fbpx
Archief. Foto: Gemeente Den Haag / Henriette Guest

Nieuwe ingang Den Haag HS geopend (maar niet iedereen is blij)

28 sep 2020 12:32

Na jaren van bouwen is er op station Den Haag Hollands Spoor een nieuwe entree van het station geopend. Namens de gemeente Den Haag, ProRail en NS kregen reizigers maandagochtend iets lekkers aangeboden om de opening te vieren.

40.000 reizigers

Het monumentale stationsgebouw van station Hollands Spoor was niet meer berekend op het snel groeiende reizigersaantal. In 2019 maakten 40.000 reizigers dagelijks gebruik van het station. Van deze gebruikers reist een derde van of naar de zijde van het Laakkwartier. De doodlopende tunnel bood hier echter geen in- en uitgang. Uit onderzoek onder reizigers bleek dat zij graag meer faciliteiten wilden, zoals winkels om hun wachttijd prettige te besteden.

Meer winkels en fietsplekken

Gemeente Den Haag, NS en ProRail hebben daarom samen het station verbeterd. Onder leiding van de gemeente Den Haag werd in april 2017 gestart met de bouw van een nieuwe entree, ontworpen door NL Architecten, die beter aansluit op de omgeving.

De nieuwe entree van het station is voorzien van een nieuwe fietsenstalling. Op het dak van de entree is plaats voor 2500 fietsen. Ook zijn er nieuwe winkels te vinden in het station en op het voorplein. Onlangs openden Domino’s en Febo al hun deuren in de nieuwe winkelruimte. De komende maanden zullen ook de Broodzaak, Travelex, Doner Company, Wok to go en CLRS Hairstudio hun intrek nemen in de nieuwe winkelruimte.

Foto en copyrights: Gemeente Den Haag / Henriette Guest

Niet iedereen blij

Toch is niet iedereen blij. De perronopgangen vanuit de naastgelegen tunnel zijn vanaf nu gesloten. Dat tot teleurstelling van de Fietsersbond en bewonersorganisaties aan beide zijden van het station. “Wij vinden dat geen feestje” zeggen de partijen in een gezamenlijk persbericht. En verder: “Natuurlijk is het goed dat er geïnvesteerd wordt in het verbeteren van de toegang, en is dat voor veel reizigers een verbetering. Maar wrang is dat de gemeente er met geen woord rept dat veel andere reizigers nu om zullen moeten lopen omdat ze gedwongen worden langs de winkeltjes naar de nieuwe toegang te lopen.”

Volgens NS begrijpt dat het voor betreffende reizigers vervelend is, maar wijst erop dat de perronopgangen slechts 1700 maal per dag gebruikt werden, dat komt neer op amper 5% van de reizigers. Het spoorbedrijf betwijfelt bovendien of er wel voldoende ruimte is om poortjes te plaatsen bij de perronopgangen. Mocht het wel kunnen, dan is het aan de politiek om ook te zorgen voor een passende financiering, zegt NS.

0 0 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
4 jaren geleden

Fietsersbond en bewonersorganisaties gaan helemaal niet met de trein. Dus wat is hun recht inzake stationstoegangen. Waarom zouden niet-reizigers recht hebben op overpad.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Misschien omdat bewoners ook (de oudste) rechten hebben?

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De heer Molenaar lijkt duidelijk de situatie daar niet te kennen. De tunnel voor fietsers en voetgangers aan de zuidwestzijde van het station is nog steeds in gebruik. Alleen de opgangen vanuit deze tunnel naar de perrons zijn nu afgesloten. Voor een betere verdeling van de reizigersstromen op de perrons en in de treinen zou het beter zijn, als de reizigers aan twee kanten (noordoost en zuidwest) de perrons zouden kunnen betreden en verlaten. Nu krijg je nog meer een concentratie aan de noordoostzijde.
En dat alleen maar voor de stationswinkels? Lijkt op Utrecht Centraal, waar geen toegang is op de perrons vanaf de Moreelse Brug.

johan II
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dries, vind het prachtig hoe je onversaagbaar de kunde van hoogopgeleid NL in instituties blijft steunen.

Voor mij is dit artikel weer bewijs van het omgekeerde.

De prachtige megalomane tunnel (met al die subtiele tinten in minimalistische stijl), waardoor looplijnen nog meer in de war komen (zoals bij bijna alke OV-vernieuwing).
Zodat er weer nieuwe verstrikkingen/onlogischheden gecreeerd worden (blijkbaar het verdienmodel van OV).

De jaren jaren jaren lange bouw.

De jaloersmakende immunniteit/zelfingenomenheid/blindheid/zelfbevrediging van NS (ze negeren alles gewoon, en als ze met een reactie komen zijn het onwaarheden (“amper 5% van de reizigers”).
NS (etc) is alter ego voor Trump en beiden zouden niet met elkaar in bed gevonden willen worden. En net als Trump is het hardnekkig disfunctioneel gedrag, pilletje helpt niet, beste schouderklopjes en vertellen hoe goed/uniek/visionair ze zijn, en verder hun gang laten gaan. Liefst op een plek waar het weinig kwaad kan: het OV inderdaad.

