ÖBB verdubbelt maximumtarief Nightjet: ‘Mensen zijn bereid hogere prijzen te betalen’
15 dec 2023 13:50
Met ingang van de nieuwe dienstregeling zijn de tarieven voor de nachttreinen Amsterdam – Zürich/Wenen/Innsbruck fors verhoogd. De tarieven worden meer vraagafhankelijk, waarbij de maximumprijzen die voor een coupé gerekend kunnen worden zijn verdubbeld. Gemiddeld constateert Treinreiziger.nl een stijging van circa 50%. En dat terwijl de Nightjet op sommige verbindingen bijna dagelijks kampt met uitval van rijtuigen.
Nieuw tariefstelsel
Toch even schrikken voor wie deze week een nachtje met een Nightjet-slaaptrein wil boeken: de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) heeft de prijzen van de verbindingen fors verhoogd. Dat blijkt uit onderzoek van Treinreiziger.nl, dat de prijzen voor tien verschillende reisdagen in 2024 op 7 december en 10 december met elkaar vergeleek. Vooral de tarieven van slaap- en privéligrijtuigen zijn gestegen, gemiddeld met bijna 50%. Wie eind januari als enkeling een luxe privé-coupé in het slaaprijtuig boekt, betaalt zelfs 192% meer dan voor de tariefwijziging.
De hoge tarieven zijn het gevolg van een nieuw tariefstelsel. Waarbij eerst een coupe in het slaaprijtuig Amsterdam – Wenen voor twee personen nooit duurder kon uitvallen dan 388 euro, kan dat nu oplopen tot 800 euro. Wie alleen reist in de nachttrein en een eigen coupé wil, betaalde tot zaterdag maximaal 245 euro, of als de coupé een eigen douche en wc heeft maximaal 266 euro. In het nieuwe tariefsysteem betaalt iemand die alleen reist in een eigen coupé evenveel als iemand die met twee personen reist. Zo kunnen de kosten voor een coupé die eerst maximaal 245 euro kostte nu oplopen tot 800 euro, en met douche en wc erbij zelfs tot 1030 euro. Kleine nuance: in het oude tariefsysteem werden coupés vaak aangeboden tegen het maximumtarief, in het nieuwe systeem gebeurt dat weinig, alleen op hele populaire dagen. Vaak zul je dus voor veel minder dan 800 euro een coupé kunnen boeken.
Artikel gaat onder de tweet verder.
Economisch haalbaar
De ÖBB ontkent de prijsstijgingen niet, maar heeft er niet over gecommuniceerd. “Op deze manier kunnen we coupés verkopen op een manier die voor ons economisch haalbaar is”, verklaart de ÖBB het nieuwe tariefsysteem. Een woordvoerder wijt de prijsstijgingen verder aan klachten van klanten over volgeboekte treinen. “Daardoor moesten we de prijzen voor de laatst beschikbare plaatsen verhogen om beschikbaarheid te creëren voor klanten die op korte termijn boeken. Er zijn mensen die bereid zijn hogere prijzen te betalen voor onze slaaptreinen, maar die door onbeschikbaarheid eigenlijk nooit een plaats hebben kunnen boeken.”
De ÖBB stelt dat het bedrijf hiermee tegemoet komt aan klachten omtrent de beschikbaarheid, bijvoorbeeld van eenpersoonscoupés. Maar dat is onzin, vinden ze bij reisorganisatie The Train Traveller. Eigenaar Dennis de Raaij: “De singlecoupés waren inderdaad voor veel routes al niet meer te boeken. De ÖBB doet alleen alsof dat altijd al zo is geweest, maar deze verandering is halverwege 2023 stilzwijgend ingevoerd. Tot afgelopen zomer kon je ook de allerlaatste coupé als single boeken.” Het afgelopen jaar werd dit gewijzigd en vonden de Oostenrijkers dat per trein slechts enkele coupés als single verkocht mochten worden, waardoor alleenreizenden sneller naast een plekje in de trein grepen. Nu de ÖBB alleenreizenden laat betalen voor twee personen is die beperking verdwenen.
Treintickets in januari hardst gestegen
De tarieven hangen af van zowel de verwachte drukte als van de bezetting van de trein. Is de trein al bijna vol? Dan betaal je aanzienlijk meer. Boek je direct wanneer de verkoop start – 180 dagen voor vertrek – dan heb je de meeste kans op een voordelig ticket. Zijn veel mensen bezig om een treinticket voor jouw trein te boeken? Dan kan de prijs ook stijgen.
In het onderzoek van Treinreiziger.nl zijn de ticketprijzen in januari het hardst gestegen, vermoedelijk omdat de trein dan al goed gevuld is. Een tweepersoonscoupé Amsterdam – Wenen kostte met vertrek 6 en 20 januari aanvankelijk nog 388 euro, maar die prijs steeg door het nieuwe tariefstelsel vervolgens naar 600 euro: een prijsstijging van 55 procent. Een privé-ligcoupé stijgt voor deze data nog harder in prijs. Deze was op dezelfde data eerst nog beschikbaar voor 282 euro, maar met de nieuwe tarieven is dit gestegen naar 690 euro. Nu blijkt dat mensen niet toehappen op deze hoge prijzen, zijn sommige tarieven inmiddels weer gedaald. In dit geval is de prijs van 690 euro inmiddels gezakt naar 420 euro. Dat toont aan dat de prijzen nu behoorlijk kunnen fluctueren.
‘Hoge prijzen zijn nodig’
In mei, wanneer de vraag naar treintickets in de regel hoger is dan in januari, zijn de prijzen van de treintickets vooralsnog minder hard gestegen. Wie ervoor kiest om een niet-annuleerbaar ticket te boeken, kan juist besparen. Zo kostte een tweepersoonscoupé Amsterdam – Wenen voor 16 mei aanvankelijk 388 euro. Met dezelfde annuleringsvoorwaarden is dat nu 410 euro geworden (tot vijftien dagen voor vertrek kosteloos annuleerbaar). Maar wie accepteert dat het ticket niet geannuleerd kan worden, komt uit op 365 euro. In het ligrijtuig is het verschil nog iets groter: eerst 285 euro, nu 240 (maar niet annuleerbaar).
De Oostenrijkse spoorwegen benadrukken dat wie 180 dagen (zes maanden) vooruit boekt de beste prijzen heeft. Treinreiziger.nl heeft alleen onderzoek gedaan naar vertrekdata van een tot vijf maanden in de toekomst. De ÖBB is niet bang dat de bezettingsgraad zal dalen door de hogere prijzen. “Het is niet ons doel om deze bezettingsgraad te verminderen. Maar we willen ook klanten bedienen die niet flexibel zijn in hun vraag en pas kort voor vertrek kunnen boeken. Alleen: door hogere prijzen te rekenen voor de laatste stoelen kunnen we voor deze klanten plekken reserveren en diegenen bedienen die anders zouden vliegen.”
