NS-bussen rijden vanaf januari op biobrandstof
10 sep 2018 10:21
De bussen die NS inzet als vervanging voor treinen gaan vanaf januari rijden op brandstof uit afval. Vandaag sluit NS met twee busbedrijven nieuwe contracten af voor de inzet van bussen. Sinds januari 2017 rijden alle NS-treinen in Nederland al op 100% windstroom.
Frituurvet
NS zet bij werkzaamheden regelmatig (gepland) bussen in, en daarnaast ongepland bij verstoringen. In beide situaties zullen de bussen op biobrandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden. Deze dieselvervanger wordt voor een groot deel gemaakt van gebruikt frituurvet en stoot aanzienlijk minder CO2 uit dan reguliere diesel. De twee busbedrijven – Jan de Wit Group en Transvison – die het contract hebben gewonnen, maken ook gebruik van onderaannemers. “Als die geen bussen op biobrandstof hebben, dan worden de gereden kilometers op een later moment moment gecompenseerd met biobrandstof”, legt NS woordvoerder Ton Boon uit.
Actuele reisinformatie
Op dit moment bevat de NS reisplanner geen actuele informatie over de inzet van bussen. Ook daarin worden vanaf 2019 stappen gezet. “Het nieuwe contract levert méér voordelen op: door het ontwikkelen van betere reisinformatie weten reizigers straks nauwkeuriger wat de vertrek- en aankomsttijd is van hun bus bij werkzaamheden”, aldus Boon. De bedoeling is dat de bustijden uiteindelijk realtime in de NS reisplanner te vinden zullen zijn. Dat zal nog niet per januari 2019 zijn, maar op een later moment. De bedoeling is ook dat de busbedrijven meer inzicht krijgen in de drukte bij de bussen. Nu komt het soms voor dat er te weinig bussen beschikbaar zijn.
Elektrische bussen
Het nieuwe contract is voor een periode van 8 jaar. De busvervoerders en NS investeren tijdens het achtjarige contract samen in vervolgstappen op weg naar volledig uitstootvrij busvervoer, door pilots met bijvoorbeeld elektrische of waterstofbussen. Transvision gaat in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden. In 2017 werden ruim 31.000 keer bussen ingezet door NS.
Klimaatneutraal
Walter de Wit, directeur Jan de Wit Group: “NS is de eerste opdrachtgever die een volledig klimaatneutrale busreis vraagt. We hebben daarop besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100% klimaatneutraal busvervoer te bieden”.
Een beetje loos gebaar. Hoeveel Km’s maken die en wanneer ze die inlenen bij incidenten komen ze van andere bedrijven en zullen ze rijden op wat er in de tank zit.
@Dries Molenaar ook bij incidenten worden de bussen besteld via De Wit of Transvision, dat is in de huidige situatie ook al zo. Alleen moeten die soms weer bij tekort extra inhuren via andere vervoerders, maar dat is ook al zo bij geplande werkzaamheden zoals in dit artikel wordt vermeld.
Ik had liever gezien dat elke chauffeur een telefoon met app bij zich zou hebben als soort van boordcomputer, waarop hij/zij de dienstregeling kan zien en waarmee ook de live-positie van de bus zichtbaar is voor reizigers en NS-personeel.
Helikopterview; als ze nou eens zoals in de meeste buitenlanden (nauwelijks) treinen vervangen door bussen bij doorsnee werkzaamheden, heb je het klimaatprobleem makkelijker opgelost en zijn reizigers ook nog eens geholpen.
Ook in het buitenland heb ik al heel wat keren in “baustellenbedingter Schienenersatzverkehr”, “bustitution services due to construction works”, “remplacements en raison de travaux” en “lavori: servizi sostituzione con autobus” gezeten. Dat betrof zowel regionaal verkeer als lange-afstandstreinen (o.a. Goldenpass Spiez-Zweisimmen, IC Ulm-Kempten, railjet Bludenz-Landeck en Eurocity Innsbruck-Brennerpas). Ik denk dat het met het “nauwelijks treinen vervangen door bussen” wel meevalt (of tegenvalt, naar gelang hoe je het bekijkt).
Wel is het zo dat in het buitenland treinen vaker worden omgeleid (zoals Thalys en ICE bij ons). In Nederland krijgen reizigers het advies om te reizen = gebruik te maken van andere treinen. Maar voor omleidingen moet wel ruimte zijn, en omdat de buitenlandse spoornetten (op dat van Zwitserland na*) minder druk bezet zijn als het onze, is die ruimte daar meestal wel voorhanden en bij ons nauwelijks.
* in Nederland rijden weliswaar meer passagierstreinen, maar het totaal aantal treinen per km spoor per uur in Zwitserland is groter; in Zwitserland rijden namelijk veel meer goederentreinen.
Hmmm interrssant. Ik heb het letterlijk nog nooit meegemaakt. En dat terwijl ik in de grensregio woon en dus regelmatig in belgie en duitsland reis. Ik heb weleens gezocht op en gevraagd naar statistieken om te vergelijken, maar prorail hield het niet bij omdat ze het als niet relevant bestempelden. Ik zo echt graag eens die niet bestaande statistieken willen zien, haha.
Een korte toevoeging; hier in Zuid Nederland ligt het spoor, schat ik, gemiddeld elk tweede weekend plat. Dat zou gemiddeld 1 op de 7 dagen zijn. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat overal normaal is.
“Sinds januari 2017 rijden alle NS-treinen in Nederland al op 100% windstroom.”
Dat beweerde de afdeling marketing van NS, maar de NS-treinen die nog bijna heel 2017 tussen Enschede en Zwolle en tussen Zwolle en Kampen reden, roken bepaald niet naar windstroom, meer naar Diesel.
OT: Ik vraag me af of NS nu eindelijk eens in de buscontracten heeft geregeld dat (in de regel) de maximale aanrijtijden van de bussen worden gehaald bij verstoringen, zoals vastgelegd in de hoofdrailnetconcessie: 75 minuten in de spits, 60 minuten buiten de spits, gemeten vanaf het moment van het ontstaan van de verstoring.