fbpx

NS betrekt medewerkers met arbeidsbeperking bij treinmodernisering

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem is vandaag een nieuwe productieafdeling geopend: ‘De Kabelstraat’. Hier maken medewerkers met een arbeidsbeperking en afstand tot de arbeidsmarkt kabelbundels voor onder andere de 45 Intercity dubbeldekkers (VIRM 2/3) die momenteel worden gemoderniseerd.

20 kilometer kabels

Het werkgelegenheidsproject is een initiatief van NS samen met de gemeente Haarlem en Pasmatch. Door het project hebben nu acht mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een baan aangeboden gekregen. “De bedoeling is dat dit er de komende periode totaal vijftien worden, dat komt neer op de volledige afdeling” legt woordvoerder Rob Wieleman namens Pasmatch uit. Pasmatch verzorgt de begeleiding bij het project.

De nieuwe medewerkers zijn verantwoordelijk voor het aanbrengen van 20 kilometer kabels per rijtuig. In het verleden werd de klus uitbesteed. NS, die het initiatief heeft genomen om de medewerkers in dienst te nemen, is erg tevreden met de eerste resultaten. “In februari zijn de eerste begonnen en onze nieuwe collega’s zijn zeer gemotiveerd” vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Inmiddels heeft het spoorbedrijf de eerste reeks medewerkers een vast contract aangeboden.

Subsidie

NS geeft aan de afdeling op eigen kosten te hebben ontwikkeld en ingericht. “We komen wel in aanmerking voor loonkostensubsidie” legt Belderbos uit. De loonkostensubsidie is een speciale regeling voor werkgevers die iemand met een ziekte of handicap in dienst nemen.

20 gedachten over “NS betrekt medewerkers met arbeidsbeperking bij treinmodernisering”

  1. Paul Lamote schreef:

    Heel sociaal maar natuurlijk wel kolder om nieuw personeel aan te nemen als je tientallen miljoenen verlies per maand maakt.

    1. Jeroen schreef:

      Dat hoeft geen kolder te zijn. Voorheen werd dit werk uitbesteed. Een bedrijf dat zo’n opdracht aanneemt wil ook graag winst maken, dus de kans is vrij groot dat dit de NS geld bespaart, in plaats van extra kost.

      1. Otto schreef:

        Werk in eigen beheer kan goedkoper zijn (alhoewel dat zeer de vraag is gezien de extreem luxe arbeidsvoorwaarden bij NS) maar die mensen op dit moment in vaste dienst nemen is natuurlijk dwaasheid. Huur ze dan in op contractBasis gezien de onzekere toekomst.

        1. Louis Bohte schreef:

          je geeft de voorkeur aan wegwerppersoneel in plaats van integreren van mensen met een beperking in onze samenleving.

        2. Realiteitszin graag schreef:

          @Louis Bothe
          NS leidt op dit moment meer dan 3 miljoen verlies PER DAG. En dan ga je extra personeel in vaste dienst nemen? Een gewoon bedrijf wat dit doet zou bij de rechter voor wanbeleid aangeklaagd kunnen worden.

        3. FyraFlop34 schreef:

          >Een gewoon bedrijf wat dit doet zou bij de rechter voor wanbeleid aangeklaagd kunnen worden

          Gelukkig is NS geen normaal bedrijf.

        4. Louis Bohte schreef:

          stel je voor dat de NS een sociaal gezicht zou krijgen en verder vooruit kijkt dan de huidige crisis

      2. Jan schreef:

        Nee Louis, NS mag natuurlijk geen sociaal bedrijf worden. Het is veel beter dat die mensen thuis zitten dan ze werk te laten doen wat ze leuk vinden. En nu worden ze uit ander potje betaald. Who cares.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Zijn het werknemers van de plaatselijke Werkleerbedrijven of zit hier meer een landelijke twist in? crisis is niet alleen een tijd van locksowns en harde maatregelingen, ook bezinning is nu in deze tijde noodzakelijk! De toekomst is wel niet te voorspellen, maar als daar wel steeds meer aan gedacht wordt gaat het met kleinere stappen misschien weer goedkomen met de economie. Het is geen landelijk, Europees maar een wereldproblematiek die ieder met elkaar moet kunnen oplossen. Niet alleen in het eigen land, maar zeker ook naar andere (buur)landen, want handelen internationaal doen we al jarenlang. Niet alleen in goede , maar zeker ook noodzakelijk tijdens mindere perioden, zoals nu met die Covid 19 problematiek! Alleen samen krijgen we Corona onder controle! : nationaal en internationaal!

