepast. 

De huidige treinen bestaan vrijwel volledig uit stoelen. Op de balkons zijn er klapzittingen en moderne treinen hebben wellicht nog loungebanken- maar meer dan dat is er meestal niet. Dat gaat in de toekomst veranderen. “De trein van de toekomst is geen huls gevuld met stoelen, maar een totaalconcept dat beter aansluit bij de verschillende types reizigers”, zegt Joost van der Made, hoofd Conceptontwikkeling bij NS. Samen met architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen heeft het spoorbedrijf een eerste opzet gemaakt hoe het treininterieur in de toekomst er uit gaat zien.

Flexibele interieurmodules

Het ontwerp is gebaseerd op reizigersonderzoek, waarbij reizigers zes categorieën activiteiten benoemden die ze graag in de trein willen doen. Daaronder waren bijvoorbeeld activiteiten waar concentratie voor nodig is, zoals werken en studeren, en ontspannende activiteiten, zoals lezen, film kijken of een spelletje doen. Daarnaast hebben sommige reizigers behoefte aan sociale activiteiten zoals bellen, gezellig samen reizen en bijpraten. “Op basis van deze drie clusters van reizigersbehoeften zijn twaalf flexibele interieurmodules ontworpen”, legt Van der Made uit. Die modules kunnen als bouwstenen in elk type trein worden toegepast, is de gedachte.

Zakelijke reiziger

Het huidige treininterieur is volgens Van der Made onvoldoende geschikt voor zakelijke reizigers. “Van reizigers kregen we te horen dat de afstand naar de tafels soms als te groot werd ervaren. Daardoor is het voor zakelijke reizigers moeilijker om op de laptop goed te werken.” Om dat te verbeteren heeft de NS werkplekken met hoge tafels bedacht. “Daarmee ontstaat direct ook bagageruimte voor grote koffers. Die passen prima onder de tafel,” legt Van der Made uit. De eerste klas zal in de toekomst blijven bestaan, aldus het hoofd Conceptontwikkeling bij NS. “We zijn gewend om in de eerste klas meer comfort te bieden door bredere stoelen met meer beenruimte. Maar in de toekomst zullen we de eerste-klas-reiziger vooral ook extra service bieden, zoals bijvoorbeeld een eigen scherm.”

Copyright Mecanoo

Meer capaciteit

De bagageplekken bij de kantoortafels zijn kenmerkend voor het ontwerp. Iedere centimeter wordt benut, zeggen de betrokken partijen. Daardoor is de verwachting dat er 10% à 20% meer capaciteit voor reizigers ontstaat. Dat is zonder de staanplaatsen mee te tellen. Wel worden de plekken op bijvoorbeeld loungebanken en tribunes meegeteld. Door de extra capaciteit moet er voor iedere reiziger in de spits meer plek zijn. Buiten de spits kan de reiziger precies een plek vinden die bij zijn of haar wensen past.

Drukte in de trein

In het ontwerp is met veel dingen rekening gehouden. Zo stappen gemiddeld de meeste mensen in aan de voor- en achterkant van de trein. Daar zijn staplekken voorzien van een leuning. “Doel is om een deel van de reizigers te verleiden om verder de trein in te gaan”. Ook wil het spoorbedrijf het liefst meer informatie kunnen tonen over waar er nog zitplaatsen in de trein zijn. Druktemetingen met sensoren zijn erg kostbaar. Maar volgens Van der Made zijn er veel meer mogelijkheden om inzicht te krijgen in de drukte in een trein. Bijvoorbeeld de NS-app: “De NS-app kan straks ook persoonlijk reisbegeleiding bieden (zoals Google Maps, red.). Met anonieme data van de appgebruikers kunnen we dan bijvoorbeeld zien waar het druk is en waar het rustig is.”

Copyright Mecanoo

Praktijktesten

NS benadrukt dat het huidige ontwerp nog niet af is. “Het komende jaar zullen we het nader uitwerken. We moeten bijvoorbeeld nog in gesprek gaan met leveranciers, overheden en andere betrokkenen.” Ook zullen er tests plaatsvinden met reizigers. Op de Innovation Expo 2018 konden reizigers vandaag voor het eerst het nieuwe ontwerp ervaren in een virtuele omgeving. In Culemborg staat een mockup – een model op 1:1-schaal – van een trein met het nieuwe interieur. Daar kunnen reizigers het komende jaar het nieuwe ontwerp testen. “Een lege trein wordt altijd beter beoordeeld. Daarom zullen we ook tests uitvoeren met 50% en 100% bezetting”, legt Van der Made uit. In de tweede helft van 2019 moet dan grotendeels duidelijk zijn wat haalbaar is en wat niet.

2025

Per wanneer het treininterieur daadwerkelijk radicaal op de schop gaat, is nog niet precies te zeggen. De komende jaren komen diverse nieuwe treinen (SNG, ICNG) uit de fabriek met de traditionele interieurindeling. Ook de renovatie van een deel van de VIRM-dubbeldekkers is al in gang gezet. Toch is het niet uitgesloten dat er al elementen van de nieuwe interieurvisie zichtbaar zullen worden. “Bij de renovatie van de VIRM hebben we naar aanleiding van de Dutch Design Week van vorig jaar ook elementen aangepast. Het hoeft niet heel lang te duren”, zegt Van der Made. Toch erkent ook het hoofd Conceptontwikkeling dat een volledige trein met flexibele interieurmodules nog wel een aantal jaar zal duren. Bij NS spreekt men intern over het treininterieur van 2025. “2025 is symbolisch. Dat is het jaar dat de huidige hoofdrailnetconcessie afloopt. Het is ver genoeg in de toekomst om ambities te kunnen hebben, en dichtbij genoeg om het concreet te kunnen houden.”

Foto’s van de Innovation Expo 2018 en afbeeldingen van het gepresenteerde treininterieur

Copyrights: NS/Maaike Poelen

Copyrights: NS/Maaike Poelen

Copyrights: NS/Maaike Poelen

Copyrights: NS/Maaike Poelen

Copyright: Mecanoo

Copyright: Mecanoo

Copyright: Mecanoo

30 gedachten over “Trein van de toekomst heeft tribunes en kantoortafels”

  1. Janneke 1 schreef:

    Bladibladibla, volgens mij wordt dit bedacht door mensen die het leuk vinden om met technische snufjes te werken. Er zijn 6 categorieen activiteiten genoemd. Dan mis ik er nog 1 hele belangrijke, nl. zitten. Een trein is bedoeld om van A naar B te gaan en dan het liefst zittend en niet staand in het gangpad of in de halletjes bij de deur. Zorg eerst maar eens voor voldoende zitplaatsen voor iedereen. Daar zijn veel mensen blijer mee.

    1. Johan schreef:

      Ja, dat is Mecanoo: Als het er maar bijzonder uitziet, functionaliteit doet er niet toe. Kijk maar naar het nieuwe station van Delft dat ze hebben ontworpen. Van de trein naar de bus vv. kan alleen met een zo groot mogelijke omweg, de draaideuren naar de fietsenstalling laten nog minder mensen per minuut door dan de OV-chipkaartpoortjes er pal voor, en dan waren er ook nog buitendeuren die weer verwijderd moesten worden omdat ze even vergeten waren dat rijdende treinen lucht verplaatsen. Oh ja, er hangen decoratieve lamellen aan het plafond, dat wel.

      Het nut van die tribune ontgaat me, maar het effect is duidelijk: Zodra de trein een keer wat vlot zijdelings door een wissel gaat, rollen die mensen in kleermakerszit zo van de tribune af, in de nek bij de mensen een verdieping lager, en/of op de grond.

      1. Janneke 1 schreef:

        Toevallig dit jaar een dagje naar Delft geweest. Inderdaad een prachtig plafond, maar toen we de uitgang zochten stonden we ineens in de fietsenstalling. Beetje vreemd ingedeeld. En over de tribunes, wie wil er nou in kleermakerszit in de trein zitten of als je beneden zit, wie wil er iemand anders in zijn nek hebben zitten.Het ziet er allemaal heel onrealistisch uit.

        1. Puck schreef:

          Ha, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Mij was precies hetzelfde overkomen in Delft. Ik heb wel van de nood een deugd gemaakt om dan maar meteen een OV-fiets te huren. 😉 En wie er in kleermakerszit op de tribune willen zitten: kennelijk zullen wij vrouwen eraan moeten geloven, want op de foto staan alleen meiden afgebeeld…

        2. Wim Lubbers schreef:

          Verroest, ik kwam in Delft ook in de fietsenstalling terecht. Mijn intuïtie zei dat ik die kant op moest.
          Over de tribunetrein, met hydraulische hangmatten in lengterichting boven het middenpad kan NS nog meer reizigers naar binnen stouwen.

    2. Malvin schreef:

      Deels mee eens. Maar dat is voornamelijk de huidige denkwijze. Misschien wordt er over 50 jaar niet meer gedacht dat het alleen van A naar B komen is (denk aan een werkplek). Het is een vervoermiddel, ja, maar waarom niet zo inrichten dat de tijd nuttig besteed kan worden ipv alleen maar te zitten en niets te doen.

      1. Janneke 1 schreef:

        Even zitten en niets doen kan soms ook heel nuttig zijn.

  2. Indoboy schreef:

    Ik zit mij af te vragen of deze 1e klasse met vergader ruimte wel over nagedacht is als je in de spits reist? Vroeger had je Intercity Plus de 1e klasse was toen al voorzien van speciale vergaderruimte. Ik vind het toch wel licht en beetje IKEA style maar helaas niet echt voldoende zitcapaciteit als je in de spits reist. En dan is ook de grote vraag of er wel stopcontacten zijn en ook met betere Wifi ontvangst???

