fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS gaat bezuinigen: 500 kantoorbanen geschrapt en opknappen treinen mogelijk versoberd

De Nederlandse Spoorwegen willen via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor, om de kosten te verlagen. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden.

De banenreductie treft ongeveer tien procent van het kantoorpersoneel. NS is in totaal goed voor bijna 19.000 arbeidsplaatsen. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen die in de treinen en op de stations werken. Die groep houdt het spoorbedrijf buiten schot bij deze reorganisatie.

USB-poorten

De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder uit. Halverwege krijgen ze dan een opknapbeurt. De NS wil kijken of het mogelijk is om kosten te besparen door alleen het hoognodige opknapwerk te doen en de oude treinen bijvoorbeeld niet ook nog te voorzien van USB-poorten.

“Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie”, meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.

Verlies

NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.

Meer reizigers

In de eerste helft van het jaar reisden mensen wel meer met de trein. Het aantal reizigerskilometers is met dik zes procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Maar het waren er nog steeds minder dan voor de coronapandemie. Volgens NS is sprake van een blijvende impact van de opkomst van het thuiswerken. Dat zorgt voor structureel minder reizigers, vooral tijdens de spitsuren. Daardoor worden er minder duur betaalde abonnementen verkocht.

Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan, mogelijk zelfs met meer dan 10 procent. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

Besparing 200 miljoen

Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje “zoveel mogelijk betaalbaar te houden”, aldus de NS. Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

3.7 3 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Gio
4 maanden geleden

Apart want ze waren onlangs nog flink aan het recruiten toch? Niet alleen voor op het spoor maar ook voor kantoor.

Martinistadjer
4 maanden geleden

o.a.
– Merkbouwer
– Expert buitendienststellingen & evenementen
– Senior internal auditor
– Teammanager hoofdconducteurs
– Financieel procesondersteuner businzet
– Expert planner Dienstregeling Basis Dagen
– Expertise Lead – Product Owner – ComIT

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Gio

Treinpersoneel en vooral onderhoudsmonteurs, geen kantoorpersoneel.

Joost5
4 maanden geleden

Treinen versoberd? De intercyrijtuigen en koplopers worden al vervangen door een half kapotte icng-vloot, dat eigenlijk een sprinter+ is. Zelfs na het FYRA debakel is niet gelukt een degelijke trein te bestellen. En dan hebben we nog niets eens over het koude metro interieur van de VIRMs.
Versober liever onnodige marketing afdelingen met o.a. NS Weekly op youtube, wat niks bijdraagt aan een beter OV en zorg voor een degelijke productafdeling. Investeer in goed gebouwde rijtuigen die ook de komende 40 jaar mee kunnen op het spoor.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Joost5
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost5

Als de financiële resultaten zo slecht blijven is er zo meteen helemaal geen geld meer om überhaupt nog treinen aan te schaffen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost5

Als je 500 volledige banen kunt schrappen, dan spreek je over ongeveer 900.000 arbeidsuren per jaar. Kun je nagaan hoe onvoorstelbaar veel overbodig werk er blijkbaar wordt gedaan. Al in de tijd dat ik nog wel eens bij NS over de vloer kwam, vroeg ik me wel eens af waarom er nooit eens iemand met de vuist op tafel sloeg om vervolgens aan de kaak te stellen dat er in het hele hoofdkantoor nauwelijks iemand bezig is met het daadwerkelijk laten rijden van de treinen… Vrij recent won ik een hoofdprijs met een actie van NS. Superleuk natuurlijk, maar ik vraag me wel af welk doel ze vooraf met de actie beoogd hadden. Het had er alle schijn van dat actie zelf het doel was en niet bijvoorbeeld het binnenhalen van nieuwe goedbetalende klanten. En dat vind ik niet legitiem. Zeker niet zolang er steeds belastinggeld in de onderneming moet worden gestopt.