De Oostenrijkse spoorwegen benadrukken dat luchtvaartmaatschappijen ook met vergelijkbare tariefsystemen werken, met zeer flexibele prijzen: “ÖBB misbruikt de nachttreinen niet als ‘geldkoe’, maar de hoge investeringskosten voor de nieuwe treinstellen en de exploitatiekosten moeten wel gedekt worden.” Het bedrijf wijst erop dat ook de exploitatiekosten zijn gestegen.
Interrailtoeslag fors omhoog
Wie denkt de nieuwe tarieven te kunnen ontlopen door met Interrail te reizen, komt bedrogen uit want ook de Interrailtoeslag is vanaf nu duurder geworden. Wie bijvoorbeeld 6 of 20 januari met Interrail wil reizen, moet nu 130 euro betalen voor twee plekken in het ligrijtuig (was 88 euro), in het slaaprijtuig kost een tweepersoonscoupé op deze data 310 euro (was 188 euro). Wie een coupé met eigen douche en wc wil, betaalt met Interrail 530 euro.
Het voordeel van een Interrailpas is soms heel beperkt. Wil je op 6 juni bijvoorbeeld zonder Interrail een tweepersoonscoupé boeken in de nachttrein Amsterdam – Wenen? Dan betaal je voor beide reizigers samen 430 euro. Wie met een Interrailpas reist, bespaart slechts 40 euro. Dat komt neer op 20 euro per persoon. Maar daarnaast moet je uiteraard ook twee Interrail Passen kopen.
‘Slapen in het beddengoed van de vorige reizigers’
Behalve de prijzen is ook het reiscomfort er niet bepaald op vooruit gegaan bij Nightjet. Deze zomer bleek al dat er regelmatig uitval van rijtuigen is op een aantal Nightjet-verbindingen, waaronder ook de twee vanuit Nederland naar Zürich en Innsbruck/Wenen. Daarvan is nog altijd sprake, tussen Amsterdam en Zürich zelfs in 50% van de ritten, constateert Treinreiziger.nl. “Afgelopen nacht nog sliepen mensen in het beddengoed van de vorige reizigers”, zegt De Raaij woensdagavond tegen Treinreiziger.nl, die klanten op die verbinding had. “De reactie van het treinpersoneel is dan: ‘Je kunt hier liggen, anders ga je maar naar het zitrijtuig.'”
“Maar we exploiteren dan ook een ambitieus nachttreinnetwerk” verdedigt de ÖBB zich. ”Als een rijtuig niet mee kan, kunnen we dat doorgaans compenseren door een vervangend rijtuig mee te sturen, alleen niet altijd in dezelfde comfortklasse.” Treinreiziger.nl en The Train Traveller bevestigen dat dit ten dele klopt, maar dat het ook regelmatig voorkomt dat reizigers die een ligplek geboekt hebben, op een zitplek uitkomen.
Over het onderzoek:
- Treinreiziger.nl heeft de tarieven voor de Nightjet opgezocht op 7 december (oude tariefstelsel) en op 10 december (nieuwe tariefstelsel).
- Telkens is gekeken naar de prijs van twee personen voor de treinreis Amsterdam – Wenen. Onderzochte vertrekdata betreffen: 6 januari, 20 januari, 14 februari, 29 februari, 14 maart, 29 maart, 18 april, 26 april, 2 mei en 16 mei 2024.
- Er zijn totaal 36 vergelijkingen gemaakt, daarbij zijn de tarieven gemiddeld 53% gestegen. Alleen tarieven met gelijke annuleringsvoorwaarden zijn met elkaar vergeleken.
- Een tweepersoonscoupé in het slaaprijtuig valt gemiddeld 18% duurder uit, een luxe coupé met eigen douche/wc stijgt gemiddeld met 49%.
- De ÖBB benadrukt dat het gele prijsbereik niet zichtbaar is, omdat er al boekingen zijn gemaakt, en niet is gekeken naar een vertrekdatum precies 180 dagen in de toekomst.
- Er is op vier data gekeken naar de Interrail-toeslagen (6 en 20 januari, 14 februari en 18 april). Omdat ÖBB aangeeft dat de goedkoopste tickets dan al snel niet meer beschikbaar zijn, is nadien ook gekeken naar vertrekdatum 6 juni.
- De genoemde prijzen in dit artikel zijn afgerond op hele euro’s.
Voorbeeld van de fluctuerende prijzen
Privé ligrijtuig, vertrek 20 januari, kon op 7 december geboekt worden voor € 282,10
Privé ligrijtuig, vertrek 20 januari, kon op 10 december geboekt worden voor € 689,90
(Prijs voor een gedeelde couchette: € 379,80 + € 310,10 voor een upgrade naar privé.)
Inmiddels is de prijs voor een privécoupé in het ligrijtuig weer iets gedaald, naar € 419,90 (14 december).
Het probleem is dat de NightJet door de hoge kosten van personeel en materieel flink verliesgevend is. OBB heeft als staatsmaatschappij nu eenmaal een peperdure huishouding. Willen ze de continuïteit kunnen waarborgen dan zullen de kosten omlaag moeten en/of de tarieven omhoog moeten. De tijd zal leren of de reizigers bereid zijn fors meer te betalen dan voor een vliegreis.
Ik denk dat het concept van nachttreinen door de hoge personeelskosten en het inefficiënte gebruik van materieel uiterst moeilijk kostendekkend te maken is. Tot nu toe worden de verliezen nog betaald door de Oostenrijkse belastingbetaler maar hoe lang is die bereid op te draaien voor verlies op tickets Parijs-Berlijn of Amsterdam-München?
Ik denk dat het beter is te mikken op internationale dagtreinen en eventueel wat nachttreinen met gewoon zitaccomodatie.
Ik had laatst op een zaterdag rond 10:30 een vrij lange overstap op Amsterdam Centraal. Terwijl ik stond te wachten, kwam eerst de nachttrein uit Zurich binnen. Uit de lange trein stapten zo’n 20 reizigers. Een paar minuten later kwam de trein uit Wenen aan. Daaruit kwamen er amper meer. Niemand van de reizigers keek vrolijk; eerder uitgeput en onfris. De andere kant op zie ik de treinen wel eens tijdens de stop in Utrecht. Soms stapt er helemaal niemand in en ogen de treinen verder gewoon leeg. Op basis van mijn waarnemingen, denk ik dat het grootste deel van de reizigers nog steeds gewoon in Duitsland op de trein stapt. Het doortrekken naar Nederland, lijkt me financieel gezien helemaal geen succes.
