De Nederlandse Spoorwegen heeft bij de Spaanse fabriek CAF een bestelling geplaatst voor 60 nieuwe treinen. Deze nieuwe treinen worden deels enkeldeks en deels dubbeldeks. De nieuwe treinen zijn bedoeld om onder andere dubbeldekkers (type DDZ) te gaan vervangen. De nieuwe treinen moeten per 2028 gaan rijden.
De order bestaat uit 30 treinen bestaande uit vier rijtuigen en 30 treinen die zesdelig worden. De koprijtuigen worden enkeldeks. Bij elkaar bieden de 60 treinen plek aan 30.000 reizigers. Met de order is een investering gemoeid van 600 miljoen euro. De treinen kunnen 160 kilometer per uur.
“Vanzelfsprekend biedt de trein onze reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen. Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd” stelt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS.
De huidige treinen zijn ontworpen voor 140 kilometer per uur, de nieuwe treinen zijn dus iets sneller. Het is echter de vraag of de nieuwe treinen daadwerkelijk kortere reistijden zullen brengen, op de meeste plekken in Nederland is 130 à 140 kilometer de maximumsnelheid op het spoor.
Eerder bestelde NS 79 treinen van het type ICNG. Die treinen moeten in 2023 (met twee jaar vertraging) in dienst komen en leveren 25.000 zitplaatsen op. Met die bestelling was een investering van ruim 800 miljoen gemoeid. De huidige bestelling is dus goedkoper en levert meer zitplaatsen op. Dat kan verklaard worden doordat de ICNG-treinen ook geschikt zijn voor de HSL (andere bovenleidingspanning). Verder is de maximumsnelheid van de ICNG hoger (200 kilometer per uur), snellere treinen zijn duurder. Dubbeldekstreinen zijn vaak relatief goedkoop, omdat de capaciteit per rijtuig hoger is.
De nieuwste order is omgerekend per stoel relatief goedkoop. De ICNG België is in verhouding het duurst, dat heeft ermee te maken dat de trein op meerdere spanningen moet kunnen rijden en moet voldoen aan de veiligheidseisen en systemen van zowel België als Nederland. De Flirt Sprinters waren ook relatief duur. Dat komt omdat die treinen via een spoedorder zijn besteld, zonder aanbesteding.
Het contract is maandag ondertekend. Nu start de designfase met de fabrikant. NS heeft al een impressie van de nieuwe treinen vrijgegeven, maar het definitieve ontwerp wordt in een latere fase bekendgemaakt. Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen.
De bedoeling is dat de eerste treinen in 2028 in dienst komen. Op welk traject is nog niet bekend.
This post was last modified on 13 december 2022 20:44
De nachttreinen van ÖBB rijden vanaf vandaag weer nadat de diensten stil kwamen te liggen…
Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline…
Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor…
Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…