Thierry Brachthuizer
4 maanden geleden

Volgens NS is sprake van een blijvende impact van de opkomst van het thuiswerken. Dat zorgt voor structureel minder reizigers, vooral tijdens de spitsuren.”
Opvallend hoe NS vorig jaar benadrukte hoe een toeslag tijdens de spits noodzakelijk was omdat vooral het vooral op die momenten weer drukker werd. En tegelijk is hun claim hier het tegenovergestelde. Toen wist NS ook precies de effecten op de vraag, terwijl nu de vraaguitval onbekend is. Het komt op mij over dat NS de feiten per keer verdraaid.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Thierry Brachthuizer

Politici noemen dat voortschrijdend inzicht.

Johan
4 maanden geleden

Als je minder reizigers hebt dan ga je toch minder treinen laten rijden om dat te compenseren? Zeker in de Randstad en het traject Amsterdam-Eindhoven is een enorme overcapaciteit doordat ze daar veel te frequent rijden, dagelijks zit ik in een vrijwel lege intercity tussen Eindhoven en Amsterdam.

Wim Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Die tienminutentrein heeft ervoor gezorgd dat van de trein Maastricht-Amsterdam e.v. op alle stations na Eindhoven de aansluitingen verloren zijn gegaan (omdat hij nu 5 minuten later rijdt dan voorheen). De trein van Heerlen naar Amsterdam heeft die aansluitingen wel, maar in het weekend is die gedegradeerd tot pendeltrein tussen Heerlen en Eindhoven. En omdat hij onderweg en in Eindhoven nergens op aansluit is die de hele dag -ik overdrijf niet- nagenoeg leeg. Zo wordt de ene blunder gecorrigeerd door een volgende en jaagt NS de reiziger de auto in.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Prestigeproject.

Baardstaart
4 maanden geleden

Het is allemaal hoe je het bekijkt. Mensen, die de keus hebben gaan niet meer de top abonnementen kopen voor onbetrouwbaar vervoer, smerige treinen en haringen in ton vervoer etc. Deze reiziger, die een top abonnement kopen willen wel dat alles naar behoren functioneert en dat de treinen voldoende proper zijn en je doorgaans ook een zitplek hebt (in een IC althans).
De dagjesmensen zijn wel terug gekomen vaak met goedkope abonnementen, zoals dalvoordeel, weekend vrij etc. Dus wel reizigersgroei, maar veel minder opbrengsten. En ook die zien de deplorabele staat waar het Nederlandse OV zich in bevindt.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het vervoer zit weer op 95% maar ze hebben goed betalende reizigers ingewisseld voor slecht betalende. Het grootste probleem zijn echter de geëxplodeerde kosten,

Baardstaart
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Maar de NS werkt nog bijzonder inefficient ter vergelijking met de regionale spoorvervoerders. Ook is de service verlening behoorlijk onder de maat. Daar valt veel winst te halen. En pas als ze zelf alles gedaan hebben om alles op orde te krijgen. Pas dan extra overheidssubsudies om de zaak betaalbaar te houden en/of subsidies om milieu en klimaatdoelen rond vervoer te gaan halen, zoals klimatickets.
Ik denk dat maatschappelijk geld niet gebaat is bij het laten chanteren van financiele beerputten met een grote pinokkioneuzen. En als zulke bedrijven weinig consequenties gaan ervaren van hun eigen falen uit angst voor de (maatschappelijke) gevolgen ervan kunnen dit soort bedrijven doen en laten wat ze willen, blijven ze doorgaan en wordt het alleen maar erger.
NS en ook Prorail zijn wat mij betreft de Nederlandse Boeing’s.

Dries Molenaar
4 maanden geleden

Daar de conducteurs alleen nog maar voor de vorm en door regelgeving meerijden kun je daar makkelijk vanaf door de regels aan te passen en de conducteurs wat nuttigs te gaan laten doen.

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik zou zeggen, solliciteer als conducteur en geef het goede voorbeeld, kan je ook wat nuttigs doen.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

u bedoelt in de 1e klas zitten of in het machinisten hok aan de achterkant. Vaak met wat collega’s, lekker internettten. Dan ontslag krijgen of een ander baantje krijgen?

Ricardo
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nee, ik bedoel dat jij dan het goede voorbeeld kan geven voor al die “conducteurs alleen nog maar voor de vorm en door regelgeving meerijden” en wat nuttigs kan doen in plaats van NS-personeel afzeiken en over een kam scheren.

