fbpx
Beeld: Archief

NS gaat schade graffiti (4 ton) verhalen op daders

20 okt 2017 11:40

De Nederlandse Spoorwegen hebben veel schade opgelopen door een graffitispuiter die met verf werkt waar ook zuur in zit. In de regio Noord-Holland zijn zeventien treinen op die manier beklad, waardoor het spoorbedrijf een schade van vier ton heeft opgelopen.

Door het zuur raakt niet alleen de eigen verflaag van de trein beschadigd, maar ontstaan ook krassen. Drie treinen moesten geheel geschuurd worden, waardoor ze anderhalve week niet inzetbaar waren voor reizigers.

“We hebben aangifte gedaan en we gaan de schade verhalen op de daders” reageert NS Reizigers directeur Marjan Rintel. Het spoorbedrijf benadrukt dat graffiti spuiten niet alleen strafbaar is, maar ook hinder voor reizigers veroorzaakt. Bij drie treinen was de schade zo omvangrijk, dat zij geheel geschuurd moeten worden. Daardoor zijn zij anderhalve week niet inzetbaar voor reizigers.

NS heeft samen met ProRail de afgelopen jaren al veel gedaan om graffiti te bestrijden. Zo zijn verschillende terreinen afgesloten met hekken, hangen er camera’s en zijn treinstellen voorzien van een speciale folie, waardoor graffiti sneller verwijderd kan worden. De graffitispuiters doen echter volop hun best om nieuwe middelen te gebruiken, waardoor de graffiti langer op de trein blijft.

De politie is op zoek naar de dader die de treinen in Noord-Holland heeft beschadigd. Er is beeldmateriaal van de verdachte. Als deze zich niet voor 1 november meldt, worden de beelden op diverse social media en op de website politie.nl gezet.

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

Jaja, eerst zien de dader te vinden…
Men zou het opstelterrein volledig moet beheinen en ook aan de in/uitgang een voorziening moeten treffen waardoor personen niet zo eenvoudig binnen kunnen wandelen. Het is allemaal veel te simpel. Op Lelystad zijn de hekken bijvoorbeeld maar een meter hoog en is terrein vanuit alle hoeken bereiken. De auto zet je gewoon ergens in de buurt.
In de nacht zou men beter bijtgrage honden los laten lopen 🙂

NB Het plaatsen van de foto’s streelt de kladders alleen maar.

Urbh
6 jaren geleden

Ik denk ook dat de pakkans klein is. Het signaal is echter duidelijk. Áls we je pakken ben je voor de rest van je leven bezig een schuld te voldoen. Ik denk dat het veel navolging verdient om de daders zo hard aan te pakken. Drie of vier voorbeelden in het nieuws van deze “creatievelingen” die hun leven lang krom liggen om de schuld te voldoen en de waarschuwing voor de anderen is duidelijk. NS; Doorzetten en volhouden!
Uiteraard wel even regelen dat deze schuld NIET ingebracht kan worden in een schuldsanerings-traject.

GJ de Groot
6 jaren geleden

Opmerkelijk dat de NS de schade gaat verhalen. Zolang als er treinen beklad worden – zo’n 40 jaar? – is het al onrechtmatig en kan de schade verhaald worden op de daders.
Het zou aanmerkelijk geloofwaardiger zijn als de NS in zijn jaarverslag zou vermelden hoeveel (graffiti)schade is verhaald en welk percentage dat is van de potentieel verhaalbare schade. Gezien de grootte van de schade zullen er betalingsregelingen getroffen moeten worden. Vervolgens een persberichtje eraan wijden. Als die kennis doorsijpelt naar de daders, zal er misschien wat minder “gevandaleerd” gaan worden. Nu is het veeleer een wanhoopskreet en een uitnodiging aan de spuiters: we kunnen jullie maar niet te pakken krijgen en tenslotte doen we in arren moede een beroep op het publiek.

Anoniem
6 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

In dit geval ging het blijkbaar niet om gewone graffiti, maar om een verf met een zuur erin dat de treinen aantastte.

Anoniem
6 jaren geleden

En terecht

BB
6 jaren geleden

Gadverdamme die graffiti! Ik snap het doel achter gezien worden met je kunst of naam/tag doordat zo’n trein overal langs rijdt, maar het is gewoon iemands eigendom. Hebben mensen dan geen besef van normen en waarden van dat die treinen gekocht(en dus eigendom) van iemand zijn?
Nog erger als mensen het bij museale trein doen en vooral bij kleinere en minder bekende stichtingen, zoals treinstel 904 van Stichting Materieel ’64. Die moeten dan met weinig geld dan een hele nieuwe verflaag er op laten verven. En de oude eraf halen kost ook nog eens wat

M.ezzoubr
6 jaren geleden

Beste NS

Ik heb een duurzame oplossing voor het graffiti probleem

John Smeets
5 jaren geleden

Die onbenullige hebben nog geen euro verdiend met met werken want dan weten wel wat het allemaal kost stroom op die treinen zetten zo gouw als ze er komen tot ze een optater krijgen dan leren ze misschien