Na een mega-project, wat toch alles zou moeten includeren: “Mocht het wel kunnen, dan is het aan de politiek om ook te zorgen voor een passende financiering, zegt NS.”

Affijn, je herkent het wel mijn kijk op NS/OV.

Ben echter ook blij verrast:

Zie een grote klok boven de ingang, een zeldzaamheid bij alle architectonische hoogstandjes van het laatste decennia.

Die ontbreekt, waarschijnlijk uit esthetisch oogpunt, of uit nog dommer oogpunt: ‘mens heeft smartphone’.

Je zou het inmiddels zelfs met recht een innovatie kunnen noemen: een grote klok boven het station.
Hopelijk zichtbaaar vanaf afstand (ook voor aanzwoegende fietsers van de fietsersbond).

Leve Hollands Spoor!

dries molenaar
4 jaren geleden

NB belangrijk is vooral ook om het nachtgebruik van het station goed aan te pakken. Ik kan mij nog goed herinneren dat het iedere morgen een vieze bende was toen ik er een tijdje dagelijks moest overstappen.

Nol Witte
4 jaren geleden

Bewoners en fietsers zijn óók reizigers en zijn nu langer onder weg naar de perrons. Onnodig en onwenselijk op een station zo druk als Hollands Spoor.

Jan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nol Witte

Het is maar een minuut langer waarom klagen memse

frequente_treinreiziger
4 jaren geleden

Slechts 5% ?
Ik wist dat ze bij NS goed kunnen goochelen met cijfers – de winst qua drukte bij afschaffen VDU-gebruik in de middagspits is ook foutief voorgesteld – maar hier geloof ik niks van. Bijna alle mensen die komend uit het centrum uit de tram stappen, pakten die ingang, want die was het dichtstbij (sinds de tramhaltes gesplitst werden).

Johan
4 jaren geleden

Daar is weinig geloven aan: Je kunt op een bierviltje uitrekenen dat de bewering van NS bullshit is:

Er staat in het artikel dat een derde van de reizigers van de zijde Laakkwartier komt, zeg 33 op de 100 reizigers. Als dan maar 5 op de 100 reizigers gebruikmaakte van de perronopgangen in de fietstunnel, dan gebruikten er van elke 33 reizigers vanaf het Laakkwartier minstens 33-5=28 een perronopgang in de noordelijke tunnel. Daar konden ze tot nu toe niet direct naar binnen, dus die 28 reizigers moesten daarvoor door de fietstunnel heen naar de voorkant, om dan buitenom door de hoofdingang weer naar binnen te lopen.

Minstens 28 op de 33, dat is dus minstens 84% van de Laakkwartier-reizigers die volgens NS een volstrekt nutteloze omweg zouden maken. (En als er bij die 5% die de fietstunnel-opgangen gebruikt ook reizigers vanaf de voorkant zitten, wel zo aannemelijk gezien de ligging van de tramhalte, dan ligt dat percentage nog hoger.)

Bovendien: als 95% van de reizigers al uit zichzelf door de winkeltjestunnel zou lopen, waarom zou NS dan nog de moeite nemen om de andere opgangen af te sluiten?

Orlando
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

PRECIES DIT

frequente_treinreiziger
4 jaren geleden

En met COVID-19 in gedachten is het helemaal niet meer te verdedigen om bestaande in/uitgangen te sluiten en de mogelijkheid om drukte te verminderen te laten vallen. Lekker dringen voor de winkeltjes – core business van NS?

Wouter
4 jaren geleden

Pre corona liepen 10-baks dubbeldekkers leeg met studenten en personeel voor de Haagse Hogeschool aan de Laakzijde. Dat was altijd enorm dringen, voor de doorstroming wil je twee perronuitgangen..

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Niet alleen voor de doorstroming, ook voor de veiligheid. Zie;
https://www.treinreiziger.nl/ov-ombudsman-doet-oproep-houd-perronopgangen-den-haag-hs-open/

treingraag
4 jaren geleden

Opgang naar koninklijke wachtkamer ook dicht?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Vanuit de fietserstunnel denk ik wel.

dries molenaar
4 jaren geleden

En het zijn zulke trouwe opstappers die hun fietsje in de wachtkamer zetten en dan voor een tripje met de koninklijke trein even wachten. Lekker naar Groningen, Maastricht, Zwolle, Berlijn, Brussel, Parijs en wie weet zelfs naar de koninklijke villa in Griekenland als er tenminste nog door Joegoslavië valt te rijden en er een stationnetje bij het villaatje is.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ha ha, bedoelde perron 1 dus vanuit de hoofdtunnel. Dat malle historische trappetje. Maar lijkt over andere tunnel te gaan. Villa Alex ligt op tunnelloos eiland dacht ik.

