Internationale dienstregeling 2023 van start

In vrijwel heel Europa, inclusief Nederland, is vandaag de nieuwe dienstregeling voor 2023 van start gegaan. De Nederlandse dienstregeling is traditiegetrouw weer op papier verschenen (zie spoorboekje 2023). In dit artikel een aantal opmerkelijke wijzigingen in de internationale dienstregeling op een rij.

Wijzigingen nachttreinen

De Oostenrijkse spoorwegen komen weliswaar dagelijks rijtuigen tekort, dat weerhoudt de ÖBB er niet van om het netwerk verder uit te breiden en te vernieuwen.

  • Bij de nachttrein naar Wenen en Innsbruck zijn er op het eerste oog geen wijzigingen. Toch klopt dat niet helemaal. De locwissel te Keulen West komt te vervallen op dagen dat er niet gecombineerd hoeft te worden met de trein uit Brussel. Dat moet helpen de trein betrouwbaarder te maken. De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck staat nu bekend om zijn vertragingen.
  • Tussen Zürich en Praag rijdt er nu een tweede nachttrein. Er reed al een nachttrein via Linz (Oostenrijk), nu komt er ook een nachttrein bij die via Basel, Leipzig en Dresden rijdt.
  • De nachttrein München – Venetië / Boedapest / Zagreb start voortaan in Stuttgart. Dit is vooral handig voor treinreizigers uit Parijs. Voor Nederlanders maakt het op de totale reistijd niet uit, wel is het nu mogelijk eerder in de nachttrein in te stappen.
  • De nachttrein Wenen / München – Milaan gaat doorrijden naar Genua. In Milaan stopt de trein voortaan op een ander station (Milaan Rogoredo, in plaats van Milaan Porta Garibaldi).
  • In september is de nachttrein Hamburg Altona – Stockholm van start gegaan. Hier waren aanvankelijk niet alle rijtuigen toegelaten op het spoor, waardoor slaaprijtuigen ontbraken. Dat behoort nu tot het verleden.
  • RegioJet start met een nachttrein Praag – Krakau – Przemyšl (bij de grens met Oekraïne).

Andere wijzigingen

  • Handig voor Nederlanders: vanuit Düsseldorf gaan er meer ICE-treinen rijden naar Basel. De ICE’s Basel – Keulen worden namelijk doorgetrokken naar Hamburg, stoppen ook in Düsseldorf, en gaan ook in het weekend rijden.
  • De treinen Mons – Aulnoye komen te vervallen. In 2018 werd de trein geïntroduceerd, en werd er nagedacht over een directe intercity naar Parijs.
  • Tussen Frankrijk en Spanje wordt het aantal treinen verminderd. De samenwerking tussen RENFE (Spaanse Spoorwegen) en de SNCF (Franse spoorwegen) is gestopt. SNCF blijft de treindienst Parijs – Barcelona verzorgen. Treintickets zijn nu ook te koop via NS International. De treindienst Marseille – Madrid en Lyon – Barcelona komt te vervallen.
  • Tussen Oslo en Stockholm gaan er meer treinen rijden.
  • De treinen Zürich – Venetië krijgen een gewijzigde dienstregeling, en gaan aansluiten op de nachttrein Amsterdam – Zürich. De overstaptijd bedraagt circa 30 minuten. Dit maakt de aansluiting kwetsbaar bij vertraging. Eventueel kunnen treinreizigers eerder uitstappen (Basel) en per binnenlandse trein naar Arth Goldau reizen, om daar de trein naar Venetië te nemen.

Kleine wijzigingen

De RE18 Maastricht – Aken wordt circa 7 minuten sneller. Voor reizigers van Zwitserse panoramarijtuigen is er ook nieuws. Vanaf juni zullen de EuroCity’s Graz – Przemyśl gereden worden met Zwitserse rijtuigen, inclusief een Zwitsers panoramarijtuig.

Geraadpleegd: Seat61.

This post was last modified on 11 december 2022 22:39

Bekijk reacties

  • Opvallend véél wijzigingen met nachttreinen. Voor de meeste Nederlanders niet erg interessant. Tenzij de nachttrein naar Nederland rijdt.

    Het aantal treinreizigers van/naar Basel zal héél gering zijn. Maar de ICE Basel - Keulen/Hamburg kan indirect door andere Nederlanders gebruikt worden. Maar dat zal marginaal zijn.

    • Zou een trein in de middag van Amsterdam naar Basel interessant kunnen zijn voor reizigers richting Zuid-Duitsland en Zwiterland? Nu is er alleen de trein in de ochtend die vanuit Amsterdam naar Basel rijdt.

      • Blijkbaar zijn er te weinig Nederlandse treinreizigers voor DB die reizen tussen Amsterdam - Zuid Duitsland/Zwitserland. Zelfs als de ICE in de middag vertrekt vanaf Amsterdam Centraal.

        De ICE Amsterdam - Basel is toch vooral bedoeld voor de Duitse treinreizigers. Wil de Nederlandse treinreizigers van Keulen/Frankfurt toch verder reizen kunnen ze overstappen op Köln Hbf of Frankfurt Flughafen Fernbahnhofe.

    • TUI heeft nu ook winterslaaptrein naar Tirol met of zonder hotel. Alpen Express levert alleen de reis.
      TV laat niets meer zien helaas, opstart was altijd in het nieuws even, jammer.

  • Mis in dit artikel de ingebruikname van de HSL Ulm - Stuttgart. Onderdeel van Stuttgart 21.
    Station Stuttgart heeft nog geen ondergrondse gedeelte. Daar wordt aan gewerkt.

    Maar de HSL Ulm - Stuttgart zorgt voor verdere reistijd verkorting tussen München - Stuttgart - Frankfurt waardoor de ICE met een mix van ABS en NBS met 200 - 250 km p/u rijdt. Op de nieuwste Neubaustrecke rijdt de ICE met 250 km p/u.

    De oude spoorlijn Stuttgart - Ulm met vele krappe bochten en hellingen zal zoal niet meer door een ICE bereden worden. Hier waren hoge snelheden niet mogelijk. Waarschijnlijk zullen goederentreinen en regionale/lokale treinen op het oude spoortraject rijden.

    • Afgelopen oktober kwamen we met de trein uit Rome en stapten in Milaan over op de EC naar Zürich. Die Zwitserse trein ( type Giruno ) kwam inderdaad uit Venetië.

  • Er rijden wel heel weinig directe treinverbindingen naar Spanje. Voor de
    opening van de HSL van Barcelona naar
    Perpignan was het veel beter. Met nachttreinen
    naar Parijs-Barcelona, Madrid, Barcelona- Zürich/Milaan en Montpellier- Alicante.
    Geen wonder dat de reizigers het vliegtuig nemen.

      • Bij de grensovergang Hendaye - Irun reden de Franse treinen ooit door naar Irun en de Spaanse treinen tot Hendaye. Nu moet je in Hendaye overstappen op het smalspoortreintje van Euskotren dat in Irun niet stopt in de buurt van get station van de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE.

    • Weer een negatieve rol van SNCF. Eerder participeerde SNCF in consortium NTV die met AGV Italo inmiddels succesvol concurreert met Trenitalia op Italiaanse HSL. Terwijl SNCF kort daarvoor samen met Trenitalia de TGV inzette tussen Parijs - Milaan.

      De samenwerking met de Spaanse Staatsspoorwegen via dochteronderneming AVE ging een tijd goed. Maar nu SNCF zich commercieel kan verrijken laten ze de Spaanse Staatsspoorwegen vallen. Aan de tegenreactie van RENFE met ideeën over Parijs - Londen is te lezen dat RENFE SNCF inmiddels als concurrent ziet i.p.v. partner.

      Niet de eerste keer dat andere spoorvervoerders op het Franse spoor getraineerd worden. Zie DB, Trenitalia en AVE/Renfe. De EU moet dan ingrijpen. Als staatssecretaris Vivianne Heijnen moet verschijnen bij EU omdat NS een (onterechte) onderhandse gunning heeft gekregen moet SNCF ook op worden aangesproken. Gelijkwaardige behandeling.

      RENFE moet zelf het initiatief nemen om de frequentie op de HSL Barcelona - Perpignan te verhogen. Eerst richting Lyon/Marseille/Lille. En op lange termijn Brussel/Amsterdam (zomerperiode).

