NS: korting om goedkoper met de trein te reizen

5 maanden terug

De Nederlandse Spoorwegen willen nieuwe tickets introduceren om reizigers terug te krijgen in de trein. Met de nieuwe tickets kunnen reizigers 10 tot 20 procent besparen. Het groepsticket wordt in sommige gevallen juist duurder. De wijzigingen worden naar verwachting in de loop van de zomer stapsgewijs doorgevoerd.

Vroegboek-dalticket: 10% korting

Als het aan NS ligt, krijgen reizigers die ten minste vier dagen voor vertrek een treinticket kopen straks 10% korting in de daluren. De korting is op basis van het volle tarief. Vaste klanten krijgen al 40% korting in de daluren, voor hen zal het nieuwe Vroegboek-dalticket dus niet interessant zijn.

Zesrittenkaart: 20% korting

Daarnaast wil NS een zesrittenkaart introduceren. Dat lijkt op de oude vijfretourenkaart. De zesrittenkaart is echter voor zes enkele reizen, en alleen geldig in de daluren. Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden, met zes ritten kunnen dus drie retourreizen gemaakt worden. De zes tickets moeten in zes maanden gebruikt worden. “Deze termijn en het aantal ritten zijn gekozen op basis van de resultaten van het klantonderzoek” schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties. Het nieuwe ticket zal 20% goedkoper zijn dan het reguliere tarief.

Groepsticket: iets duurder

Het NS Groepsticket is nu formeel beschikbaar vanaf vier personen. Wie met twee of drie personen reist, kan het ook gebruiken, mits de reiziger namen verzint van personen die eigenlijk niet op pad gaan. In de toekomst is dat niet meer nodig en is het groepsticket ook te koop voor twee of drie personen. De prijs zal € 32 zijn, dat is exact de prijs die nu ook geldt voor vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt verhoogd, van € 2,00 naar € 3,00. Dat geldt vanaf de vijfde persoon. NS: “Op basis van het gebruik in 2019 betekent dit een gemiddelde tariefsverhoging van ca. 3,6%. Deze verhoging wordt deels gedaan om de prijzen per persoon, bij verschillende groepsgroottes, dichter bij elkaar te laten liggen.”

Trein + bus

NS gaat het daarnaast mogelijk maken om een kaartje voor de aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. “Zo kun je je gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app” zegt de spoorvervoerder.

Nieuwe abonnementen voor werkgevers

Voor werkgevers die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers komt NS met nieuwe reisproducten. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Tjalling Smit namens de NS-directie. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.”

Het spoorbedrijf komt met de volgende vernieuwingen

  • NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers.
  • Traject op Maat: een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
  • NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl medewerkers de keuzevrijheid krijgen op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen.

Geen nieuwe abonnementen voor consumenten

Voor consumenten worden de abonnementen op dit moment niet vernieuwd. Volgens NS-woordvoerder Oscar van Elferen sluit NS Flex voldoende aan bij de wensen van de reiziger. “Reizigers hebben met NS Flex veel flexibiliteit. Dat wordt gewaardeerd.” Met het vernieuwde aanbod wil het spoorbedrijf vooral incidentele reizigers aanspreken, die geen abonnement hebben.

Treinkaartjes via Kruidvat en Albert Heijn

Sinds de coronacrisis zijn er geen goedkope treinkaartjes meer geweest via externe partijen. Het spoorbedrijf zegt echter dat dergelijke acties in de toekomst wel weer zullen terugkeren. “We zijn de afgelopen periode terughoudend geweest vanwege de coronabeperkingen. Maar in de toekomst zullen er ook weer acties komen via externe partijen.”

Reizigersvereniging Rover hoopt dat dergelijke externe aanbiedingen snel terugkeren. “We hopen dat NS nu snel nog meer stappen neemt door bijvoorbeeld de voordelige treinkaartjes via Kruidvat en Albert Heijn te laten terugkeren, juist nu de nodige versoepelingen voor de deur staan” vertelt Rover-directeur Freek Bos.

De vereniging adviseerde eerder om de reiziger terug te winnen met een ‘welkom-terug’-aanbod. De huidige vernieuwingen ziet Rover als een mooi begin.

Introductie

Wanneer de verkoop van de nieuwe tickets start is nog niet duidelijk. Rover en andere reizigersorganisaties krijgen nu eerst de mogelijkheid om advies te geven. Bovendien moet het bedrijf de verkoop technisch mogelijk maken. Het groepsticket zal naar verwachting als eerste worden aangepast en het nieuwe Vroegboek-dalticket volgt waarschijnlijk gedurende de zomer, mits de coronamaatregelen dat toelaten.

Dal Dagretour 2e klas

UITVERKOCHT
t/m 31 okt
daluren
20 bestemmingen
UITVERKOCHT! Reis voordelig met de trein naar 20 bestemmingen naar keuze (en zelfs mee, zie onze pagina Dal Dagretour 2e klas). Zaterdag en zondag heel de dag geldig. Doordeweeks niet geldig in de ochtend- en avondspits.

This post was last modified on 12 mei 2021 13:17

Share

Bekijk reacties

  • De zesrittenkaart wordt geen zesretourenkaart, maar een kaart voor zes enkele reizen op een vooraf vastgesteld traject.

    • Je hebt gelijk, excuses. In persbericht stond dat niet vermeld, maar wel dat het in beide richtingen gebruikt kon worden. In de locov brief staat het wel, die had ik ook bekeken, maar hierover heen gelezen.

      • Staat er niet duidelijk, maar ik ga er vanuit persoonsgebonden. "De reiziger heeft zes maanden de tijd om zijn of haar zes ritten te maken, daarna vervalt het ticket" staat in de brief, dat klinkt als persoonsgebonden. Als niet persoonsgeboden is, kun je makkelijk een handeltje beginnen.

        • In dat geval kan ik me maar weinig situaties bedenken waarin die zesrittenkaart nuttig is. Het gaat dan over een reiziger die van tevoren weet dat hij/zij in een half jaar (minstens) 6 keer buiten de spits op exact hetzelfde traject gaat reizen, maar dan weer niet zo ver en/of structureel dat bijvoorbeeld NS Flex Weekend Voordeel uit kan.

          Als je die ritten in de vorm van 3 retours in het weekend maakt is dat omslagpunt al bij een voltarief prijs enkele reis van tussen de €1,67 en maximaal €13,33, afhankelijk van of je de eenmalige kosten voor NS-flex nog moet betalen en (in mindere mate) of je die ritten verspreid over verschillende maanden maakt. Daar zit je met een traject van de afstand Rotterdam Centraal - Schiphol of langer dus sowieso al overheen.

        • Ik vermoed dat die 6-rittenkaart gewoon een setje couponcodes is voor enkele reizen tussen A en B, welke je verzilvert via de gebruikelijke weg. Naast de datum kan je dan ook de naam van de reiziger kiezen. Ik zie daar geen handeltje in want voor één enkele reis Eindhoven - Amsterdam is een maandje Dal Voordeel (incl de kosten daarvan) al goedkoper dan zo'n rittenkaart, en voor langere reizen (of vaker per maand) loopt dat voordeel nog meer op. Zie ook https://j.mp/3y8nfgD

  • De zomerperiode is er geschikt voor. Meer mensen die vrij zijn. Reizen naar buitenland is voor sommigen toch nog een drempel. En het aantal besmettingen is in de zomer gewoon lager. Mits iedereen zich aan de maatregelen houdt. En het tempo met vaccineren gaat alleen maar omhoog

    Kortom goed moment voor NS om met deze acties te beginnen. Schaf de toeslag op de Intercity Direct tijdelijk ook af op de HSL Schiphol - Rotterdam.

  • De nieuwe treinkaartjes lijken vooral gericht aan incidentele reizigers. Ik zie nog weinig vernieuwing om eerdere frequente reizigers terug te krijgen.

  • Als je echt de incidentele reiziger in de trein wilt krijgen kun je het beste het dalurenabbonement af schaffen en iedereen korting geven in de daluren.

    Een vroegboek-ticket is gewoon niet praktisch, je moet dan van te voren al bedenken welk ticket je nodig hebt en als je daarna je toch bedenkt om een andere dag de reis te maken, of dat je toch in de spits moet reizen, of dat je je reis niet kan maken vanwege ziekteklachten heb je een ticket waar je niks meer aan hebt.

    • Is het niet met veel zaken zo in het leven dat je van te voren over zaken moet nadenken?

      Als ik bijvoorbeeld een vakantie boek kan ik van te voren een reis- of annuleringsverzekering erbij boeken. Dit terwijl ik niet weet of ik dit wel/niet nodig heb of gebruik van ga maken.

      Met de vroegboek-ticket werkt dit hetzelfde. Je moet van te voren inschatten of je van een reis wel/niet gaat maken. Weet je zeker dat je een reis gaat maken dan boek je vier dagen van te voren. Bij twijfel wacht je tot de reis daadwerkelijk gemaakt wordt. In dit geval heb je niet de korting maar ben je wel gegarandeerd dat je de overige 90% niet kwijt bent.

      • Aan de ene kant streeft NS naar spoorboekloos rijden, waarbij je vooral pas op het allerlaatste moment de reisplanner moet raadplegen vanwege laat aangekondigde wijzigingen van de dienstregeling. Aan de andere kant introduceren ze een vroegboekticket, waarbij je je reis juist wel dagen van tevoren moet plannen. Ik kan er de samenhang niet in ontdekken.

        • Lijkt mij normaal om op het laatste moment een reis nog even tegen het daglicht te houden.

          Net zoals een treinreis op het laatste moment kan wijzigen kan dit ook voor bijvoorbeeld de auto. Door laat geplande wegwerkzaamheden of een ongeluk op de weg kan een reis ook op het laatste moment nog wijzigen.

  • "Back to normal ?" Leuk hoor die herintroductie van deels goedkope tickets, maar op welke wijze kan men ze straks kopen ?
    1) als E-ticket, on-line en printen via je PC ?
    2) alleen opladen als APP op je mobiel ?
    3) mogen kiezen tussen optie 1 voor wie geen moderne mobiel heeft, of optie 2 ?
    4) te koop als wegwerp OV chipkaart bij een NS automaat ?,
    5) naast NS óók te koop bij een automaat van regionale vervoerders zoals Arriva ook als een OV Chipkaart ?
    6) omdat het "daluren" criteria van toepassing is, mag men in het daluur vertrekken en de rit in de SPITS afmaken ? Bijvoorbeeld vertrek om 15.45 en aankomen om 17.00 uur, of moet men een "pauze" inlassen tussen 16.00 en 18.30 uur en wat als men van vervoerder MOET wisselen vervalt dan de geldigheid van de kaart m.b.t. Vroegboek-dalticket: 10% korting, of Zesrittenkaart: 20% korting ?
    7) Weekenden en feestdagen gelden geen restricties of toch ?
    8) Trein + bus, deze mogelijkheid alleen als je gebruik maakt van de NS App, maar wie dat niet kan bestaat er dan de optie om on-line of via een kaartautomaat een losse ticket te kopen ?
    9) NS probeert het reizigersvertrouwen en het gemis aan inkomsten te compenseren, op zich best een goede zaak, mits iedereen zich aan de regels houdt, maar geef dan duidelijke informatie wat wel en niet kan want daar heeft het in het verleden nog wel eens aan ontbroken. Of men in deze opzet zal slagen zal de toekomst moeten uitwijzen. Inmiddels zijn er nogal wat tweedehandse autotootjes verkocht en elektrische fietsen dat het nog maar de vraag is of mensen met een gerust hart weer volop van het openbaar vervoer gebruiken gaan maken. Ik benut gewoon mijn Dalurenkaart van NS en Arriva al is dat zeer spaarzaam, want reizen met een OV chipkaart, ook mét korting, is nog altijd duurder dan de voormalige Kruitvat of AH DAGkaarten en wat dat laatste betreft laat het weer géén dagRETOURS worden als men die gaat herintroduceren !...

  • Ik vind het raar dat NS wel ziet dat er nieuwe abonnementsvormen nodig zijn voor forenzen, maar vervolgens alleen denkt aan forenzen die in natura een treinabonnement van hun werkgever krijgen. Voor forenzen die (al dan niet met een reiskostenvergoeding in geld) zelf hun woon-werkverkeer moeten regelen is er nog altijd geen passend NS-abonnement als je gemiddeld 3 dagen per week in de spits op een vast traject heen en weer rijdt. NS Flex heeft natuurlijk geen nut als je alleen maar tussen diverse niet-passende abonnementen kunt wisselen.

      • Ongetwijfeld, maar dat kost per maand bij drie reisdagen per week vaak nagenoeg hetzelfde als zowel losse ritten tegen vol tarief als Traject Vrij.

        Met 13 reisdagen per maand, ben je tot en met 18 tariefeenheden enkele reis (bijvoorbeeld Utrecht Centraal - Hilversum) zelfs duurder uit met Altijd Voordeel dan met losse ritten tegen vol tarief. Het totaalbedrag van 26 ritten vol tarief is ook ongeveer het maandbedrag voor een jaarabonnement Traject Vrij. De gemiddelde woon-werkafstand ligt nauwelijks boven die 18 tariefeenheden. Dan ben je dus per maand ongeveer net zoveel kwijt als bij 5 reisdagen per week, terwijl je 40% minder ritten maakt.

    • Heb al 12 jaar een abonnement dat door mijn werkgever niet wordt vergoed. De kosten worden ieder jaar duurder.
      NS dit zijn je vaste klanten. Denk ook eens aan deze klanten die afhankelijk zin van de NS.
      Ieder jaar betalen maar geen voordelen of veranderingen in hun abonnement. Ga nu van 5 naar 3 dagen werken. Hier is geen abonnement voor voor

      • Herkenbaar, de trouwste klant wordt beloond met een kopje koffie als het mis gaat, maar als je zoals ik drie keer per week een uur heen en een uur terug reist wordt het alleen maar duurder. En doordat de versoepelingen sneller gaan dan NS anticipeert zit ik zometeen weer klem tussen de mensen met een kruidvat-kaartje.