Dank voor je gedegen anekdotische analyse weer, Annemiek. De ondergang van de Nightjet heb je nu toch wel iets te vaak voorspeld.
@Fyraflop
Gecensureerde juichverhalen die de problemen doodzwijgen lossen de problemen niet op.
@FyraFlop34. Er is geen betrouwbaar ander bewijs dan waarnemingen, die iedereen overigens ook zelf kan doen. NS claimt dat het een enorm succes is, maar ondersteunt dat niet middels cijfers.
Het gaat dezelfde kant op als met de autoslaaptreinen die destijds ook alleen maar voor de happy few betaalbaar waren.
De autoslaaptreinen worden ook steeds meer de nek om gedraaid. Sinds afgelopen zondag rijdt de autoslaaptrein Hamburg-Innsbruck ook niet meer. In Oostenrijk wordt volgens mij enkel nog Wien-Feldkirch en Wien-Split (HR) als autoslaaptrein aangeboden.
Zelfde probleem als nachttreinen: door de kostenstructuur niet kostendekkend te maken.
En vooral veel te arbeidsintensief waardoor het in hogeloonlanden al gauw te duur wordt. Daarom rijden in West-Europa steeds meer treinstellen of eventueel trek-duw-treinen om zo locomotiefwisselingen die dus erg arbeidsintensief zijn en dus duur zijn in hogeloonlanden te vermijden.
Kortom ontzettend duur allemaal voor wat je krijgt, en dan slaap je ook nog nauwelijks door te kleine bedden en geluiden overal + vaak veel vertraging erbovenop. Doe mijn maar een hotel, doe ik wel wat langer over de reis, maar meer ontspannen, en je kan nog een avondje de stad in om die wat te ontdekken. Of je gaat met het vliegtuig natuurlijk.
Als een dagtrein plus een hotelovernachting goedkoper wordt dan de nachttrein is dat het einde van het concept nachttrein. Veel toeristen kiezen juist voor een nachttrein om daarmee een hotelovernachting uit te sparen.
Kosten (uitsparen van een hotel) zijn zeker voor vakantiegangers een belangrijke overweging om voor een nachttrein te kiezen.
Het is niet alleen kosten sparen. Vliegen is ook ergernis; vooral als je niet in de buurt van Schiphol woont. Vliegen is: transport naar Schiphol, inchecken op Schiphol, vliegen, uitchecken op het vliegveld van bestemming en tot slot transport naar de bestemming. Als de slaaptrein ontzorgt, dan is dat pure winst.
Op dit moment zitten we in de “kip of ei” fase. De markt is klein en er is weinig aanbod. Als nachttreinen weer gemeengoed worden, dan gaat de prijs significant omdat alles veel efficiénter te organiseren is.
Het is geen kip en ei probleem, de kosten zijn structureel te hoog. Met meer reizigers en meer nachttreinen zullen de verliezen steeds harder oplopen.
Maar met de zorgen die je nu hebt rond de Nightjet, en andere internationale verbindingen, wordt je niet echt ontzorgd op de reis. Het op tijd aanwezig moeten zijn, vele vertragingen en uitvallen. Vliegen, hoe slecht ook, is gewoon wel een stuk sneller en vooral betrouwbaarder. Vliegen is zelfs nog goedkoper, sneller en makkelijker dan de Eurostar. En als je als treinvervoerder geen perfect product kan neerzetten, wordt het uiteindelijk lastig. En mensen verwachten voor de bedragen die het nu voor de Nightjet zijn gewoon OF een perfect product OF een goedkoper product. Het is het een of het ander, maar niet een product in het midden met zo’n waslijst aan kritiekpunten dat reizigers een alternatief gaan overwegen.
Veel mensen zien 12 uur overdag in de trein zitten niet zitten, maar als je iets kan slapen, dan wel. Maar moet wel enigszins betaalbaar blijven.
@Hildebrand
Klink toch wat elitair. Ik ken hele volksstammen die 12-24 uur in een auto gaat zitten om naar Oostenrijk, Spanje of Italië te gaan. Waarom kan een treinreizigers niet 12 uur in een trein zitten?
Er zijn genoeg mensen die 12 uur in een trein gaan zitten. Doe ik ook. Lekker naar buiten kijken, boekje lezen, even naar de bistro. Of in je stoel even je ogen dichtdoen (niet slapen). Allemaal veel prettiger dan 10 of 11 uur in een auto te zitten maar de wintersport in Oostenrijk of zo, wat men massaal doet in de vakanties. Een hotel met ontbijt is juist fijn, en je slaapt goed, wat ik van een nachttrein persoonlijk niet kan zeggen…. doe geen oog dicht!
Voor een stedentrip Budapest is een ICE naar Wien plus een goedkoop hotel in Wien al goedkoper dan een slaapcoupé in een nachttrein. Dit was nog bij de oude prijzen van de nachttrein. Met de nieuwe prijzen van de nachttrein wordt het verschil nachttrein vs ICE plus hotel in Wien nog groter.
Enige positieve zijn de minicabins. Maar ja, het duurt nog een tijdje voordat de nieuwe Nightjet naar Nederland gaat rijden.
Met enige moeite is het mogelijk om in 1 dag te rreizen van Nederland naar Budapest, reizen met een dag trein.
@Benjamin Schulp. Het is mogelijk Budapest in één dag vanuit Nederland. Vertrekken om 5:45 in Arnhem, aankomst om 20:05 in Budapest-Kelenföld. Terugweg om 9:55 vertrekken vanuit Budapest-Kelenföld en om 22:15 in Arnhem aankomen. Overstappen in Duisburg/Düsseldorf en München. Nadeel is dat Hongarije veel verder naar het oosten ligt dan Nederland waardoor je een groot deel van het jaar het laatste stuk in het donker moet reizen. Niet iedereen vindt dat fijn.
Het is erg arbeidsintensief dus je betaalt vooral voor het personeel en niet voor de trein zelf.
Het zou minder arbeidsintensief kunnen. Maar dat vergt een ander ontwerp. Deuren aan de buitenkant, geen gangpad. Ieder zijn eigen hotelkamer op rails.
Extra winst maken door verlaten voormalige goederenstations exclusief voor de passagiers in te richten, maar ook voor de verkoop van eten, drinken, slaapzakken, souvenirs, wifi-codes, taxiritjes naar het centrum, fietsen verhuren, etc.
