fbpx
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Nieuwe NightJet vanaf 28 mei tussen Amsterdam en Wenen

26 mrt 2025 10:21

De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck. De nieuwe treinstellen hebben onder meer een minicabine als noviteit die te boeken is vanaf 94,90 euro.

Op 28 mei rijdt de NightJet Nieuwe Generatie voor het eerst van Wenen naar Amsterdam, een dag later rijdt de trein voor het eerst vanaf Amsterdam. De minicabines of capsules zijn de grootste verandering in de nachttrein. In het couchetterijtuig zijn 28 eenpersoons minicabines waarin je kunt liggen en zitten. Maar je zit niet in een stoel. De cabines zijn tot en met 22 september te boeken voor een prijs vanaf 94,90 euro. Daarmee is de cabine 50 euro duurder dan een zitplaats in het open rijtuig. De prijzen van de cabines voor de zomermaanden liggen al aanzienlijk hoger.

Vaste bedden

In de nieuwe NightJet zijn couchettes voor vier of zes personen. In de couchettes zijn de bedden niet meer in- en uitklapbaar maar vast, er zijn opbergruimtes voor bagage die werken met een NFC-kaart of telefoon, er is gratis wifi, een oplaadmogelijkheid via stopcontact of inductie en de verlichting kan aangepast worden.

Ook in de slaapcoupés zijn de bedden nu vast. Er zijn coupés met wc en wastafel en luxere coupés die ook nog een douche hebben. In de slaapcoupés is er naast de bedden een zitje. Het zitrijtuig bestaat niet meer uit afsluitbare coupés met zes zitplaatsen maar is een open rijtuig. De nieuwe treinen hebben ook cameratoezicht in de gangen en een elektronische toegangscontrole en zijn beter toegankelijk voor reizigers in een rolstoel.

Naar Zürich nog met oude trein

De nieuwe NightJets rijden sinds 2023 op het spoor. Momenteel worden de treinen ingezet op de verbindingen Wenen – Bregenz, Wenen – Hamburg, Innsbruck – Hamburg, Wenen – Rome en München – Rome. De NightJet tussen Amsterdam en Zürich blijft voorlopig nog een oude nachttrein. Wanneer de nieuwe NightJet hier wordt ingezet is niet bekend.

De slaapcapsules van de Nightjet New Generation. Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

© Treinreiziger.nl

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SkylinesBuilder
1 maand geleden

Ik ben dan wel benieuwd of ze er van uitgaan dat je tot 12:00 in je bed blijft liggen in de compartimenten waar je de bedden niet meer kan opklappen op de momenten dat de nightjet weer een van de frequente lange vertragingen heeft? Of is er dan ergens anders de mogelijkheid om te zitten? Mij lijkt het anders, zeker in zo’n lage mini-capsule niet zo fijn overdag.

Passepartout
1 maand geleden
Antwoord aan  SkylinesBuilder

Ik had dezelfde vraag: hoe word je geacht hier overdag in te reizen? Wel fijn dat je zelf kunt beslissen om te gaan slapen en hierover niet hoeft te vergaderen met je medereizigers en de conducteur voor nodig hebt.
En ik was verrast dat er nog 6 persoons couchettes blijven bestaan. Ik dacht eerder te lezen dat dit allemaal 4 persoons gingen worden. Onhandig als gezin met 3 of 4 kinderen.

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Passepartout

Allemaal klagen

Jorden
29 dagen geleden
Antwoord aan  SkylinesBuilder

Van wat vlog’s heb ik gezien dat je in die capsules in ieder geval rechtop kan zitten, in kleermakerszit (ik ga er even vanuit dat je niet 2m+ lang bent). En die van die groepscoupe’s: die zijn dus 4 persoons en niet meer van die krappe 6 persoons. Ik schat zo in dat dat daar ook wel lukt.
Zie foto ÖBB.

Loek Voorn
1 maand geleden

Ik vermoed dat ik in zo’n slaapcapsule claustrofobisch zou worden…..

Bert
1 maand geleden

Toen de rijtuigen vorig jaar geïntroduceerd werden vond ik €49-69 precies interessant genoeg om eens uit te proberen. Dat is ondertussen dus al €94,90 of meer?! Wetende dat je ook nog eens te laat aan zult komen, wordt het weerstaan van de verleiding steeds makkelijker, helaas…

treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

Zitplaats 49, redelijke prijs al is een zitcoupe prettiger, zeker bij weinig reizigers, dan de Grossraum. wagon.