      • Die TGV Amsterdam/Bruxelles-Barcelona blijft toch een stokpaardje voor sommige mensen. Alleen hde afstand tussen Amsterdam en Barcelona is met 1.500 kilometer te groot. Als je vanuit Amsterdam 1.500 kilometer naar het oosten reist, in welk land kom je dan? Één hint: je eindigt niet in Polen.

        Naast de te grote afstand speelt ook mee dat een TGV geschikt gemaakt moet worden om in Spanje, Frankrijk, België en Nederland te kunnen rijden. Hier zit een hoog kostenplaatje aan vast en wie gaat dat betalen.

        Tenslotte hebben Amsterdam als Barcelona een probleem met massatoerisme. Dan moet je vooral niet nog een directe trein tussen deze twee probleemsteden gaan rijden. Dan zet je nog meer druk om de leefomgeving van Amsterdam en Barcelona door nog meer toeristen naar deze steden te laten trekken. Dat moet je niet willen.

        Nee, begin eerst eens of het überhaupt mogelijk is om rechtstreeks tussen Lille/Strasbourg en Barcelona te gaan rijden. Vanuit Lille kun je verder reizen naar België en Nederland, vanuit Strasbourg kun je verder reizen naar Duitsland en je hoeft niet in Paris over te stappen. Dat is al een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Rechtstreeks Amsterdam/Bruxelles-Barcelona is gewoon niet realistisch.

  • Geen beginnen aan met die nachttreinen en internationale lange-afstandstreinen. Je moet wel een ijzeren geduld hebben. Op dit moment heeft de nachttrein uit Wenen in Arnhem al 196 minuten vertraging, dus 3 uur en 15 min. En het loopt nog op. Slopend en desastreus voor vertrouwen.

        • Voordeel is dan weer wel dat je 25-50% terug krijgt als je 1, resp. 2 uur vertraging oploopt (met de peperdure toeslagen voor de slaaprijtuigen wel een aangename verrassing, het moeten werken met meerdere kaartjes maakt een gecombineerde reis met de NightJet onnodig duur en bij het missen van een aansluitende trein op een ander kaartje betekent dat: kaartje voor de verdere reis verscheuren en een veel duurdere nieuwe kopen!). Als ik naar bijv. Hongarije ga, plan ik in Wenen minimaal 2 uur in om daar zo min mogelijke verdere last van te krijgen.

  • Logisch dat Bergen - Aulnoye is opgeheven. Dit Krabbenbos-boemeltje trok nauwelijks reizigers.
    Men hoopte op een "gewone trein" van Brussel naar Parijs via de oude lijn naast de hogesnelheidstreinen.

    • Men wil geen mobiliteit mogelijk maken voor de gewone man.
      Betaalbare mobiliteit zoals komend in duitsland is ver te zoeken, bij de "heren" beleidsmakers, spoorwegenchefs.

      • Dat klopt. Niet alleen treinen die voor velen op vrij onchristelijke tijdstippen reed, maar ook geen mogelijkheid om een dagpas voor dat gebied te kunnen kopen. Als dat gebied Duits was geweest, bestond er allang een rondreiskaart, of een mogelijkheid tot een schappelijke prijs tussen bijv. Namen en Valenciennes, of Bergen-St. Quentin te reizen.

        NMBS staat vooral bij klassieke treinen berucht om z'n logheid en stuurt de reiziger het liefst in de veel duurdere TGV en Thalys. Het is mede te danken aan beheerscontracten dat er tussen Brussel en Amsterdam (weer) een gewone intercity is gaan rijden, want als de Fyra een goed werkend product was geweest, was het dure tarief met treinbinding in stand gebleven. De Black-Friday-Deal die je recentelijk kon kopen (en waarvoor dus op de Beneluxtrein treinbinding geldt) moet je zien als een onderzoek om te kijken hoe daarop gereageerd wordt en hoever spoorwegmaatschappijen daarbij kunnen gaan. De snelle Intercity die tussen Brussel en Amsterdam gaat rijden wordt een trein waarbij je (deels) moet vastleggen met welke trein te gaan reizen. Ik voorspel dat het op een chaos gaat uitlopen en dat het boetes, bijbetalingen en ellenlange discussies tussen reiziger en controlerend personeel gaat opleveren. Er worden nu al geregeld boetes en nieuwe kaartjes uitgeschreven omdat in elke trein er ongeoorloofd in de 1e klas gezeten wordt, en af en toe ook gereisd wordt op (veel goedkopere) kaartjes via de grens bij Roosendaal, (met dank aan het NMBS-personeel die reizigers niet terug naar de 2e klas doorverwijst, maar niet te benauwd is om de reiziger met hun eigen gemaakte fouten te confronteren.