Voordeel is dan wel dat je de wagons langer aan het perron kan laten staan. Zowel tijdens het instappen ‘s avonds als na aankomst ‘s morgens. Dat is pas relaxed reizen.
Ik weet alleen niet of deuren aan de buitenkant, zoals een eeuw geleden, nog wel toegestaan zijn op Europees spoor. Bij die gekke Engelsen bestaat het geloof ik nog.
En ik weet niet of de trein dan ook vaker zou moeten stoppen om te checken of alle passagiers nog in goede gezondheid zijn en misschien medische hulp van buiten nodig hebben.
Door vertraging onderweg kan je juist langer slapen.
Klopt. Maar als je in de middag of pas begin avond aankomt, dan is dat niet zo leuk meer. +60 is voor velen niet zo erg. Maar +180 vinden velen wel vervelend.
De trein uit Wenen komt de helft van de tijd pas na het middaguur in Amsterdam aan. Dat is ook niet de bedoeling van een nachttrein.
“Of je gaat met het vliegtuig natuurlijk.”
Dat is nou precies wat nu gaat gebeuren en de groene kerk kan stellen dat er geen korte vluchten van minder dan 750 km mogen plaatsvinden, maar dan moeten de alternatieven wel op een fatsoenlijke manier te doen zijn.
Het alternatief is thuisblijven.
De nachttreinen zijn teruggekomen omdat daar een markt voor zou zijn, o.a. omdat het relatief goedkoop kan. Als dat betekent dat er met veel verlies moet worden gewerkt en dat op het bordje van de Oostenrijkse belasting betaler komt, ben je natuurlijk fout bezig. Nu flink ophogen van de tarieven zal een deel van het publiek wegjagen en dan blijft de zaak waarschijnlijk verlieslijdend. Dan zal de nachttrein van de Oostenrijkers vermoedelijk geen lang leven zijn beschoren.
De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck heeft in Nederland voor 3 jaar een subsidie gekregen. 2021-2024.
Ja, en daarna?
Daarna niet meer (op deze route). Wat ik bedoelde te zeggen, de Nederlandse belastingbetaler draait er (ook) voor op. Ik geloof wel dat het rendament veel hoger zou zijn als die dingen nooit +60 hadden en er geen compensatie gegeven hoeft te worden.
Dat is toch geen basis voor de langere termijn. Uiteindelijk zal het toch minimaal kostendekkend moeten zijn. De overheid gaat niet permanent vakantiegangers subsidiëren.
Het was een opstartsubsidie.
Waarom gewoon geen dagtrein Amsterdam – Wenen/Innsbruck?? ‘s Ochtends op tijd weg uit Amsterdam, ‘s avonds laat in Wenen. Zou zo’n verbinding zeker gebruiken!
Voor veel mensen is 12 uur overdag teveel. En er is een soort lijnnetwerk met vaste frequenties. Extra treinen tussendoor is moeilijk in te passen. Ik geloof echter wel in meer rechtstreekse treinen.
Wanneer je mogelijk wilt maken dat mensen zonder auto en vliegtuig kunnen leven moet je naast forensenvervoer ook weekeind- en vakantievervoer aanbieden.
Het doel is niet waarde te creëren voor geldschieters maar reizen op groene energie mogelijk te maken. De nachttrein kan best gesubsidieerd worden uit een vliegtaks.
Er is geen geld voor zorg, onderwijs, etc en dan wel vakantiegangers subsidiëren?
Ooit was er geld voor zorg, onderwijs én nachttreinen.
@Simon
Dat was omdat onze overheid die structurele uitgaven toen dekte met de incidentele inkomsten uit Slochteren en omgeving.
@Simon
Dat was in de tijd dat de lonen nog betaalbaar waren. Tegenwoordig willen iedereen 24 uur per week werken en daarvoor een topsalaris krijgen.
Vakanties subsidiëren, het moet niet dwazer worden. En weet je wat nog groener is dan met de trein op vakantie? Thuisblijven!
Je kunt met subsidie gedrag beïnvloeden.
Maar u heeft gelijk, thuisblijven kan groener zijn.
Het hangt er een beetje vanaf wat u uitvoert.
Mensen gaan toch op vakantie. En als je ze groen wil laten reizen als dat het doel is, ontkom je niet aan subsidies in vervoer, ook treinvervoer.
Als je vakanties zwaarder belast en minder subsidieert, gaan mensen minder vaak op vakantie. Zo simpel is het.
Waarom we vakanties zouden moeten subsidiëren ontgaat me volledig.
Vakanties subsidiëren? Dan ben je echt knettergek, mensen betalen hun vakantie maar lekker zelf.
Bedankt voor de feedback!
En wat is de prijs dan wel niet wanneer je zonder eerdere reservering mee wilt en ter plekke wil betalen als dit al kan zoals in de Wagons Lits tijd.
Of nieuwe naam voor de NJ: Orient Express.
Overigens een plaats boeken dus ticket kopen in NJ is speurwerk. Kan dit niet simpeler?
Lig- en slaaprijtuigen zijn meestal vol gereserveerd.
Bij het boeken van een Nightjet-ticket merkte ik zelfs geen verschil tussen het tarief met interrail en zonder interrail. Ik heb het na het boeken nog een keer overgedaan zonder de korting voor interrail aan te geven en ik kreeg exact dezelfde prijs! Heb ik voor niets dure interrail-tickets gescoord op Black Friday. Het kan niet uit zo.
Ik heb screenshots en mijn boeking met het bestelnummer gestuurd naar de klantenservice van ÖBB en ik wacht nu de steevast bitse, onvriendelijke, robotachtige reactie af. Daarna moed verzamelen om nog eens telefonisch zo’n afstraffing te ondergaan. Ben benieuwd wat voor smoes ze aanvoeren.
Vaak is interrail wel goedkoper als ik het probeer, maar soms beperkt of niet. Moet wel bij worden gezegd dat ik het interrail tarief met het sparschienentarief vergelijk. Met dit tarief heb je geen annuleringsmogelijkheden, maar bij interrail wel, dus ook bij gelijke prijs biedt interrail een voordeel.
Als die nachttreinen gaat vol stouwen met interrailers krijg je het helemaal nooit kostendekkend.
Bij interrail worden alle trips bijgehouden. Dus ik neem aan dat daar ook een verdeelsleutel achter zit en dat een vervoerder die veel interrailers vervoert, daar ook veel inkomsten van krijgt.
Klopt. Ik denk dat dit 25 tot 40 euro per persoon per nachttrein is.
Tja, 25-40 euro kan natuurlijk helemaal niet uit.
