NS: Geen uitgedunde vakantiedienstregeling meer

Alle treinen van een reguliere werkdag blijven deze zomer rijden. Daarmee komt er een einde aan de vakantiedienstregeling. Sinds 2001 liet de Nederlandse Spoorwegen tijdens de zomervakantie minder treinen rijden. Later voerde het bedrijf ook een vakantiedienstregeling in tijdens de mei- en kerstvakantie.

Geboren uit nood
Op minder drukke trajecten worden deze zomer kortere treinen ingezet, in plaats van minder treinen. De vakantiedienstregeling – toen aangeduid als zomerdienstregeling – ontstond in 2001 als noodoplossing om de materieel en personeelproblemen het hoofd te bieden. NS kampte toen – net na de invoering van het zogenoemde "Rondje om de Kerk" (officieel: Bestemming Klant) – met een enorm ziekteverzuim. 16 procent van de machinisten zat ziek thuis en 12 procent van de conducteurs. Daardoor kon NS niet anders door treinen te schrappen. Driehonderd van de vijfduizend treinen werden geschrapt.

Minder reizigers
In 2002 besloot NS in de zomermaanden opnieuw het mes te zetten in de dienstregeling. Ditmaal sneuvelden 470 van de 5.000 treinen, tot grote woede van consumentenorganisaties. Maar het mocht niet baten. In plaats daarvan besloot NS in 2003 structureel tijdens vakantieperiodes minder treinen in te zetten. Niet vanwege personeelstekort, maar omdat er in de vakanties minder mensen met de trein reizen.

Wennen
Ook vorig jaar nog reden op tal van trajecten in de zomervakantie minder treinen. Niet alleen in de spits, maar ook in de daluren. Veel reizigers hadden hier last van, omdat zij bijvoorbeeld nog maar twee in plaats van vier treinen per uur hadden. Voor veel reizigers was de vakantiedienstregeling wennen omdat zij hun reis beter moesten plannen. Vanaf deze zomer is dat dus niet meer zo.

Voordeelurenkaart
Reizigers met een Voordeelurenabonnement hadden altijd de mogelijkheid om in de maanden juli en augustus en in de periode tussen Kerst en Oud & Nieuw de gehele dag met korting te reizen, dus ook vóór negen uur ´s ochtends. Die regeling blijft voor oude abonnees bestaan. Nieuwe abonnementen zijn in de zomer niet voor negen uur geldig en ook niet tijdens de avondspits.

 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug