NS in de rode cijfers door problemen Fyra

UPDATE. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder schreef het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen in de boeken.

De verliezen zijn vooral toe te schrijven aan de Fyra. Er werd 125 miljoen euro afgeboekt op de buiten gebruik gestelde Fyra treinen. Het verlies kan echter nog negatiever uitvallen. De mogelijke financiële impact op het resultaat is ingeschaald op een bandbreedte van 0 tot 300 miljoen euro verlies. 

Onzekerheid
"Gezien de onzekerheden rondom de afwikkeling van het contract is geen rekening gehouden met eventuele financiële gevolgen zoals het alsnog betalen van verplichtingen voortkomend uit het contract, eventuele claims over en weer en/of een eventuele verkoopopbrengst van het V250-materieel´´, aldus NS. Ook de accountant van NS, KPMG, wees in de zogenoemde beoordelingsverklaring van het halfjaarbericht nadrukkelijk op "de onzekerheid vanwege de financiële afwikkeling van een contract´´, daarmee doelend op de waardering van de Fyra en AnsaldoBreda in de boeken.

HSL-concessie
Behalve de 125 miljoen die is afgeboekt op de Fyra-treinstellen, is er ook 122 miljoen euro extra gereserveerd om verliezen uit de HSL-concessie te kunnen opvangen. De afgelopen jaren werden er ook al voorzieningen getroffen om het verlieslatende contract te kunnen opvangen. 

Vervoersopbrengsten
Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. "Klanten kopen bijvoorbeeld minder 1e klas-kaartjes´´, legt een woordvoerder uit. NS wijst erop dat de verkoop in juni 2012 van het stadskantoor Utrecht zorgde voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten.

Economische crisis
De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste halfjaar. Daarbij voelt het bedrijf ook nog steeds de effecten van de economische crisis. Het negatief resultaat betekent niet dat de treinkaartjes duurder worden, zei de woordvoerder. Ook is er geen sprake van verlies aan arbeidsplaatsen.

Klantoordeel
Reizigers zijn in het algemeen net iets tevredener dan vorig jaar. Dat komt vooral doordat het klantoordeel in het tweede kwartaal verbeterde. In het eerste kwartaal waren de klanten net iets minder tevreden dan vorig jaar. 

Zitplaatskans
Op het gebied van op tijd rijden en zitplaatskans zijn reizigers minder tevreden. Met name in het eerste kwartaal scoorde NS op die gebieden slechter. Waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door de aangepaste dienstregeling. In die periode reden er minder treinen, waardoor andere treinen extra vol raakten. 

Reizigerspunctualiteit
De treinen zijn in de eerste zes maanden van 2013 iets minder puctueel. Wat opvalt is dat de reizigerspunctualiteit harder daalt. Dat wijst erop dat met name drukke treinen nu vaker vertraagd zijn. Zo daalde de treinpunctualiteit in het eerste kwartaal vergeleken met vorig jaar met 0,7% naar 93,8%. De reizigerspunctualiteit daalde in dezelfde periode veel harder (3,5%) en kwam uit op 88,2%. In het tweede kwartaal is de reizigerspunctualiteit wel weer verbeterd (92,6%), maar nog onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar (93,1%).
Bij de indicator reizigerspunctualiteit wordt de treinpunctualiteit gewogen met het aantal reizigers. Daarnaast wordt er rekening mee gehouden of een trein wel of niet rijdt en of kritische aansluitingen gehaald worden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.