NS: korting om goedkoper met de trein te reizen
12 mei 2021 9:39
De Nederlandse Spoorwegen willen nieuwe tickets introduceren om reizigers terug te krijgen in de trein. Met de nieuwe tickets kunnen reizigers 10 tot 20 procent besparen. Het groepsticket wordt in sommige gevallen juist duurder. De wijzigingen worden naar verwachting in de loop van de zomer stapsgewijs doorgevoerd.
Vroegboek-dalticket: 10% korting
Als het aan NS ligt, krijgen reizigers die ten minste vier dagen voor vertrek een treinticket kopen straks 10% korting in de daluren. De korting is op basis van het volle tarief. Vaste klanten krijgen al 40% korting in de daluren, voor hen zal het nieuwe Vroegboek-dalticket dus niet interessant zijn.
Zesrittenkaart: 20% korting
Daarnaast wil NS een zesrittenkaart introduceren. Dat lijkt op de oude vijfretourenkaart. De zesrittenkaart is echter voor zes enkele reizen, en alleen geldig in de daluren. Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden, met zes ritten kunnen dus drie retourreizen gemaakt worden. De zes tickets moeten in zes maanden gebruikt worden. “Deze termijn en het aantal ritten zijn gekozen op basis van de resultaten van het klantonderzoek” schrijft NS in een brief aan consumentenorganisaties. Het nieuwe ticket zal 20% goedkoper zijn dan het reguliere tarief.
Groepsticket: iets duurder
Het NS Groepsticket is nu formeel beschikbaar vanaf vier personen. Wie met twee of drie personen reist, kan het ook gebruiken, mits de reiziger namen verzint van personen die eigenlijk niet op pad gaan. In de toekomst is dat niet meer nodig en is het groepsticket ook te koop voor twee of drie personen. De prijs zal € 32 zijn, dat is exact de prijs die nu ook geldt voor vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt verhoogd, van € 2,00 naar € 3,00. Dat geldt vanaf de vijfde persoon. NS: “Op basis van het gebruik in 2019 betekent dit een gemiddelde tariefsverhoging van ca. 3,6%. Deze verhoging wordt deels gedaan om de prijzen per persoon, bij verschillende groepsgroottes, dichter bij elkaar te laten liggen.”
Trein + bus
NS gaat het daarnaast mogelijk maken om een kaartje voor de aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. “Zo kun je je gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app” zegt de spoorvervoerder.
Nieuwe abonnementen voor werkgevers
Voor werkgevers die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers komt NS met nieuwe reisproducten. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Tjalling Smit namens de NS-directie. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.”
Het spoorbedrijf komt met de volgende vernieuwingen
- NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers.
- Traject op Maat: een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
- NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl medewerkers de keuzevrijheid krijgen op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen.
Geen nieuwe abonnementen voor consumenten
Voor consumenten worden de abonnementen op dit moment niet vernieuwd. Volgens NS-woordvoerder Oscar van Elferen sluit NS Flex voldoende aan bij de wensen van de reiziger. “Reizigers hebben met NS Flex veel flexibiliteit. Dat wordt gewaardeerd.” Met het vernieuwde aanbod wil het spoorbedrijf vooral incidentele reizigers aanspreken, die geen abonnement hebben.
Treinkaartjes via Kruidvat en Albert Heijn
Sinds de coronacrisis zijn er geen goedkope treinkaartjes meer geweest via externe partijen. Het spoorbedrijf zegt echter dat dergelijke acties in de toekomst wel weer zullen terugkeren. “We zijn de afgelopen periode terughoudend geweest vanwege de coronabeperkingen. Maar in de toekomst zullen er ook weer acties komen via externe partijen.”
Reizigersvereniging Rover hoopt dat dergelijke externe aanbiedingen snel terugkeren. “We hopen dat NS nu snel nog meer stappen neemt door bijvoorbeeld de voordelige treinkaartjes via Kruidvat en Albert Heijn te laten terugkeren, juist nu de nodige versoepelingen voor de deur staan” vertelt Rover-directeur Freek Bos.
De vereniging adviseerde eerder om de reiziger terug te winnen met een ‘welkom-terug’-aanbod. De huidige vernieuwingen ziet Rover als een mooi begin.
Introductie
Wanneer de verkoop van de nieuwe tickets start is nog niet duidelijk. Rover en andere reizigersorganisaties krijgen nu eerst de mogelijkheid om advies te geven. Bovendien moet het bedrijf de verkoop technisch mogelijk maken. Het groepsticket zal naar verwachting als eerste worden aangepast en het nieuwe Vroegboek-dalticket volgt waarschijnlijk gedurende de zomer, mits de coronamaatregelen dat toelaten.
De zesrittenkaart wordt geen zesretourenkaart, maar een kaart voor zes enkele reizen op een vooraf vastgesteld traject.
Je hebt gelijk, excuses. In persbericht stond dat niet vermeld, maar wel dat het in beide richtingen gebruikt kon worden. In de locov brief staat het wel, die had ik ook bekeken, maar hierover heen gelezen.
Moeten die zes ritten door dezelfde persoon gemaakt worden?
Staat er niet duidelijk, maar ik ga er vanuit persoonsgebonden. “De reiziger heeft zes maanden de tijd om zijn of haar zes ritten te maken, daarna vervalt het ticket” staat in de brief, dat klinkt als persoonsgebonden. Als niet persoonsgeboden is, kun je makkelijk een handeltje beginnen.
In dat geval kan ik me maar weinig situaties bedenken waarin die zesrittenkaart nuttig is. Het gaat dan over een reiziger die van tevoren weet dat hij/zij in een half jaar (minstens) 6 keer buiten de spits op exact hetzelfde traject gaat reizen, maar dan weer niet zo ver en/of structureel dat bijvoorbeeld NS Flex Weekend Voordeel uit kan.
Als je die ritten in de vorm van 3 retours in het weekend maakt is dat omslagpunt al bij een voltarief prijs enkele reis van tussen de €1,67 en maximaal €13,33, afhankelijk van of je de eenmalige kosten voor NS-flex nog moet betalen en (in mindere mate) of je die ritten verspreid over verschillende maanden maakt. Daar zit je met een traject van de afstand Rotterdam Centraal – Schiphol of langer dus sowieso al overheen.
Ik vermoed dat die 6-rittenkaart gewoon een setje couponcodes is voor enkele reizen tussen A en B, welke je verzilvert via de gebruikelijke weg. Naast de datum kan je dan ook de naam van de reiziger kiezen. Ik zie daar geen handeltje in want voor één enkele reis Eindhoven – Amsterdam is een maandje Dal Voordeel (incl de kosten daarvan) al goedkoper dan zo’n rittenkaart, en voor langere reizen (of vaker per maand) loopt dat voordeel nog meer op. Zie ook https://j.mp/3y8nfgD
De zomerperiode is er geschikt voor. Meer mensen die vrij zijn. Reizen naar buitenland is voor sommigen toch nog een drempel. En het aantal besmettingen is in de zomer gewoon lager. Mits iedereen zich aan de maatregelen houdt. En het tempo met vaccineren gaat alleen maar omhoog
Kortom goed moment voor NS om met deze acties te beginnen. Schaf de toeslag op de Intercity Direct tijdelijk ook af op de HSL Schiphol – Rotterdam.
De nieuwe treinkaartjes lijken vooral gericht aan incidentele reizigers. Ik zie nog weinig vernieuwing om eerdere frequente reizigers terug te krijgen.
Als je echt de incidentele reiziger in de trein wilt krijgen kun je het beste het dalurenabbonement af schaffen en iedereen korting geven in de daluren.
Een vroegboek-ticket is gewoon niet praktisch, je moet dan van te voren al bedenken welk ticket je nodig hebt en als je daarna je toch bedenkt om een andere dag de reis te maken, of dat je toch in de spits moet reizen, of dat je je reis niet kan maken vanwege ziekteklachten heb je een ticket waar je niks meer aan hebt.