Voor een ligplaats niet, maar voor een zitplaats hoeft er dan niet zoveel bij om dezelfde inkomsten te genereren als bij iemand met een regulier ticket.
Een slecht en duur product prijst zichzelf wel uit de markt.
Tja, hoe jaag je mensen het vliegtuig in
Kansloos. Dat wordt nooit meer Nightjet hier, veel te duur en veel te onbetrouwbaar. De dagtreinen zijn al duur genoeg. Interrail begint op sommige trajecten op oplichterij te lijken want je verwacht in heel gratis te reizen met hoogstens een toeslag van maximaal een paar tientjes, en nu gaat het over toeslagen van meerdere honderd euro’s….kansloos.
Volgens mij kennen alleen de Thalys, Eurostar en sommige internationale TGV’s hoge toeslagen voor reserveringen die verplicht zijn. Voor binnenlandse TGV’s, AVE’s en andere HSL-treinen is de verplichte toeslag voor reserveringen hooguit € 10 a € 20 en in heel veel andere landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geldt er überhaupt geen reserveringsplicht voor de Hogesnelheidstreinen, uitzonderingen daargelaten.
De toeslagen in Italië zijn meer dan een paar tientjes. Je krijgt er dan wel uitstekende Frecciarossa’s en dergelijke voor, maar je betaalt wel substantieel. Het contrast met de gratis lokale treinen is ook wel groot. Dat is meer iets voor de backpacker die alles best vindt, heel flexibel is en alle tijd heeft.
https://www.interrail.eu/en/book-reservations/reservation-fees/domestic-train-reservation-fees
Reserveringen kosten in Italië € 13 per trein. Dat lijkt mij wel echt mee te vallen.
Ik zie nu dat de reservering per persoon de Frecciarossa’s zo duur maakt. Terwijl de DB bijvoorbeeld voor het maken van reserveringen een tientje rekent doen de Italianen dat voor elke stoel, wel €22. Dat maakt het duur.
“nooit meer Nightjet”: heb je die dan ooit al eens gebruikt?
NightNjét
Níchtjet
Treireiziger heeft het huiswerk niet zo goed gemaakt, zie ik. Een 1p-coupé is nu zelfs duurder dan wanneer 2 personen de coupé samen boeken (ben daarbij even uitgegaan van de prijzen per Interrail). Bizar, want wie alleenreist heeft maar 1 ontbij nodig, er hoeft maar 1 bed opgemaakt te worden en 1x beddengoed gewassen te worden.
Er zijn al zelfs prijstijgingen gezien van meer dan 300%, EUR 164 voor een Single-De Luxe, (voor interrailders) in de nieuwe situatie geldt € 694,50 als maximumprijs, een stijging van € 530,50, oftewel 323,5 %.
Voor elke dag een andere prijs, dat is wat de reiziger nou juist niet wil, die wil duidelijkheid en niet eerst een half uur gaan zoeken voor welke dagen de accommodatie nog een klein beetje te betalen is!
Dit absurde beleid vraagt om een blik van de toezichthouder en de politiek (Duitsland, Oostenrijk en EU moeten maar eens gaan debatteren of bepaalde landen hun infrastructuur niet te duur verkopen (Oostenrijk, Duitsland, misschien Frankrijk en Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker!).
Vergeet een belangrijk item niet!: onder de single-cabineboekers zitten ook mensen die ivm autisme, hooggevoeligheid, zwangerschap, etc. het liefst zonder vreemden in de cabine willen reizen. Voor deze mensen was het al een hele opgaaf om € 144 extra te betalen, met € 249,50-419,50 is dat zelfs voor wie een middeninkomen heeft al bijna niet te doen. De slaaprijtuigen worden zo weer voor de hoogste klasse alleen en dat is gewoon niet meer van deze tijd.
De-Luxe kost dus een paar honderd Euro extra en wat krijg je ervoor? In de oude rijtuigen een eigen douche en WC, in de nieuwe rijtuigen die gaan komen een iets grotere cabine. Een hotelkamer in het Hiltonhotel in Parijs kost last-minute tussen de 300 en 330 Euro is daarmee (beduidend) goedkoper dan een De-Luxe slaapwagon bij ÖBB, hoe gekker wil je het nog hebben?
De ÖBB heeft voor mij nu even afgedaan, ik maak de 4 reizen, (die ik nog tegen de oude prijs heb kunnen boeken af, begin mei is de laatste) en zolang ÖBB deze bizarre lijn blijft volgen, bekijken ze het maar met hun woekertarieven en ik roep iedereen op niet meer met de nachttrein te gaan! EU wil toch zo graag reizigers het vliegtuig uit krijgen? Nou, ÖBB bewerkstelligt hiermee het tegenovergestelde! Ik hoop dat de ÖBB hier flink mee op hun snufferd gaan vallen!
Willen European-Sleeper en Regojet misschien nachttreinen gaan uitbaten, wat ÖBB nodig heeft is concurrentie, dan gaan ze vanzelf weer zakken met hun prijzen!
We hebben ons huiswerk heel goed gemaakt. We hebben heel veel screenshots en naar tien reisdata gekeken. We hebben ook precies genoemd welke data we onderzocht hebben. Prijzen zijn bovendien variabel. Dus wat wij geconstateert hebben kan morgen weer anders zijn. Als je stelt dat wij ons huiswerk niet hebben gedaan moet je zeggen: prijs x, werd op datum y niet aangeboden voor die prijs. En niet een willekeurig voorbeeld nemen dat niet onderzocht is.
Het probleem bij nachttreinen zijn niet de infraheffing maar de torenhoge personeelskosten. Te arbeidsintensief.
Een bewijs dat het reizen per nachttrein helemaal niet zo duur hoeft te zijn en waarbij er volop plaats is, levert Finland. Daar kost een reis met privé-slaaptrein van Rovaniemi naar Helsinki, niet meer dan € 239. Vaak is het al goedkoper, zo reis ik in januari van Kemi naar Helsinki in een privé-slaapcoupé (met eigen douche en toilet) voor maar € 79 en leg daarbij een dikke 600 km af (zonder daarvoor Interrail te hoeven te gebruiken!). Weliswaar krijg je geen ontbijt en is omruilen- of terugbetalen er niet bij, (maar laatste optie kun je voor een paar Euro bijkopen!). In Zweden betaal je als Interrailer € 72-73 (750 Kronen) voor een 1e klas privé slaaprijtuig én kun je in een aantal bestemmingen ervoor kiezen in een nabij gelegen hotel ontbijten (waar een ontbijt doorgaans veel luxer is dan in de trein!). ik praat dus over landen waar de lonen doorgaans een flink stuk hoger dan in Nederland, Duitsland en Oostenrijk zijn en waar je dus aan levensonderhoud beduidend meer voor moet betalen. In Noorwegen (helemaal een duur land!) kost een privé-cabine € 105-110. En dat zijn landen waar je of geen vies beddengoed krijgt, of waar in de helft van de gevallen rijtuigen uitvallen, of nachttreinen flinke vertraging oplopen. Ik weet zeker dat een Scandinaviër bij het zien van de absurd hoog geworden nachttreinprijzen spontaan nachtmerries eraan over zou houden!