Gwyddion van Goch
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

Voor zo een lange reis, ga ik wel met het vliegtuig. Lijkt me comfortabeler!

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Gwyddion van Goch

Nooit van vlieg schaamte gehoord?

Didier
1 maand geleden
Antwoord aan  J.a. Van den Berg

Die vliegschaamte kan men weg kopen door 4 maal meer te betalen met de trein dan het vliegtuig, ik betaal geen 4 maal duurder treinticket plus als men voor een verlengd weekend met de trein gaat mag men al terugkeren als men pas aankomt op bestemming. De prijzen vermeld zijn vanaf prijzen

Didier
1 maand geleden
Antwoord aan  Gwyddion van Goch

👍 juist, plus de prijs is heel duur de prijzen zijn vanaf prijzen

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert

Klagen ! Wees blij.

Dani
1 maand geleden

Note: in de nieuwe NightJet zijn er geen couchettes (meer) voor 6 personen. 4 is max.

Sander
1 maand geleden

Ik vind de prijs gewoon niet okay! Het is niet in verhouding tot een hotelkamer. Daar heb je ook nog eens een douche en eigen toilet voor een vaak langere prijs zeker als je niet in de extreem grote steden gaat zitten. Het is helaas zoals zovaak kies je iets goeds voor het milieu mag je daarvoor ook dik de portemonnee trekken. Ik ben geen slachtoffer ofzo maar het is uiteraard geen gezonde ontwikkeling.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Ik vrees dat zonder deze prijs dure nieuwe treinen die nog steeds veel personeel vereisen niet rendabel te maken zijn. Qua prijs is een driesterren hotel inderdaad een alternatief.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Anton
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Ik vind die capsules ook te duur om in te reizen, en de zit rijtuigen vind ik in die nieuwe treinen een verslechtering in vergelijking met die 6 persoons zit coupés in de oude treinen! Dan ben ik toch eerder geneigd om met EasyJet of Ryanair te vliegen, of desnoods zelf te rijden met 3 reisgenoten erbij in de auto!

Gwyddion van Goch
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton

KLM of Austrian is wel duurder, maar veel comfortabeler!

Aron
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton

Zowel vanuit Innsbruck als vanuit Wenen nog genoeg tickets te vinden vanaf 79.90 per capsule. Scheelt toch weer 15€.

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton

Nogmaals wees blij voor het milieu! Vliegen is zo heel erg slecht voor het milieu!

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Anton

Zo fout vliegen!

Marc
28 dagen geleden
Antwoord aan  Anton

EasyJet vliegt niet meer direct op Wenen. Succes met een overstap van 5u!

Treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Haha, en die kamer brengt je 1000 km verder!

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Treingraag

Ja fantastisch toch!

J.a. Van den Berg
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Ben je de laatste tijd wel eens in een hotelkamer geweest? Boven de 100 is heel normaal.

Marleen
1 maand geleden

Waar stopt hij onderweg?

treingraag
30 dagen geleden
Antwoord aan  Marleen

Stopte heen (Innsbruck) een half uur in Munchen, kon je lekker winkelen voor ontbijt. Nu nog?

J.a. Van den Berg
1 maand geleden

Waarom worden die treinen gelukkig weer ingezet omdat vliegen zo heel erg slecht voor het milieu is mensen!! Ik vind het niet duur. Je bent ook heel wat kwijt als je met een benzine auto die kant op gaat en dan zit je uren achter het stuur. Beter liggen of zitten in de nighttrain. Je kunt ook met de euro sleeper nog duurder om in te slapen maar wel met een heel bed en heel comfortabel.
Niet zo klagen moeten heel blij zijn met al deze treinen weer.

Didier
1 maand geleden

Dan zijn de klimaat activisten verwonder dat mensen vliegen als men voor een vierde van de prijs met het vliegtuig veel sneller en goedkoper kan (low cost vluchten)
Internationale treinen zijn ook niet zo uitgebreid met connecties als vliegtuig bestemmingen die veel meer routes heeft

Nelis
30 dagen geleden

Te duur, te duur en te duur. Het is te hoepen dat de Zwitserse rijtuigen mee blijven rijden, anders drijft men toch klanten naar de (belabberde) FLiXBUS.

Roger de Wit
28 dagen geleden

De mini-cabins zijn zowel naar Wenen als Innsbruck al beschikbaar vanaf €79. Ik vind dit allemaal erg schappelijke prijzen, als je bedenkt dat je daarvoor (a) een privé ligplaats krijgt, met (b) een reis van zo’n 100 kilometer, (c) inclusief ontbijt.