Laurens Smid
4 jaren geleden

Dat de trappen zijn afgesloten heeft gewoon een commerciële bedoeling het is de bedoeling dat de reizigers iets in de nieuwe winkels gaan kopen en daardoor zijn de trappen afgesloten.
Dat erkent de NS ook.
Maar de voormalige wethouder B. Revis heeft zijn oren naar de NS en Pro Rail laten hangen terwijl een meerderheid van de gemeenteraad de trap doorgang open wilden houden.
Maar leden van de fietsersbond die reizen ook met de trein en niet met de auto zijn moeten ook van A naar B komen met de fiets lukt dat niet over een grotere afstand.

GJ de Groot
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

De NS heeft niet geleerd van Utrecht CS waar de reiziger ook jarenlang door winkelgebied heeft moeten lopen. Kennelijk zijn de inkomsten aan verhuur – raar dat de NS overigens exploitant van het og is – interessanter dan de reiziger van dienst zijn.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Eigenlijk zijn de stations ook van de gemeenschap. Net als het spoor. Vreemd dat het profijt dan aan een derde partij wordt gelaten. Vreest men zo erg voor de gebrekkige ambtelijke expliotatievaardigheid.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De splitsing van NS was destijds niet gebaseerd op het mogelijk maken van concurrentie tussen vervoerders (en daarvoor een gelijk speelveld te creëren), maar op het scheiden van de commerciële van de niet-commerciële activiteiten om de overheid meer zicht te geven op waar hun subsidies blijven. Daarom is Prorail nu eigenaar van de delen van stations die geld kosten en NS van de delen die geld opleveren.
De fout om NS de commerciële delen van de stations te geven is maar moeilijk recht te zetten. Het zou erop neerkomen dat de overheid het stationsvastgoed van NS terug zou moeten kopen om het nu alsnog bij Prorail onder te brengen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Is NS feitelijk eigenaar of is het een soort pacht. Dit lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@dries molenaar
Het is juridisch en economisch eigendom. Zie p. 15 in https://adoc.pub/beoordeling-van-gevolgen-van-veranderingen-in-de-posities-va.html

Johan
4 jaren geleden

Ik ben ook benieuwd wat NS denkt wat het doet met de kans dat reizigers elkaar met het coronavirus besmetten als je bijvoorbeeld alle reizigers vanaf spoor 5/6 dwingt allemaal via één en dezelfde roltrap het perron te verlaten.

bert sitters
4 jaren geleden

NS spreekt zichzelf tegen. Als het slechts gaan om 5% van de reizigers, dan moet het toch geen probleem zijn om ruimte te maken voor poortjes

Nieuwwester
4 jaren geleden

Het oogt als een combinatie van ordinair winstbejag en bestuurlijke onwil.
Geen beste beurt voor onze nationale vervoerder…

lezer
4 jaren geleden

Op nummer 1,2 en 3….

Frans Eekhout
4 jaren geleden

Pindakaas…
Commerciële doeleinden hebben vaak voorrang op praktisch gebruik en niet op klantvriendelijkheid. Zonder poen kan of wil men nu eenmaal niets doen ook al wordt het extra verdiende geld niet altijd benut in het belang van de reiziger of consument. Kijk maar eens in een supermarkt waar en op welke plaats bepaalde producten staan, hoe meer in het oog springend, des te groter is de omzetsnelheid. Wie veel verkoopt, hoe goed of slecht een product ook is, als men maar “winst” kan maken en dan doen zaken als ergonomie, bereikbaarheid en logische vervoersstromen niet echt ter zake. Dus als de consument c.q. reiziger in de verleiding gebracht wordt iets te kopen dan komt dat de winstgevendheid alleen maar ten “goede” en laat men extra toegangspoorten op stations die niet langs de “toko’s” voeren maar achterwege en dat geldt voor Den Haag HS, Utrecht Centraal enzovoorts, jammer dan, helaas pindakaas (tenminste als men dit product er kan kopen)…

lezer
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

@Frans Eekhout: maar nu hebben we het over een overheid die haar macht gebruikt ten gunste van de bedrijven. En als bedrijven zo hip, klantvriendelijk en competent zijn dan hebben ze de sterke arm van de overheid toch niet nodig??

Alfred Morris
4 jaren geleden

1700 reizigers per dag. Dat geloof ik echt niet.

Er zijn twee trappen dus: 850 mensen per trap per dag! ?????
Zelfs als ze alleen in de 7 uren tussen 0700 en 1000 en tussen 1500 en 1900 reizen is dat niet veel meer dan 120 mensen per uur per trap of +/- twee per minuut!
Het kan niet zo zijn dat er dan geen ruimte is voor poortjes waar zo weinig mensen lopen.
1700 = Typo of rekenfout.
17000 lijk mij meer realistisch!