fbpx

NS betrekt medewerkers met arbeidsbeperking bij treinmodernisering

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem is vandaag een nieuwe productieafdeling geopend: ‘De Kabelstraat’. Hier maken medewerkers met een arbeidsbeperking en afstand tot de arbeidsmarkt kabelbundels voor onder andere de 45 Intercity dubbeldekkers (VIRM 2/3) die momenteel worden gemoderniseerd.

20 kilometer kabels

Het werkgelegenheidsproject is een initiatief van NS samen met de gemeente Haarlem en Pasmatch. Door het project hebben nu acht mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een baan aangeboden gekregen. “De bedoeling is dat dit er de komende periode totaal vijftien worden, dat komt neer op de volledige afdeling” legt woordvoerder Rob Wieleman namens Pasmatch uit. Pasmatch verzorgt de begeleiding bij het project.

De nieuwe medewerkers zijn verantwoordelijk voor het aanbrengen van 20 kilometer kabels per rijtuig. In het verleden werd de klus uitbesteed. NS, die het initiatief heeft genomen om de medewerkers in dienst te nemen, is erg tevreden met de eerste resultaten. “In februari zijn de eerste begonnen en onze nieuwe collega’s zijn zeer gemotiveerd” vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos. Inmiddels heeft het spoorbedrijf de eerste reeks medewerkers een vast contract aangeboden.

Subsidie

NS geeft aan de afdeling op eigen kosten te hebben ontwikkeld en ingericht. “We komen wel in aanmerking voor loonkostensubsidie” legt Belderbos uit. De loonkostensubsidie is een speciale regeling voor werkgevers die iemand met een ziekte of handicap in dienst nemen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
3 jaren geleden

Heel sociaal maar natuurlijk wel kolder om nieuw personeel aan te nemen als je tientallen miljoenen verlies per maand maakt.

Jeroen
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat hoeft geen kolder te zijn. Voorheen werd dit werk uitbesteed. Een bedrijf dat zo’n opdracht aanneemt wil ook graag winst maken, dus de kans is vrij groot dat dit de NS geld bespaart, in plaats van extra kost.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Werk in eigen beheer kan goedkoper zijn (alhoewel dat zeer de vraag is gezien de extreem luxe arbeidsvoorwaarden bij NS) maar die mensen op dit moment in vaste dienst nemen is natuurlijk dwaasheid. Huur ze dan in op contractBasis gezien de onzekere toekomst.

Louis Bohte
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

je geeft de voorkeur aan wegwerppersoneel in plaats van integreren van mensen met een beperking in onze samenleving.

Realiteitszin graag
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Louis Bothe
NS leidt op dit moment meer dan 3 miljoen verlies PER DAG. En dan ga je extra personeel in vaste dienst nemen? Een gewoon bedrijf wat dit doet zou bij de rechter voor wanbeleid aangeklaagd kunnen worden.

FyraFlop34
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

>Een gewoon bedrijf wat dit doet zou bij de rechter voor wanbeleid aangeklaagd kunnen worden

Gelukkig is NS geen normaal bedrijf.

Louis Bohte
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

stel je voor dat de NS een sociaal gezicht zou krijgen en verder vooruit kijkt dan de huidige crisis

Jan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jeroen

Nee Louis, NS mag natuurlijk geen sociaal bedrijf worden. Het is veel beter dat die mensen thuis zitten dan ze werk te laten doen wat ze leuk vinden. En nu worden ze uit ander potje betaald. Who cares.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Zijn het werknemers van de plaatselijke Werkleerbedrijven of zit hier meer een landelijke twist in? crisis is niet alleen een tijd van locksowns en harde maatregelingen, ook bezinning is nu in deze tijde noodzakelijk! De toekomst is wel niet te voorspellen, maar als daar wel steeds meer aan gedacht wordt gaat het met kleinere stappen misschien weer goedkomen met de economie. Het is geen landelijk, Europees maar een wereldproblematiek die ieder met elkaar moet kunnen oplossen. Niet alleen in het eigen land, maar zeker ook naar andere (buur)landen, want handelen internationaal doen we al jarenlang. Niet alleen in goede , maar zeker ook noodzakelijk tijdens mindere perioden, zoals nu met die Covid 19 problematiek! Alleen samen krijgen we Corona onder controle! : nationaal en internationaal!

Rob Wieleman namens Pasmatch
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De betreffende medewerkers wonen in de regio Haarlem. Ze komen via de gemeente Haarlem en UWV regio Haarlem bij het regionale re-integratie- en arbeidsbemiddelingsbedrijf Pasmatch. Zo komen ze bij NS Treinmodernisering in Haarlem.

Caspar
3 jaren geleden

Corona lijkt de klok te slaan, maar andere zaken lopen gewoon door. In 2026 moet elk bedrijf vanuit de Wet Banenafspraak deze mensen aan het werk hebben. Dus goed bezig NS. Goed voorbeeld van hoe mensen wel aan het werk kunnen!

Rob Wieleman namens Pasmatch
3 jaren geleden
Antwoord aan  Caspar

Klopt. Het is maatschappelijk belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. En dat maatschappelijk belang wordt ook uitgedrukt in de verplichtingen uit de landelijke banenafspraak. Maar de beste motivatie is eigen initiatief en overtuiging.

Tim H
3 jaren geleden

Als je een miljard verlies per jaar maakt moet als je bedrijf geen extra mensen in vaste dienst gaan nemen. NS is geen sociale werkplaats.

Otto
3 jaren geleden

Ik snap dat Pasmatch hier blij mee is want iedere geplaatste werknemer levert Pasmatch geld op uit de re-integratie pot. Maar dat is iets heel anders dan de vraag of dit verstandig beleid van NS is.

dirk zaal
3 jaren geleden

laat
met mensen met een beperking
ookninspraak hebben
ik rijd zelf een scootmobiel
en reist veel
en komt problemen tegen
waarom moeten wij bij een toilet
staan
waar we elke keer naar voren of naar achteren moeten rijden anders kunnen mede reizigers niet naar het toilet
waarom van die lastige palen
in sommige sprinters
waarom is reizen voor ons met sprinters ervan
breng
en andere streek sprinters. diner om mee te reizen dan de ns
d klep vervangen voor schaar liften.en weg met die haakse bruggen
achterlichten makkelijk met op
en eraf riden ook beter bij
smalle perrons of als we voor een paal staan of bordes dan hoeft de kijmachinist niet om te roepen
www moeten de trein paar meter op trekken
zo zijn er meer voordelen met een SCHAARLIFT de hoogte om de trein in te rijden brug met 2 man
SCHAARLIFT 1 persoon en minder
zwaar te verplaatsen
en te bedienen
waarom mag na
personeel ons niet begeleid en en helpen de metro in en andersom
waarom zijn de liften metro naar
Rotterdam zo klein en smal met rollator achterop kan ik niet in de lift
zelfs een brancard kan niet in de lift ook niet met persoon erop schuin
nog meer klachten ja en nee
ik vindt reizen met de ns geweldig
op deze punten na reist door het hele mij wereld is weer groter geworden door zelfstandig te kunnen reizen met m’n cva ANWB en de ns
brengen ons altijd van a naar B
komen dus altijd thuis bedankt
dirk

dirk zaal
3 jaren geleden
Antwoord aan  dirk zaal

bel me maar
[nummer verwijderd door de redactie]

Jasper
3 jaren geleden

Ik denk dat dit een prima plan is, ik ben zelf slechtziend en denk dat ik redelijk voor de groep met een beperking kan spreken.
Nu kan ik zelf wel goed meekomen met de maatschappij, maar anderen niet. Wat mij heel erg opvalt is dat veel mensen met een beperking heel erg gemotiveerd zijn, Mijn broer werkt in de horeca en daar had het bedrijf ook mensen met een beperking en afstand tot de samenleving in dienst. En hij vertelde ook dat ze altijd zeer gemotiveerd zijn en hartstikke gezellig. Dan verbeteren we ook nog eens de sociale cohesie, dat vind ik wel een paar goede voordelen.

Tristan
3 jaren geleden

Ik wil erg graag bij NS – Prorail werken
Aangezien in geen diploma’s heb is dit een perfect idee, daar mogen er wel meer mogelijkheden voor komen, zo kan men ook zien wat men meer kan 🤩

Kees
3 jaren geleden

Mooi initiatief van NS om hun rol binnen het maatschappelijk verantwoord ondernemen invulling te geven.

Onderhoud aan rollend materieel zal altijd plaats moeten vinden. Als daar via dit project mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij geholpen zijn is dat toch een prima initiatief?

Jammer van de zure reacties hierboven. Door het gedaalde aantal reizigers heeft de NS last van teruglopende inkomsten. Dat staat los van onderhoud aan rollend materieel. Dat door moet blijven gaan om deze optimale conditie te houden.