        Ik houd van de trein, beloonde de NS maar eens trouw om mensen aan zich te binden IPV de dagjesmens

  • ik heb al jaren een abonnement en kon tot dit jaar na 9 uur reizen en ni de middagspits mocht ik met korting reizen ,ik baal dat ze dit veranderd hebben , nu kun je pas na half 7 reizen , ik heb al van verschillende mensen om me heen gehoord dat ze daarom hun abonnement hebben opgezegd. Ontzettend jammer dat dat verandert is , zo jaag je mensen de trein uit

    • Inderdaad heel erg lastig, vooral als je naar een verre bestemming hebt gereisd en weer op tijd terug wilt zijn. In de plaats van bestemming heb je dan maar heel even om b.v. een museum te bezoeken. Zelf vind ik het een afknapper en contractbreuk door de NS. Het abonnement is aangegaan voor alle uren van de dag na 9.00 en dan moet je dat ook leveren. Ik denk dat een klacht bij de ACM resultaat zal geven. Heb ik destijds voor telefoonabo gedaan, dat ook uitgekleed werd, en het werd inderdaad verboden het abo te wijzigen. Kleine prijsverhogingen zijn toegestaan. Dat had ik liever gehad voor reizen in de spits. Ik zie ook geen kaartjes om de tijd van 16.00-18.30 te overbruggen waarmee je in de spits mag reizen. Misschien zijn de er wel??

      • Enkele opmerkingen:
        - Na 18:30 kan van (wellicht op een paar theoretische uitzonderingen na) ieder station in welke uithoek dan ook nog worden bereikt vanaf een station in een andere uithoek.
        - Kaartjes om de tijd tussen 16:00 en 18:30 te overbruggen zijn beschikbaar tegen vol tarief.
        - Veel ouderen hebben geklaagd over de aanpassingen in de abonnementen. Dit zonder resultaat. Als je nu nog een klacht wenst in te dienen (bij wat voor instantie dan ook), dan zal die worden afgewezen wegens non-conformiteit. Met andere woorden: je bent gewoon veel te laat.
        - Er is geen sprake van contractbreuk. Onderdeel van het contract (de overeenkomst in dit geval) is immers dat je zelf met NS hebt afgesproken dat NS de overeenkomst mag wijzigen. In ruil daarvoor mocht jij je abonnement opzeggen op de datum waarop de wijziging inging.

      • Met een Voordeelurenabonnement -dat per 2021 qua voorwaarden en prijsgelijk geworden is aan Dal Voordeel- hoef je de middagspits (ma-vr 16:00-18:30)niet noodzakelijk te overbruggen, want je kunt tot 16:04:59 nog met korting inchecken en gewoon de spits in reizen. Wie om 17:00 klaar is met werken moet inderdaad wel tot 18:25 wachten om in te kunnen checken met korting.

    • Klopt, daarom heb ik o.a. Mijn. Abonnement ook opgezegd
      Wandel veel maar moet nu wachten tot na half 7 voordat ik weer naar het noorden kan door de week.
      Waardoor ik vanuit het westen of midden pas na 23uur thuis ben

      • Hoe laat had u anders vertrokken? Als u om 15:55 uur incheckt, mag u de reis bij NS nog volledig afmaken. Bij NS Flex zelfs ongeacht vervoerder. Maar inderdaad, als u normaal om 17:00 uur had willen vertrekken, moet u of een uur eerder vertrekken, of kleine ander halfuur later. In de praktijk hanteert NS bij inchecken de spits tussen 16:05 - 18:25. Bij deze nieuwe treinkaartjes mag u overigens de reis niet afmaken, dat zijn namelijk e-tickets. Bij e-tickets is de werkelijke tijd bepalend.

  • NS is nog niet echt gericht naar reizigers die regelmatig door Nederland willen, maar ook een aan-/afreis met ander OV moeten gebruiken. Hopelijk komt bij de NS Flex ook een upgrade optie voor ander OV, aansluitend op de reisperiode van het treinabonnement.

  • De NS heeft de ouderen eigenlijk al uit de trein gejaagd, door alles digitaal te maken, met bijvoorbeeld de keuzedagen, stuur de mensen boven de 70 ,net zo als vroeger een A viertje met 7 kaartjes, bij deze wens ik de NS veel wijsheid, met een vriendelijke groet C.Mazereeuw

    • Ik ben zelf 70 en ik heb in mijn kennissenkring nog niemand meegemaakt die hier problemen mee heeft. Papieren kaartjes zonder chip zal NS sowieso niet meer versturen omdat ouderen dan weer gaan sjoemelen met de spitsuren.