Nieuwe verbindingen tussen Zwitserland en Italiaanse trekpleisters
09 nov 2024 9:34
In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er komt een trein die via Florence naar kustplaats Livorno gaat en een extra trein naar Venetië via Milaan. De Italiaanse treinmaatschappij Trenitalia en het Zwitserse SBB hebben vrijdag een nieuw samenwerkingsverband gesloten waarin ze hebben afgesproken meer treinen te laten rijden tussen de landen.
Momenteel rijden er dagelijks 40 treinen tussen Zwitserland en Italië en dat moeten er de komende jaren meer worden. Tijdens de aankondiging van de vernieuwde samenwerking vrijdag in Milaan presenteerde Trenitalia ook de gemoderniseerde nieuwe pendolino (ETR 610) hogesnelheidstreinen die als EuroCity tussen de landen rijden. Vanaf 2026 wordt de hele vloot van pendolino’s gemoderniseerd. Trenitalia gaat de interieurs vernieuwen. Zittingen krijgen bekleding die voor honderd procent gerecycled is, er komt wifi en er komen stopcontacten voor elektrische fietsen.
Ook meer hogesnelheidstreinen voor SBB
Ook SBB investeert in de Giruno hogesnelheidstreinen die het gebruikt voor de verbindingen met Italië. In februari bestelden de Zwitsers vier nieuwe Giruno (RABe 501) treinen, bovenop de zeven in 2022 die nog geleverd moeten worden. Momenteel zijn er 29 Giruno’s in bedrijf als EuroCity tussen de twee landen.
Volgens topman Luigi Corradi van Trenitalia heeft de samenwerking met SBB al tot succes geleid en hij verwacht dat dit ook in de toekomst het geval blijft. ’’We verwachten een toenemende vraag naar verbindingen tussen Italië en Zwitserland in de komende jaren en we zijn klaar om reizigers te verwelkomen in nieuwere treinen die comfortabeler en duurzamer zijn’’, zei Corradi.
Sinds 2019 30 miljoen passagiers
In 2023 vervoerden Trenitalia en SBB 500.000 meer internationale passagiers tussen de twee landen dan in 2019 toen de twee spoorwegmaatschappijen hun samenwerking begonnen. In totaal namen 2,4 miljoen passagiers in 2023 een EuroCity om van Zwitserland naar Italië te gaan of vice versa. Sinds 2019 zijn er 30 miljoen passagiers vervoerd.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Geweldig!
Duurzame mobiliteit.
Vanuit Keulen wordt het effe gemakkelijk gelijk München naar Florence te reizen.
Gewoon lekker instappen.
Natuurlijk ook voor hollanders een verbetering.
Met dank aan Frans Timmermans Green Deal.
Vooruitdenken, actief zijn in belang van mensen, natuur, klimaat.
Zijn hier mensen die jaloers zijn omdat je vanuit Koeln een optimale startpositie hebt naar Zwiserland, Italie, Cote Azur etc te reizen?
Het lijkt er wel op.
Gezien de minnetjes.
Het weerhoudt mij niet om West-Europa bijna dagelijks met de trein te bereizen.
Een treinreiziger die dat positieve treinreizigers natuurlijk ook toewenst.
Dagelijks CO2-uitstoten dus. Goed bezig.
U bent wel een minnetjes magneet. Duidelijk dat bekenden uw posts zitten te volgen en minklikken. Misschien gebruikt iemand wel een tooltje of kennissenkring. Het draagt nergens aan bij en de site had dit al lang moeten deactiveren. Het delen dient ook geen enkel nut en helpt alleen maar de haatklikkers.
Lang geleden ging ik met de trein naar Athene. Die vertrok ook uit Keulen. Je moest toen eerst vanuit Rotterdam naar Keulen zien te komen, op tijd. Hoe dat eigenlijk moest weet ik niet meer 🙂 Het zou nu ook niet meevallen gezien de povere Duitsland verbindingen. Maar goed, wie weet wordt het ooit beter. Dat Nederland nog meer lange afstand buitenland verbindingen krijgt lijkt onwaarschijnlijk. Beter zorgt men voor vlotte uursdiensten naar Brussel, Keulen en iets naar Osnabrück of Hamburg.
