NS draagt Kameel over aan Spoorwegmuseum
30 mei 2019 8:27
Op dinsdag 4 juni maakt de Kameel zijn laatste rit in dienst van NS. Daarna draagt NS officieel de sleutels over aan het Spoorwegmuseum. Sinds 1954 deed De Kameel dienst als directie- en inspectierijtuig. Het rijtuig is bekend om zijn bijzondere uiterlijk. Aan de voor- en achterkant van de trein zit een machinistencabine op het dak.
Directietrein
De Kameel – formeel de NS 20 – is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor. Aan deze twee bulten dankt de trein zijn bijnaam Kameel.
VIP-car verhuurd
In 1973 werden enige wijzigingen in het interieur aangebracht en werd het rijtuig in de nieuwe NS-huisstijlkleuren geel-grijs geschilderd. Het rijtuig was nu niet meer exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland. Omdat er voldoende markt voor de verhuur van het rijtuig bestond werd in 1985 besloten tot een levensduurverlengende opknapbeurt. Hierbij werden de keuken en het toilet vergroot.
In 1991 (tijdelijk) buiten dienst
De Kameel bleef tot in de jaren negentig een geliefde verschijning op het spoorwegnet. Begin 1991 werd het rijtuig buiten dienst gesteld, nadat het motorrijtuig onderdelen had afgestaan om de oude DE2-treinstellen op de baan te kunnen houden. De NS 20 is namelijk afgeleid van deze treinstellen, die in de volksmond bekend staan als Blauwe Engelen.
Sinds 2008 weer op het spoor
In 2004 is begonnen om de Kameel te herstellen. Na een proces van ongeveer vier jaar kon de trein vanaf 2008 weer op eigen kracht op het spoor rijden. De trein rijdt sindsdien weer in de huisstijl van voor 1973. De trein is de afgelopen jaren ook weer ingezet als directierijtuig, maar bijvoorbeeld ook als Spoorwens Express. Tussendoor stond het treinstel al vaak in Het Soorwegmuseum.
Twee tickets beschikbaar via Facebook
De bij het Rotterdamse Allan gebouwde Kameel NS 20 is vrijdag formeel jarig. Dan wordt de trein 65 jaar. Dinsdag 4 juni maakt de trein een rondrit door Nederland. Daarna vindt de overdracht plaats. Het laatste deel van de rondrit is om 15:34 uur vanaf Amsterdam Centraal, daarna gaat de trein naar het Spoorwegmuseum waar de trein om 16:19 aan komt. Voor deze bijzondere rit worden er geen tickets verkocht, wel geeft het Spoorwegmuseum via Facebook twee tickets weg.
Het museum zou er dan goed aan doen om regelmatig met het ding te rijden. Belangstelling genoeg wanneer het aanbod gedoseerd wordt. Zoals gezegd, wanneer NS personeelsuitjestreinen kan laten rijden is er plaats genoeg op het spoor.
Denk aan lenteritten door de bollenvelden, riskant maar bijzonder zouden winterritten kunnen zijn als het nog een keer winter wordt. Ook kun je een rondje Zwolle-Leeuwarden-Groningen-Zwolle doen. Of heuvel en rivierritten naar het Zuiden.
Het wordt nog druk.
Ik zie de dienstregeling en denk dan: Dit is geen laatste rondrit door Nederland. Een echte rondrit is van Utrecht Centraal naar alle uithoeken in Nederland.
Dus @NS: Niet alleen in de Randstad, of in alleen de provincies Utrecht, Noord -en Zuid Holland, maar er wonen ook reizigers, uw klanten in bijvoorbeeld uithoeken als Vlissingen, Den Bosch, Maastricht / Sittard / Heerlen, Arnhem, Venlo, Enschede, Zwolle, Leeuwarden en onder andere Groningen. U vergeet ze gewoon!
Kortom: Wilt u echt een laatste groet of eer aan ALLE Nederlandse reizigers geven, kom met deze trein dan OVERAL. Maak er dan desnoods een meerdaagse evenement van zodat u met de Kameel heel Nederland een plezier doet.
Nu vind ik deze zogenaamde “bijzondere” laatste rondrit een mislukt idee. Echt Jammer.