  3. Stokbosveen schreef:

    Als dit concept echt praktijk gaat worden dan is mijn vraag hoe hufterproof dit dan is? Er zijn nog altijd reizigers die het totaal niets interesseerd en op een arrogante/agressieve wijze hun plek opeisen.
    Ik vrees dat diegenen die dit bedacht hebben geen flauw benul hebben van de dagelijkse realiteit in de trein. Je mag onderhand blij zijn als je nog mee kan in de trein, dan heb je tenminste nog een staanplaats. Je struikeld zowat over de bagage die mensen allemaal bij zich hebben.

    En waar kan ik mijn e-bike plaatsen in de trein, of gaat die mogelijkheid verdwijnen? Om fietsen mee te mogen nemen in de trein.

  4. Ricardo schreef:

    Ik vind de afbeeldingen het idee geven dat er wel heel veel “loze” ruimte is, waardoor ik me afvraag hoe reizigers meer ruimte kunnen hebben in de spits. Of tellen ze dan de staanplaatsen mee en is er op die manier meer plaats omdat er meer staanplaatsen zijn?

    1. Johan schreef:

      Het lijkt er niet op dat er over is nagedacht dat er in praktijk dagelijks mensen staan: Er is op de tekeningen niet één grijplus te zien om je aan overeind te houden.

    2. johan II schreef:

      Er is altijd ‘loze ruimte’ in dit soort visuals. Alles is op effect. Met inderdaad veel jonge knappe vrouwen en inderdaad zeeén van ruimte.

      Zit ingebakken in de computerprogrammas, de vertekening van werkelijkheden, gewoon omdat het blijkbaar zo verdomd aantrekkelijk is. Opdrachtgevers geilen erop.

      Geeft de betrokken architecten, productmanagers, bedrijven het idee met de toekomst bezig te zijn, en zelf ook serieus, trendsettend en wijds open minded visioniar te zijn.

      Vraag me af wanneer kranten dit soort nepnieuws gaan weigeren. Zal nog wel 50 jaar duren denk ik.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    Interessante innovatie. Gericht op reizigers met diverse wensen. Maar heb mijn twijfels qua exploitatie voor treinvervoerders.

    Want hoeveel zitplaatsen gaan er verloren? Hoeveel wordt de prijs van de ticket? Wordt het gemiddeld duurder? Hoeveel behoefte is er bij treinreizigers bij zo’n indeling van het interieur? Zeker in Nederland waar de reisafstand en reisduur meestal relatief kort is.

  6. henk schreef:

    Laat NS nou eerst maar eens op tyd ryden,en de treinen goed schoonhouden.

    1. B. Alberda schreef:

      Diegenen die het ontwerp van het materieel maakt noch de fabrikant of onderhoudslocatie die het vervolgens inricht hebben geen enkele macht om de punctualiteit en schoonmaak te verbeteren. Omdat vervolgens te ‘bevriezen’ levert niemand wat op, want ik als reiziger mag dan geen fijner interieur genieten omdat men de trein niet op tijd laat rijden. Dan heb ik dus dubbel pech hierdoor?

    2. F.F.W. Beijerling schreef:

      Laat reizers maar eens de treinen schoon houden …

  7. spoorfan. schreef:

    Graag geen goeie treinen meer slopen NS!! de bestaande treinen alle dagen door de wasstraat halen en goed schoon van binnen,je loopt zoals het vandaag gaat nog rare ziektes op.neem een voorbeeld aan de Zwitserse spoorwegen,ken je nog wat van leren.en ook betere storingvrije wissels kopen in Duitsland.ook seinen.en eens op tijd rijde.!!

    1. dicha schreef:

      Voor het spoor is de NS niet verantwoordelijk, wel ProRail.

  8. Ties schreef:

    Je kunt ook het gehele interieur eruit gooien zodat je lekker makkelijk met je fiets de trein in kunt rijden.
    Klaptafeltje en zo’n dubbele standaard op je fiets en je kunt stabiel zitten en werken.
    Scheelt een hoop geld aan interieur en aan fietsenstallingen…….
    Daarvan kun je iedereen zo’n trein-fiets gratis geven bij wijze van…….

  9. P.Heesakkers schreef:

    N.S. doet alsof we in een enorm groot land wonen/ leven met even zo grote afstanden. Terwijl het merendeel der reizigers tamelijk korte afstanden reizen. Kortom een hele boel onnodige overmatige luxe wat vast in de kosten van de treinticket verdisconteerd zal gaan worden. Extra duur dus. . Luxe waarop de reiziger niet zit te wachten, die enkel snel als kan van A naar B wil gaan.