De spijker op de kop.
De vraag is wel of die treinen met of zonder sunsidie rijden.
Dat vraag ik mij ook af. De SJ-Nachttrein Hamburg-Stockholm is wel weer heel prijzig. Voor binnenlandse nachttreinen in de Scandinavische landen gaat het ook om bereikbaarheid om van het hoge Noorden zonder al te veel tijdverlies in de hoofdstad (Oslo, Stockholm, Helsinki) te kunnen zijn. Dat daar dan subsidie op zit, lijkt mij niet meer dan logisch.
@erno
Die bereikbaarheid speelt in het geval van Rovaniemi zeker mee. Veel mensen moeten vandaar nog verder het binnenland in met een bus die vaak maar eens per dag rijdt. Als je dan alleen een dagtrein hebt kun je dat zonder overnachting in Rovaniemi niet redden.
Zelfde had vroeger in de UK. Vanuit Londen waren de Schotse Highlands en de Hebriden met een dagverbinding niet te bereiken vandaar dat er toen relatief goedkope nachttreinen waren.
Afgelopen oktober nog naar Wenen geweest met de Nightjet. Op de heenweg 2 uur vertraging, dus 25% van de prijs retour gekregen. Op de terugreis zelfs 4 uur vertraging (vertrek uit Wenen plm 20u tot de volgende dag 13.30u in Utrecht in plaats van 9.30u), toen 50% van de prijs teruggekregen.
Zo werd het tripje met mijn kleinzoon van 10 achteraf nog een voordelig uitstapje. Na deze prijsstijgingen zou het helemaal onbetaalbaar zijn geworden.
Vanaf +120 krijgt u inderdaad 50 procent terug van een enkele reis. En bij +60 tm +119 25 procent.
Leuk dat geld, en vertragingen zijn er vaak. Toch hé ik liever op tijd rijdende treinen. 4 uur vertraging is toch absurd.
Onbetaalbare prijzen voor henk en ingrid.
Dat komt omdat de loonkosten van de Henk en Ingrid die op de trein werken te hoog zijn geworden.
Henk en Ingrid werken niet op de nachttrein. Op de nachttrein werken voornamelijk Oostenrijkse mensen die via Newrest betaald wordt volgens een horeca-CAO. Ze verdienen ongeveer 100 euro per enkeltje. Ver onder het Nederlandse minimumloon.
Bij Newrest werken vooral Tsjechen en Slowaken die als grensarbeider in Oostenrijk werken. Ik heb een voorgevoel dat hun lonen niet extreem hoog zullen zijn.
Henk en Ingrid werken als zovele Nederlanders maar enkele dagen in de week en alleen van 9 tot 16 met veel pauze en geen interactie met burgers.
Het fors verhogen van de prijzen
is slecht voor de concurrentie
van de trein ten opzichte van
het vliegtuig. Waarschijnlijk
komt de prijsverhoging door
inefficiënt gebruik van het
materieel. Het is efficiënter
om een 400 m trein van A naar
B te laten rijden dan steeds
te koppelen. Alleen
nachttreinen waar een groot aantal
passagiers aanbod is rendabel.
Hierbij denk ik aan Amsterdam via
Brussel en Noord Frankrijk
naar Barcelona waar zonodig de
hogesnelheidslijnen gebruik
kunnen worden. Een Talgo zou
mogelijk zijn met een locomotief.
Vier landen, verschillende beveilingssystemen, verschillende bovenleidingsspanningen, klimaatbeheersingssystemen. Dat zou een mogelijke directe (nacht)trein tussen Amsterdam en Barcelona heel duur in exploitatie maken met hele dure verkoopprijzen toch gevolg. Aangezien een groot deel van de vluchten naar Barcelona vanuit Amsterdam, Eindhoven en Düsseldorf vluchten van budgetmaatschappijen als RyanAir, EasyJet en Vueling zijn valt daar onmogelijk mee te concurreren. Bovendien moet de toeristendruk op zowel Amsterdam als Barcelona fors verminderd worden en dus moeten er vooral geen extra verbindingen richting Barcelona erbij komen.
* verschillende bovenleidingsspanningen: De meeste ‘interstate’ treinen zijn meerspannings, dus dat is geen probleem.
* klimaatbeheersingssystemen: als het om één en dezelfde trein gaat, speelt dit helemaal niet.
* Vier landen, verschillende beveilingssystemen
Dat is allemaal politieke onwil. We hebben een EU, maar de deelstaten willen zonodig hun eigen spoornet als nationale spoorwegmaatschappij teveel beschermen. Daarom komt ETCS en ERTMS te langzaam op gang.
En dat RyanAir, EasyJet en Vueling zo goedkoop zijn heeft alles met subsidies te maken. Geen BTW op vliegtickets en geen accijns op brandstof is ook een vorm van subsidie en die is niet gering. Terwijl treintickets wel BTW kennen. Geen BTW op vliegtickets is vanwege het allang achterhaalde verdrag van Chicago uit 1944 om vliegen door consumenten te promoten, wat toen ook logisch was.
De EU zou BTW op vliegtickets (hoog tarief) moeten heffen, zeker voor binnen de EU. En anders op *alle* vliegtickets een vast bedrag van bijv. 100 of 200 euro moeten heffen als ‘carbon tax’ en daarmee het interstate treinverkeer moeten subsidiëren, dus ook de ÖBB. Dan wordt een 40 euro ticket naar BCN ineens 140 euro en wordt het veel minder interessant.
Zelfs met € 140 enkele reis naar Barcelona of € 280 retour is vliegen naar Barcelona een koopje. Als je op NS International een enkele reis Amsterdam-Barcelona probeert te plannen moet je al € 200 enkele reis betalen voor een non-flex-ticket. Dan is de € 280 retour voor het vliegtuig nog steeds veel te aantrekkelijk in vergelijking met de trein.
En ik vergat nog te vermelden dat deze goedkope Ryanair Europese vluchten *per kilometer* nog goedkoper zijn dan verre internationale tickets.
