Sinds de start van de nieuwe dienstregeling op zondag 10 december, heeft de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) te kampen met technische problemen bij de inzet van nieuwe treinen die rijden vanuit Hamburg naar Wenen en Innsbruck. De introductie zorgt ervoor dat er al dagen sprake is van uitval van treinen van en naar Nederland.
De nieuwe treinen zijn niet direct verbonden met Nederland, maar ze worden gecombineerd met de nachttreinen die van en naar Hamburg rijden. Het combineren van de oude en nieuwe treinen blijkt nog niet goed te verlopen. Zo kon de nachttrein uit Wenen en Innsbruck afgelopen dinsdag niet vertrekken naar Nederland. Op woensdag viel de trein vanuit Nederland uit, en op donderdag reden de treinen niet vanuit Wenen en Innsbruck. Uit Amsterdam vertrok donderdag alleen de trein naar Wenen, maar die naar Innsbruck viel eveneens uit. Vrijdag werden de nachttreinen vanuit Nederland naar Oostenrijk wederom geannuleerd. Ook bij de nachttrein Hamburg – Innsbruck, die gereden wordt door nieuw materieel, zijn de laatste dagen ritten geschrapt of maar half uitgevoerd.
Treinreiziger.nl heeft navraag gedaan bij de ÖBB over deze problemen, maar de Oostenrijkse Spoorwegen laten de meeste vragen onbeantwoord. De ÖBB heeft geen vragen beantwoord over het testprogramma en mogelijke uitval rond de feestdagen. Een woordvoerder van de ÖBB heeft wel bevestigd dat er operationele problemen waren met een locomotief, maar beweert dat het systeem nu weer stabiel is. Deskundigen op social media suggereren dat een softwareprobleem de oorzaak was, waardoor de nieuwe treinen niet goed konden koppelen met de oudere treinen die van en naar Nederland rijden.
Bij de Nightjet Amsterdam – Zürich zijn er al langer problemen en vallen vrijwel dagelijks slaaprijtuigen uit. Volgens Treinreiziger.nl speelt dat momenteel zelfs bij naar schatting 50% van de ritten. “Afgelopen nacht nog sliepen mensen in het beddengoed van de vorige reizigers”, vertelde Dennis de Raaij van The Train Traveller eerder deze week aan Treinreiziger.nl. “De reactie van het treinpersoneel is dan: ‘Je kunt hier liggen, anders ga je maar naar het zitrijtuig.’”
Wanneer de treinen van en naar Zwitserland weer op volle sterkte zullen rijden is onbekend. “We zien dat de afgelopen maanden de problemen niet zijn verholpen. Daarom lijkt het niet aannemelijk te denken dat deze problemen op korte termijn opgelost zullen worden” denkt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl
Deze technische storingen komen op een moment dat de ÖBB net een nieuw prijssysteem heeft ingevoerd. Daardoor moeten reizigers nu vaak veel meer betalen voor een treinkaartje met de nachttrein. Gezien de huidige betrouwbaarheidsproblemen krijgen klanten momenteel niet de service waarvoor ze betalen, stelt Treinreiziger.nl.
Treinreiziger.nl heeft gepland dit weekend ook mee te reizen met de nieuwe treinen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren heeft zijn reis zelf geannuleerd, door de rituitval. Zijn collega’s van Treinrondreis.nl gaan alsnog een poging doen om zaterdagavond te reizen met het nieuwe materieel, van Innsbruck naar Hamburg. Als die rit niet wordt opgeheven, volgt er op Treinreiziger.nl nog een impressie.
This post was last modified on 16 december 2023 15:57
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…