Een mooi artikel bij de BBC met een NS locomotief op foto. Het gaat over het met de trein op reis door Europa willen gaan maar gefrustreerd raken door perikelen met boeken en reizen. Naast de kosten en gebrekkige service. De onbetrouwbaarheid komt zo ter sprake hoewel Italie geprezen wordt vanwege de perfecte treindiensten op alle niveau’s
https://www.bbc.com/travel/article/20241101-why-is-european-train-travel-so-expensive
Nog een kijktip. CNN is altijd bezig met luxe treinreizen. Klaarblijkelijk kan men volgend jaar leuk door Groot Brittannië toeren met deze treinen, het zal niet met Interrail kunnen 🙂
https://edition.cnn.com/2024/11/12/travel/brittanic-explorer-belmond-train-luxury/index.html
“In totaal namen 2,4 passagiers in 2023 een EuroCity om van Zwitserland naar Italië te gaan of vice versa.”
Hoe moet ik dat voor me zien? Een man, een vrouw en een hond? 😉
Miljoen, misschien?
Als de complete bevolking van Gelderland of Noord Brabant misschien?
Daar wonen wel meer dan 2,4 mensen
Ik heb ook ergens gelezen dat de extra Giruno’s gebruikt gaan worden voor extra ritten tussen Zwitserland en Duitsland. Is er iemand die daar meer van weet?
Ik geloof dat ze mogelijk de oudere EuroCity’s naar Hamburg gaan vervangen, en dacht ook iets gelezen te hebben over extra treinen richting Frankfurt. Maar volgens mij is er nog geen informatie naar buiten gekomen zoals nu richting Italië. Volgens mij is 2026 wel ook de bedoeling voor de diensten naar Duitsland.
De Giruno’s zouden worden ingezet op de ICE-Lijn 22 die van Zürich via Basel, Mannheim, Frankfurt, Kassel en Hannover naar Hamburg loopt. De EC’s via het Rijndal worden tussen Hamburg en Köln vervangen door de ICE-Lijn 43 die van Hamburg via Köln naar Basel loopt en tussen Köln en Mainz vervangen door de IC-Lijn 55 die van Dresden via Hannover en Köln naar Mainz en Stuttgart loopt.
Bedankt. Ik vond verder nog deze tekst bij DB:
“Ein weiterer Ausbau des gemeinsamen Angebots von DB und SBB ist ab 2026 geplant. Dann soll der Giruno auch weitere Städte in Deutschland anfahren. So ist der Zug für zusätzliche Direktverbindungen u.a. zwischen Interlaken/Brig und Nordrhein-Westfalen, Chur/Zürich und Hamburg sowie Chur/Zürich und Berlin vorgesehen.”
Ik ben wel benieuwd of die verbinding NRW-Brig er komt en of die dan loopt via de HSL Köln-Frankfurt.
De huidige verbinding (Hamburg -) NRW – Bazel via de HSL Keulen – Frankfurt (M) zal vanaf Basel worden doorgetrokken. Op deze verbindingen zullen ICE 4 treinen worden ingezet
Of Brig vanaf NRW of van Hamburg via Hannover bediend zal worden is nog niet bekend..
Waarschijnlijk gaat ICE-lijn 22 uit Hamburg, Hannover en Frankfurt straks doorrijden naar Chur, ICE-lijn 11 uit Berlin, Braunschweig en Frankfurt gaat in plaats van naar Brig/Interlaken naar Zürich en Chur en ICE-lijn 43 uit Hamburg, Köln en Basel wordt dan verlengt naar Bern en Interlaken/Brig.
Ik dacht dat de Zwitsers geen Duitse treinen meer wilden hebben ten zuiden van Bazel vanwege de onbetrouwbaarheid en de vertragingen.
ICE lijn 22 is de lijn van Hamburg via Hannover, Frankfurt (M) en Mannheim naar Stuttgart en München. De lijn van Hamburg naar Bazel is lijn 20. Die laatste lijn zal om en om met Giruno treinstellen van de SBB en ICE 4 treinstellen van DB gereden gaan worden waarbij de Giruno treinstellen door de Gotthard-Basistunnel zullen worden ingezet (de ICE 4 heeft geen toelating in de Gotthard-Basistunnel).
Die zitten er duidelijk beter in dan Nederland en Duitsland. En meteen beginnen.
Wat een afgang. Wij maar wachten op een half uurtje verbetering naar Berlijn of de nieuwe treinen.
Is er nu een verbinding naar Zürich die niet via Duitsland gaat? Dwz kun je via Parijs en Geneve of dergelijk?