    1. Rob Wieleman namens Pasmatch schreef:

      De betreffende medewerkers wonen in de regio Haarlem. Ze komen via de gemeente Haarlem en UWV regio Haarlem bij het regionale re-integratie- en arbeidsbemiddelingsbedrijf Pasmatch. Zo komen ze bij NS Treinmodernisering in Haarlem.

  3. Caspar schreef:

    Corona lijkt de klok te slaan, maar andere zaken lopen gewoon door. In 2026 moet elk bedrijf vanuit de Wet Banenafspraak deze mensen aan het werk hebben. Dus goed bezig NS. Goed voorbeeld van hoe mensen wel aan het werk kunnen!

    1. Rob Wieleman namens Pasmatch schreef:

      Klopt. Het is maatschappelijk belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. En dat maatschappelijk belang wordt ook uitgedrukt in de verplichtingen uit de landelijke banenafspraak. Maar de beste motivatie is eigen initiatief en overtuiging.

      1. Tim H schreef:

        Als je een miljard verlies per jaar maakt moet als je bedrijf geen extra mensen in vaste dienst gaan nemen. NS is geen sociale werkplaats.

      2. Otto schreef:

        Ik snap dat Pasmatch hier blij mee is want iedere geplaatste werknemer levert Pasmatch geld op uit de re-integratie pot. Maar dat is iets heel anders dan de vraag of dit verstandig beleid van NS is.

  4. dirk zaal schreef:

    laat
    met mensen met een beperking
    ookninspraak hebben
    ik rijd zelf een scootmobiel
    en reist veel
    en komt problemen tegen
    waarom moeten wij bij een toilet
    staan
    waar we elke keer naar voren of naar achteren moeten rijden anders kunnen mede reizigers niet naar het toilet
    waarom van die lastige palen
    in sommige sprinters
    waarom is reizen voor ons met sprinters ervan
    breng
    en andere streek sprinters. diner om mee te reizen dan de ns
    d klep vervangen voor schaar liften.en weg met die haakse bruggen
    achterlichten makkelijk met op
    en eraf riden ook beter bij
    smalle perrons of als we voor een paal staan of bordes dan hoeft de kijmachinist niet om te roepen
    www moeten de trein paar meter op trekken
    zo zijn er meer voordelen met een SCHAARLIFT de hoogte om de trein in te rijden brug met 2 man
    SCHAARLIFT 1 persoon en minder
    zwaar te verplaatsen
    en te bedienen
    waarom mag na
    personeel ons niet begeleid en en helpen de metro in en andersom
    waarom zijn de liften metro naar
    Rotterdam zo klein en smal met rollator achterop kan ik niet in de lift
    zelfs een brancard kan niet in de lift ook niet met persoon erop schuin
    nog meer klachten ja en nee
    ik vindt reizen met de ns geweldig
    op deze punten na reist door het hele mij wereld is weer groter geworden door zelfstandig te kunnen reizen met m’n cva ANWB en de ns
    brengen ons altijd van a naar B
    komen dus altijd thuis bedankt
    dirk

    1. dirk zaal schreef:

      bel me maar
      [nummer verwijderd door de redactie]

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik heb uw telefoonnummer verwijderd, omdat anders daar door anderen misbruik van gemaakt kan worden. Mocht er iemand zijn die graag met uw contact opneemt, dan help ik graag dat contact tot stand te brengen.

  5. Jasper schreef:

    Ik denk dat dit een prima plan is, ik ben zelf slechtziend en denk dat ik redelijk voor de groep met een beperking kan spreken.
    Nu kan ik zelf wel goed meekomen met de maatschappij, maar anderen niet. Wat mij heel erg opvalt is dat veel mensen met een beperking heel erg gemotiveerd zijn, Mijn broer werkt in de horeca en daar had het bedrijf ook mensen met een beperking en afstand tot de samenleving in dienst. En hij vertelde ook dat ze altijd zeer gemotiveerd zijn en hartstikke gezellig. Dan verbeteren we ook nog eens de sociale cohesie, dat vind ik wel een paar goede voordelen.

  6. Tristan schreef:

    Ik wil erg graag bij NS – Prorail werken
    Aangezien in geen diploma’s heb is dit een perfect idee, daar mogen er wel meer mogelijkheden voor komen, zo kan men ook zien wat men meer kan 🤩

  7. Kees schreef:

    Mooi initiatief van NS om hun rol binnen het maatschappelijk verantwoord ondernemen invulling te geven.

    Onderhoud aan rollend materieel zal altijd plaats moeten vinden. Als daar via dit project mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij geholpen zijn is dat toch een prima initiatief?

    Jammer van de zure reacties hierboven. Door het gedaalde aantal reizigers heeft de NS last van teruglopende inkomsten. Dat staat los van onderhoud aan rollend materieel. Dat door moet blijven gaan om deze optimale conditie te houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.