Een HC
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als er HC’s in de 1e klas zitten wil dat niet zeggen dat ze perse aan het werk zijn.

Soms volgen ze een opleiding en gaan ze naar huis. Soms moeten machinisten van A naar B om hun trein te rijden. Meeste mensen zien het verschil niet tussen personeel. Dan heb je nog de HC’s die de hele dag een aspirant mee hebben en misschien even willen unwinden. In de cabine zitten net zo. Misschien is die persoon even aan het eten, is er net wat voorgevallen en willen ze even van zich af praten of hebben ze een keer een lolletje. Moet kunnen.
Niemand staat 8 a 9 uur per dag enkel aan en te werken. Op het kantoor ook niet. Genoeg l*lpraatjes bij de koffieautomaat meegemaakt.
Wil niet zeggen dat er geen permanente cabinezitters tussen zitten. Van mij mogen ze dan ook op de man gaan meten maar sat mag niet. Hebben de vakbonden bedongen helaas.

Gegroet een Hc, die gewoon meer doet dan verwacht en schrik niet, ook wel eens in de cabine of de 1e klas zit. Ik ben namelijk geen machine.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  Een HC

Als de zittende HC de trein wel uitfluiten dan zal het hun trein toch zijn. Ik heb al eens eerder geplaatst dat drie conducteurs in het hok achterop schuilden, iedere keer naar buiten kwamen en weer wegkropen. Op Bussum kreeg iemand in een rolstoel wel een standje omdat zijn been rechtuit uitstak en hinder vormde voor de reizigers en vooral voor de conducteurs bij het vluchten. Daarna verdwenen ze weer. Geen enkele actie gezien van deze pareltjes.
Sporadisch heb je een vriendelijke actieve behulpzame conducteur. Veelal doet men niets behalve de trein uitfluiten.
Ik reis niet meer dagelijks met de trein. Een tijd wel. ‘s morgens zag je nooit een conducteur. ‘s middags een enkele keer. dwz twee keer in de week bij eenrit met twee keer overstappen.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar
Een HC
4 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Moet je eens een dagje met mij mee gaan.

Je beschrijft nu anekdotes, enkele gevallen of momentopnames.

Als ik diensten heb van 9 uur of hele vroege diensten die om 4 uur in de ochtend beginnen ben ik dus niet iedere minuut bezig met kaartcontrole. Ook ik zou zomaar even die cabinezittende collega kunnen zijn of een 1e klaszitter terwijl ik toch bijna iedere trein gewoon controleer, veel schrijf, meldingen maak ed.

Maar goed wat jij wil. We zijn luie uitvreters.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Een HC
Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Een HC

Waar jij slachtoffer van lijkt te zijn, is het feit dat heel veel conducteurs zich wel degelijk minimaal inspannen. Ik denk dat het voor het voortbestaan van het vak van conducteur noodzakelijk is dat de HC’s zelf eens een groot werkoverleg organiseren, om vast te stellen hoe jullie de gezamenlijke rol als onmisbare waardevolle, toekomstbestendige component van het spoorvervoer gaan vervullen en aan welke controleerbare benchmarks jullie gaan voldoen, zodat het vak en jullie inspanningen een beter imago krijgen. De bestaande status quo is dat veel conducteurs niet kunnen omgaan met de vrijheid die het vak biedt, dat de vakbonden het onmogelijk maken die mensen aan te pakken en dat NS het als werkgever allemaal wel prima vindt. Dat laatste zal op deze manier een keertje ophouden, omdat dat gewoon te duur gaat worden. En daarvan worden vooral de wel werkende conducteurs het slachtoffer. Eigenlijk horen de vakbonden hierin een voortrekkersrol te hebben, maar die bestaan alleen nog om te roepen dat jullie ‘het niet langer pikken’. Maar het kan ook op kleinere schaal. Als je weer eens een achteruitrijmachinist treft die opschept over de hoeveelheid afleveringen van een serie die hij die dag heeft gekeken, hoef je niet de lieve vrede te bewaren, maar mag je er best wat tegenin brengen of gewoon ergens anders gaan zitten. Het gaat immers om je vak, je inkomen en je toekomst.

