NS: Geen gezondheidsrisico bij chroomverf treinen

De Nederlandse Spoorwegen gebruiken niet actief de kankerverwekkende chroom-6-verf bij het onderhoud van treinen. De verf komt wel voor in verflagen van oude treinen, maar levert geen gezondheidsrisico op voor werknemers als zij voldoende beschermingsmaatregelen in acht nemen. Dat stelt het spoorbedrijf naar aanleiding van een artikel in Trouw.

In de krant zegt vakbond FNV Spoor dat zeker duizend NS´ers aan de verf zijn blootgesteld en dat de beschermingsmaatregelen pas sinds kort van kracht zijn. Over ziektegevallen bij NS is nog niets bekend. De chroom-6-verf werd ook gebruikt bij Defensie. Zeshonderd medewerkers hebben zich daar gemeld met gezondheidsklachten.

Volgens Trouw is de verf gebruikt bij bijna alle treinen van NS. In de krant zegt FNV Spoor dat honderden werknemers van onderhoudsbedrijf Nedtrain nog steeds met de verf werken. Nedtrain heeft handschoenen en mondkapjes vervangen door beschermende kleding en ruimtes waarin personeel met de verf werkt, worden stofvrij en schoon gehouden. Voorafgaand aan het aanbrengen van een nieuwe verflaag worden onderdelen eerst geschuurd. Volgens FNV Spoor liepen de werknemers tot voor kort onbeschermd door dikke lagen afgeschuurde verf.

"Zodra deze zomer bekend werd dat chroom-6 voorkwam in verflagen van oude treinen hebben wij ons personeel en de vakbonden hier direct over ingelicht en ze op de hoogte gehouden van onze acties," benadrukt NS. Verder zegt het bedrijf dat een aantal werkzaamheden uit voorzorg zijn stopgezet. 

Stientje van Veldhoven van D66 wil "volledige openheid" van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over het bericht. "Deze verf heeft potentieel schadelijke gevolgen. Medewerkers moeten ervan uit kunnen gaan dat zij veilig kunnen werken." Ook de PvdA wil opheldering. De VVD hoort tegenstrijdige berichten over de kwestie en wil van Mansveld weten hoe het nu echt zit, aldus een woordvoerster.

(c) ANP

This post was last modified on 6 september 2018 11:25

Share

Recent Posts

Weer weeklange staking in België – rituitval Eurocity Direct en EuroCity

Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…

22 uur terug

Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…

1 dag terug

Nieuwe trein Coevorden – Bad Bentheim vanaf december 2026 (update – geen toelating nodig)

De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…

2 dagen terug

Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoenenboete voor slechte start in Zuid-Holland

Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…

3 dagen terug

‘Opbrengst vliegtax investeren in treinverkeer’

De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…

3 dagen terug