De rondrit blijft leuk, om het direct een mislukt idee te noemen vind ik wel erg ver gaan. Dit was kennelijk maakbaar, en hij kan nooit op 1 dag overal komen, dus dat er keuzes gemaakt moesten worden spreekt voor zich.
De keuze kan ook zijn meerdere dagen op pad te gaan. Je kan hem alleen niet buiten laten staan want dan zit hij zo onder de grafitti.
Beter maar een panoramatrein gestart, zoals al eens eerder aangedragen.
Je weet toch dat Nederland alleen bestaat uit Holland
In het buitenland wel. Wel zo handig want Holland heeft een hoge waarde. Ook is dat nare voorzetsel van The Netherlands dan uit beeld.
De Kameel is nooit iets van alle Nederlandse reizigers geweest, integendeel. Veel exclusiever kun je ze niet vinden. Er wordt overigens niet gesproken over een bijzondere laatste rondrit, maar over een rit ter gelegenheid van de 65e verjaardag en de overdracht aan het Museum. Het museum zal ‘m overigens ongetwijfeld weer rondritten laten maken; de elektromotoren zijn bijvoorbeeld zeer recent gereviseerd.
Vergeten bij te vermelden dat het Chroom bevatte en bij Tilburg door werklozen is opgeknapt.
@treinliefhebber
De kameel maakt een rondrit door drie provincies, die onderdeel va Nederland uitmaken.
Nergens wordt de suggestie gewekt dat er een rondrit door heel NL Worde gemaakt.
Als u het interessant genoeg vindt komt u er wrl voor naar de genoemde plaatsen. Pinkpop in Landgraaf komt toch ook niet naar Utrecht toe?
Pinkpop is geen trein
Nee! Je meent het!
@Hildebrand
“Na een proces van ongeveer vier kon de trein vanaf 2008 weer op eigen kracht op het spoor rijden.”
Vier wat? Vier jaar?
Oeps, vier jaar inderdaad.
Het is jammer dat de trein niet in het weekend rijdt. Dan zouden meer treinspotters de kans hebben om de trein te zien. Dit is namelijk de tweede dinsdag op rij dat treinspotters niet naar het werk kunnen. Komend weekend (inclusief tweede Pinksterdag) zou beter uitkomen.
Hoezo kan je niet naar het werk, @WouterG? Ik snap dat trein spotten een hobby is. Maar verwachten dat een vervoerder rekening gaat houden met spotters is natuurlijk wel wat overdreven.
Je hoeft het niet te verwachten maar het blijft jammer natuurlijk.
Op maandag 5 augustus a.s. hoopt men het nieuwe station van Heerlen in gebruik te nemen als onderdeel van het Maankwartier project. Laat op deze dag de Kameel de symbolische ingebruikname handeling verrichten, geeft extra cachet aan dit gebeuren en publiciteit.
Het is overigens 70 jaar geleden dat men vanaf Eindhoven met Elektrische treinen naar het zuiden des lands kon rijden en de Kameel zou daar een mooi tegenwicht voor kunnen vormen.
Gebruik deze trein als pendel tussen Utrecht Cs en Spoorwegmuseum. Deze trein denk nog zoveel kilometertjes erop zitten. Men moet dan wel rekening houden met evt. drukte. Is dit geen mooi plan?
nou janN,dat zullen we maar niet doen,a een te kleine capaciteit,b dan wordt de boel vernield en vervuild.
liever kan je je inschryven voor een rondrit van bv 2 uur in de regio utrecht oid.
De trein is vanwege de luxe niet gebouwd voor reizigersvervoer. Alles is mooi gelakt hout, en de trein heeft geen centrale deurvergrendeling (Er moet continu een ‘balkonwacht’ aanwezig zijn).
Ik denk inderdaad dat een soort Heimwee-express met beperkt aantal deelnemers een beter idee is.
Zijn er niet wat passende deuren uit een andere trein te gebruiken. Als je ook nog met meer bemanning moet rijden is het helemaal kostbaar.
Het aantal plaatsen is veel te beperkt. Wat ook het probleem is bij rondritten. Met 28 man betalen voor een halve dag rondje Randstad of een retourtje van 200km Zal meerdere duizenden moeten kosten.
Ook is er maar één treintkje en zou door dagelijkse inzet de bijzonderheid verloren gaan. Daarbij gaat natuurlijk ook het interieur naar de Filistijnen.