Nieuwe intercity’s pas per 2023 met 200 km/u via HSL

Pas bij de start van de dienstregeling 2023 zal de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op de hogesnelheidslijn naar verwachting 200 kilometer per uur gaan rijden. Tot die tijd zal de trein ingepland worden met 160 kilometer. Dat schrijft NS in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur.

Vanaf 2023 drie minuten sneller

Reden is dat de huidige treinen geleidelijk vervangen zullen worden. Pas als alle treinen vervangen worden, en de nieuwe ICNG zich voldoende bewezen heeft kan de snelheid volgens NS planmatig omhoog. Tot die tijd blijven de huidige treinen als reserve paraat. Die kunnen alleen de dienstregeling halen als er gepland wordt met 160 kilometer per uur. Dat is voor NS aanleiding om in 2021 en ook bij de start van dienstregeling 2022 uit te gaan van 160 kilometer per uur.

Bij de start van de dienstregeling 2023 zal NS wel uitgaan van 200 kilometer per uur, waardoor de beloofde reistijdwinst tussen Amsterdam – Breda gerealiseerd kan worden. De besparing bedraagt 3 minuten. Mocht in 2022 al blijken dat de ICNG voldoende betrouwbaar zijn, dan wordt de dienstregeling indien mogelijk al eerder tussentijds aangepast.

Lessen uit de Fyra enquête

NS zegt dat de aanpak in lijn is met de aanbevelingen van de Parlementaire Fyra enquête. Het spoorbedrijf wijst er ook op dat in de concessie al voorzien is dat de treinen gedurende de instroom in 2021 slechts 160 kilometer per uur zouden rijden. Doordat de productie van de nieuwe treinen gehinderd wordt door de coronamaatregelen, is 200 kilometer per uur niet langer het uitgangspunt in de dienstregeling van 2022. NS: “Als gevolg van bewuste keuzes van NS en de genoemde externe omstandigheden zal de introductie op onderdelen afwijken van de verplichtingen in de concessie.”

De productie van de ICNG liep al voor de uitbraak van het coronavirus iets achter op de oorspronkelijke planning. Maar, legt NS uit, in die planning waren buffers opgenomen om tegenvallers op te vangen. Daardoor was aanvankelijk de prognose dat alle deadlines gehaald zouden worden. Door de nieuwe tegenvallers zal dit dus niet meer volledig lukken.

This post was last modified on 11 januari 2021 14:44

Share

Recent Posts

Hele dag geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn vanwege defecte bovenleiding

Door een defecte bovenleiding rijden er sinds zondagavond laat geen treinen tussen Amersfoort en Apeldoorn.…

2 dagen terug

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

6 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

2 weken terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

3 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

3 weken terug