  10. Johan schreef:

    Aan die schaalmodel-foto’s (die later zijn toegevoegd) valt me naast de ontbrekende grijplussen vooral op dat er helemaal geen bagagerekken zijn en dat er ook onder de stoelen geen bagage kan staan.

  11. Rudy schreef:

    Ach, wie kan zich de Intercity Plus nog herinneren. Eerste klas Franse Corail rijtuigen reden van Groningen of Maastricht naar Den Haag. De reiziger kreeg extra ruimte, een krantje en een kopje koffie. Speciaal bedoeld voor de zakelijke reiziger, lees hier de uit Den Haag verbannen ambtenaar, die zijn tijd nuttig kan besteden op weg naar de vergadering in Den Haag.

    Die treinen hebben een paar jaar gereden en zijn roemloos in het vergeetboek terecht gekomen.

    Zo gaat het ook met deze nieuwe Intercity Plus.

  12. C. de Jong schreef:

    Ziet er mooi uit! Maar ik zou nu graag constant en sterk WIFI signaal willen, zodat ik nu al in de trein kan werken. En genoeg plaats voor fietsen ook TIJDENS de spits uren.

    1. dries molenaar schreef:

      Gebruik gewoon uw eigen telefoon als hotspot (beveiligd!). Met de huidige databundels is het nog nauwelijks nodig om een wifi te gebruiken wat uiteindelijk ook gewoon op een 4G verbinding loopt.

  13. Richard Nijenhuis - Nijmegen schreef:

    Gut, gut, gut,

    Het zijn altijd rare mannen die deze zinloze zo genaamde futuristische dingen verzinnen.

    B.v. je gaat toch niet staand ( ja, ja, ik ben nb. zonder eigen bedrijf altijd zakelijk ! ) jouw treinreis doen aan een statafel ( nou ja, jouw altijd vele bagage van 25 kg of meer ? kan er toevallig onder ) , en je wil altijd continue communicatie met jouw mede-reizigers ? En ja, als polder-Hollander willen we natuurlijk met elke treinreis elke keer met iedereen vergaderen ! Volkomen zinloos.

    Maar ja, als ervaren treinreiziger mag ik niets zeggen tegen deze ( positieve ? ) verandercultuur? Want let wel, alle goeroe-managers zeggen heel dwingend tegen mij dat ik het als normale reis-burger het compleet fout doe. Ik wil in trein of bus met een normale zitplaats gewoon van A naar B. Nee, dat mag niet meer. Ik moet een belevingsconcept ( wat is dat ? ) omarmen.

  14. Larissa schreef:

    Er lijken eerder minder zitplaatsen dan meer zitplaatsen te zijn. Wie wil er nou samen met drie vreemden op zo’n bankje proppen? Precies, dus het resultaat is dat “vier plekken” wordt gebruikt door twee personen.

    Ik werk zelf ook veel in de trein op mijn laptop, maar ik zou liever willen dat ik gewoon een zitplek met een klaptafeltje heb dan een compleet bureau. Nogal onnodig als ik iets meer dan een uur reis. De meeste reizen zelfs korter.

    Natuurlijk geen slecht idee om wat ruimte te creëren voor de reiziger met veel bagage (ik reis dagelijks met de trein die uitkomt in Schiphol) of een fiets, maar laat het daar bij. De meeste mensen willen gewoon kunnen zitten tijdens hun reis en verder is het wel prima.

  15. P.Heesakkers schreef:

    N.S. vindt vanalles maar uit zonder de reiziger te polsen. De klant is koning toch?? Ruimte in de trein blijft een vereiste, niet al die overbodige luxe. Als eerder al betoogt; Dit land met korte reisafstanden van waar en naar dan ook, plus de overwegend korte reisafstanden per reiziger. De getuigenissen/meningen van diverse voorgangers te lezen tot nu toe al. Leest de N.S. personeel en of directie deze site wel? En luistert men wel naar hun klanten??

    1. Johan schreef:

      NS verdient (in Nederland) voornamelijk aan het hoofdrailnet en dat wordt (nog steeds!) onderhands gegund. Daar gaat klant is koning niet op. Het functioneert meer als een communistische planeconomie waarin alles van bovenaf wordt bepaald en de klant maar heeft af te nemen wat de top behaagt te produceren.

      (NB. Omdat concurrentie op het spoor lastig uitvoerbaar is, wordt het reizigersvervoer per spoor namens ons ingekocht door een overheid. In dat model is niet direct de reiziger, maar die overheid de klant.)

      1. dries molenaar schreef:

        Het is afzien in Nederland. Praktisch het beste land om in te leven.

  16. dries molenaar schreef:

    Men is nogal optimistisch over de samenstelling van het reizigerspubliek. Dwz hoe houd je boel netjes en dragelijk voor de up-scale klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.