Nieuwe stakingen bij regionale treinen en bussen (ondanks loonbod +11%)

De stakingen bij regionale vervoerders Arriva en Keolis vanaf vrijdag 13 januari worden doorgezet. De bonden roepen hun leden op het werk voor 24 uur neer te leggen. Volgens de vakbonden geven de werkgevers onvoldoende gehoor aan de eisen van de vakbonden.

Eis: 14% meer loon

Eerder werd al duidelijk dat de vakbonden inzetten op 20% loonsverhoging, maar inmiddels vraagt men 14% meer loon, over een periode van 1,5 jaar. Zover willen de werkgevers niet gaan. Die bieden over een periode van twee jaar een loonsverhoging van 11%. Niet voldoende, stelt Wim Eilert van spoorvakbond VVMC.

“We moeten blijven doorvechten voor een goede cao Multimodaal. De kosten voor energie en het dagelijks levensonderhoud zijn enorm toegenomen, de inflatie is nog steeds heel hoog, maar Arriva en Keolis vertikken het om hun eigen medewerkers te compenseren terwijl dat in andere sectoren wel gebeurt.” Eilert noemt de houding van de werkgevers schandalig, omdat het personeel vaak het verzoek krijgt extra te werken.

Staking Achterhoek

Vrijdag 13 januari rijden er geen bussen en treinen van Arriva en Keolis op de plaatsen Goor, Tiel, Arnhem, Doetinchem, Winterswijk en Zutphen.

Gesprek

De werkgevers nodigen de bonden uit om op 17 januari met elkaar in gesprek te gaan. Het verschil tussen het voorstel van de werkgevers en dat van de vakbonden is volgens de werkgevers nu nog maar beperkt. “De werkgevers zien op basis van de gesprekken ruimte om er met elkaar uit te komen. FNV en CNV hebben onder andere aangegeven dat zij een cao willen met een looptijd van achttien maanden met een loonsverhoging van 10% per 1 januari 2023 en 4% per 1 januari 2024” schrijven de werkgevers in een persbericht.

Fred Kagie, namens de werkgevers: “De cao is een totaalpakket. We praten over loon, maar ook over
maatregelen om de werkdruk te verlichten.” Een voorbeeld is een 60-80-100-regeling, waarbij je 60%
werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt. Kagie: “We nodigen de vakbonden uit om op 17
januari verder met elkaar in gesprek te gaan. Dan willen we tot elkaar kunnen komen en afspraken maken
over de gehele cao. We hopen er dan met elkaar uit te kunnen komen.”

This post was last modified on 11 januari 2023 09:59

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug