Nieuwe NightJet vanaf 28 mei tussen Amsterdam en Wenen
26 mrt 2025 10:21
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam en Wenen/Innsbruck. De nieuwe treinstellen hebben onder meer een minicabine als noviteit die te boeken is vanaf 94,90 euro.
Op 28 mei rijdt de NightJet Nieuwe Generatie voor het eerst van Wenen naar Amsterdam, een dag later rijdt de trein voor het eerst vanaf Amsterdam. De minicabines of capsules zijn de grootste verandering in de nachttrein. In het couchetterijtuig zijn 28 eenpersoons minicabines waarin je kunt liggen en zitten. Maar je zit niet in een stoel. De cabines zijn tot en met 22 september te boeken voor een prijs vanaf 94,90 euro. Daarmee is de cabine 50 euro duurder dan een zitplaats in het open rijtuig. De prijzen van de cabines voor de zomermaanden liggen al aanzienlijk hoger.
Vaste bedden
In de nieuwe NightJet zijn couchettes voor vier of zes personen. In de couchettes zijn de bedden niet meer in- en uitklapbaar maar vast, er zijn opbergruimtes voor bagage die werken met een NFC-kaart of telefoon, er is gratis wifi, een oplaadmogelijkheid via stopcontact of inductie en de verlichting kan aangepast worden.
Ook in de slaapcoupés zijn de bedden nu vast. Er zijn coupés met wc en wastafel en luxere coupés die ook nog een douche hebben. In de slaapcoupés is er naast de bedden een zitje. Het zitrijtuig bestaat niet meer uit afsluitbare coupés met zes zitplaatsen maar is een open rijtuig. De nieuwe treinen hebben ook cameratoezicht in de gangen en een elektronische toegangscontrole en zijn beter toegankelijk voor reizigers in een rolstoel.
Naar Zürich nog met oude trein
De nieuwe NightJets rijden sinds 2023 op het spoor. Momenteel worden de treinen ingezet op de verbindingen Wenen – Bregenz, Wenen – Hamburg, Innsbruck – Hamburg, Wenen – Rome en München – Rome. De NightJet tussen Amsterdam en Zürich blijft voorlopig nog een oude nachttrein. Wanneer de nieuwe NightJet hier wordt ingezet is niet bekend.

© Treinreiziger.nl
Ik ben dan wel benieuwd of ze er van uitgaan dat je tot 12:00 in je bed blijft liggen in de compartimenten waar je de bedden niet meer kan opklappen op de momenten dat de nightjet weer een van de frequente lange vertragingen heeft? Of is er dan ergens anders de mogelijkheid om te zitten? Mij lijkt het anders, zeker in zo’n lage mini-capsule niet zo fijn overdag.
Ik had dezelfde vraag: hoe word je geacht hier overdag in te reizen? Wel fijn dat je zelf kunt beslissen om te gaan slapen en hierover niet hoeft te vergaderen met je medereizigers en de conducteur voor nodig hebt.
En ik was verrast dat er nog 6 persoons couchettes blijven bestaan. Ik dacht eerder te lezen dat dit allemaal 4 persoons gingen worden. Onhandig als gezin met 3 of 4 kinderen.
Allemaal klagen
Van wat vlog’s heb ik gezien dat je in die capsules in ieder geval rechtop kan zitten, in kleermakerszit (ik ga er even vanuit dat je niet 2m+ lang bent). En die van die groepscoupe’s: die zijn dus 4 persoons en niet meer van die krappe 6 persoons. Ik schat zo in dat dat daar ook wel lukt.
Zie foto ÖBB.
Ik vermoed dat ik in zo’n slaapcapsule claustrofobisch zou worden…..
Toen de rijtuigen vorig jaar geïntroduceerd werden vond ik €49-69 precies interessant genoeg om eens uit te proberen. Dat is ondertussen dus al €94,90 of meer?! Wetende dat je ook nog eens te laat aan zult komen, wordt het weerstaan van de verleiding steeds makkelijker, helaas…
Zitplaats 49, redelijke prijs al is een zitcoupe prettiger, zeker bij weinig reizigers, dan de Grossraum. wagon.