Een goedkoop ticket naar Sydney (16000km) kost ca 2000 euro en retour naar Barcelona (1600km) soms maar 100 euro. Prijs per km is dus de helft van een retour Sydney, terwijl de laatste per passagiers km minder brandstof kost, mede vanwege grotere vliegtuigen.
@dagreiziger
Een vlucht naar Sydney is met eten en drinken, grotere beenruimte, etc ook luxer.
De huidige ICE L is geschikt om
in Duitsland, Denemarken en Nederland
te kunnen rijden en zal geen problemen
met de airconditioning geven.
De Talgo Avril is ook een trein die op
drie spanningen kan rijden. Volgens mijn
informatie gaat België versnelt ERMTS
systeem invoeren waardoor alleen ATB,
ERMTS en Franse systeem hoeft te worden ingebouwd. Bovendien is de planning van
de Talgo Avril in september in Frankrijk
gaat rijden en de Spaanse serie 100F gaat
vervangen. Budget airlines en hoge
infra heffingen zijn een probleem voor
zowel dag- als nacht-treinen.
Een nachttrein die gedeeltelijk over de
HSL rijden is de beste optie en maximale snelheid van 249 km per uur. Deze trein
zal niet veel duurder dan ICE L.
Ging NL maar versneld op ERTMS over in plaats van vertraagd en als stroop en maar gedeeltelijk.
Waarom is het zo zo moeilijk terwijl het inmiddels om standaardcomponenten gaat. GSM-R is er al overal en een beetje kabelen, spulletjes langs de baan en de treinen van een extra module voorzien. De meeste treinen zijn al geschikt voor inbouw.
Dan blijft iedereen dus lekker vliegen voor een prikkie, want Spanje blijft zeer populair.
In een nachttrein kunnen door de luxere slaapaccomodatie sowieso maar heel weinig mensen mee. Dat maakt het natuurlijk niet rendabeler.
50 jaar geleden had je voornamelijk 6-persoons couchettes en konden er nog 60 passagiers in een nachtrijtuig. Nu komt je gemiddeld amper op de helft.
Waarbij die couchetterijtuigen vaak ook nog overdag als zitrijtuig werden gebruikt.
Daarom zijn de Mini-Cabins zo goed idee. De voordelen van privacy en weinig ruimtegebruik gecombineerd. Ik hoop dat andere spoorwegmaatschappijen in de toekomst ook nachttreinen met Mini-Cabins laten rijden.
dat is al betoogd, men zou dubbeldekkers met veel compacte Japan-style éénpersoonscabines moeten maken.
Inderdaad. Terug naar dat materieel. Je kon voor Eur 29,- een enkele reis Zürich of München met de CNL. En die rijtuigen met verstelbare stoelen waren goed te doen voor de reiziger en er gingen veel “makke schapen in een hok”. Dus dit zou rendabel te maken zijn…
Deze rijtuigen ging het om:
Bedankt.
Goed geschreven onderzoeksartikel.
Dankjewel
Inderdaad grondig werk.
Een beetje onhandig om je eigen handel zo in beeld te brengen.
Voor mij beweegt OBB de verkeerde kant op met een steeds luxer en duurder product. Ik denk dat nachttreinen alleen rendabel kunnen zijn met veel meer reizigers per trein, bijvoorbeeld door dubbeldeks couchetterijtuigen met misschien wel 100 bedden. Het luxesegment is op grote schaal niet aantrekkelijk.
Als je een low cost nachtverbinding wil kun je beter gewoon een nachttrein met zitrijtuigen laten rijden zoals DB met zijn nacht-IC/ICE doet. Dan kun je veel meer reizigers meenemen, heb je veel minder personeel nodig en kun je het materieel ook overdag gebruiken.
inderdaag opa.
Zet hem op.
Opzich heb ik niet zon groot probleem met het introduceren van yield management wat de duurste cabines betreft: ook dat men voortaan voor alle bedden in plaats van maar eentje betaald is nog enigzins begrijpelijk. Als ÖBB goed kan verdienen aan de laatste cabines aan hoge prijs te verkopen, is dat uiteindelijk beter voor alle reizigers. Helaas lijkt er hier ook sprake te zijn van een algemene prijsverhoging in de couchettes, toch de categorie waar we het van moeten hebben, qua capaciteit.
Het is natuurlijk wel krom dat de Nightjet naar Nederland, België en Frankrijk – die financiële steun krijgen – ook met deze prijsverhoging te maken krijgen. Als er nu eens wat meer nachttreinen op de markt kwamen was dit allemaal minder een probleem, maar nu zit men vast aan ÖBB.
Zolang er geen sluitend business model is komen er niet meer nachttreinen en zeker geen goedkopere opties. Waarom denk je dat DB destijds een punt achter de nachttreinen heeft gezet? Die hebben het rekensommetje ook gemaakt.
Graag wijs ik je op het feit dat de DB-afgezant bij de presentatie van de trein Parijs – Berlijn de afschaffing van CNL een grote fout noemde.
Dan moet je er wel bij vertellen dat hij dat niet bloedserieus maar schertsend zei in een feestelijk bedoelde setting. Duitse humor, die absoluut niet direct een spiegel vormt voor hoe er binnen het concern daadwerkelijk over gedacht wordt.
Misschien moet jij het van goedkope couchettes moet hebben maar OBB moet het daar vrees ik niet van hebben. Die moeten hun nieuwe peperdure nachttreinen zo meteen betalen door hoge inkomsten te genereren.
Veel mensen hier willen voor een paar tientjed (of in ieder geval onder de €100) met de nachttrein naar Wenen of Zurich en dan ook graag nog wat privacy. Voor niets gaat wel de zon op maarvoir niets kun je geen nachttrein in leven houden.
Dan prijst het zichzelf de markt uit als mensen denken dan andere manieren van reizen prettiger of goedkoper zijn of die reis wordt niet gemaakt. De wetten van de economie zijn keihard en iedere Euro is ook een stem. En als mensen zich geschoffeerd voelen door een vervoerder dan gaan ze morren en zoeken ze ook naar alternatieven.
Je zou denken dat OBB over de business case had nagedacht voordat ze begonnen met uitbreidingen en de bestelling van nieuw materieel. Ik krijg nu toch de indruk dat dit niet gebeurd is en ze nu pas hebben ontdekt dat de prijzen drastisch omhoog moeten om uit de kosten te komen.
