Nightjet-reizigers stranden door defecte bovenleiding: twaalf uur vertraging

De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck is maandagavond gestrand tussen Arnhem en Elst. Doordat de bovenleiding kapot ging, kon de trein niet verder rijden. De 350 reizigers aan boord werden rond 22:30 uit de trein gehaald, en naar hotels in Utrecht gebracht.

“Wij hadden reizigers aan boord van deze trein, we begrepen dat ze uiteindelijk om half drie in Utrecht een hotelkamer hadden” vertelt Hildebrand van Kuijeren, die naast eigenaar van Treinreiziger.nl ook eigenaar van Treinrondreis.nl is.

Ruim twaalf uur vertraging

Ook binnenlandse reizigers hadden veel last van de defecte bovenleiding, tot dinsdagochtend 7:30 uur was er geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Elst. De getroffen internationale treinreizigers zullen vandaag overdag de reis vervolgen.

Door diverse werkzaamheden zal die reis langer duren dan gebruikelijk. Daar komt nog bij dat de ICE Amsterdam – Keulen reserveringsplicht heeft, en de meest populaire tijden in de ochtend al volgereserveerd waren. “Onze reizigers zijn om 8:24 uur uit Utrecht vertrokken, en hopen zonder te veel pech rond 22 uur in Wenen aan te komen” vertelt Van Kuijeren. Normaal hoort te trein rond 9:20 uur Wenen te bereiken.

Nightjet naar Nederland ook opgeheven

Treinreizigers die met de nachttrein van Wenen en Innsbruck naar Amsterdam onderweg waren, hadden ook last van het voorval. Die trein bereikte rond 1:40 uur Nürnberg, waar de rit naar Nederland werd opgeheven. Die trein is vervolgens teruggegaan naar Wenen en Innsbruck omdat daar vanavond een Nightjet naar Nederland moet starten en de trein uit Nederland niet is aangekomen.

De nachttrein rijdt normaal tussen Utrecht en Arnhem via Driebergen-Zeist, maar vanwege werkzaamheden werd hij omgeleid via de Betuweroute. Door de verschillende werkzaamheden was de dienstregeling aangepast. Al rond 17:30 uur was de trein uit Amsterdam vertrokken.

De laatste ICE’ s zijn maandagavond na Arnhem via Deventer en Amersfoort gereden.

This post was last modified on 30 juli 2024 11:04

Share

Recent Posts

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

10 uur terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

13 uur terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

19 uur terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

1 dag terug

Kwart van NS-treinen staat donderdag aan de kant in Noord-Holland en het oosten

In de provincie Noord-Holland en grote delen van Overijssel en Gelderland rijdt donderdag een kwart…

1 dag terug

Huidig spoor kan veel meer internationale treinen aan – experts bespreken drempels voor vervoer over grens

Het huidige spoor in Nederland kan twee tot drie keer zoveel internationaal treinverkeer aan. Dat…

2 dagen terug