NS: Excuses voor stakingsoverlast. Treinverkeer probleemloos hervat
29 mei 2019 11:01
President-directeur Roger van Boxtel van de NS biedt reizigers zijn excuses aan. Door pensioenstakingen lag dinsdag vrijwel al het treinverkeer plat. Dat er amper chaos is ontstaan, is volgens hem positief.
Sorry
“Vanuit de NS zeg ik altijd sorry naar de reiziger. Ik begrijp dat mensen soms willen staken, maar het is jammer dat het af en toe het openbaar vervoer treft”, zei Van Boxtel vanaf station Amsterdam Centraal, waar hij een kijkje kwam nemen bij de medewerkers die wel werkten.
Roestrijden
Dinsdag werden bij NS alle treinen opgeheven, uitgezonderd een pendeldienst Amsterdam – Schiphol – Hoofddorp. Er waren wel een aantal werkwilligen, die zijn ingezet voor het zogenoemde roestrijden. Als sporen niet minimaal één keer per 24 uur worden bereden, kunnen problemen ontstaan door roestvorming. Daarom heeft de NS met de vakbonden afgesproken om wel te roestrijden. Reizigers konden niet met deze ritten mee.
Politiek aan zet
Van Boxtel ziet dat veel NS-werknemers gehoor hebben gegeven aan de stakingsoproep van de vakbonden. “Dan geldt het adagium, niet klagen maar dragen. Morgen is de politiek aan zet, die moeten het pensioenconflict oplossen.” En het lijkt wat dat betreft dat de staking niet voor niets is geweest. Volgens de NOS is het kabinet bereid om de AOW-leeftijd tijdelijk te bevriezen. Ook was het de bedoeling dat de AOW-leeftijd gelijk mee zou stijgen met de levensverwachting, maar ook dat is het kabinet bereid om los te laten.
Geen incidenten
Grote incidenten op treinstations bleven uit, wat volgens Van Boxtel een teken is dat de communicatie naar reizigers toe goed is verlopen. “Je ziet dat iedereen die normaal met het OV gaat, thuis is gebleven of een ander alternatief heeft gevonden.” Voor de NS-topman zelf had de stakingsdag ook een primeur: een uitgestorven station tijdens de ochtendspits. “Ik ben opgegroeid in Amsterdam, maar dat had ik nog nooit meegemaakt.”
25.000 stakers
In totaal hebben ongeveer 25.000 werknemers in het openbaar vervoer het werk neergelegd. Het gaat dan niet alleen om machinisten en conducteurs, maar bijvoorbeeld ook om buschauffeurs, trambestuurders en dergelijke. Dat meldt vakbond FNV na een inventarisatie. Volgens de vakbond viel ruim 90% van het openbaar vervoer uit. Van sommige vervoerders heeft tot 25% van het personeel niet gestaakt. Volgens de FNV zijn dat vooral uitzendkrachten.
Geen chaos op Schiphol
Gevreesd werd dat de staking voor chaos zou zorgen op Schiphol. Maar van chaos was geen sprake. Wel zijn er door de OV-staking circa 80 vluchten geannuleerd en was het druk, maar beheersbaar. KLM had reizigers bovendien aangeboden om kosteloos om te boeken. “Dat luchtvaartmaatschappijen en reizigers in de aanloop naar de staking circa 10 procent van de tickets hebben omgeboekt, zorgt voor de nodige verlichting op de toegangswegen”, liet een woordvoerder van Schiphol weten.
Treinverkeer probleemloos hervat
NS waarschuwde dat reizigers woensdag mogelijk nog hinder konden ondervinden van de staking, doordat treinen mogelijk op andere posities stonden. Dat probleem bleek mee te vallen. Woensdag is het treinverkeer zonder problemen hervat. Dat heeft spoorbeheerder ProRail laten weten. Ook NS zegt dat de treinen weer volgens plan rijden. De ochtendspits verliep over het algemeen goed.
Vieze treinen
Omdat er woensdag ook acties zijn in andere beroepsgroepen, waaronder de schoonmaakbranche, kan het volgens NS zijn dat reizigers in een minder schone trein zitten dan dat ze gewend zijn.
© Treinreiziger.nl / ANP
Goed geinformeerd. Weinig/geen overlast.
Vandaag heb ik weer prima verzorgd gereisd.
Nog wel door bijna leeftijdgenoten conducteurs bevraagd.Sommigen voelden zich nog wat ongemakkelijk.
Wat wel op ongelooflijk knullige wijze fout dreigt te gaan, en eigenlijk al onherstelbaar is verprutst, is de afhandeling van claims van abonnementshouders. Volgens de AVR-NS hebben zij recht op een vergoeding. NS stelt in artikel 6.4 dat zij op de eerste stakingsdag bekend moet maken hoe abonnementshouders kunnen claimen en aan welke eisen een claim moet voldoen. Dat heeft NS verzuimd. Pas een dag later (vandaag) zijn er voorwaarden en een postbusnummer gepubliceerd. Daarmee voldoet NS (net als in 2004) niet aan de zelf opgestelde voorwaarden. NS claimt, via de klantenservice, dat het vooraf de impact van de staking niet kon inschatten en daarom niet eerder te hebben gepubliceerd. Daarmee verprutst zij op onthutsende domme wijze iedere legitieme mogelijkheid om claims te weerleggen.
Laat het personeel en de vakbonden zelf maar voor de schadevergoeding opdraaien.
Dan mag jij van mij ook werken tot je 85e.
Goede reizigerinformatie hoort ook bij dat werken, maar wordt structureel nagelaten. Laat ze dat dan maar doen tussen 67 en 80 doen.
Ik voel al weer een staking aankomen. Met name buschauffeurs krijgen straks minder pensioen 😐. Als jullie gaan staken alsjeblieft niet deze week oké? Afgesproken? Alvast bedankt!