Vreemd is natuurlijk om bestaande bekleding te vervangen door gerecyclede. Is het voor de 2e trein dan afkomstig van de 1e?
Je kan inderdaad over Parijs met TGV Lyria (Parijs – Zürich of inderdaad via Genève maar dat is flink om), of als je echt je best wil doen met klassieke treinen via Brussel, Luxemburg, Metz, Straatsburg en Bazel. 🙂
Klinkt goed. Het is wel duidelijk dat het voorlopig uit NL slecht reizen is. Je moet eigenlijk vanaf Brussel plannen en maar op tijd met de Benelux uit NL vertrekken.
De kans op nieuwe directe verbindingen uit NL is zeer klein met de lage ambitie van NS internationaal. Het is daar vooral andermans kaartjes verkopen.
SCNF en anderen zouden beter inzetten op directe verkoop in NL. Net als MONOprix. Het is 2024. Een eigen ophaaltrein naar Breda of Utrecht zou dan ook wel moeten kunnen.
NB als dit geen passagiers trekt als essentiële voorziening:
stopcontacten voor elektrische fietsen
Als je de ochtend-TGV naar Straatsburg neemt (rond 7:00 uit Brussel), ben je inderdaad om 14:30 in Zurich en nog voor 19:00 in Milaan. Het grootste risico zit hem in het stukje Straatsburg-Base via Mulhouse, als die boemel op tijd is heb je daar de TGV Lyria die uit Parijs komt, maar binnen Zwitserland toeslagvrij is. Vanuit Nederland moet je via Parijs en is het een dure en onbetrouwbare route, zowel losse tickets als Interrail, en is Duitsland toch flexibeler. Tot de TGV Parijs-Milaan weer gaat rijden.
Van Nederland naar Zwitserland/Italië is ten aller tijde korter via Duitsland, zowel qua tijd als qua kilometers. Waarom dan toch omslachtige omwegen via Frankrijk overwegen?
Dat ligt er maar net aan van waar naar waar je reist. Vanuit Rotterdam naar Basel is het soms wel degelijk sneller via Parijs dan via Utrecht en Frankfurt.
Alleen moet je in Paris de halve stad door omdat je van Gare du Nord naar Gare de Lyon moet. Dat is echt ontzettend kut.
Onhandig maar een fluitje van een cent.
Ik ben laatst via Paris naar Basel gereisd (via Strasbourg en Colmar en vervolgens de TER200 verder). De looproute van Gare du Nord naar Gare de l’Est is 600 meter, dat is bij droog weer geen enkel probleem. Zeker nu er ook een roltrap is naast Est.
Dit was de snelste oplossing, zeker gezien de Riedbahn sperrung in Duitsland en huidige volstrekte onbetrouwbaarheid aldaar. Het was helaas niet de goedkoopste oplossing want zelfs met een Interrail komen daar nog Eurostar en TGV toeslagen bij..
On niet met DB te hoeven reizen? Veel te riskant.
Ja, als je een krappe aansluiting plant is het riskant, maar als je er rekening mee houdt dat je een uur of twee uur later op bestemming kan komen dan is reizen met de ICE echt relaxt.
Nouja, ten alle tijden sneller via Duitsland is overdreven. Probleem is alleen dat de Parijs – Milano route al 1,5 jaar niet normaal rijdt nadat spoorlijn beschadigd is geraakt.
En wat is er zo moeilijk aan het herstellen? Hebben ze een Duitse aannemer in arm genomen? Duurt het nog vijf jaar?
Het kan, maar dan is de nightjet naar zurich of overdag, met een overstap in duitsland handiger.
Ik ben geen fan van overstappen op frankfurth, maar dat is beter dan van gare du nord naar gare de lyon moeten reizen.
En de paar losse tgv’s die vanuit brussel om.parijs heen gaan, zijn bijna altijd volgeboekt en duur. (En je hebt een 66 min overstap op de nieuwe eurocity).
Soms kun je ook op Frankfurt Flughafen overstappen. Dan is de overstap of op het zelfde perronspoor of op het perronspoor aan de andere kant van het perron.
Als de ICE niet te laat is. DB is in staat om het perron te wijzigen en dan zie je net de rode lichtjes. Bij de Renfe liep de conducteur netjes de regionale trein door en vroeg wie moest overstappen van de trein uit Ronda op de Pato. Pato wachtte netjes. Goed georganiseerd.
