De Nederlandse Spoorwegen willen nieuwe tickets introduceren om reizigers terug te krijgen in de trein. Met de nieuwe tickets kunnen reizigers 10 tot 20 procent besparen. Het groepsticket wordt in sommige gevallen juist duurder. De wijzigingen worden naar verwachting in de loop van de zomer stapsgewijs doorgevoerd.
Als het aan NS ligt, krijgen reizigers die ten minste vier dagen voor vertrek een treinticket kopen straks 10% korting in de daluren. De korting is op basis van het volle tarief. Vaste klanten krijgen al 40% korting in de daluren, voor hen zal het nieuwe Vroegboek-dalticket dus niet interessant zijn.
Daarnaast wil NS een zesrittenkaart introduceren. Dat lijkt op de oude vijfretourenkaart. De zesrittenkaart is echter voor zes enkele reizen, en alleen geldig in de daluren. Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden, met zes ritten kunnen dus drie retourreizen gemaakt worden. De zes tickets moeten in zes maanden gebruikt worden. “Deze termijn en het aantal ritten zijn gekozen op basis van de resultaten van het klantonderzoek” schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties. Het nieuwe ticket zal 20% goedkoper zijn dan het reguliere tarief.
Het NS Groepsticket is nu formeel beschikbaar vanaf vier personen. Wie met twee of drie personen reist, kan het ook gebruiken, mits de reiziger namen verzint van personen die eigenlijk niet op pad gaan. In de toekomst is dat niet meer nodig en is het groepsticket ook te koop voor twee of drie personen. De prijs zal € 32 zijn, dat is exact de prijs die nu ook geldt voor vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt verhoogd, van € 2,00 naar € 3,00. Dat geldt vanaf de vijfde persoon. NS: “Op basis van het gebruik in 2019 betekent dit een gemiddelde tariefsverhoging van ca. 3,6%. Deze verhoging wordt deels gedaan om de prijzen per persoon, bij verschillende groepsgroottes, dichter bij elkaar te laten liggen.”
NS gaat het daarnaast mogelijk maken om een kaartje voor de aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. “Zo kun je je gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app” zegt de spoorvervoerder.
Voor werkgevers die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers komt NS met nieuwe reisproducten. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Tjalling Smit namens de NS-directie. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.”
Het spoorbedrijf komt met de volgende vernieuwingen
Voor consumenten worden de abonnementen op dit moment niet vernieuwd. Volgens NS-woordvoerder Oscar van Elferen sluit NS Flex voldoende aan bij de wensen van de reiziger. “Reizigers hebben met NS Flex veel flexibiliteit. Dat wordt gewaardeerd.” Met het vernieuwde aanbod wil het spoorbedrijf vooral incidentele reizigers aanspreken, die geen abonnement hebben.
Sinds de coronacrisis zijn er geen goedkope treinkaartjes meer geweest via externe partijen. Het spoorbedrijf zegt echter dat dergelijke acties in de toekomst wel weer zullen terugkeren. “We zijn de afgelopen periode terughoudend geweest vanwege de coronabeperkingen. Maar in de toekomst zullen er ook weer acties komen via externe partijen.”
Reizigersvereniging Rover hoopt dat dergelijke externe aanbiedingen snel terugkeren. “We hopen dat NS nu snel nog meer stappen neemt door bijvoorbeeld de voordelige treinkaartjes via Kruidvat en Albert Heijn te laten terugkeren, juist nu de nodige versoepelingen voor de deur staan” vertelt Rover-directeur Freek Bos.
De vereniging adviseerde eerder om de reiziger terug te winnen met een ‘welkom-terug’-aanbod. De huidige vernieuwingen ziet Rover als een mooi begin.
Wanneer de verkoop van de nieuwe tickets start is nog niet duidelijk. Rover en andere reizigersorganisaties krijgen nu eerst de mogelijkheid om advies te geven. Bovendien moet het bedrijf de verkoop technisch mogelijk maken. Het groepsticket zal naar verwachting als eerste worden aangepast en het nieuwe Vroegboek-dalticket volgt waarschijnlijk gedurende de zomer, mits de coronamaatregelen dat toelaten.
This post was last modified on 12 mei 2021 13:17
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…