    • En als HSL Klagenfurt - Graz (eindelijk) in gebruik wordt genomen kan er zelfs rechtstreeks tussen Wenen - Venetië gereden worden.

      • Is een gigantische operatie door een massief waar geen autoweg doorheen loopt.
        Als deze verbinding klaar is, dan is de trein veel sneller dan de auto.

    • Dit ligt vooral aan Duitsland. Het jarenlang
      te weinig geld in het spoor geïnvesteerd.
      Duitsland moet op korte termijn heel snel
      het spoor verbeteren. China kan als voorbeeld
      dienen. Chinees Railway zou Duitsland in
      korte tijd hoogwaardig spoorwegnet kunnen
      maken.

      • In China kunnen snel veel spoorwegen aangelegd worden doordat China een dictatuur is. Woningen worden zonder pardon gesloopt, met de natuur wordt geen rekening gehouden. Duitsland is een democratie en daarbij worden ook rekening gehouden met omwonenden en natuurorganisaties. Het aanleggen van spoorinfrastructuur duurt daardoor lang in China.

        • In China wordt echt wel rekening gehouden
          met de milieu effecten. De bevolking heeft
          bezwaar gemaakt tegen de magneet trein
          van Shanghai naar Hangzhou. Een massale
          handtekening petitie was succesvol.
          In Nederland luistert de overheid geheel
          niet de bevolking denk aan het doorknippen
          van de Amstelveenlijn,
          het verminderen van aantal perrons op CS
          waar de meeste reizigers ook niet op te
          wachten staat enzovoort.

  • Vwb klein grensverkeer:
    Mons-Aulnoye was bedoeld voor grenswerkers, ik meen in feite om werkelozige fransozen te stimuleren in d´n Bels beter betaald en verzekerde jobs te nemen. Die vlieger ging dus niet op. Er komt wel een sterk verbeterde sneldienst van de TEC tussen die 2 en ook sterk verbeterde dienst Charleroi-Erquelinnes-FR/Maubeuge, die als ALT voor gierige passholders kan dienen.
    Als je toch dat Euskotren treintje neemt kan je beter tot Donostia=ex San Sebastian blijven zitten voor meer RENFE. Maar juist daar zijn de 2 estaciones wat verder uiteen-in Irun is het enkel brug+weg oversteken.
    In de uiteengevallen Balkan etc is vooralsnog totaal geen sprake van welke kleine verbetering dan ook qua spoor met treintjes over rails.

    • De Hongaarse en Servische regering zijn bezig om de spoorlijn Budapest-Novi Sad-Beograd te verbeteren, maar je zit nog steeds met grenscontroles op de Hongaars-Servische grens.

Share

Recent Posts

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

4 uur terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

1 dag terug

Spoorverzakkingen in Zeeland: mogelijk nog wekenlang hinder tussen Roosendaal en Vlissingen

ProRail heeft toch langer nodig om de spoorverzakkingen op de Zeeuwse Lijn aan te pakken.…

2 dagen terug

Nijmeegse studenten bedenken mobielvrije zones in trein: ‘Mensen worden gestimuleerd om gesprek aan te gaan’

We hebben in Nederland al stiltezones in de trein, maar voor wie juist op zoek…

2 dagen terug

Black Friday: tot 25% korting op Interrail Pass

Ben je klaar om Europa te verkennen? Goed nieuws, want Interrail biedt een ongelooflijke Black…

1 week terug

Half jaar geen rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Londen

Vanaf juni 2024 rijdt er een half jaar lang geen directe Eurostar tussen Amsterdam en…

1 week terug