Is het niet met veel zaken zo in het leven dat je van te voren over zaken moet nadenken?
Als ik bijvoorbeeld een vakantie boek kan ik van te voren een reis- of annuleringsverzekering erbij boeken. Dit terwijl ik niet weet of ik dit wel/niet nodig heb of gebruik van ga maken.
Met de vroegboek-ticket werkt dit hetzelfde. Je moet van te voren inschatten of je van een reis wel/niet gaat maken. Weet je zeker dat je een reis gaat maken dan boek je vier dagen van te voren. Bij twijfel wacht je tot de reis daadwerkelijk gemaakt wordt. In dit geval heb je niet de korting maar ben je wel gegarandeerd dat je de overige 90% niet kwijt bent.
Aan de ene kant streeft NS naar spoorboekloos rijden, waarbij je vooral pas op het allerlaatste moment de reisplanner moet raadplegen vanwege laat aangekondigde wijzigingen van de dienstregeling. Aan de andere kant introduceren ze een vroegboekticket, waarbij je je reis juist wel dagen van tevoren moet plannen. Ik kan er de samenhang niet in ontdekken.
Lijkt mij normaal om op het laatste moment een reis nog even tegen het daglicht te houden.
Net zoals een treinreis op het laatste moment kan wijzigen kan dit ook voor bijvoorbeeld de auto. Door laat geplande wegwerkzaamheden of een ongeluk op de weg kan een reis ook op het laatste moment nog wijzigen.
“Back to normal ?” Leuk hoor die herintroductie van deels goedkope tickets, maar op welke wijze kan men ze straks kopen ?
1) als E-ticket, on-line en printen via je PC ?
2) alleen opladen als APP op je mobiel ?
3) mogen kiezen tussen optie 1 voor wie geen moderne mobiel heeft, of optie 2 ?
4) te koop als wegwerp OV chipkaart bij een NS automaat ?,
5) naast NS óók te koop bij een automaat van regionale vervoerders zoals Arriva ook als een OV Chipkaart ?
6) omdat het “daluren” criteria van toepassing is, mag men in het daluur vertrekken en de rit in de SPITS afmaken ? Bijvoorbeeld vertrek om 15.45 en aankomen om 17.00 uur, of moet men een “pauze” inlassen tussen 16.00 en 18.30 uur en wat als men van vervoerder MOET wisselen vervalt dan de geldigheid van de kaart m.b.t. Vroegboek-dalticket: 10% korting, of Zesrittenkaart: 20% korting ?
7) Weekenden en feestdagen gelden geen restricties of toch ?
8) Trein + bus, deze mogelijkheid alleen als je gebruik maakt van de NS App, maar wie dat niet kan bestaat er dan de optie om on-line of via een kaartautomaat een losse ticket te kopen ?
9) NS probeert het reizigersvertrouwen en het gemis aan inkomsten te compenseren, op zich best een goede zaak, mits iedereen zich aan de regels houdt, maar geef dan duidelijke informatie wat wel en niet kan want daar heeft het in het verleden nog wel eens aan ontbroken. Of men in deze opzet zal slagen zal de toekomst moeten uitwijzen. Inmiddels zijn er nogal wat tweedehandse autotootjes verkocht en elektrische fietsen dat het nog maar de vraag is of mensen met een gerust hart weer volop van het openbaar vervoer gebruiken gaan maken. Ik benut gewoon mijn Dalurenkaart van NS en Arriva al is dat zeer spaarzaam, want reizen met een OV chipkaart, ook mét korting, is nog altijd duurder dan de voormalige Kruitvat of AH DAGkaarten en wat dat laatste betreft laat het weer géén dagRETOURS worden als men die gaat herintroduceren !…
Ik vind het raar dat NS wel ziet dat er nieuwe abonnementsvormen nodig zijn voor forenzen, maar vervolgens alleen denkt aan forenzen die in natura een treinabonnement van hun werkgever krijgen. Voor forenzen die (al dan niet met een reiskostenvergoeding in geld) zelf hun woon-werkverkeer moeten regelen is er nog altijd geen passend NS-abonnement als je gemiddeld 3 dagen per week in de spits op een vast traject heen en weer rijdt. NS Flex heeft natuurlijk geen nut als je alleen maar tussen diverse niet-passende abonnementen kunt wisselen.
NS zal verwijzen naar AltijdVoordeel.
Ongetwijfeld, maar dat kost per maand bij drie reisdagen per week vaak nagenoeg hetzelfde als zowel losse ritten tegen vol tarief als Traject Vrij.
Met 13 reisdagen per maand, ben je tot en met 18 tariefeenheden enkele reis (bijvoorbeeld Utrecht Centraal – Hilversum) zelfs duurder uit met Altijd Voordeel dan met losse ritten tegen vol tarief. Het totaalbedrag van 26 ritten vol tarief is ook ongeveer het maandbedrag voor een jaarabonnement Traject Vrij. De gemiddelde woon-werkafstand ligt nauwelijks boven die 18 tariefeenheden. Dan ben je dus per maand ongeveer net zoveel kwijt als bij 5 reisdagen per week, terwijl je 40% minder ritten maakt.
Heb al 12 jaar een abonnement dat door mijn werkgever niet wordt vergoed. De kosten worden ieder jaar duurder.
NS dit zijn je vaste klanten. Denk ook eens aan deze klanten die afhankelijk zin van de NS.
Ieder jaar betalen maar geen voordelen of veranderingen in hun abonnement. Ga nu van 5 naar 3 dagen werken. Hier is geen abonnement voor voor
Herkenbaar, de trouwste klant wordt beloond met een kopje koffie als het mis gaat, maar als je zoals ik drie keer per week een uur heen en een uur terug reist wordt het alleen maar duurder. En doordat de versoepelingen sneller gaan dan NS anticipeert zit ik zometeen weer klem tussen de mensen met een kruidvat-kaartje.
Ik houd van de trein, beloonde de NS maar eens trouw om mensen aan zich te binden IPV de dagjesmens
ik heb al jaren een abonnement en kon tot dit jaar na 9 uur reizen en ni de middagspits mocht ik met korting reizen ,ik baal dat ze dit veranderd hebben , nu kun je pas na half 7 reizen , ik heb al van verschillende mensen om me heen gehoord dat ze daarom hun abonnement hebben opgezegd. Ontzettend jammer dat dat verandert is , zo jaag je mensen de trein uit
Inderdaad heel erg lastig, vooral als je naar een verre bestemming hebt gereisd en weer op tijd terug wilt zijn. In de plaats van bestemming heb je dan maar heel even om b.v. een museum te bezoeken. Zelf vind ik het een afknapper en contractbreuk door de NS. Het abonnement is aangegaan voor alle uren van de dag na 9.00 en dan moet je dat ook leveren. Ik denk dat een klacht bij de ACM resultaat zal geven. Heb ik destijds voor telefoonabo gedaan, dat ook uitgekleed werd, en het werd inderdaad verboden het abo te wijzigen. Kleine prijsverhogingen zijn toegestaan. Dat had ik liever gehad voor reizen in de spits. Ik zie ook geen kaartjes om de tijd van 16.00-18.30 te overbruggen waarmee je in de spits mag reizen. Misschien zijn de er wel??
Enkele opmerkingen:
– Na 18:30 kan van (wellicht op een paar theoretische uitzonderingen na) ieder station in welke uithoek dan ook nog worden bereikt vanaf een station in een andere uithoek.
– Kaartjes om de tijd tussen 16:00 en 18:30 te overbruggen zijn beschikbaar tegen vol tarief.
– Veel ouderen hebben geklaagd over de aanpassingen in de abonnementen. Dit zonder resultaat. Als je nu nog een klacht wenst in te dienen (bij wat voor instantie dan ook), dan zal die worden afgewezen wegens non-conformiteit. Met andere woorden: je bent gewoon veel te laat.
– Er is geen sprake van contractbreuk. Onderdeel van het contract (de overeenkomst in dit geval) is immers dat je zelf met NS hebt afgesproken dat NS de overeenkomst mag wijzigen. In ruil daarvoor mocht jij je abonnement opzeggen op de datum waarop de wijziging inging.
Met een Voordeelurenabonnement -dat per 2021 qua voorwaarden en prijsgelijk geworden is aan Dal Voordeel- hoef je de middagspits (ma-vr 16:00-18:30)niet noodzakelijk te overbruggen, want je kunt tot 16:04:59 nog met korting inchecken en gewoon de spits in reizen. Wie om 17:00 klaar is met werken moet inderdaad wel tot 18:25 wachten om in te kunnen checken met korting.
Klopt, daarom heb ik o.a. Mijn. Abonnement ook opgezegd
Wandel veel maar moet nu wachten tot na half 7 voordat ik weer naar het noorden kan door de week.
Waardoor ik vanuit het westen of midden pas na 23uur thuis ben
Hoe laat had u anders vertrokken? Als u om 15:55 uur incheckt, mag u de reis bij NS nog volledig afmaken. Bij NS Flex zelfs ongeacht vervoerder. Maar inderdaad, als u normaal om 17:00 uur had willen vertrekken, moet u of een uur eerder vertrekken, of kleine ander halfuur later. In de praktijk hanteert NS bij inchecken de spits tussen 16:05 – 18:25. Bij deze nieuwe treinkaartjes mag u overigens de reis niet afmaken, dat zijn namelijk e-tickets. Bij e-tickets is de werkelijke tijd bepalend.
NS is nog niet echt gericht naar reizigers die regelmatig door Nederland willen, maar ook een aan-/afreis met ander OV moeten gebruiken. Hopelijk komt bij de NS Flex ook een upgrade optie voor ander OV, aansluitend op de reisperiode van het treinabonnement.
De NS heeft de ouderen eigenlijk al uit de trein gejaagd, door alles digitaal te maken, met bijvoorbeeld de keuzedagen, stuur de mensen boven de 70 ,net zo als vroeger een A viertje met 7 kaartjes, bij deze wens ik de NS veel wijsheid, met een vriendelijke groet C.Mazereeuw
Ik ben zelf 70 en ik heb in mijn kennissenkring nog niemand meegemaakt die hier problemen mee heeft. Papieren kaartjes zonder chip zal NS sowieso niet meer versturen omdat ouderen dan weer gaan sjoemelen met de spitsuren.
je bedoelt dat jezelf gaat sjoemelenDit is onnodig beledigend, persoonlijk en zonder enige onderbouwing. Ongepast dus.
Het is mogelijk om keuzedagen per post te krijgen.
Het wordt allemaal wel erg ingewikkeld.
Maar als je met dat FLEX voor 5 eur/mnd 40% korting kan scoren tijdens elke DALreis-wat voor zin hebben deze nieuwe dingen dan eigenlijk? Reken eens uit voor het kortste stukje-tot 8 km, kost nu 2,50 vol, dus 1,50/korting-hoe vaak je dan per mnd moet reizen. Dan helpt dat kwartje korting (10%) ook niks meer.
Die groepskaart voor 2 vervangt dus-en is al even duur of dat kwartje goedkoper als dat stel dat met AH/KrVt op stap wilde-toch heel vaak weekendtripjes als de spitsen toch al niet geldt.
Mij lijkt een soort korting in %-al naar gelang hoe vaak je reist oplopend, kan makkelijk zat met FLEX per maand, of een soort prepaid bedrag dat dat die korting geeft veel simpeler en meer klanten/reizigers te trekken.
Her en der experimenteren andere staatsbanen al wel met aangepast aanbod voor juist de spitspendelaar- NS dus weer niet
Bij een Flex abonnement moet je eerst 5 euro betalen om 40% korting te krijgen. Dit houd in dat je iedere maand voor € 12,50 moet reizen om je abonnement eruit te halen. Pas daarna heb je een voordeel van zo’n abonnement.
Voor een incidentele reiziger kan soms goedkoper zijn om bijvoorbeeld gebruik te maken van een zesrittenkaart.
Daarnaast kunnen acties van bijvoorbeeld de AH, Kruidvat of de spoordeelwinkel soms meer korting opleveren dan een 40% kaart waarvoor je moet betalen. Vooral voor lange afstanden kan dit soms al tegen de 60% zijn.
Wat dacht je van de weekendVrij? Deze geldt – in tegenstelling tot bijv. De Kruidvatkaartjes al op vrijdagavond na 18:25. Maak je daarmee al 3x per maand een enkeltje van 100 km (of 3 retourtjes van 46 km) heb je het hele maandbedrag al terugverdiend en kun je voor € 3 extra 40% korting voor op door-de-weekse dagen buiten de spits krijgen, als je een keertje buiten het weekend moet reizen. Gewoon eenmalig aanschaffen, activeren en je hoeft nergens meer aan te denken en ook niet erover in te zitten of een aanbieding uitverkocht is, of dat je net iets teveel hebt ingeslagen, waarmee je weer moeite moet doen overtollige kaartjes te verkopen, of je geld kwijt te raken.
Zo zie je maar dat elk product wel voor iemand aantrekkelijk kan zijn.
Boven die €12,50 zit je al bij één retourtje over 29 tariefeenheden, bijvoorbeeld Schiphol – Leiden C en terug. Voor NS Flex Weekend Voordeel hoef je zelfs maar voor €5,00 te reizen in het weekend. Dan zit je al op het omslagpunt met één retourtje over 8 tariefeenheden, bijvoorbeeld Hengelo – Enschede of Amsterdam Centraal – Duivendrecht en terug.
Zo’n reis hoef je niet elke maand te maken, omdat je NS Flex per maand kunt aanpassen, inclusief pauzeren voor €0 per maand. Je hebt dan nog wel de eenmalige kosten van €10 terug te verdienen, maar daar kun je over doen zolang je leeft en zolang NS flex bestaat.
Eerlijk gezegd vind ik al die nieuwe tarieven een groot mistgordijn wat NS daarmee aan het optrekken is. 10% korting bij minimaal 4 dagen vooraf boeken kun je beschouwen als een lachertje. Vast leggen met het risico je geld kwijt te raken voor slechts 10% korting, dat gaat haast niemand doen. Deutsche Bahn had daarom in 2003 de Plan & Spar-tarief, waarmee bij 1 dag vooruit boeken 15% korting verkregen kon worden daarom niet voor niets al als eerste weer afgeschaft. Wil je zulke aanbiedingen succesvol maken, zul je dit ook met de kortingskaarten moeten combineren. Trouwens, de WeekendVrij – en in mindere mate ook de DalVrij – is in verhouding zo goedkoop dat dit gewoon de beste koop blijft, zeker als je die nu met NS-Flex na een maand al kunt uitzetten.
Werkt het hele leven niet zo dat je zaken moet vastleggen terwijl je risico loopt? Er zijn genoeg zaken die je van te voren vast legt terwijl er alles kan gebeuren.
Met bijvoorbeeld een vakantie of concertkaarten loop je ook een risico dat je niet kan. Je kan natuurlijk ook op het laatste moment boeken maar dan loop je de kans ergens naast te grijpen.
In sommige gevallen durf ik best het risico te nemen en zal ik blij zijn met 10% korting.
Normaal gelden voor een aankoop via internet de regels voor verkoop op afstand (BW 6:230m tot en met 6:230s). Dan heb je 14 dagen de tijd om de aankoop te herroepen, en dan krijg je het hele aankoopbedrag terug. Treinkaartjes zijn een uitzondering, op oneigenlijke gronden.* Dus nee, dit soort zaken hoef je normaal niet vast te leggen.
Je opmerking over de kans ergens naast te grijpen bij laat boeken gaat hier niet op. NS verkoopt treinkaartjes immers ongeacht de drukte in de trein. Als er meer reizigers blijken te zijn dan er in de trein passen, is het niet zo dat per se degene die als laatste zijn of haar kaartje heeft gekocht op het perron achterblijft.