Ik denk dat ze al lang wisten dat als ze nieuwe treinen gingen kopen de tarieven drastisch omhoog zouden moeten maar dat niet aan de grote klok wilden hangen. De nachttrein is een luxe vervoermiddel en daar horen hoge prijzen bij.
bent U wel eens in de Alpenlanden geweest, ik doel hierbij ook op Zuid Tirol bijvoorbeeld. Voor 2024 wordt de toeristenbelasting voor Zwitserland 2.20 per persoon per nacht geldt voor het gehele land, voor Zuid Tirol wordt dat volgend jaar verhoogd van 1.50 naar 2.40, dan maak je meer dan 1 week vrij omdat je niet voor vier dagen in de trein gaat zitten voor 200E per rit dan tikt de toeristenbelasting ook nog lekker aan en ben je 16.80 voor een week extra kwijt. Met de trein naar het Alpengebied zal een keer onbetaalbaar worden.
ik kom er bij toeval achter dat volgend jaar voor bezoek aan het Verenigd Koninkrijk tien pond zal gaan kosten voor een eTA. Het begint hier heerlijk gezellig te worden. Nog meer lezers hier die regelmatig naar UK reizen of de interrailpas hebben om wat te besparen? Volgend jaar moet je zo’n elf Euro extra aftikken afhankelijk van de koers. Goh, ik wist hier helemaal niets vanaf. Wat is het vandaag zeventien december en volgend jaar gaat het in.
Wat denkt u dat Nederland rekent voor een visum voor buitenlanders? Wel dat is dan €80.
Even voor de duidelijkheid. De eTA is er voor bewoners van een aantal rijke Golfstaten (en niet voor Europeanen, want daarvoor verandert niets). Het maakt het voor hen makkelijker om naar het VK te reizen. Ze hoeven niet meer de gehele visumaanvraagprocedure door, maar kunnen tot een aantal dagen voor vertrek een eTA aanvragen. Aan de grens hoeft dan alleen nog te worden vastgesteld dat zij met hun eigen paspoort reizen, waardoor het proces geen uren meer duurt nadat er een vlucht uit een Golfstaat is geland. De Britten hebben bedacht dat degenen die er gebruik van kunnen maken de kosten moeten dragen en niet de belastingbetaler. De bedoeling van de eTA is dat rijke Arabieren steeds twee jaar lang betrekkelijk eenvoudig naar Londen kunnen vliegen om hun centjes te laten rollen.
@Annemiek
“The new scheme will eventually require visitors from Europe, Australia, the US and Canada to apply for permission to enter the UK.”
Voor Eu burgers is dat vanaf 2025.
De eTA is nu als proef voor een aantal Arabische landen. Voor EU-burgers komt dat in 2025.
Zuid-Tirol is goedkoop met ov ter plaatse dus dat compenseert weer veel.
Ik reis in de winter fijn met de TUI Alpen Express naar Saalfelden voor 260 euro retour, Couchette voor 4 personen. Prima.Voor mij geen ÖBB.
Met mijn gemiddeld 4 x per jaar naar Zwitserland hoop ik dat er een nachttrein blijft. Echter wat mij betreft stopt de ÖBB en gaan NS en DB samen één of enkele nacht-ICE’s of desnoods nacht- IC’s starten.
In de 1e klasse kan men redelijk slapen.
Voor mij spaart reizen in de nacht een dagomzet uit(geen omzetverlies ) dat lukt me met het vliegtuig niet.
De tijd van betaalbare slaaprijtuigen is helaas voorbij. Dat moeten we accepteren.
Als je enige weken van tevoren boekt dan kan je reeds voor 80 E vanaf Dusseldorf of Aken naar Wenen voor 80 E v.v.
Gewoon met ICE.
Dus CO2 vrij reizen met trein is goedkoper dan met vliegtuig.
Heb nog effe bij eurowings gekeken vanaf dusseldorf
heen en terug: basic 189.98 E (18 januri en terug 20 januari 2024) excl. trein/auto naar dusseldorf en eventuele parkeergeld.
Dus beste contribuanten aan treinreiziger wel correcte informatie verschaffen.
Inzake de nachttrein van OBB heeft de redactie treinreiziger goede informatie verschaft.
Ik slaap evengoed in een ICE en stap wel over in Frankfurt en eventueel in Munchen of Nurnberg.
En drink me een koffie al of niet meegenomen bij de overstap.
Conclusie: met de trein reis je gunstig naar meer dan 1000 bestemmingen in Europa.
En ik ben PVV stemmer.
ik hoop dat Geert het vakantie geld voor iedereen minimaal 1000 E maakt.
Dan kunnen wij PVV stemmers ook 2 x of meer op reis.
Ruik je weer gratis geld?
Geert zal eerst moeten leren begroten. Dan krijgt u een ijsje in de zomer.
Van 1000 Euro kun je niet echt twee keer met vakantie naar een ver land.
Dank voor een goed artikel. Het bevestigt wat me ook al was opgevallen: ineens is de nightjet veel duurder geworden. Ik had ‘m in een planning zitten, maar de combinatie vliegtuig en luxe hotel is met deze hoge prijzen veel sneller, betrouwbaarder en relaxter. Jammer, want ik ga graag met de trein
Prima, ik had dit jaar de Nightjet helemaal ontdekt. Prima alter atief voor vliegen. Ik heb geen hoge eisen aan mijn vervoer. Maar als ik nu deze prijzen zie, dan ga ik weer vliegen.
ÖBB is altijd een verschrikkelijke partij geweest om iets voor elkaar te krijgen als het mis gaat of je informatie nodig hebt. Dus gefeliciteerd, jullie hebben een goed alter atief voor vliegen, eigenhandig, om zeep geholpen.
Deze prijsverhoging gaat naar ik aanneem niet gelden voor de zitplaatsen in de Duitse en Zwitserse rijtuigen.
Toch?
Ik denk dat we nog even moeten wachten op de nightjet nieuwe generatie, die (als ik het wel heb) in 2025 in dienst gaat van/naar Amsterdam. Ik verwacht dat de mini-cabins (zeg maar individuele capsules / pods) die je daar hebt een stuk betaalbaarder zullen zijn, voor alleen reizenden. Dan hoef je tenslotte niet een hele coupé af te huren:
Zie ook de 360-graden foto’s helemaal onderaan op https://www.nightjet.com/en/komfortkategorien/nightjet-neue-generation
Zo’n trein is simpelweg gewoon te duur voor wat je krijgt. Het is nu eenmaal geen 4-sterrenhotel op wielen. Punt.
Ook het tarief voor een simpele zitplaats lijkt te zijn gestegen. Overigs krijg je momenteel bij reserveringspogingen in juni 2024 steeds de melding: DE TREIN IS VOL. Heb er vorige week contact over gehad met de helpdesk achter NSI, masr dat mocht niet baten.
Hopelijk drijven ze me niet richting FLIXBUS…😱