Duidelijk dat Brussel eigenlijk een shuttle langs CdG naar Marne Vallee zou moeten krijgen. Of Schiphol Zaventem CdG Marne Vallee 🙂 Zo knoop je verbindingen aan elkaar en wordt het wat voor de mensen. Alleen de treinuitval door kleinigheden als bermbrand zou drastisch voorkomen moeten worden.
Die laatste route is overigens ook best wel tof om te doen :).
Tja, zwitserland heeft altijd veel geinvesteerd in spoorlijnen (helpt natuurlijk dat spoortunnels goedkoper zijn dan wegtunnels door de bergen (minder ventilatie nodig, ze hoeven minder breed te zijn, minder onderhoud in de tunnel zelf).
En dat werpt zijn vruchten af.
Aangekomen in Italië is dit wel leuk om te doen, voor de gefortuneerde ouderwets dubbel pensioen treinreizigert 🙂
Geen recycling aan boord.
https://edition.cnn.com/2024/11/02/travel/travel-news-la-dolce-vita-orient-express/index.html
Kennelijk is er iets fundamenteels veranderd. Italië was altijd berucht voor de treinen die veel te laat reden. In het verleden reden in Duitsland de treinen vrij goed op tijd. In Zwitserland wil men het systeem van op tijd rijdende treinen graag behouden. Het doorgeven van vertragingen uit het buitenland is daarbij een fundamenteel probleem. Door de vele vertragingen in Duitsland kapt Zwitserland steeds internationale verbindingen met Duitsland en laat passagiers aan de grens overstappen. Als Zwitserland meer doorgaande verbindingen met Italië toelaat, dan zegt dat wat over de betrouwbaarheid van het Italiaanse spoor.
SBB en Trenitalia hebben beiden ook hogesnelheidstreinen die flexibel tussen Zwitserland – Italië kunnen reizen. Dat zal waarschijnlijk ook een rol spelen.
Heb het idee dat de Giruno specifiek wordt ingezet via de Gotthard basistunnel. En dat de ETR 610 via Lotschberg tunnel wordt ingezet.
De routes uit Italië rijden ook wat minder over lijnen in Zwitserland die enorm vol zitten, en de treinen uit Italië rijden meer in hun eigen losse dienstregeling.
Daarnaast weet Italië (in het Noorden) hun treinen grotendeels in ieder geval binnen een redelijke marge te houden, dus kan Zwitserland die treinen vaak op tijd krijgen door een beetje speling op de grens in te bouwen.
Over de spoorlijn in Ticino rijden ook al gauw 6 tot 8 reizigerstreinen per uur en ook nog behoorlijk wat goederentreinen en verdubbeling naar vier sporen zit er voorlopig nog niet in.
Italië wordt geprezen vanwege de perfecte treindiensten op alle niveaus
https://www.bbc.com/travel/article/20241101-why-is-european-train-travel-so-expensive
Ik hoorde op Schiphol in een IC een Engelse mevrouw zeggen ‘it leaves bang on time, unlike british rail’ terwijl ik dacht we vertrekken 30 sec te laat. Het is voor een deel perceptie 🙂
Freccia treinen zitten dan niet in de weg en omgekeerd?
Grootste hobbel is het Duitse treinnetwerk. Afgelopen juni 2024 mogen meemaken richting Zwitserland. Zowel op de heen als terugweg dikke vertragingen. Een groot drama. In Zwitserland goed geregeld, zelfs toen er verstoringen waren door de weersomstandigheden rond Zermatt.
Vandaar ook mijn suggestie om door Frankrijk te reizen. Dat moet beter zijn dan door DE
Er moet gewoon een betere en snellere verbinding van Nederland naar Keulen komen met beduidend meer dan dat derde spoortje tussen de Nederlandse grens en Oberhausen.
Ga anders maar veelvouden investeren in snelwegen en luchthavens
Vanaf Arnhem moet het toch al beter kunnen. Wellicht dat die ICng met Duitsche beveiliging straks mooi kunnen gaan shuttlen naar Oberhausen en verder. Er zijn er toch meerdere gekocht. Nu moeten alleen de Polen het laswerk nog herstellen.
In Frankrijk is de spoorinfrastructuur buiten de hogesnelheidslijnen nog meer verouderd dan in Duitsland. Plus het moeten overstappen in Paris, alle TGV’s die reserveringsplicht hebben, veel stakingen, etc.