Gert-Jan Hondelink
4 maanden geleden
Antwoord aan  Een HC

Ik ben al jaren met pensioen, en zit daarom niet meer zo vaak in de trein als vroeger, maar gedurende mijn werkzaam leven (1964-2002, daarna nog tot 2009 als freelancer niet meer dagelijks) reisde ik door de week vrijwel dagelijks per trein naar en van mijn werk. Van 1991 af reisde ik als “trouble shooter” (in de ICT) door het hele land met elke dag weer een andere bestemming; alleen als ik naar de Maasvlakte of naar Zeeuws-Vlaanderen moest, ging ik met de auto.
Tot circa 1998 werd bijna elke reis mijn vervoerbewijs gecontroleerd, en kwam de conducteur regelmatig voor controle door de trein. Ik verbaasde mij er over hoe goed de conducteur wist welke reizigers hij al gecontroleerd had. Eveneens tot die tijd waren er treincontroleurs die steekproefgewijs controleerden of de conducteur zijn werk (het controleren van de vervoersbewijzen) naar behoren uitvoerde.
Omstreeks 1997/1998 is de klad erin gekomen. Alle conducteurs heetten ineens hoofdconducteur, en de treincontroleurs werden afgeschaft. Als ik tegenwoordig van Utrecht naar Maastricht of Groningen (of waarheen dan ook) reis en weer terug, wordt ik zo zelden gecontroleerd dat ik het als een bijzondere gebeurtenis ervaar als dat wel eens gebeurt.
Opvallend is overigens dat het ontbreken van controles alleen bij NS schijnt voor te komen. Toen ik onlangs naar en van Emmen reisde, werd ik op het NS-traject in beide richtingen niet gecontroleerd. Maar Arriva controleerde nog vóór ik te Zwolle in de trein naar Emmen stapte of wel ingecheckt had, en nog vóór de trein naar Emmen vertrok werden van de reizigers die in de eerste klasse hadden plaatsgenomen de vervoersbewijzen gecontroleerd om na te gaan of zij daartoe wel gerechtigd waren. Zowel op de heenreis naar en de terugreis van Emmen werd in de trein Zl-Emn v.v. tweemaal een controle uitgevoerd. Daar kan het dus wel, en het is mij een raadsel waarom dit bij NS niet meer – althans nauwelijks nog – gebeurt.

KarimB
4 maanden geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

Valt mij ook heel erg op hoor. van de laatste 20x trein 2x gecontroleerd. Nu koop ik geen kaartje voor de conducteur maar voor de reis.

Maar dit is als NS toch heel makkelijk te tackelen? Die scanner kan toch bij houden hoeveel ov kaarten ze per trein scannen. Nu zal de ene trein onverwachts minder druk zijn, maar met een beetje deftige formule pik je de achterruitrijders er zo uit

willem
4 maanden geleden

Als het gaat om kostenbesparing: betaalt de NS per treinstel aan het ontwerpbureau voor de FLOW-uitvoering? Wat mij betreft was de vorige revisie-kleurstelling een mooie en duidelijke en had er geen geld hoeven worden besteed aan FLOW.
Verder trof ik vorig week in de eerste dienst van twee achtereenvolgende NS-treinstellen in de 1e klasse een bende aan en in het ene stel (DDZ 7620) zelfs iets op de zitting wat op opgedroogde stront leek. NS-onwaardig. Heb van beide gevallen melding per App gemaakt, met verzoek om terugkoppeling aangeklikt. Nu, een week later nog geen reactie gehad…

willem
4 maanden geleden
Antwoord aan  willem

Het gaat dus om de VIRMm.

Dries Molenaar
4 maanden geleden
Antwoord aan  willem

Het werk is gedaan en oude uitgaven kunnen niet teruggedraaid worden. In welke wereld leeft u?
Overigens is het nieuwe ontwerp hartstikke mooi.

U hoeft uw particuliere incidenten niet per se openbaar te maken.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Dries Molenaar