*De verrichting van een dienst op een bepaalde datum, is uitgezonderd van de regels voor verkoop op afstand met het idee de aanbieder daarvoor capaciteit moet reserveren zodra de aankoop is gedaan, maar dat geldt voor een treinkaartje zonder plaatsbewijs helemaal niet. We weten van bijvoorbeeld situaties met geannuleerde werkzaamheden dat NS de materieelplanning al veel langer dan 4 dagen van tevoren in beton giet, dus de treinlengte wordt niet afgestemd op het aantal verkochte vervoerbewijzen.
Straks kan er weer geklaagd worden over de Kruidvat e.a kaartjes. Rover neemt alvast het voortouw en wil nog goedkopere kaarten.
Ik gebruik een Dal Vrij abonnement als forens, en neem de vreemde reistijden op de koop toe (dat kan omdat m’n baas flexibel is). Dus goedkoper mag ik eigenlijk niet verwachten.
Voor mensen die wel in de spits reizen is het wel heel typisch dat ze nog steeds voor de volle week moeten betalen. Dat er geen 3-daags alternatief komt of zoiets dergelijks vind ik frappant.
Telt dit alleen voor individuele reizen of ook voor samen reiskaartjes? Ik hoop ook snel weer dat je uit de kaartautomaten weer fietskaartjes kan kopen, nu kan dit alleen online en via E-tickets! Die E tickets vind ik een belemmering omdat ik geen printer heb en velen met mij ook niet! kunnen er weer periodes ook de wegwerpkaartjes terugkeren, dit kan ook milieuvriendelijker! Gewoon van gerecycleerd papier, wat ook weer extra toeristen en (nieuwe) OV passagiers kan opleveren! Niet altijd van uitgaan dat iedereen een printer, computer of smartphone heeft! Dus maak voordeel kaartjes van papier en E tickets, dat maakt de drempel voor ieder lager! Nu gaat het beter met d Coronacrisis dan een jaar geleden, dus nu moet men rap tempo maken om goede informatie en kortingskaartjes te ontwikkelingen op gebied van hopelijk meer reizigers per trein! Niet alleen in het Nederlands, ook in Engels, Frans, Duits, Arabisch en Italiaans!
De nieuwe kaartjes komen alleen beschikbaar als e-ticket / mobiel ticket.
Komen er ook veel spoordeeluitjes en overnachtingen
“In sommige gevallen durf ik best het risico te nemen en zal ik blij zijn met 10% korting.” Elk procentje scheelt je een centje”, dus profiteer van elke korting die je krijgt en dat geldt niet alleen voor treinvervoersbewijzen, maar ook in de supermarkt, vliegreizen enzovoorts en wat je kan besparen kan je weer voor andere leuke dingen uitgeven. Alleen toch jammer dat het om E-tickets gaat die je thuis moet uitprinten, een OV chipkaart kaartautomaat optie is zo gek nog niet en zeker als alternatief wanneer je plots even uit de sleur wilt treden.
Zo denk ik er ook over. Mocht ik om wat voor reden ergens een keer toch geen gebruik van kunnen maken dan is mijn totale voordeel nog altijd groter dan het verlies dat ik een keer moet nemen.
Wanneer kunnen wij gebruik maken van deze kortingen. Het is me niet duidelijk.
Gaarne z.s.m. reactie. Moet vrijdag met de trein en zou graag van deze korting gebruik maken !
“De wijzigingen worden naar verwachting in de loop van de zomer stapsgewijs doorgevoerd.” Dus a.s. vrijdag kan niet.
50 euro retourtje amsterdam – maastricht….
Ik pak gewoon lekker de auto, fuck die NS.
Komen er nog aanbiedingen naar Schiphol zoals andere jaren?
Goedekop
Ik denk, dat er heel wat mensen bij komen in de trein, als die akelige mondkappen worden afgeschaft. Tot het zover is, pak ik de auto.