Voor zo een lange reis, ga ik wel met het vliegtuig. Lijkt me comfortabeler!
Nooit van vlieg schaamte gehoord?
Die vliegschaamte kan men weg kopen door 4 maal meer te betalen met de trein dan het vliegtuig, ik betaal geen 4 maal duurder treinticket plus als men voor een verlengd weekend met de trein gaat mag men al terugkeren als men pas aankomt op bestemming. De prijzen vermeld zijn vanaf prijzen
👍 juist, plus de prijs is heel duur de prijzen zijn vanaf prijzen
Klagen ! Wees blij.
Note: in de nieuwe NightJet zijn er geen couchettes (meer) voor 6 personen. 4 is max.
Ik vind de prijs gewoon niet okay! Het is niet in verhouding tot een hotelkamer. Daar heb je ook nog eens een douche en eigen toilet voor een vaak langere prijs zeker als je niet in de extreem grote steden gaat zitten. Het is helaas zoals zovaak kies je iets goeds voor het milieu mag je daarvoor ook dik de portemonnee trekken. Ik ben geen slachtoffer ofzo maar het is uiteraard geen gezonde ontwikkeling.
Ik vrees dat zonder deze prijs dure nieuwe treinen die nog steeds veel personeel vereisen niet rendabel te maken zijn. Qua prijs is een driesterren hotel inderdaad een alternatief.
Ik vind die capsules ook te duur om in te reizen, en de zit rijtuigen vind ik in die nieuwe treinen een verslechtering in vergelijking met die 6 persoons zit coupés in de oude treinen! Dan ben ik toch eerder geneigd om met EasyJet of Ryanair te vliegen, of desnoods zelf te rijden met 3 reisgenoten erbij in de auto!
KLM of Austrian is wel duurder, maar veel comfortabeler!
Zowel vanuit Innsbruck als vanuit Wenen nog genoeg tickets te vinden vanaf 79.90 per capsule. Scheelt toch weer 15€.
Nogmaals wees blij voor het milieu! Vliegen is zo heel erg slecht voor het milieu!
Zo fout vliegen!
EasyJet vliegt niet meer direct op Wenen. Succes met een overstap van 5u!
Haha, en die kamer brengt je 1000 km verder!
Ja fantastisch toch!
Ben je de laatste tijd wel eens in een hotelkamer geweest? Boven de 100 is heel normaal.
Waar stopt hij onderweg?
Stopte heen (Innsbruck) een half uur in Munchen, kon je lekker winkelen voor ontbijt. Nu nog?
Waarom worden die treinen gelukkig weer ingezet omdat vliegen zo heel erg slecht voor het milieu is mensen!! Ik vind het niet duur. Je bent ook heel wat kwijt als je met een benzine auto die kant op gaat en dan zit je uren achter het stuur. Beter liggen of zitten in de nighttrain. Je kunt ook met de euro sleeper nog duurder om in te slapen maar wel met een heel bed en heel comfortabel.
Niet zo klagen moeten heel blij zijn met al deze treinen weer.
Dan zijn de klimaat activisten verwonder dat mensen vliegen als men voor een vierde van de prijs met het vliegtuig veel sneller en goedkoper kan (low cost vluchten)
Internationale treinen zijn ook niet zo uitgebreid met connecties als vliegtuig bestemmingen die veel meer routes heeft
Te duur, te duur en te duur. Het is te hoepen dat de Zwitserse rijtuigen mee blijven rijden, anders drijft men toch klanten naar de (belabberde) FLiXBUS.
De mini-cabins zijn zowel naar Wenen als Innsbruck al beschikbaar vanaf €79. Ik vind dit allemaal erg schappelijke prijzen, als je bedenkt dat je daarvoor (a) een privé ligplaats krijgt, met (b) een reis van zo’n 100 kilometer, (c) inclusief ontbijt.